Protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Oldambt 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m heden

Intitulé

Protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Oldambt 2014

Het college van burgemeester en wethouders  en de burgemeester van de gemeente Oldambt, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

Overwegende dat er via de elektronische weg nieuwe manieren zijn ontstaan voor communicatie tussen burgers/bedrijven en bestuursorganen en bestuursorganen onderling, vastgelegd in de zogenaamde Wet elektronische bestuurlijk verkeer;

dat het gewenst en noodzakelijk wordt geacht om hiervoor nadere regels vast te stellen;

Gelezen het voorstel van het cluster Dienstverlening  d.d. 17 december 2013;

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht (afdeling 2.3. Verkeer langs elektronische weg), de Archiefwet en de Gemeentewet;

b e s l u i t e n:

I. het berichtenverkeer langs elektronische weg tussen burgers/bedrijven en de bestuursorganen open te stellen, voor zover dit uitsluitend betreft e-mailberichten en berichten die zijn verzonden via een webformulier op de gemeentelijke website, Twitter en Facebookberichten welke geplaatst worden via het daartoe geopend elektronische account.

II  ter zake het berichtenverkeer langs elektronische weg het volgend protocol vast te stellen:

“Protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Oldambt 2014”, luidende als volgt:

Hoofdstuk 1 Begripsbepaling, reikwijdte en doeleinden

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit protocol wordt verstaan onder:

Algemene postbus. 

Elektronische postbus welke niet gekoppeld is aan een specifieke medewerker van de gemeente Oldambt, maar aan de organisatie als geheel of een onderdeel daarvan, zijnde: info@gemeente-oldambt.nl.

Persoonlijke postbus 

Elektronische postbus welke gekoppeld is aan een specifieke medewerker van de gemeente Oldambt.

Gemeentelijk e-mailadres

Elektronisch postadres eindigend op: @gemeente-oldambt.nl.

Gemeentelijke website

De internetsite van de gemeente Oldambt, www.gemeente-oldambt.nl.

Elektronische berichten

Informatie die langs elektronische weg verzonden wordt. Bij verkeer langs elektronische weg kan men bijvoorbeeld denken aan e-mailberichten, webformulieren, tweet-, facebook- en SMS berichten.

Functionele berichten

Elektronische berichten die een medewerk(st)er uit hoofde van zijn of haar functie ontvangt of verzendt.

Privé berichten 

Elektronische berichten die een medewerk(st)er niet uit hoofde van zijn of haar functie ontvangt of verzendt.

Bestuurlijke berichten 

Functionele berichten ontvangen of verzonden door of namens een bestuursorgaan. Bijvoorbeeld aanvragen, bezwaarschriften, klachten en zienswijzen.

Niet bestuurlijke berichten

Functionele berichten niet ontvangen of verzonden door of namens een bestuursorgaan.

Registratie- en archiefwaardige berichten (formele post) 

Berichten die op grond van de geldende criteria voor registratie en archivering in aanmerking komen.

Niet registratie en archiefwaardige berichten

Berichten  die op grond van de geldende criteria niet voor registratie en archivering in aanmerking komen.

Medewerker

Persoon met een aanstelling bij of een arbeidsovereenkomst met de gemeente Oldambt, of een persoon die (betaalde of niet betaalde) werkzaamheden voor de gemeente verricht, anders dan in (ambtelijke) dienstverband.

Behandelaar

Medewerker die met de afhandeling van het elektronische bericht is belast.

Bestuursorganen

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders

 

Artikel 2

  • 1 Het protocol is van toepassing op functionele berichten verstuurd naar of ontvangen op het gemeentelijk e-mailadres, zijnde info@gemeente-oldambt.nl. Privé berichten vallen niet onder de werking van het protocol.

  • 2 Het protocol is voorts van toepassing op inkomende functionele berichten verzonden via e-mail, een webformulier, tweets van het gemeentelijk twitteraccount: gemeenteoldambt, facebookberichten van het gemeente facebookaccount: https://www.facebook.com/gemeente.oldambt, meldingen openbare ruimte en dergelijke, vanaf de gemeentelijke website.

  • 3 Het protocol is niet van toepassing op overige vormen van inkomend en uitgaand elektronisch verkeer, zoals SMS en andere sociale media, en die gevallen genoemd in artikel 2.13, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 3

  • 1 Naar de eigen organisatie verschaft het protocol duidelijkheid over hoe medewerkers om horen te gaan met de afhandeling van functionele berichten.

  • 2 Naar overige partijen maakt het protocol kenbaar dat het mogelijk is om berichten elektronisch naar de gemeente Oldambt te verzenden en verschaft het duidelijkheid in de voorwaarden die de gemeente Oldambt stelt aan het gebruik van de elektronische weg.

Hoofdstuk 2 Verantwoordelijkheid

Artikel 4 Verantwoordelijkheid

Iedere medewerker is verantwoordelijk voor de behandeling van functionele berichten in overeenstemming met dit protocol.

Hoofdstuk 3 Bereikbaarheid

Artikel 5 Bereikbaarheid

  • 1 Berichten kunnen elektronisch naar de gemeente Oldambt verzonden worden, uitgezonderd verzoeken op basis van de Wet openbaarheid van bestuur en verzoeken om schadevergoeding bij niet tijdig beslissen, ex. artikel 4:17 van de Algemene wet bestuursrecht. Laatstgenoemde verzoeken moeten altijd schriftelijk worden ingediend.

  • 2 Elektronische aanvragen, bezwaarschriften, klachten, zienswijzen en dergelijke worden alleen in behandeling genomen wanneer deze verstuurd zijn via het daarvoor bestemde webformulier op de gemeentelijke website. Indien de betreffende dienst of het product niet middels een webformulier wordt aangeboden kan een bericht in een andere vorm elektronisch worden verzonden, mits het bericht wordt verzonden naar: info@gemeente-oldambt.nl.

     

  • 3 Overige functionele berichten worden alleen in behandeling genomen wanneer deze verstuurd zijn naar de algemene postbus info@gemeente-oldambt.nl of wanneer er via de website uitdrukkelijk sprake is van een specifiek mailadres.

  • 4 Berichten die niet in behandeling worden genomen zijn:

    a. berichten waarvan de bijlagen niet geopend kunnen worden, ondanks gebruik van de van gemeentewege beschikbare hulpmiddelen;

    b. berichten die de maximale e-mail grootte overschrijden;

    c. berichten die niet voorzien zijn van naam en adres van de afzender;

    d. berichten die door de externe virus- en spammailfilters van de gemeente Oldambt worden tegengehouden.

  • 5 Berichten moeten aan de volgende eisen voldoen:

    a. het bericht mag inclusief bijlagen niet groter zijn dan 5Mb;

    b. het bericht moet door de e-mailserver van de gemeente Oldambt verwerkt kunnen worden en voldoen aan de geldende standaarden voor e-mailverkeer;

    c. eventuele bijlagen moeten in te lezen zijn door bij de gemeente Oldambt gehanteerde pakketten zoals Word, Excel, Acces, Powerpoint en de formaten die gehanteerd moeten worden zijn PDF, JPG en TIFF en ZIP;

    d. het e-mailadres moet herleidbaar zijn;

    e. het bericht mag evenals de bijlagen geen wachtwoorden bevatten;

    f.  berichten mogen geen virussen bevatten en mogen niet worden gekenmerkt als spam mail.

Hoofdstuk 4 Afhandeling

Artikel 6 Technische ontvangstbevestiging

  • 1 Voor functionele berichten die binnenkomen via een webformulier op de gemeentelijke website en functionele berichten die binnenkomen via info@gemeente-oldambt.nl wordt een technische ontvangstbevestiging verstuurd.

  • 2 Hiermee wordt aangegeven dat het bericht, technisch gezien, in goede orde ontvangen is.

Artikel 7 Afhandeling

  • 1 Afzenders van alle functionele berichten - uitgezonderd (Wabo-)meldingen - ontvangen binnen 5 werkdagen na ontvangst een behandelingsbericht waarin aangegeven wordt:

    a. wie de behandelende ambtenaar en/of afdeling is; en

    b. een indicatie van de termijn van de vervolgreactie, tenzij het functionele bericht binnen die termijn wordt afgehandeld.

    Als datum van ontvangst geldt hierbij de datum waarop het bericht door de gemeente Oldambt is ontvangen.

  • 2 Iedere medewerker is zelf verantwoordelijk voor het tijdig afhandelen van functionele berichten waarvan hij of zij de behandelaar is. In het geval van bestuurlijke berichten ligt de formele verantwoordelijkheid bij het bestuursorgaan.

  • 3 Onder een tijdige afhandeling wordt verstaan:

    a. afhandeling binnen de wettelijk geldende termijn;

    b. bij ontbreken van een wettelijke termijn afhandeling binnen een termijn van acht weken.

  • 4 Wanneer het niet mogelijk is een bericht tijdig af te handelen stuurt de behandelaar een vertragingsbericht. Naast een nieuwe streefdatum bevat dit bericht de reden van vertraging.

  • 5 De formele afhandeling van bestuurlijke berichten vindt schriftelijk en/of elektronisch plaats. Elektronische afhandeling is alleen toegestaan indien:

    a. de geadresseerde expliciet kenbaar heeft gemaakt langs elektronische weg voldoende bereikbaar te zijn.

    b. het uitgaande bericht, indien van toepassing, ondertekend is middels een met voldoende waarborgen omgeven elektronische handtekening.

  • 6 De formele afhandeling van overige functionele berichten vindt schriftelijk en/of elektronisch plaats. Elektronische afhandeling is alleen toegestaan indien voldaan is aan de eis uit artikel 7, lid 5, onder b.

  • 7 Alle uitgaande elektronische berichten worden voorzien van een standaard proclaimer. 

Hoofdstuk 5 Registratie en archivering

Artikel 8 Registratie

  • 1 Registratiewaardige berichten die binnenkomen via een webformulier vanaf de gemeentelijke website worden door de daarvoor verantwoordelijke medewerkers geregistreerd in het daarvoor bestemde informatiesysteem.

  • 2 Registratiewaardige berichten die rechtstreeks binnenkomen op de algemene postbus info@gemeente-oldambt.nl worden door de daarvoor verantwoordelijke medewerkers geregistreerd in het daarvoor bestemde informatiesysteem.

     

  • 3 Overige elektronische berichten worden niet geregistreerd bij ontvangst, tenzij de behandelaar daarom vraagt.

Artikel 9 Archivering

  • 1 Iedere medewerker is zelf verantwoordelijk voor het ter registratie en archivering doorzenden naar het team informatie van registratiewaardige berichten, die rechtstreeks zijn ontvangen op of verstuurd vanaf zijn of haar persoonlijke postbus.

  • 2 Bij het beoordelen of een elektronisch bericht in aanmerking komt voor registratie en archivering gelden dezelfde criteria als voor papieren stukken.

  • 3 Het team informatie is verantwoordelijk voor het toetsen van de aangeboden berichten aan de registratiecriteria en het registreren en archiveren van deze berichten.

Hoofdstuk 6 Overige bepalingen

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin dit protocol niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van dit protocol beslissen de leidinggevenden, namens het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit protocol treedt  - na behoorlijk te zijn bekendgemaakt – in  werking op 1 januari 2014.

Artikel 12 Citeertitel

Dit protocol wordt aangehaald als “Protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Oldambt 2014”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Burgemeester en wethouders d.d. 17 december 2013,

de secretaris,    de burgemeester,

Herman Groothuis.  Pieter Smit.

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Oldambt d.d.17 december 2013.

Pieter Smit.

Toelichting 1 Toelichting protocol elektronisch berichtenverkeer gemeente Oldambt 2014

Algemene toelichting

Sinds 1 juli 2004 is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) uitgebreid met regels voor het verkeer langs elektronische weg tussen burgers/bedrijven en bestuursorganen en tussen bestuursorganen onderling (de zgn. Wet elektronisch bestuurlijk verkeer). De Awb biedt een algemeen kader waarin wordt geregeld wanneer verkeer langs elektronische weg is toegestaan tussen beide partijen en aan welke voorwaarden dat verkeer moet voldoen, wil het even betrouwbaar zijn als conventioneel (schriftelijk) verkeer en in welke andere gevallen verkeer langs elektronische weg gelijkgesteld kan worden aan andere vormen van berichtenverkeer. Tevens legt de wet een basis voor elektronische dienstverlening door overheidsinstanties.

Naast de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer geven de Wet elektronische handtekeningen, de Grondwet, de al bestaande artikelen in de Awb en sectorspecifieke regelgeving ook voorwaarden voor het elektronisch communiceren en het elektronisch afhandelen van verzoeken en aanvragen van burgers door overheidsinstanties.

Inwoners gaan steeds meer gebruik maken van het communicatiemiddel e-mail. In plaats van het schrijven van brieven naar de gemeenten zullen zij ook belangrijke e-mails naar de gemeente willen sturen. E-mail dient op dezelfde wijze te worden behandeld als brieven. Er kunnen dus rechten aan worden ontleend. De gemeente dient daarom duidelijke regels voor e-mail gebruik op te stellen en na te leven.

Het gebruik van e-mail neemt toe terwijl de registratie en de archivering ervan maar weinig aandacht krijgen. Hiermee loopt de gemeente het risico dat belangrijke berichten kwijtraken wat gevolgen kan hebben voor de gemeente. In het e-mail protocol is opgenomen wanneer medewerkers berichten ter registratie moeten aanbieden.

Het e-mail protocol bevat dus de gebruiksregels die gelden voor het omgaan met e-mail door de gemeente. Deze gebruiksregels zijn opgesteld omdat het berichtenverkeer via e-mail steeds meer status krijgt. Burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties die via e-mail met de gemeente willen communiceren, moet hiertoe in de gelegenheid worden gesteld. In de Algemene wet bestuursrecht staan de basis regels beschreven en bieden de gemeente de mogelijkheid om nadere regels te geven over de manier waarop en wanneer er via de elektronische weg gecommuniceerd kan worden. De gemeente Oldambt doet dit in de vorm van dit e-mail protocol.

De aanbevelingen van de Nationale ombudsman over hoe de overheid met e-mail moet omgaan zijn in dit protocol meegenomen. 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen.

Voor dit protocol zijn elektronische berichten ingedeeld in een aantal categorieën. Per categorie kan vervolgens weer onderscheid gemaakt worden tussen inkomende en uitgaande berichten.

Artikel 2 Reikwijdte.

Het protocol is van toepassing op elektronisch berichtenverkeer tussen de gemeente Oldambt en externe partijen. De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer handelt alleen over elektronische berichten verzonden naar of ontvangen door een bestuursorgaan, de zgn. bestuurlijke berichten.

De werking van het protocol is breder en strekt zich uit tot alle functionele berichten, d.w.z. berichten die een medewerk(st)er uit hoofde van zijn of haar functie ontvangt of verzendt. Het protocol beoogt geen regels te geven over privé gebruik van e-mail.

Daarnaast wordt aangegeven dat het protocol van toepassing is op e-mailberichten en berichten afkomstig via een webformulier vanaf de gemeentelijke website. Ook is het protocol van toepassing op het gemeentelijke Twitteraccount en Facebookaccount. Overige vormen van elektronisch verkeer, bijvoorbeeld SMS en andere social media zijn uitgesloten. Ook faxverkeer valt niet onder de werking van dit protocol. Strikt genomen wordt een fax elektronisch verzonden. Op dit moment wordt de fax in de praktijk echter al aangemerkt als een vorm van schriftelijke verzending. De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer beoogt niet daarin verandering te brengen, aangezien het faxverkeer minder gemakkelijk kan worden gemanipuleerd en minder problemen met betrekking tot de ondertekening kent, dan bijvoorbeeld het gebruik van e-mail.

Artikel 3 Doeleinden.

Dit artikel geeft aan dat het protocol zowel een externe als een interne oriëntatie heeft. Wat extern wordt beloofd moet intern worden waargemaakt.

Artikel 4 Verantwoordelijkheid.

Alle medewerkers van de gemeente Oldambt zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van de regels die in het protocol zijn vastgelegd.

Artikel 5 Bereikbaarheid.

Door eisen te stellen aan digitaal berichtenverkeer ontstaat een beheersbare situatie. Net zoals papieren post komen elektronische berichten via een beperkt aantal kanalen binnen bij de gemeente Oldambt. Ook vanuit de techniek worden een aantal voorwaarden gesteld aan het digitale berichtenverkeer. Wanneer de bijlage(n) van een bericht niet geopend kan worden omdat bijvoorbeeld de benodigde applicatie niet in gebruik is bij de gemeente Oldambt, en alle van gemeentewege aanwezige hulpmiddelen, die beschikbaar zijn, zijn ingezet, dan kan het betreffende bericht niet in behandeling worden genomen. De ontvanger stuurt hierover een bericht aan de afzender. Verder stelt de mailserver eisen aan de maximale grootte van een bericht. Wordt deze grootte overschreden dan komt het bericht na aan en kan het dus ook niet behandeld worden. Bestanden die groter zijn kunnen bijvoorbeeld per post op een CD/DVD, via website of ZIP bestande, met een begeleidende brief worden verstuurd naar de gemeente Oldambt.

Lid 1 van dit artikel heeft betrekking op het kenbaarheidsvereiste uit artikel 2:15 uit afdeling 2.3 (Verkeer langs elektronische weg) van de Algemene wet bestuursrecht. De (bestuursorganen van de) gemeente Oldambt geeft hiermee aan bereikbaar te willen zijn voor haar burgers en andere partijen via de elektronische weg, Uitgezonderd hiervan zijn WOB-verzoeken en verzoeken om schadevergoeding bij niet tijdig beslissen. Deze verzoeken moeten altijd schriftelijk worden ingediend.

Om te voorkomen dat een situatie ontstaat waarbij elektronische berichten naar willekeurige postbussen in de organisatie gezonden worden, worden in dit artikel eisen aan het gebruik van de elektronische weg gesteld.

In lid 2 wordt gesteld dat elektronische aanvragen (voor bijvoorbeeld vergunningen, ontheffingen, subsidies), bezwaarschriften, klachten en zienswijzen alleen in behandeling genomen worden wanneer er gebruik is gemaakt van het daarvoor bestemde formulier op de gemeentelijke website. Voordeel van gestructureerde invoer is dat het voor burgers duidelijk is welke informatie aangeleverd moet worden.

Voor overige functionele berichten is in lid 3 als voorwaarde gesteld dat deze alleen behandeld worden indien deze verstuurd worden naar de algemene postbus info@gemeente-oldambt.nl of via een webformulier op de gemeentelijke website.

In de Awb wordt gesproken over een doorzendplicht wanneer post niet bij het juiste bestuursorgaan is terechtgekomen. Door aan te geven welke elektronische postbussen gebruikt kunnen en moeten worden zijn medewerkers niet gehouden aan de doorzendplicht. Zo worden situaties voorkomen waarin een medewerker functionele berichten via zijn postbus ontvangt in een periode dat hij voor langere tijd ziek thuis is of met vakantie is.

Wanneer medewerkers functionele berichten ontvangen die bestemd zijn voor de algemene postbus dan wordt wel van hen verwacht dat zij het bericht doorsturen naar de algemene postbus en tevens de afzender berichten dat hun bericht doorgestuurd is, zodat hun bericht in behandeling zal worden genomen. Daarbij wordt tevens verwezen naar het “Protocol elektronische berichtenverkeer gemeente Oldambt 2014”, zoals vermeld op de gemeentelijke website.

Door eisen te stellen aan elektronisch berichtenverkeer ontstaat een beheersbare situatie. Net zoals papieren post komen elektronische berichten via een beperkt aantal kanalen binnen bij de gemeente Oldambt.

Ook vanuit de techniek worden in de leden 4 en 5 een aantal voorwaarden gesteld aan elektronisch berichtenverkeer. Wanneer de bijlage(n) van een bericht niet geopend kunnen worden, bijvoorbeeld omdat de benodigde applicatie niet in gebruik is bij de gemeente Oldambt, dan kan het betreffende bericht niet in behandeling genomen worden. Verder stelt de mailserver eisen aan de maximale grootte van een bericht. Wordt deze grootte overschreden, dan komt het bericht niet aan en kan het dus ook niet behandeld worden.

T.a.v. lid 4 wordt opgemerkt dat in zijn algemeenheid bij een gebrekkig e-mail getracht zal worden om de afzender een verzoek te sturen om binnen een bepaalde termijn alsnog zijn/haar gegevens te vermelden. Indien hier vervolgens geen reactie op kom, dan zal de gemeente gerechtigd zijn om het verzoek niet in behandeling te nemen.

Artikel 6 Technische ontvangstbevestiging.

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 7 Afhandeling.

Analoog aan de papieren situatie wordt de afzender van een functioneel bericht op de hoogte gesteld van het verloop van de procedure door middel van een behandelbericht. In dit behandelbericht wordt aangegeven wanneer de afzender een antwoord kan verwachten. Wanneer een functioneel bericht binnen vijf werkdagen wordt beantwoord is het sturen van een behandelbericht niet nodig.

Indien er sprake is van een wettelijke termijn, dan wordt deze termijn ook in acht genomen. Het maakt dus niet uit of bijvoorbeeld een aanvraag elektronisch of via een brief is ingediend. De afhandeltermijn is in beide gevallen acht weken. Bij het ontbreken van een wettelijke termijn geldt een termijn van acht weken. Echter gezien het ‘snelle’ karakter van elektronische berichten verdient het de voorkeur om deze berichten zo snel mogelijk af te handelen.

Hierbij zijn uitdrukkelijk de aanbevelingen van de Nationale ombudsman uit de zgn. “Correspondentiewijzer” overgenomen.

Voor de afhandeling van bestuurlijke berichten geldt dat dit via de elektronische weg plaats mag vinden, mits de geadresseerde kenbaar heeft gemaakt langs deze weg voldoende bereikbaar te zijn. Het doen van een elektronisch verzoek houdt niet automatisch in dat de verzender impliciet kenbaar maakt in het vervolg van de procedure elektronisch te willen communiceren. Dit probleem kan eenvoudig opgelost worden door een afzender in een webformulier aan te latengeven of hij of zij elektronisch bereikbaar is.

Een andere eis die het protocol stelt aan het elektronisch afhandelen van functionele berichten in het algemeen, en bestuurlijke berichten in het bijzonder, is dat het bericht (indien van toepassing) is ondertekend met een elektronische handtekening welke voldoende betrouwbaar is, gelet op de aard en de inhoud van het elektronische bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt. De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer verwijst voor wat betreft de elektronische handtekening naar de Wet elektronische handtekeningen. Deze wet regelt onder andere dat een met voldoende waarborgen omgeven handtekening dezelfde rechtsgevolgen heeft als de handgeschreven handtekening. Momenteel voldoet alleen de digitale handtekening (PKI) aan alle betrouwbaarheidseisen.

Elektronische handtekeningen die niet aan alle betrouwbaarheidseisen voldoen, denk bijvoorbeeld aan een gescande handtekening, zijn niet per definitie als onbetrouwbaar aan te merken. Bij een conflict is het aan de rechter om te toetsen of de betrouwbaarheid voldoende is in de gegeven omstandigheden. Voor een besluit van een bestuursorgaan geldt dat deze niet ondertekend hoeft te zijn om juridisch rechtsgeldig te zijn. Desgewenst kan ondertekend worden met een gescande handtekening. Voor overige berichten geldt, dat naarmate de gevolgen van het in twijfel trekken van de betrouwbaarheid verstrekkender zijn de elektronische handtekening met meer waarborgen omkleed moet zijn.

Uiteraard wordt, hoewel het af en toe lastig kan zijn, er van iedere medewerker van de gemeente Oldambt verwacht dat de afhandeling van alle functionele berichten op een professionele wijze gebeurt ongeacht de toonzetting in het ontvangen bericht.

Iedere medewerker wordt ook geacht om dezelfde proclaimer te gebruiken.

Artikel 8 Registratie.

Registratiewaardige berichten afkomstig via een webformulier vanaf de gemeentelijke website en archiefwaardige berichten die binnenkomen op @gemeente-ldambt.nl en info@gemeente-oldambt.nl worden vastgelegd in het postregistratiesysteem door medewerkers die belast zijn met deze werkzaamheden.

Voor deze berichten wordt de behandeltermijn bewaakt. Functionele berichten die op een andere wijze binnenkomen worden niet standaard geregistreerd. Voor deze berichten vindt dus ook geen termijnbewaking plaats. Aangezien voor aanvragen, bezwaren, etc. als voorwaarde is gesteld dat deze verzonden worden middels een formulier op de gemeentelijke website betreft het veelal zaken die een minder formeel karakter hebben.

Artikel 9 Archivering.

De verantwoordelijkheid voor het aanbieden van archiefwaardige berichten ter archivering berust bij de medewerkers zelf. Omdat archiefwaardige berichten die binnenkomen via een webformulier vanaf de gemeentelijke website of via @gemeente-oldambt.nl of info@gemeente-oldambt.nl al geregistreerd worden betreft het hier uitsluitend berichten die rechtstreeks binnenkomen op een persoonlijk e-mail adres en uitgaande berichten.

Berichten worden ter registratie aangeboden als sprake is van een:

• Beleidswaarde: de inhoud van het bericht is van invloed op het te voeren beleid.

• Juridische waarde: hierbij moet gedacht worden aan berichten inhoudende afspraken, verplichtingen, contracten, vergunningen, en dergelijke.

• Proces ondersteunende waarde: de inhoud van het bericht heeft betrekking op (de voortgang van) een procedure.

• Cultuurhistorische waarde: het bericht moet bewaard worden op grond van archiefwetgeving. • Informatieve waarde: het bericht bevat kennis die later weer gebruikt kan worden.

De wijze waarop berichten aangeboden worden ter archivering is afhankelijk van de beschikbare technische hulpmiddelen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden.

Behoeft geen toelichting.

Artikel 11 Inwerkingtreding.

Behoeft geen toelichting.

Artikel 12 Citeerartikel.

Behoeft geen toelichting.