Regeling vervallen per 01-01-2015

Beleidsregels subsidieverstrekking 2014

Geldend van 19-09-2013 t/m 16-10-2013

Intitulé

Beleidsregels subsidie 2014

Inhoudsopgave

Inleiding

Beleidsregels per onderwerp 

Hoofdstuk 1. Openbaar Bibliotheekwerk

Hoofdstuk 2. Sport

2.1 Sportverenigingen

2.2 Sportactiviteiten

Hoofdstuk 3 Amateuristische kunstbeoefening en cultuur

3.1 Kulturhus

3.2 Muziekonderwijs

3.3 Muziekverenigingen

3.4 Zang, dans en toneelverenigingen

3.5 Diverse Sociaal Culturele Voorzieningen

3.6 Theatervoorziening

Hoofdstuk 4 Recreatie en toerisme

4.1 Kinderboerderijen

4.2 Speeltuinvereniging

4.3 Omroep

4.4 Toeristische organisaties

4.5 Recreatie en Toerisme

4.6 Evenementenladders

Hoofdstuk 5 Sociaal Cultureel Werk

5.1 Professioneel Sociaal Cultureel Werk

5.2   Vrijwillig Jeugd en Jongerenwerk

Hoofdstuk 6 Peuterspeelzaalwerk

Hoofdstuk 7 Algemeen en overig maatschappelijk werk

7.1 Algemeen Maatschappelijk Werk

7.2 Welzijnswerk

7.3 Overig maatschappelijk werk

7.4 Ontwikkelingssamenwerking

7.5 Ketencoördinatie Huiselijk Geweld

7.6 Dierenwelzijn

Hoofdstuk 8 Volksgezondheid

8.1 Jeugdgezondheidszorg Uniformdeel

8.2 Jeugdgezondheidszorg Maatwerkdeel

Hoofdstuk 9 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

9.1 Coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning

9.2 Collectieve preventie GGZ

9.3 Personenalarmering

Hoofdstuk 10   Leefbaarheid in de kernen

10.1 Leefbaarheidssubsidie

10.2 Zalencentrum Wesepe

Hoofdstuk 11 Ondersteuning zorgleerlingen

Hoofdstuk 12 Vluchtelingenwerk

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Artikel 13.1 Verkeersveiligheid

Artikel 13.2 Buurtbus

Hoofdstuk 14 Anti-Discriminatie

Hoofdstuk 15 Milieueducatie en voorlichting

Hoofdstuk 16 Welzijnsfonds

Hoofdstuk 17 Reclamefonds Sport

Inleiding

Deze notitie is de uitwerking van artikel 7.2 van de (ASV). Opgenomen is een overzicht van beleidsregels per soort voorziening, zoals dit in de gemeente Olst-Wijhe wordt uitgevoerd.

 

Soorten voorzieningen

Ten behoeve van het welzijnsbeleid maakt de gemeente Olst-Wijhe onderscheid in drie soorten voorzieningen: primaire, secundaire en tertiaire.

 

A.    Primaire voorzieningen

Primaire voorzieningen zijn voorzieningen waarvoor de gemeente primair de verantwoordelijkheid op zich neemt in het belang van de inwoners. De volgende stichtingen zijn aangemerkt als primaire voorzieningen:

  • ·              

    • 1.

      Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe

    • 2.

      Stichting Kulturhus Olst-Wijhe

    • 3.

      De Kern, Maatschappelijke Dienstverlening

    • 4.

      GGD IJsselland

    • 5.

      Stichting WelZijn Olst-Wijhe

    • 6.

      Landstede Welzijn Olst-Wijhe

    • 7.

      Kinderopvang KOOS, peuterspeelzaal

    • 8.

      Stichting Kindercentrum Wijhe, peuterspeelzaal

 B.    Secundaire voorzieningen

Secundaire voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor het welzijn in onze gemeente en waarbij de gemeente een belangrijke rol wil spelen, maar waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Deze voorzieningen leveren een bijdrage aan doelstellingen uit het gemeentelijk beleid ten aanzien van sport, jeugd, ouderen en kunst en cultuur. Voorzieningen die hiertoe gerekend worden zijn, zijn voorzieningen op het gebied van:

  • ·              

    • 1.

      Sport

    • 2.

      Amateuristische Kunstbeoefening en Cultuur

    • 3.

      Recreatieve voorzieningen

    • 4.

      Jeugd

    • 5.

      Sociaal Culturele verenigingen

    • 6.

      Overig maatschappelijk werk

 C.    Tertiaire voorzieningen

Tertiaire voorzieningen zijn voorzieningen die gericht zijn op het individueel welbevinden van burgers waarbij de gemeente uitgaat van een grote eigen verantwoordelijkheid van die burgers. Hiertoe behoren alle niet onder de primaire en secundaire voorzieningen te rangschikken algemene maatschappelijke activiteiten. Voorbeelden zijn:

·               Vrouwenverenigingen

·               Evenementenorganisaties

Soorten subsidies

Naast onderscheid in voorzieningen wordt er ook onderscheid in subsidies gemaakt. De ASV van de gemeente Olst-Wijhe kent de volgende subsidies:

  • 1.

    Jaarlijkse subsidies: subsidie die per (boek)jaar of voor een bepaald aantal boekjaren aan een instelling voor een periode van maximaal vier jaar wordt verstrekt. Hieronder vallen:

    • 1.

      Budgetsubsidies: subsidies die worden verstrekt aan de primaire instellingen. Met deze instellingen worden in een uitvoeringsovereenkomst afspraken gemaakt over prestaties die geleverd moeten worden tegen een van te voren vastgesteld bedrag.

    • 2.

      Structurele subsidies: subsidies die van jaar tot jaar worden verstrekt aan secundaire instellingen ten behoeve van steeds terugkerende activiteiten.

  • 2.

    Eenmalige subsidies: subsidie ten behoeve van bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager en waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal vier jaar subsidie wil verstrekken. Hieronder vallen:

    • 1.

      Incidentele subsidies: subsidie om activiteiten van eenmalige, incidentele aard uit te voeren.

    • 2.

      Subsidies vanuit het Welzijnsfonds: subsidie voor activiteiten georganiseerd door secundaire of tertiaire voorzieningen die voldoen aan de criteria die zijn vastgesteld voor het Welzijnsfonds.

    • 3.

      Subsidies vanuit het Reclamefonds: subsidie aan vaste grootgebruikers van Sporthal de Hooiberg te Olst voor activiteiten die voldoen aan de criteria die zijn vastgesteld voor het Reclamefonds.

    • 4.

      Projectsubsidies: subsidie waarbij de instelling een bedrag krijgt toegewezen om een vooraf goedgekeurd project uit te voeren.

 

Indexering

Budgetsubsidies en structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig de gemeentelijke begrotingsrichtlijnen.

Voor budgetsubsidies ziet de indexeringssystematiek er als volgt uit:

  • 1.

    Er wordt onderscheid gemaakt tussen het loongevoelige (personele component) en het prijsgevoelige (materiële component) deel van het subsidiebedrag.

  • 2.

    De hoogte van het loongevoelige deel wordt bepaald door het beslag dat de personeelskosten op de totale uitgaven van een primaire instelling legt ook toe te passen op het subsidiebedrag aan deze instelling.

  • 3.

    Het percentage aan personeelskosten wordt gebaseerd op de geraamde personeelskosten van de betreffende instelling. Er vindt geen nacalculatie plaats.

  • 4.

    Op het loongevoelige deel van het subsidiebedrag wordt een indexeringspercentage toegepast waarvan de hoogte van dit percentage op basis van de informatie van de VNG wordt vastgesteld. Hierbij wordt het percentage aangehouden dat betrekking heeft op de totale stijging van de loonkosten die voor rekening komen van de werkgever (dus niet alleen de stijging van de salariskosten als gevolg van Cao-afspraken, maar ook de ontwikkeling diverse premies, zoals pensioenpremies, premies sociale verzekeringen). Omdat de Cao-onderhandelingen niet altijd voor aanvang van het betreffende kalenderjaar zijn afgerond, worden de percentages gehanteerd die bekend zijn op het moment dat de beschikking afgegeven wordt.

  • 5.

    Op het prijsgevoelige deel van het subsidiebedrag wordt het huidige indexeringspercentage toegepast. Dit is het percentage dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld. Voor 2014 is deze vastgesteld op 0%.

 

Voor structurele subsidies wordt het indexeringspercentage toegepast dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld. Voor 2014 is deze vastgesteld op 0%.

Aanvraag/vaststelling

Ruim voor de gestelde indieningstermijnen worden voorbedrukte aanvraag- en vaststellingsformulieren verzonden naar de organisaties die budgetsubsidies en structurele subsidies ontvangen. De organisatie dient het formulier volledig in te vullen en voorzien van de benodigde bijlagen terug te sturen naar de gemeente. Het aanvraagformulier moet door minimaal één bestuurslid ondertekend zijn.

 

Weig eringsgronden

In artikel 5.1.e van de ASV is het volgende opgenomen: “Indien een aanvrager naar oordeel van het college ook zonder de gevraagde subsidie over voldoende gelden beschikt om de kosten van de activiteiten te dekken, kan subsidieverlening geweigerd worden. Het college kan hiertoe nadere regels stellen.” Met betrekking tot de subsidieverlening aan de secundaire organisaties wordt opgemerkt dat organisaties in aanmerking komen voor structurele subsidie indien zij voldoen aan gestelde doelen zoals verwoord in deze notitie. Hierbij is (in principe) niet van belang hoe de financiële situatie van de organisatie is.

 

Bevoorschotting

In aanvulling op artikel 20 van de van de ASV worden de volgende bevoorschottingstermijnen gehanteerd:

  • 1.

    subsidiebedragen boven de € 25.000,- worden in vier gelijke termijnen beschikbaar gesteld. Uitbetaling vindt plaats aan het begin van elk kwartaal;

  • 2.

    subsidiebedragen onder de € 25.000,- worden in één termijn beschikbaar gesteld. Uitbetaling vindt plaats in januari van het betreffende kalenderjaar.

 

Afronding subsidiebedragen

Subsidiebedragen aan de primaire organisaties worden afgerond op honderdtallen.

 

Aanvragen die na sluitingsdatum binnenkomen

In artikel 10.1 van de ASV is vastgelegd tot wanneer subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. Op grond van artikel 10.3 van de ASV wordt hier beschreven welk beleid gehanteerd wordt indien aanvragen na de gestelde datum worden ingediend.

  • 1.

    Subsidieaanvragen van primaire organisaties die na 1 juli + twee werkdagen worden ingediend, worden alleen in behandeling genomen indien er gegronde redenen zijn waarom de aanvraag te laat is.

  • 2.

    Subsidieaanvragen van secundaire organisaties die na 15 oktober + twee werkdagen worden ingediend, worden afgewezen. Hierop kan eenmalig een uitzondering worden gemaakt indien de organisatie hierom vraagt, daarna wordt van de organisatie verwacht dat men weet hoe de procedure is.

  • 3.

    Subsidieaanvragen voor het Welzijnsfonds/Reclamefonds worden afgewezen indien de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd plaatsvindt binnen zes weken na ontvangst van de subsidieaanvraag.

 

Ontbreken van een vaststelling

In artikel 16.1 van de ASV is vastgelegd wanneer organisaties uiterlijk verantwoording moeten afleggen over het ontvangen subsidiebedrag. In artikel 19 van de ASV is vastgelegd dat indien er geen verantwoordingsgegevens worden ontvangen, het subsidiebedrag ambtshalve wordt vastgesteld. Hieraan voorafgaand eerst een eenmalige rappel wordt afgegeven (op grond van artikel 4:44 lid 3 Awb). Als er geen gehoor wordt gegeven aan de rappel, dan wordt er uitgegaan van het standpunt dat er geen activiteiten hebben plaatsgevonden met als gevolg dat het subsidiebedrag op nul euro wordt vastgesteld. Indien er wel verantwoording ontvangen is, maar deze is niet volledig, dan wordt het subsidiebedrag na een rappel ambtshalve vastgesteld op basis van de aanwezige gegevens.

 

Strekking Accountantsverklaring

In artikel 16.2 van de ASV is opgenomen dat bij een subsidie tussen de € 50.000,- en € 150.000,- de aanvraag tot vaststelling vergezeld dient te gaan van een beoordelingsverklaring. Bij een subsidie hoger dan € 150.000,- dient de aanvraag tot vaststelling vergezeld te gaan van een accountantsverklaring. Op grond van artikel 16.3 van de ASV wordt opgemerkt dat het moet gaan om goedkeurende verklaringen. Indien de verklaring een andere strekking heeft (afkeurend, oordeelsonthouding, met voorbehoud), heeft het college de mogelijkheid om nader onderzoek in te stellen en het definitief subsidiebedrag afwijkend vast te stellen.

Inwerkingtreding

De beleidsregels subsidieverstrekking 2014 treden in werking op de eerste dag na publicatie.

Beleidsregels per onderwerp 

Hoofdstuk 1.Openbaar Bibliotheekwerk

Doelstelling van de subsidie

Het openbaar bibliotheekwerk wordt beschouwd als een onafhankelijk en laagdrempelige toegangspoort tot informatie, cultuur en educatie en is een belangrijk ontmoetingspunt in de samenleving. De informatiebehoeften van de klanten bepalen mede het aanbod van media en informatie in de bibliotheek. De bibliotheek maakt informatie toegankelijk, bevordert het gebruik daarvan en richt zich daarbij op een aantal specifieke doelgroepen.

 

Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties die het bibliotheekbeleid concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.

 

Subsidievorm

Budgetsubsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe

 

Bijzonderheden

  • 1.

    In afwijking van artikel 16.2 van de ASV + toelichting is het voldoende dat Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe een accountantsverklaring bij de jaarrekening indient, in plaats van een accountantsverklaring specifiek gericht op de subsidieverstrekking. Reden hiervoor is dat we de organisatie goed kennen (korte lijnen) en periodiek contact hebben. Dit samen met de jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.

  • 2.

    Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 5% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag aan Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe. Uiteindelijke doelstelling is een besparing van 10%, waarbij is onderzocht op welke wijze aan de randvoorwaarde om in twee hoofdkernen een volwaardige bibliotheekvoorziening te houden, kan worden voldaan. Definitieve besluitvorming hierover zou plaatsvinden bij de behandeling van de kadernota in 2015.

2012: € 10.000,-

2013: € 20.000,-

2014: € 20.000,-

2015: € 20.000,-

  • 2.

    Bij de heroverwegingsoperatie fase 3 is in aanvulling op de heroverwegingsvoorstellen vanuit fase 2 besloten dat er in het eerste halfjaar 2013 onderzoek moet plaatsvinden naar de gewenste vorm van de toekomstige bibliotheekvoorziening. Dit onderzoek vindt momenteel plaats in nauwe samenwerking met de stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe en andere partners.

Hoofdstuk 2. Sport

2.1 Sportverenigingen

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening.

Subsidiabele activiteiten

Het in groepsverband beoefenen van (uiteenlopende vormen van) sport.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

-                een vast basisbedrag gebaseerd op 10% van de accommodatiekosten. Het gaat hierbij niet om de werkelijke accommodatiekosten, maar om de accommodatiekosten vanuit 2002.

Indien er een nieuwe sportvereniging bij komt, wordt beoordeeld welke accommodatiekosten meegenomen worden voor de berekening van het basisbedrag. Het basisbedrag bedraagt minimaal € 131,50 en loopt op met schijven van € 131,50.

-                een bedrag per jeugdlid ad € 19,50. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar      X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2013 wordt peildatum 1 januari 2012 gehanteerd.

-                Sportraad Olst-Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 3.500,-.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

-                Voor verenigingen met leden die niet woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe geldt de volgende regeling:

Ø   50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe 100% subsidie;

Ø   tussen 25% en 50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe wordt naar rato gesubsidieerd;

Ø   < 25% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe betekent geen subsidie.

-                Voorwaarde voor het verstrekken van een subsidiebedrag per jeugdlid is dat de contributie per jeugdlid minimaal € 27,50 op jaarbasis bedraagt.

-                Voor sportverenigingen specifiek gericht op gehandicapten, waarbij de gehandicapte inwoners van Olst-Wijhe aangewezen zijn op voorzieningen in omliggende gemeenten, kan het college beslissen de volgende regelgeving te hanteren: een bedrag ad € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe, ongeacht de hoogte van het percentage leden dat woonachtig is in Olst-Wijhe.

-                De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

-                Het subsidiebedrag wordt op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd. Dit geldt ook voor sportverenigingen die een vast bedrag hoger dan € 5.000,- ontvangen.

Instellingen

De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2013 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2013 zijn:

  • Badmintonvereniging BACO

  • Badmintonclub de Wijhese Rackets

  • Basketbalvereniging Olstars

  • Gymnastiekvereniging O.S.V. '95

  • Gymnastiekvereniging Olympus

  • S.V. Wijhe '92

  • Sportclub Overwetering

  • Sportclub Wesepe

  • Sportvereniging Welsum

  • Tennisvereniging Ter Spille

  • Algemene Tennisclub Wijhe

  • Tafeltennisvereniging Wijhe

  • Tafeltennisvereniging Olst

  • Volleybalvereniging Rood-Wit '75

  • Ponyclub Kloosterruiters

  • Ponyclub en Rijvereniging Wijhe

  • Landelijke Rijvereniging IJsseloevers

  • De Wijhese Zwemclub

  • De Iesselzotten Olst

  • H.S.V. Wijhe

  • IJsclub Elshof

  • Olster Schaakvereniging

  • St. Paardrijden Gehandicapten ‘t Hoefijzer

  • Sportraad Olst-Wijhe

Bijzonderheden

In 2008-2009 heeft een evaluatie plaatsgevonden van het vaste basisbedrag. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in het besluit om de huidige systematiek niet te wijzigen. Dat wil zeggen dat voor de berekening van het basisbedrag nog steeds wordt uitgegaan van de accommodatiekosten uit 2002 in plaats van de werkelijke accommodatiekosten. Dit bedrag staat vast en wordt niet jaarlijks opnieuw vastgesteld, aangezien het om een bijdrage in de kosten gaat.

2.2 Sportactiviteiten

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening.

Subsidiabele activiteiten

Sportactiviteiten die een bijdrage leveren aan het stimuleren van sport en het promoten van de gemeente Olst-Wijhe met een bovenlokale uitstraling en die bewezen hebben dat structurele subsidie noodzakelijk is.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Stichting Olst-Wijhe in Beweging (Appelloop) ontvangt een vast bedrag van € 231,-.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,-  worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

Activiteiten

De activiteit die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Stichting Olst-Wijhe in beweging

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Hoofdstuk 3 Amateuristische kunstbeoefening en cultuur

3.1 Kulturhus

Doelstelling van de subsidie

Behoud van een breed en gevarieerd aanbod van voorzieningen en waar mogelijk het verbeteren en bevorderen van de sociale samenhang (gemeenschapsgevoel) door het creëren van ontmoetingsplaatsen voor inwoners.

 

Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.

 

Subsidievorm

Budgetsubsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

Stichting Kulturhus Olst-Wijhe

3.2Muziekonderwijs

Doelstelling van de subsidieDoelstelling van de subsidie

Een bijdrage leveren aan en het bevorderen van de muzikale vorming en educatie van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.

 

Subsidiabele activiteiten

Het verzorgen van diverse muziekactiviteiten die bijdragen aan de genoemde doelstelling.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe ontvangt:

  • 2.

    een basisbedrag van € 18.503,-.

  • 3.

    een bedrag per jeugdlid ad € 40,-. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt peildatum 1 januari 2013 gehanteerd.

  • 4.

    25% van het docentenhonorarium.

  • 5.

    Als peildatum voor de kosten wordt jaar X min 2 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt uitgegaan van de werkelijke kosten over 2012.

    • 1.

      AMV Wesepe ontvangt een vast bedrag van € 649,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Voor verenigingen met leden die niet woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe geldt de volgende regeling:

    • 1.

      50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe 100% subsidie;

    • 2.

      tussen 25% en 50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe wordt naar rato gesubsidieerd;

    • 3.

      < 25% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe betekent geen subsidie.

  • 3.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe

  • 2.

    AMV Wesepe, via Plaatselijk Belang Wesepe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

  • 1.

    AMV Wesepe krijgt subsidie omdat het vanwege praktische redenen niet realiseerbaar is dat Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe Algemene Muzikale Vorming geeft aan de basisschoolleerlingen in Wesepe. Om het voorzieningenniveau in Wesepe te handhaven, is besloten de cursus AMV te subsidiëren en dit via Plaatselijk Belang Wesepe te realiseren.

  • 2.

    Met ingang van 2011 ontvangt Stichting Muziekonderwijs naast een vast bedrag een subsidiebedrag per jeugdlid en een percentage van het bedrag dat zij aan de muziekdocenten betaalt (voorheen ontving ze een vast subsidiebedrag).

  • 3.

    Met ingang van 2009 ontvangt Stichting Muziekonderwijs jaarlijks een extra bedrag van € 1.000,- voor het onderhoud van een uniforme template ter verbetering van de administratie van de registratie van leerlingen en docenten en de daaraan gekoppelde vergoedingen. Dit extra bedrag is opgenomen in het basisbedrag.

3.3 Muziekverenigingen

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst.

 

Subsidiabele activiteiten

Het in groepsverband uitoefenen van amateurkunst.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    een basisbedrag van € 923,-.

  • 2.

    een bedrag per jeugdlid ad € 19,50. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar  X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt peildatum 1 januari 2013 gehanteerd.

  • 3.

    25% van de kosten van de dirigent tot een maximum van € 672,-.

  • 4.

    25% van de kosten voor opleiding/instructie.

  • 5.

    Als peildatum voor de kosten wordt jaar X min 2 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt uitgegaan van de werkelijke kosten over 2012.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Voor verenigingen met leden die niet woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe geldt de volgende regeling:

    • 1.

      50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe 100% subsidie;

    • 2.

      tussen 25% en 50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe wordt naar rato gesubsidieerd;

    • 3.

      < 25% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe betekent geen subsidie.

  • 2.

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 3.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Accordeonvereniging Kunst na Arbeid

  • 2.

    Koninklijke Muziekvereniging Apollo

  • 3.

    Muziekvereniging Harmonie Wesepe

  • 4.

    Muziekvereniging Olster Harmonie

  • 5.

    Showkorps Amicitia Boerhaar

  • 6.

    Muziekvereniging Wijhese Harmonie

  • 7.

    Drumband Beatrix Wijhe

  • 8.

    Muziekvereniging Salland

3.4 Zang, dans en toneelverenigingen

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst.

 

Subsidiabele activiteiten

Het in groepsverband uitoefenen van amateurkunst.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    een basisbedrag van € 131,50.

  • 2.

    een bedrag per jeugdlid ad € 19,50. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar  X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt peildatum 1 januari 2013 gehanteerd.

  • 3.

    20% van de kosten van de leiding. 

  • 4.

    Als peildatum voor de kosten wordt jaar X min 2 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt uitgegaan van de werkelijke kosten over 2012.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Voor verenigingen met leden die niet woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe geldt de volgende regeling:

    • 1.

      50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe 100% subsidie;

    • 2.

      tussen 25% en 50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe wordt naar rato gesubsidieerd;

    • 3.

      < 25% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe betekent geen subsidie.

  • 2.

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 3.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Toneelvereniging Herman Heyermans

  • 2.

    Revuegezelschap Tempo

  • 3.

    Zang- en toneelvereniging Harmonie Welsum

  • 4.

    Toneelvereniging Young Tavenu

  • 5.

    Zangkoor Nobiz

  • 6.

    Sallands Vrouwenkoor

  • 7.

    Wijhes Mannenkoor

  • 8.

    Zangvereniging Excelsior

  • 9.

    Popkoor Interval

  • 10.

    Popkoor Fitis

  • 11.

    Hobby en Modelbouwclub Olst

 

Bijzonderheden

Hobby en Modelbouwclub Olst is geen amateurkunstvereniging, maar is wel een secundaire voorziening die op basis van dezelfde grondslagen gesubsidieerd wordt. Derhalve wordt zij hier genoemd.

3.5 Diverse Sociaal Culturele Voorzieningen

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van initiatieven op het gebied van kunst en cultuur.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die een belangrijke bijdrage leveren aan het kunst en cultuurgebeuren in de gemeente Olst-Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Historische verenigingen ontvangen een vast bedrag van € 749,-.

  • 2.

    Historische vereniging ‘t Olster Erfgoed ontvangt naast het vaste bedrag van € 749,-- tevens een bedrag van € 36.000,- voor activiteiten in relatie tot het Infocentrum IJssel Den Nul. Aan deze subsidieverstrekking zijn nadere voorwaarden verbonden, zie collegebesluit/advies d.d. 18 oktober 2011, kenmerk 11.047227.

  • 3.

    Historische Vereniging Wijhe ontvangt naast het vaste bedrag tevens een bedrag van € 40,- per basisschoolbezoek aan de Oudheidkamer. Het gaat hierbij om maximaal één bezoek per school uit Olst-Wijhe per jaar. Daarbij gaan we uit van het aantal bezoeken in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt uitgegaan van het aantal bezoeken in 2012.

  • 4.

    Mij tot Nut van ‘t Algemeen, departement Olst-Deventer ontvangt een vast bedrag van € 938,-.

  • 5.

    Verenigd Comite Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 854,-.

  • 6.

    Stichting Kulturele Evenementen Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 836,-.

  • 7.

    Stichting IJsselacademie Kampen ontvangt een vast bedrag van € 2.073,-.

  • 8.

    Stichting ‘t Sal ontvangt een vast bedrag van € 1.040,- vanuit Amateuristische kunstbeoefening en cultuur en Recreatie en Toerisme.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen. Uitzondering hierop betreft het bedrag vanuit Recreatie en Toerisme voor Stichting ‘t Sal (een vast bedrag van € 500,-).

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

  • 3.

    Het subsidiebedrag van € 36.000,-- aan de Historische Vereniging ‘t Olster Erfgoed wordt de eerste drie jaar (2012, 2013 en 2014) in het eerste kwartaal volledig uitbetaald. Vanaf 2015 vindt de uitbetaling plaats volgens de bevoorschottingsregeling zoals genoemd op pagina vijf van deze notitie.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Historische Vereniging ‘t Olster Erfgoed

  • 2.

    Historische Vereniging Wijhe

  • 3.

    Mij tot Nut van ‘t Algemeen, departement Olst-Deventer

  • 4.

    Verenigd Comite Wijhe

  • 5.

    Stichting Kulturele Evenementen Wijhe

  • 6.

    Stichting IJsselacademie Kampen

  • 7.

    Stichting ‘t SAL

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

3.6 Theatervoorziening

Doelstelling van de subsidie

  • 1.

    Het opvangen van financiële tegenvallers in de exploitatie van podiumactiviteiten.

  • 2.

    Jongeren kennis laten maken met theater.

 

Subsidiabele activiteiten

Het aanbieden van verschillende vormen van (jeugd)theater.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Stichting Theaters Olst-Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 8.000,-. Voor de jaren 2014, 2015 en 2016 wordt jaarlijks een bedrag van € 1.250,- in mindering gebracht, vanwege het dubbel verstrekken van een voorschot voor e-ticketing.

  • 2.

    Stichting Theaters Olst-Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 1.610,- voor jeugdtheater.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    De subsidiebedragen genoemd onder ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Stichting Theaters Olst-Wijhe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

  • 1.

    Voorwaarde voor de subsidieverstrekking van € 10.000,- was dat beide partijen (Stichting Capellenborgtheater en werkgroep Holstohustheater) verder zouden gaan als één rechtspersoon. Met ingang van 1 januari 2011 wordt aan deze voorwaarde voldaan en wordt de subsidie verstrekt aan “Stichting Theaters Olst-Wijhe”. Het subsidiebedrag van € 10.000,- is voor 2009 en 2010 beschikbaar gesteld met de bedoeling de subsidie daarna te evalueren. De gemeenteraad vindt het belangrijk te volgen of het subsidiebedrag passend blijft bij de opbrengsten die van de theaters verwacht worden. In verband met de heroverweging in 2011 is een evaluatie, of het subsidiebedrag definitief kan worden vastgesteld of eventueel bijgesteld moet worden, uitgesteld. In het theaterseizoen 2011-2012 is overleg geweest tussen bestuur en gemeente over de nijpende financiële situatie van de stichting. Gesproken is over maatregelen die de stichting neemt/heeft genomen om risico’s zoveel mogelijk te beperken. College heeft besloten de voorwaarden van de subsidie aan te passen: stichting programmeert minder risicovol en biedt minimaal 20 voorstellingen per seizoen aan.

  • 2.

    Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er een korting van 20% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag aan Stichting Theaters Olst-Wijhe. Dit betekent een korting van € 2.000,- ten opzichte van het subsidiebedrag 2011.

Hoofdstuk 4 Recreatie en toerisme

4.1 Kinderboerderijen

Doelstelling van de subsidie

De zorg voor dieren, weiden, stallen en afrasteringen van de kinderboerderijen in Olst-Wijhe.

 

Subsidiabele activiteiten

Het in standhouden van een kinderboerderij in Olst en in Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Stichting Kinderboerderij Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 2.697,-.

  • 2.

    Stichting Kinderboerderij De Vijverhof ontvangt een vast bedrag van € 3.483,-.

  • 3.

    Beide stichtingen ontvangen naast het vaste exploitatiesubsidiebedrag tevens een bedrag van € 40,- per georganiseerde jeugdactiviteit. Hieronder vallen ook de bezoeken van peuterspeelzalen en scholen uit Olst-Wijhe. Het gaat hierbij om maximaal 1 bezoek per peuterspeelzaal/school per jaar. Er wordt uitgegaan van het aantal bezoeken in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt uitgegaan van het aantal bezoeken in 2012.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    De bedragen onder ‘grondslagen’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Stichting Kinderboerderij De Vijverhof

  • 2.

    Stichting Kinderboerderij Wijhe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

  • 1.

    Het verschil in de hoogte van de subsidiebedragen is als volgt verklaarbaar. Stichting Kinderboerderij Wijhe is eigenaar van het dierenverblijf en onderhoudt het gebouw zelf. In het subsidiebedrag is een vergoeding opgenomen ten behoeve van dit onderhoud. De gemeente is eigenaar van het hoofdgebouw van Stichting Kinderboerderij de Vijverhof en neemt het onderhoud hiervan voor haar rekening. Met ingang van 2007 ontvangt Stichting Kinderboerderij De Vijverhof naast het reguliere subsidiebedrag een bijdrage van € 264,- voor groenonderhoud en € 290,- voor dagelijks onderhoud.

4.2 Speeltuinvereniging

Doelstelling van de subsidie

Het spelende kind voldoende, veilige, bereikbare en herkenbare buitenspeelruimte geven.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan het in standhouden van de speeltuin Kindervreugd Is Oudervreugd in Wijhe.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Een vast bedrag van € 474,- als bijdrage in de exploitatie van de speeltuin.

  • 2.

    Een vast bedrag van € 2.300,- voor onderhoud en vervanging van speeltoestellen.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag ten behoeve van de exploitatie wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Speeltuinvereniging KIO

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

4.3 Omroep

Doelstelling van de subsidie

Het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die een omroepprogramma uitzendt dat in zodanige mate is gericht op de bevrediging van de in de gemeente Olst-Wijhe levende maatschappelijke, culturele, educatieve en geestelijke behoeften dat haar programma geacht kan worden van algemeen nut te zijn.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan de genoemde doelstelling.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Airplay Media Stichting ontvangt een bijdrage van € 1,30 per woonruimte. Hierbij wordt uitgegaan van het aantal woonruimten per 1 januari van het subsidiejaar min 1.

  • 2.

    Stichting Programmaraad IJsselland, NOP & Zuid-Drenthe ontvangt een bijdrage van € 0,06 per huisaansluiting. Hierbij wordt uitgegaan van het aantal huisaansluitingen per 1 januari van het subsidiejaar min 1.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het bedrag per woonruimte wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Airplay Media Stichting ontvangt subsidie zolang er een positieve representativiteitsverklaring is afgegeven door de gemeenteraad.

  • 3.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd. Voor het subsidiebedrag aan Airplay Media Stichting wordt hiervan afgeweken. In de Mediawet is vastgelegd dat de gemeente een jaarrekeningtechnische toetsing moet uitvoeren en kijkt naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de besteding van de gelden die in het kader van de gemeentelijke zorgplicht zijn verstrekt. Is het geld efficiënt en effectief ingezet? Is aan de bekostigingsvoorwaarden voldaan?

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Airplay Media Stichting

  • 2.

    Stichting Programmaraad IJsselland, NOP & Zuid-Drenthe

4.4 Toeristische organisaties

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente door het geven van up-to-date informatie aan (potentiële) bezoekers en het organiseren van activiteiten op het gebied van marketing, promotie en productontwikkeling.

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten van de hieronder genoemde instelling die passen binnen het hiervoor genoemde doel.

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    De nieuwe Stichting Toerisme Recreatie Olst-Wijhe ontvangt een nader te bepalen bedrag van maximaal € 7.395,-.

  • 2.

    Salland Marketing ontvangt een vast bedrag van € 7.000,-.

  • 3.

    Recreatiegemeenschap Salland ontvangt een bedrag per inwoner tot een maximumsubsidiebedrag van € 37.000,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

  • 2.

    De subsidieverstrekking aan Recreatiegemeenschap Salland kent een afwijkend traject. Dit is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Stichting Toerisme Recreatie Olst-Wijhe i.o.

  • 2.

    Salland Marketing

  • 3.

    Recreatiegemeenschap Salland

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

4.5 Recreatie en Toerisme

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente.

 

Subsidiabele activiteiten

Toeristische voorzieningen en activiteiten op het gebied van marketing, promotie en productontwikkeling.

 

Subsidievorm

Incidentele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag bijdraagt aan de doelstelling en wordt de hoogte van het bedrag bepaald.

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.

4.6 Evenementenladders

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen van de promotie van evenementen en sociaal-culturele activiteiten binnen de gemeente Olst-Wijhe en daardoor het stimuleren van deelname en bezoekersaantallen.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die passen binnen het hiervoor genoemde doel.

 

Subsidievorm

Incidentele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag voldoet aan bovengenoemde doelstelling. Indien de aanvraag voldoet, ontvangt de aanvrager een subsidie gebaseerd op 75% van de daadwerkelijke kosten.

 

Bijzonderheden

Uitvoering van de bijdrageregeling voor de evenementenladders wordt, in opdracht van de gemeente Olst-Wijhe, uitgevoerd door ‘De Goede Lichtreklame’.

Hoofdstuk 5 Sociaal Cultureel Werk

5.1 Professioneel Sociaal Cultureel Werk

Doelstelling van de subsidie

  • 1.

    Op actieve wijze mogelijkheden en/of begeleiding bieden aan personen en/of groepen bij het gestalte geven aan hun maatschappelijke participatie en de inrichting van hun leef-, woon- en werksituatie.

  • 2.

    Een ondersteunende rol geven aan de vrijwilligersinitiatieven in de Olst-Wijhese gemeenschap en in de voorwaardenscheppende sfeer in de uitvoering een belangrijke rol vervullen in met name het jeugd- en jongerenwerk.

  • 3.

    Een bijdrage leveren aan het realiseren van de doelstellingen het Integraal Jeugdbeleid: handhaving, verbetering en opzetten van algemene voorzieningen voor alle jeugd om kansen van jongeren te bevorderen, waarin ook aandacht is voor probleemsituaties om zoveel mogelijk uitval te voorkomen en waarbij zo mogelijk sprake is van meetbare resultaten.

 

Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.

 

Subsidievorm

Budgetsubsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Landstede Welzijn Olst-Wijhe

 

Bijzonderheden

Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 20% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag aan Landstede Welzijn Olst-Wijhe:

2012: € 5.875,-

2013: € 11.750,-

2014: € 17.625,-

2015 e.v.: € 23.500,-

5.2   Vrijwillig Jeugd en Jongerenwerk

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van organisaties die enkel met behulp van vrijwilligers recreatieve activiteiten voor jongeren van 4-18 jaar organiseren. Het gaat daarbij om recreatieve activiteiten die bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

 

Subsidiabele activiteiten

Het organiseren van recreatieve activiteiten voor jeugdigen van 4-18 jaar.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    een basisbedrag voor soosactiviteiten van € 131,50.

  • 2.

    een bedrag per georganiseerde jeugdactiviteit van € 40,-. Daarbij gaan we uit van het aantal activiteiten in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt uitgegaan van het aantal activiteiten in 2012.

  • 3.

    het maximumsubsidiebedrag bedraagt € 1.367,-.

  • 4.

    Voor het Houtdorp Den Nul geldt een vast bedrag van € 431,- voor het afvoeren van het hout plus driemaal het subsidiebedrag voor jeugdactiviteiten van € 40,- (activiteit duurt drie dagen).

  • 5.

    Voor het Houtdorp Olst geldt een vast bedrag van € 580,- voor het afvoeren van het hout plus driemaal het subsidiebedrag voor jeugdactiviteiten van € 40,- (activiteit duurt drie dagen).

  • 6.

    Voor Vogelvreugd Olst-Diepenveen geldt een basisbedrag van € 131,50 en een bedrag van € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2014 wordt peildatum 1 januari 2013 gehanteerd.

    • 1.

      Voor jeugdverenigingen specifiek gericht op gehandicapten, waarbij de gehandicapte inwoners van Olst-Wijhe aangewezen zijn op voorzieningen in omliggende gemeenten, kan het college beslissen de volgende regelgeving hanteren: een bedrag ad € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe, ongeacht de hoogte van het percentage leden dat woonachtig is in Olst-Wijhe.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Vogelvreugd Olst-Diepenveen is aangemerkt als secundaire voorziening. Indien zij geen jeugdleden meer heeft, wordt zij aangemerkt als tertiaire voorziening en vervalt het recht op subsidie.

  • 2.

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 3.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Jeugdsoos Wesepe

  • 2.

    Plaatselijk Belang Eikelhof

  • 3.

    Jong Wesepe

  • 4.

    Kinderwerk Boskamp

  • 5.

    Stichting de Elshofjes

  • 6.

    Jeugdcentrale Wijhe

  • 7.

    Jeugdknutselclub de Bevers

  • 8.

    Hobbyclub Boerhaar

  • 9.

    Jongerenpastoraat Wijhe/Boerhaar

  • 10.

    KPJ Boerhaar-Wijhe

  • 11.

    Scouting Olst-Wijhe

  • 12.

    Buurtvereniging Olst-Noord

  • 13.

    Houtdorp Den Nul

  • 14.

    Vogelvreugd Olst-Diepenveen

  • 15.

    Activiteitencommissie Boskamp

  • 16.

    Houtdorp Olst

 

Bijzonderheden

Scouting Olst-Wijhe ontvangt naast het reguliere subsidiebedrag een compensatie in de huurkosten van de grond van hun terrein aan de Hooiberglaan 7 in Olst. De huurprijs wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan de hand van de stijging van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde indexering overeenkomstig de index algemene huishoudens.

Voor het compensatiebedrag wordt uitgegaan van het indexcijfer over jaar X min 2, bijvoorbeeld voor 2014 gaan we uit over jaargemiddelde over 2012.

Hoofdstuk 6 Peuterspeelzaalwerk

Doelstelling van de subsidie

Het bieden van voldoende aanbod van peuterwerkactiviteiten om de cognitieve-, sociaal-emotionele- en motorische ontwikkeling van peuters te bevorderen en de recreatieve ontplooiing te stimuleren.

 

Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd zijn in de budgetovereenkomst.

 

Subsidievorm

Budgetsubsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Kinderopvangorganisatie Salland (KOOS)

  • 2.

    Stichting Kindercentrum Wijhe, de Bieënkorf.

 

Bijzonderheden

Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat het peuterspeelzaalwerk gefaseerd geïntegreerd wordt in de kinderopvang. Dit betekent een korting op het subsidiebedrag van:

2012: geen

2013: € 56.000,-

2014: € 112.000,-

2015 e.v.: € 168.000,-

Hoofdstuk 7 Algemeen en overig maatschappelijk werk

7.1 Algemeen Maatschappelijk Werk

Doelstelling van de subsidie

Het bieden van hulp en/of begeleiding aan mensen met materiële en/of immateriële problemen. Het AMW vormt een kernvoorziening naast de andere eerstelijnsvoorzieningen als huisarts en thuiszorg. Het vervult daarmee een scharnierfunctie tussen gezondheidszorg en welzijnszorg, tussen individu en samenleving en tussen materiële en immateriële problemen.

 

Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.

 

Subsidievorm

Budgetsubsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    De Kern, maatschappelijke dienstverlening

 

Bijzonderheden

  • 1.

    In afwijking van artikel 16.2 van de ASV + toelichting is het voldoende dat Carinova een accountantsverklaring bij de jaarrekening indient, in plaats van een accountantsverklaring specifiek gericht op de subsidieverstrekking. Reden hiervoor is dat we de organisatie goed kennen (korte lijnen) en periodiek contact hebben. Dit samen met de tussenrapportage en jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.

  • 2.

    Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 20% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag voor algemeen maatschappelijk werk:

2012: € 11.500,-

2013: € 23.000,-

2014: € 34.500,-

2015 e.v.: € 46.000,-

7.2 Welzijnswerk

Doelstelling van de subsidie

Het verlenen van diensten die gericht zijn op het ondersteunen van individuele en groepen kwetsbare burgers, meestal nog zelfstandig wonend, met als oogmerk het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid. Daarnaast wordt getracht een samenhangend pakket van voorzieningen te realiseren.

Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.

Subsidievorm

Budgetsubsidie.

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Stichting WelZijn Olst-Wijhe

 

Bijzonderheden

  • 1.

    Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 10% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag voor Stichting WelZijn Olst-Wijhe:

2012: € 7.125,-

2013 e.v.: € 14.250,-

  • 2.

    Vanaf 2013 ontvangt Stichting WelZijn Olst-Wijhe in het budgetsubsidie een bedrag van € 35.000,- voor Makelen & Schakelen en een bedrag van € 1.000,- voor het organiseren van bijeenkomsten voor Turkse inwoners.

7.3 Overig maatschappelijk werk

Het ondersteunen van individuele en groepen mensen in de gemeente met als doel het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten en voorzieningen die een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van burgers.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Ouderenbonden ontvangen een vast bedrag van € 402,-.

  • 2.

    Stichting Cliëntenraad Chronisch Zieken en Gehandicapten ontvangt een vast bedrag van € 1.367,-.

  • 3.

    EHBO-verenigingen ontvangen een vast bedrag van € 153,-.

  • 4.

    Commissie Hoe mooi is Olst ontvangt een vast bedrag van € 813,-.

  • 5.

    Stichting Slachtofferhulp IJsselland ontvangt een bedrag van € 0,23 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2014 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2013.

  • 6.

    Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen (OVKK) ontvangt een vast bedrag van € 211,- + een variabel bedrag van € 0,02 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2014 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2013.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    ANBO, afdeling Olst

  • 2.

    ANBO, afdeling Wijhe

  • 3.

    KBO, afdeling Olst-Boskamp

  • 4.

    KBO Boerhaar-Wijhe

  • 5.

    PCOB, afdeling Olst-Wijhe

  • 6.

    Stichting Cliëntenraad Chronisch Zieken en Gehandicapten Olst-Wijhe

  • 7.

    EHBO Boskamp

  • 8.

    EHBO Wesepe

  • 9.

    EHBO Wijhe

  • 10.

    Commissie Hoe mooi is Olst

  • 11.

    Stichting Slachtofferhulp IJsselland

  • 12.

    Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

7.4 Ontwikkelingssamenwerking

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen van de betrokkenheid en bewustwording van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe bij ontwikkelingen in de wereld, in het bijzonder op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid, mensenrechten en milieu.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen het hiervoor genoemde doel.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    De wereldwinkels ontvangen een vast bedrag van € 1.004,-.

  • 2.

     Stuurgroep Let’s Go ontvangt een vast bedrag van € 1.112,80. 

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

  • 3.

    Alleen lokale initiatieven voor projecten in de gemeente ter bevordering van het bewustwordingsproces van de inwoners komen voor subsidie in aanmerking.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Wereldwinkel Olst

  • 2.

    Wereldwinkel Wijhe

  • 3.

    Stuurgroep Let’s Go

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 20% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag voor ontwikkelingssamenwerking:

2012: korting van 10% ten opzichte van 2011

2013 e.v.: korting van 20% ten opzichte van 2011

7.5 Ketencoördinatie Huiselijk Geweld

Doelstelling van de subsidie

Het bieden van hulp aan het gezinssysteem wanneer huiselijk geweld dreigt of plaatsgevonden heeft.

 

Subsidiabele activiteiten

Uitvoeren van ketencoördinatie huiselijk geweld binnen de gemeente Olst-Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de aanvraag van Stichting Kadera aanpak huiselijk geweld.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

In afwijking van artikel 16.1.b van de ASV dient Stichting Kadera aanpak huiselijk geweld achteraf wel inhoudelijke en financiële verantwoording in. Deze gegevens zijn van belang voor het bepalen van het subsidiebedrag voor het volgende jaar.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Stichting Kadera aanpak huiselijk geweld

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

7.6 Dierenwelzijn

Doelstelling van de subsidie

Het ondersteunen van organisaties die hulpbehoevende dieren de nodige zorg verlenen.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten en voorzieningen die zorg verlenen aan hulpbehoevende dieren.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Stichting Zwols Dierenasiel ontvangt een vast bedrag van € 0,81 (€ 0,79 + 2,5%) per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1 gehanteerd.

  • 2.

    Stichting Dierenambulance Noord-Overijssel ontvangt een vast bedrag van € 0,087 (€ 0,085 + 2,5%) per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1 gehanteerd.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie, zoals deze is vastgesteld over het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan. Voor 2014 betekent dit een index van 2,5 % (2012).

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. De organisaties dienen echter wel inhoudelijke verantwoording af te leggen. De datum hiervoor is, in afwijking van de afgesloten overeenkomsten, uiterlijk 15 oktober.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Stichting Zwols Dierenasiel

  • 2.

    Stichting Dierenambulance Noord-Overijssel

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

De genoemde bedragen onder ‘Grondslagen’ betreffen de jaarlijkse subsidiebedragen. Beide organisaties kunnen op basis van de afgesloten overeenkomsten declaraties indienen voor kosten die zij gemaakt hebben voor:

  • 1.

    Stichting Zwols Dierenasiel: zie artikel 1.4 en 3.4 van de afgesloten overeenkomst

  • 2.

    Stichting Dierenambulance Noord-Overijssel: zie artikel 4.3 en 4.4 van de afgesloten overeenkomst.

Hoofdstuk 8 Volksgezondheid

8.1 Jeugdgezondheidszorg Uniformdeel

Doelstelling van de subsidie

Het bewaken en bevorderen van de gezondheid van jeugdigen van 0-19 jaar.

 

Subsidiabele activiteiten

Het aanbieden van het uniform deel van het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg. Het uniform deel bestaat uit producten en activiteiten zoals omschreven in de productgroepen in het wettelijk basistakenpakket JGZ.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

De hoogte van het subsidiebedrag is gelijk aan de uitkering die het Rijk beschikbaar stelt via de Brede doeluitkering Jeugd en Gezin.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

De instellingen voor jeugdgezondheidszorg worden voor wat betreft aanvraag en verantwoording gelijk gesteld met de primaire voorzieningen, dat wil zeggen dat jaarlijks uiterlijk 1 juli een aanvraag voor het nieuwe subsidiejaar en verantwoording over het afgelopen subsidiejaar wordt ingediend.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    GGD IJsselland

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is gelijk aan de doeluitkering die de gemeente Olst-Wijhe voor de uitvoering van dit onderdeel van de Rijksoverheid ontvangt.

 

Bijzonderheden

De subsidieaanvraag voor 1 juli zal een pro forma aanvraag zijn, definitieve invulling vindt plaats voor 1 oktober.

8.2 Jeugdgezondheidszorg Maatwerkdeel

Doelstelling van de subsidie

Het bewaken en bevorderen van de gezondheid van jeugdigen van 0-19 jaar.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten op het gebied van de jeugdvolksgezondheid die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de prijsopgave van de subsidievragende instelling.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

De instellingen voor jeugdgezondheidszorg worden voor wat betreft aanvraag en verantwoording gelijk gesteld met de primaire voorzieningen, dat wil zeggen dat jaarlijks uiterlijk 1 juli een aanvraag voor het nieuwe subsidiejaar en verantwoording over het afgelopen subsidiejaar wordt ingediend.

 

Instellingen

De instellingen die tijdig een subsidieaanvraag 2013 hebben ingediend en in aanmerking komen voor subsidie 2013 zijn:

  • ·               Carinova, divisie Jeugd en Maatschappelijke Zorg

  • ·               GGD IJsselland

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

De subsidieaanvraag voor 1 juli zal een pro forma aanvraag zijn, definitieve invulling vindt plaats voor 1 oktober.

Hoofdstuk 9 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

9.1 Coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning

Doelstelling van de subsidie

Het bieden van informatie, advies, praktische, educatieve en emotionele ondersteuning aan mantelzorgers om zo overbelasting te voorkomen.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten op het gebied van (intensieve) vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de prijsopgave van de subsidievragende instelling.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Stichting Vrijwillige Thuiszorg Overijssel

  • 2.

    Vriendendiensten Deventer

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

9.2 Collectieve preventie GGZ

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen van begrip en herkenning van (ernstig) psychische klachten, de bevolking bewust te maken wat zij zelf aan deze klachten kan doen en haar wegwijs te maken naar instanties die haar zo nodig verder kunnen helpen.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten op het gebied van collectieve preventie Geestelijke Gezondheids Zorg (GGZ) die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Het subsidiebedrag voor Mindfit wordt gebaseerd op de prijsopgave van de instelling.

  • 2.

    Stichting IXTA NOA ontvangt een vast bedrag van € 500,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Mindfit

  • 2.

    Stichting IXTA NOA

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

9.3 Personenalarmering

Doelstelling van de subsidie

Het verlagen van de financiële drempel voor mensen die vanwege hun beperking gebruik willen maken van een alarmeringssysteem.

 

Subsidiabele activiteiten

Het verstrekken van personenalarmering aan mensen met een beperking.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

€ 2,84 per gebruiker, per maand.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag van € 2,84 wordt jaarlijks geindexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Het totale bedrag wordt als subsidie beschikbaar gesteld aan Carinova, Meer Zorg Thuis. Er is geen indicatiestelling nodig. Carinova vraagt het subsidie aan, niet de individuele gebruiker (om zodoende de administratieve last bij de burger te beperken), en verstrekt per maand korting (gelijk aan het subsidiebedrag) aan de abonnees personenalarmering.

  • 3.

    Het subsidiebedrag wordt bepaald op basis van het gemiddeld aantal abonnees over het betreffende subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt, in afwijking van artikel 16.1.a van de ASV, vooraf verleend op basis van het geprognosticeerde gemiddelde aantal abonnees voor het subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt achteraf vastgesteld op basis van het werkelijke gemiddelde aantal abonnees.

  • 4.

    Indien het registratiesysteem van Carinova Woonzorg dit toelaat, wordt uitgegaan van het aantallen abonnees per maand: maandgemiddelden optellen en delen door twaalf. Indien dit niet mogelijk blijkt te zijn, wordt uitgegaan van het aantal abonnees per 1 januari en 31 december en delen door twee.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Carinova Woonzorg

Hoofdstuk 10   Leefbaarheid in de kernen

10.1 Leefbaarheidssubsidie

Doelstelling van de subsidie

Het realiseren respectievelijk bevorderen van participatie in alle kernen van Olst-Wijhe bij de vormgeving en instandhouding van de leefbaarheid in hun eigen woon- en leefomgeving.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen de uitvoering van de jaarplannen ten behoeve van het hierboven gestelde doel.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Alle hieronder genoemde instellingen ontvangen een vast bedrag van € 771,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Belangengroep Beter Boskamp

  • 2.

    Bewonersgroep Olst

  • 3.

    Plaatselijk Belang Boerhaar

  • 4.

    Plaatselijk Belang Den Nul

  • 5.

    Plaatselijk Belang Eikelhof

  • 6.

    Plaatselijk Belang Elshof

  • 7.

    Plaatselijk Belang Herxen

  • 8.

    Plaatselijk Belang Marle

  • 9.

    Plaatselijk Belang Middel

  • 10.

    Plaatselijk Belang Welsum

  • 11.

    Plaatselijk Belang Wesepe

  • 12.

    Stichting Plaatselijk Belang Wijhe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

10.2 Zalencentrum Wesepe

Doelstelling van de subsidie

Het exploiteren van het zalencentrum in Wesepe en bijdragen aan het behoud van de sociaal culturele functie van het centrum.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan een gezonde exploitatie en het uiteindelijk verzelfstandigen van het zalencentrum.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Stichting Zalencentrum Wesepe ontvangt vanaf 2012 een jaarlijkse exploitatiesubsidie van

€ 25.000,-. Dit subsidiebedrag wordt afgebouwd met een bedrag van € 3.000,- per jaar. Voor 2014 bedraagt het subsidiebedrag € 19.000,-.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Stichting Zalencentrum Wesepe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Hoofdstuk 11 Ondersteuning zorgleerlingen

Doelstelling van de subsidie

Realiseren van een sluitende en doorgaande ontwikkellijn voor kinderen vanaf de voorschoolse periode tot en met het basisonderwijs, waarbij een zo breed mogelijk instrumentarium wordt ingezet om maatwerk te kunnen bieden in de ondersteuning aan zorgleerlingen.

 

Subsidiabele activiteiten

Het aanbieden van lichte ondersteuningsvormen zoals een handicapspecifieke expert, een orthopedagoog, logopedische ondersteuning en sociale vaardigheidstraining en schoolmaatschappelijk werk.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

In afwijking van wat bepaald is in de ASV voor structurele subsidieverstrekking dienen de stichtingsbesturen uiterlijk 15 oktober een aanvraag in voorzien van werkplan en leggen zij uiterlijk 1 november na afloop van het subsidiejaar verantwoording (inhoudelijk en financieel) af.

 

Instelling

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2014 zijn:

  • 1.

    Weer Samen Naar School Salland, namens Stichting de Mare en Stichting Mijnplein

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Hoofdstuk 12 Vluchtelingenwerk

Doelstelling van de subsidie

Het stimuleren van maatschappelijk integratie door het aanbieden van maatschappelijke begeleiding aan inburgeraars.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten gericht op het maatschappelijk begeleiden van inburgeraars.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Aantal nieuwkomers in Olst-Wijhe x pakket ‘Maatschappelijke begeleiding bij vestiging’ van gemiddeld 12,5 uur per volwassen nieuwkomer.

  • 2.

    Aantal nieuwkomers in Olst-Wijhe x pakket ‘Coaching bij integratie’ van gemiddeld 12 uur per volwassen nieuwkomer.

De kosten voor dit totale pakket worden geschat op € 645,- per inburgeraar per jaar. Het exacte bedrag is afhankelijk van het productaanbod van de instelling.

 

Als peildatum voor het aantal nieuwkomers wordt uitgegaan van jaar X-2, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2014 wordt uitgegaan van het aantal nieuwkomers in 2012.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Stichting Vluchtelingenwerk Overijssel

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Artikel 13.1 Verkeersveiligheid

Doelstelling van de subsidie

Bevorderen van de verkeersveiligheid.

 

Subsidiabele activiteiten

Subsidie wordt verstrekt voor niet-infrastructurele verkeersveiligheidsprojecten.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van het ingediende werkplan van Veilig Verkeer Nederland.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van Veilig Verkeer Nederland verwacht dat zij uiterlijk 1 september voorafgaand aan het subsidiejaar een werkplan en begroting indient en uiterlijk 1 februari na afloop van het subsidiejaar verantwoording aflegt. Deze afwijkende termijnen zijn noodzakelijk in verband met de Provinciale verordening die hiertoe is opgesteld.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Veilig Verkeer Nederland

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Artikel 13.2 Buurtbus

Doelstelling van de subsidie

In stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte en Olst – Broekland.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten gericht op het in stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte en Olst – Broekland.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

De Buurtbusvereniging ontvangt een vast bedrag van € 1.250,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van de Buurtbusvereniging verwacht dat zij uiterlijk eind februari een inhoudelijk en financieel jaarverslag indient. Vervolgens wordt op basis van het jaarverslag het subsidie voor het nieuwe jaar verstrekt.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Buurtbusvereniging Wijhe-Raalte

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Hoofdstuk 14 Anti-Discriminatie

Doelstelling van de subsidie

Het inrichten van een anti-discriminatievoorziening voor de gemeente Olst-Wijhe.

 

Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Toegangsfunctie van de anti-discriminatievoorziening

  • 2.

    Onafhankelijke bijstand

  • 3.

    Registratie van klachten

  • 4.

    Monitoring van discriminatieklachten

De activiteiten worden op een toegankelijke wijze aangeboden. Dat betekent dat één of meer plaatsen waar de activiteiten aangeboden worden, voor alle inwoners van de gemeente redelijkerwijs toegankelijk en bereikbaar moeten zijn.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de aanvraag van Artikel 1 Overijssel.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld.

  • 2.

    In afwijking van de ASV verstrekt Artikel 1 Overijssel jaarlijks voor 1 februari een overzicht van het aantal geregistreerde klachten ten behoeve van verantwoording aan het ministerie. Deze registratie wordt onder verdeeld in:

    • 1.

      grond of gronden van onderscheid en discriminatie;

    • 2.

      maatschappelijk terrein;

    • 3.

      aard van de klacht;

    • 4.

      plaats van het voorval;

    • 5.

      wijze van behandeling

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    Artikel 1 Overijssel

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Hoofdstuk 15 Milieueducatie en voorlichting

Doelstelling van de subsidie

Het zo goed mogelijk behartigen van de belangen van de natuur en een bijdrage leveren om meer kennis en inzicht in de natuur uit te dragen aan de Olst-Wijhese bevolking.

Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het geven van lezingen, excursies en cursussen die bijdragen aan de genoemde doelstelling.

  • 2.

    Activiteiten met betrekking tot het in stand houden van de Heemtuin in Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Een vast bedrag van € 474,- ten behoeve van IVN de Grutto Olst-Wijhe algemeen en een bedrag van maximaal € 564,- ten behoeve van de Heemtuin.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Vaste subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

  • 3.

    In afwijking van hetgeen bepaald is in artikel 11.2.b van de ASV wordt van IVN verwacht dat zij wel een begroting overlegt, aangezien de hoogte van het subsidiebedrag voor de Heemtuin begrotingsafhankelijk is.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2014 is:

  • 1.

    IVN de Grutto Olst-Wijhe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

Hoofdstuk 16 Welzijnsfonds

 

CRITERIA

  • 1.

    Het gaat om incidentele activiteiten. Dit betekent dat activiteiten die qua inhoud en doel vergelijkbaar met elkaar zijn en door dezelfde organisatie of vereniging worden ingediend, slechts eenmalig gesubsidieerd worden.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders waarderen de activiteit of het project vanwege:

  • het vormende karakter óf;

  • het innoverende karakter (nieuwe doelgroep, nieuwe werkwijze).

  • 3.

    Activiteiten of projecten mogen niet behoren tot het reguliere basispakket van de betreffende organisatie of vereniging. Activiteiten die door andere organisaties vanuit hun reguliere basispakket geleverd kunnen worden, worden ook niet gesubsidieerd. Activiteiten die in strijd zijn met de uitgangspunten die in de vastgestelde gemeentelijke beleidskaders geformuleerd zijn, worden niet gesubsidieerd. Tenslotte worden activiteiten of projecten die vanuit de vastgestelde beleidskaders gefinancierd kunnen worden, niet vanuit het Welzijnsfonds gefinancierd.

  • 4.

    Jubilea (25, 50, 75, 100 en verder) van verenigingen en vrijwilligersorganisaties worden door burgemeester en wethouders gewaardeerd met een vast subsidiebedrag van € 150,-.

 

PROCEDURE

  • 1.

    Organisaties en verenigingen kunnen doorlopend een aanvraag indienen.

  • 2.

    Een aanvraag moet tenminste 6 weken voor aanvang van betreffende activiteit/project ingediend zijn.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders beslissen uiterlijk 4 weken na ontvangst van de ingediende aanvraag.

  • 4.

    Indiening van de aanvraag geschiedt middels een door burgemeester en wethouders vastgesteld aanvraagformulier.

  • 5.

    Professionele organisaties waarmee burgemeester en wethouders een budgetovereenkomst hebben afgesloten, kunnen geen beroep doen op een bijdrage uit het Welzijnsfonds.

 

FINANCIËLE VOORWAARDEN

  • 1.

    De maximum bijdrage per activiteit of project bedraagt 10% van het totale beschikbare bedrag per jaar. Afhankelijk van de aard en omvang van het project kan hier in uitzonderingssituaties van worden afgeweken.

  • 2.

    De subsidie bedraagt maximaal 50% van de kosten van de activiteit c.q. project. Kosten voor consumpties zijn niet subsidiabel.

  • 3.

    Jaarlijks wordt een bedrag voor het Welzijnsfonds in de gemeentebegroting opgenomen, dit is het totale beschikbare bedrag van dat jaar. Voor 2014 is het totaal beschikbare bedrag € 6.450,-.

  • 4.

    Het beschikbare bedrag wordt evenredig verdeeld over het 1e en 2e halfjaar van het lopende jaar.

Hoofdstuk 17 Reclamefonds Sport

A. CRITERIA

  • 1.

    Een aanvraag voor het Reclamefonds kan ingediend worden door de regelmatige, vaste ‘grootgebruikers’ van Sporthal de Hooiberg te Olst. Dit zijn de verenigingen die:

    • 1.

      voor hun activiteiten, trainingen en wedstrijden het hele jaar of wedstrijdseizoen gebonden zijn aan gebruik van Sporthal de Hooiberg;

    • 2.

      geen commercieel karakter hebben, en;

    • 3.

      geen eigen inkomsten kunnen genereren uit reclame.

  • 2.

    De ‘grootgebruikers’ zoals genoemd onder A-1 kunnen een subsidieaanvraag doen voor door hen georganiseerde incidentele activiteiten of evenementen die gelieerd zijn aan Sporthal de Hooiberg. De voorkeur verdient dat verenigingen gezamenlijk een aanvraag indienen (verenigingsniveau overstijgend); het is echter ook mogelijk dat elke vereniging afzonderlijk een aanvraag indient.

  • 3.

    De aanvraag/activiteit moet voldoen aan één van de onderstaande kenmerken, en betreft:

    • 1.

      stimulering jeugdsport en participatie van jonge sporters van 4 tot 18 jaar;

    • 2.

      financiële ondersteuning aan jeugdsporters die toptrainingen bezoeken;

    • 3.

      organisatie van toernooien met een regionale of landelijke betekenis;

    • 4.

      sportieve evenementen met een sterk propagandistisch karakter, bijvoorbeeld het introduceren van nieuwe sporten;

    • 5.

      sportuitwisselingen met een partnerstad of – dorp;

    • 6.

      organisatie van een sportweek of – markt;

    • 7.

      eenmalige informatiebijeenkomsten, welke ten doel hebben voorlichting te geven over onderwerpen van bijzondere betekenis, zoals: medische begeleiding, voorlichting over doping, kadervorming, beheer, onderhoud en vernieuwing, gericht op sport en bewegen;

    • 8.

      uitgaven in het algemeen belang voor de sport voor zaken die niet als strikte taak van de gemeente gezien kunnen worden, maar wel door de sportwereld als essentieel of als zeer wenselijk worden ervaren, bijvoorbeeld een wedstrijdsecretariaat, geluidsinstallatie of een scorebord in de sporthal en daardoor in feite aan alle (wedstrijd)sporters ten goede komen;

    • 9.

      kadervormingscursussen;

    • 10.

      spelleiderscursussen voor Meer Bewegen voor Ouderen, cursussen voor begeleiding van gehandicapten en begeleiding van jeugdsport onder de voorwaarde dat men na het behalen van het diploma ook tenminste één jaar daadwerkelijk bij één van de onder A.1.c. genoemde verenigingen als leid(st)er actief is.

  • 4.

    De activiteit c.q. de subsidieaanvraag mag niet gericht zijn op onderhoud van accommodaties en/of aanschaf of vervanging van materialen van sportverenigingen.

 

B. PROCEDURE

  • 1.

    Een aanvraag kan doorlopend ingediend worden.

  • 2.

    Een aanvraag moet tenminste 6 weken voor aanvang van de betreffende activiteit/evenement ingediend zijn.

  • 3.

    De vereniging ontvangt uiterlijk 6 weken na ontvangst van de ingediende aanvraag een beslissing op het verzoek.

  • 4.

    Een aanvraag is in ieder geval voorzien van een omschrijving van de activiteit (aanleiding, doel, doelgroep etc.), datum van de activiteit en een begroting waaruit verwachte inkomsten en uitgaven blijken.

  • 5.

    Aanvragen worden in volgorde van ontvangst beoordeeld.

  • 6.

    Op alle aanvragen is in algemene zin de Algemene Subsidieverordening Olst-Wijhe van toepassing.

 

 

C. FINANCIELE VOORWAARDEN

  • 1.

    Het fonds kan niet meer verplichtingen aangaan dan het beschikbare budget.

  • 2.

    De maximumbijdrage per vereniging per jaar voor afzonderlijke aanvragen bedraagt in totaal € 500,-, met inachtneming van artikel C-1. Indien verenigingen gezamenlijk een aanvraag indienen, is de maximumbijdrage per aanvraag gekoppeld aan het op dat moment beschikbare budget.

  • 3.

    De bijdrage per activiteit bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten, tot ten hoogste de maximumbijdrage zoals genoemd in artikel C-2.

  • 4.

    Consumpties worden niet gesubsidieerd.

 

 

D. OVERIGE GEGEVENS

  • 1.

    Het Reclamefonds Sport wordt gevoed door reclame-inkomsten afkomstig uit verhuur van reclameborden en vitrinereclame in sporthal De Hooiberg.

  • 2.

    De acquisitie van het Reclamefonds Sport is in handen van de beheerder van sporthal De Hooiberg.

  • 3.

    De overeenkomsten tot verhuur en huur van reclameruimte worden door de acquisiteur opgemaakt en door het college aan de huurder bevestigd.

  • 4.

    Afrekeningen van de jaarlijkse huur van de borden worden verstuurd door de gemeente.

  • 5.

    De gemeente zorgt voor borden van gelijke afmetingen (80 x 250 cm.). De kosten voor aanmaak en plaatsing van een bord zijn voor rekening van de adverteerder en vallen buiten de bedragen die voor de contractperiode worden berekend. Opschrift en opmaak worden door de adverteerder verzorgd.

  • 6.

    Contracten voor het plaatsen van reclameborden worden aangeboden voor een huurperiode van één (1), drie (3), vijf (5) of tien (10) jaar.

  • 7.

    De bedragen die hiervoor berekend worden zijn:

    • 1.

      een contract voor een periode van 1 jaar kost € 275,- per bord per jaar;

    • 2.

      een contract voor een periode van 3 jaar kost € 230,- per bord per jaar;

    • 3.

      een contract voor een periode van 5 jaar kost € 185,- per bord per jaar;

    • 4.

      een contract voor een periode van 10 jaar kost € 140,- per bord per jaar;

    • 5.

      vitrinereclame voor een periode van een half jaar kost € 185,-;

    • 6.

      vitrinereclame voor een periode van één jaar kost € 370,-.

8. De adverteerders en grootgebruikers ontvangen 1 x per jaar een overzicht van ontvangen subsidieaanvragen en beoordelingen.