Reglement elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Olst-Wijhe

Geldend van 20-02-2014 t/m heden

Intitulé

Reglement elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Olst-Wijhe

Het college, de burgemeester en de raad, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, in het bijzonder afdeling 2.3 ‘Verkeer langs elektronische weg’;

gelet op de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer en de Wet elektronische handtekeningen;

b esluit en:

vast te stellen het:

Reglement elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Olst-Wijhe

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:

a.elektronische berichten:

informatie die in de vorm van e-mailberichten of door middel van berichten via het daarvoor bestemde webformulier op de gemeentelijke website (Digitaal Loket) is verzonden.

-Overige vormen van elektronisch verkeer, bijvoorbeeld SMS berichten, zijn uitgesloten.

-Strikt genomen wordt een fax elektronisch verzonden. In de praktijk wordt de fax echter reeds aangemerkt als een vorm van schriftelijke verzending. De Wet elektronisch bestuurlijk verkeer beoogt niet daarin verandering te brengen.

b.gemeentelijke website:

de internetpagina van de gemeente Olst-Wijhe: www.olst-wijhe.nl met inbegrip van alle subpagina’s;

c.algemene postbus:

de elektronische postbus van de gemeente Olst-Wijhe, die niet is gekoppeld aan een specifieke medewerker van de gemeente, maar aan de organisatie als geheel: gemeente@olst-wijhe.nl

d.webformulier:

een formulier dat op de gemeentelijke website (Digitaal Loket) is geplaatst ten behoeve van het gebruik van de elektronische weg;

e.DigiD:

het landelijk systeem om de identiteit van personen te verifiëren die langs elektronische weg toegang zoeken tot een bij de voorziening aangesloten bestuursorgaan;

f.bestuurlijke berichten:

elektronische aanvragen, bezwaarschriften, klachten en zienswijzen, dan wel andere berichten met rechtsgevolgen, die worden ontvangen of verzonden door of namens een bestuursorgaan.

Artikel 2 Openstelling elektronische weg

  • 1. Berichten kunnen uitsluitend elektronisch worden verzonden naar de gemeente Olst-Wijhe en haar bestuursorganen via een webformulier of via de algemene postbus.

  • 2. Van het eerste lid wordt uitgezonderd de berichten ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur. Deze berichten kunnen alleen schriftelijk naar de gemeente Olst-Wijhe en haar bestuursorganen worden gezonden.

  • 3. Bestuurlijke en overige functionele elektronische berichten die niet op de in het eerste lid genoemde wijze zijn verzonden, worden geweigerd. Van de weigering wordt de afzender van een bericht langs – zo mogelijk dezelfde – elektronische weg op de hoogte gesteld.

  • 4. Het risico van niet tijdige verzending van een bericht of van het niet (tijdig) ontvangen van een bericht van niet in behandeling nemen, komt te allen tijde voor rekening van degene die een bericht verzendt op een andere wijze dan in het eerste lid bepaald.

Artikel 3 Ondertekening van elektronische berichten

Als elektronische handtekening ter ondertekening van het elektronisch berichtenverkeer als bedoeld in artikel 2:16 Algemene wet bestuursrecht, wordt aangemerkt:

  • a.

    ten aanzien van webformulieren: de uitgegeven toegangscode (DigiD) tot de webserver van de gemeente;

  • b.

    ten aanzien van e-mailberichten: de door de ondertekenaar zelf gemaakte en geplaatste afbeelding van diens handtekening.

Artikel 4 Weigering van elektronische berichten

  • 1. Een elektronisch bericht moet in ieder geval aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • a.

      het bericht of een bijlage moet zonder meer geopend kunnen worden;

    • b.

      het bericht inclusief de bijlage(n) mag de grootte van 5Mb niet overschrijden;

    • c.

      eventuele bijlagen moeten in te lezen zijn in alle gangbaar beschikbare pakketten zoals Word, Excel, Acces, Powerpoint en formaten zoals PDF, JPG en TIFF en ZIP;

    • d.

      het bericht en/of de bijlage(n) mogen geen virus of andere voor de gemeentelijke computersystemen (potentieel) schadelijke inhoud bevatten;

    • e.

      het e-mailadres moet herleidbaar zijn;

    • f.

      het bericht mag evenals de bijlagen geen wachtwoorden bevatten.

  • 2. Een elektronisch bericht kan worden geweigerd indien gerede twijfel bestaat over de identiteit van de afzender of de authenticiteit van de inhoud van het bericht;

  • 3. Indien een bericht wordt geweigerd op grond van het bepaalde in het eerste en tweede lid, wordt de (kennelijke) afzender daarvan uiterlijk binnen drie werkdagen na ontvangst van het bericht langs – zo mogelijk dezelfde – elektronische weg op de hoogte gesteld.

Artikel 5 Indieningsvereisten elektronische berichten

  • 1. Onverlet de vereisten die in algemene of specifieke regelgeving wordt gesteld aan de inhoud van een bericht, moet een elektronisch bericht:

    • a.

      ondertekend zijn door de afzender op de in artikel 3 bepaalde wijze;

    • b.

      ten minste bevatten de naam, het adres en de woonplaats van de afzender.

  • 2. Indien sprake is van een e-mailbericht, mogen de in het eerste lid vermelde gegevens niet (uitsluitend) worden opgenomen in de e-mail, maar moeten deze in ieder geval zijn opgenomen in een in de e-mail meegestuurde bijlage.

  • 3. De in het tweede lid bedoelde bijlage kan bestaan uit:

    • a.

      een van de gemeentelijke website gedownload formulier dat volledig is ingevuld en voorzien van de handtekening van de afzender, en vervolgens in een elektronisch bestand is omgezet dat niet zonder meer kan worden gewijzigd.

    • b.

      een door de afzender zelf opgesteld en ondertekend document, dat vervolgens in een elektronisch bestand is omgezet dat niet zonder meer kan worden gewijzigd.

  • 4. Een bericht kan niet in behandeling worden genomen, indien niet wordt voldaan aan de eisen in het eerste tot en met derde lid. De (kennelijke) afzender wordt daarvoor eerst in de gelegenheid gesteld binnen een redelijke termijn het bericht te corrigeren, aan te vullen of toe te lichten, tenzij dit van de gemeente of het bestuursorgaan redelijkerwijs niet kan worden gevergd.

Artikel 6 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist het betreffende bestuursorgaan.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie.

Artikel 8 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Reglement elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Olst-Wijhe’.

Vastgesteld op 28 januari 2014 door burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe

Vastgesteld op 28 januari 2014 door de burgemeester van Olst-Wijhe

Vastgesteld door raad op 10 februari 2014

Inhoudsopgave

Artikel 1 Begripsbepalingen

Artikel 2 Openstelling elektronische weg

Artikel 3 Ondertekening van elektronische berichten

Artikel 4 Weigering van elektronische berichten

Artikel 5 Indieningsvereisten elektronische berichten

Artikel 6 Onvoorziene omstandigheden

Artikel 7 Inwerkingtreding

Artikel 8 Citeertitel