Regeling vervallen per 01-01-2014

Verordening op de heffing en de invordering van leges

Geldend van 28-11-2012 t/m 31-12-2013

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges

de raad van de gemeente Roermond,

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 september 2012, raadsvoorstelnummer 2012/067/1

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit :

vast te stellen de “verordening op de heffing en de invordering van leges

(Legesverordening 2013)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    een aanvraag als bedoeld in titel 3, hoofdstuk 2, onderdeel 3.2.1.3 (reclamevergunning) van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor een non-profitinstelling, die zich, blijkens haar statuten, de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard en waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, danwel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 3.

      hoofdstuk 4 (verstrekkingen uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 4.

      hoofdstuk 9 (overige publiekszaken);

    • 5.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Verordening Legesverordening 2012’ van 10 november 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten.

  • a. die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • b. waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2013”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 8 november 2012.
De griffier,
J.Vervuurt
De voorzitter,
H.M.J.M. van Beers

Bijlage bij de verordening op de heffing en invordering van de leges 2013

Tarieventabel:

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5-6 Gereserveerd

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszake n

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11-14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkelvergunning

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 vervalt

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 vervalt

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Algemene plaatselijke verordening (APV)

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4-5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 Gereserveerd

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

2013

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, een registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in het stadhuis:

1.1.1.1

Op ieder werkdag

1.1.1.1.1

tussen 08.00 uur en 18.00 uur

1.1.1.1.1.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 180,72

1.1.1.1.1.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 247,85

1.1.1.1.2

tussen 18.00 uur en 08.00 uur

1.1.1.1.2.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 247,85

1.1.1.1.2.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 314,97

1.1.1.2

op zaterdag

1.1.1.2.1

tussen 08.00 uur en 18.00 uur

1.1.1.2.1.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 495,71

1.1.1.2.1.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 593,83

1.1.1.2.2

tussen 18.00 uur en 08.00 uur

1.1.1.2.2.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 568,02

1.1.1.2.2.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 660,94

1.1.1.3

op zondagen en (feest)dagen genoemd in de Algemene Termijnenwet

1.1.1.3.1

tussen 08.00 uur en 18.00 uur

1.1.1.3.1.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 696,75

1.1.1.3.1.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 815,88

1.1.1.3.2

tussen 18.00 uur en 08.00 uur

1.1.1.3.2.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 753,91

1.1.1.3.2.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 888,14

De tijdstippen welke in aanmerking komen voor kosteloze huwelijksvoltrekking, het aangaan van een geregistreerd partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zijn: woensdagmorgen om 9.00 uur en 9.15 uur.

1.1.2

Het tarief, exclusief de huurkosten van een locatie, bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een andere locatie dan het Stadhuis:

1.1.2.1

op iedere werkdag

1.1.2.1.1

tussen 08.00 uur en 18.00 uur

1.1.2.1.1.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 268,51

1.1.2.1.1.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 335,62

1.1.2.1.2

tussen 18.00 uur en 08.00 uur

1.1.2.1.2.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 335,62

1.1.2.1.2.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 402,79

1.1.2.2

op zaterdag

1.1.2.2.1

tussen 08.00 uur en 18.00 uur

1.1.2.2.1.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 583,48

1.1.2.2.1.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 681,60

1.1.2.2.2

tussen 18.00 uur en 08.00 uur

1.1.2.2.2.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 614,48

1.1.2.2.2.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 748,71

1.1.2.3

op zondagen en (feest)dagen genoemd in de Algemene Termijnenwet

1.1.2.3.1

tussen 08.00 uur en 18.00 uur

1.1.2.3.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 779,72

1.1.2.3.1.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 981,11

1.1.2.3.2

tussen 18.00 uur en 08.00 uur

1.1.2.3.2.1

voor een formele (bescheiden) ceremonie

€ 846,83

1.1.2.3.2.2

voor een uitgebreide ceremonie

€ 1.048,23

1.1.3

Het tarief bedraagt voor:

1.1.3.1

het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje

€ 24,80

1.1.3.2

het kalligraferen van een trouwboekje of partnerschapboekje

€ 24,80

1.1.3.3

het kalligraferen van bijschrijven van kinderen in trouwboekje of partnerschapboekje, per kind

€ 2,83

1.1.3.4

het aanwezig zijn van getuigen van de gemeente, per getuige

€ 16,78

1.1.3.5

het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op verzoek van een bruidspaar of te registreren partners

€ 329,46

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 11,21

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52, -

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 52, -

1.2.1.4

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot dertien jaar en zes maanden

€ 9,20

1.2.1.5

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 43,75

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45, -

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met een bedrag van

€ 21,75

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 39,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:

1.3.2.1

bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,40

1.3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk rijbewijs bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met

€ 21,75

1.3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 6,85

1.3.4

De verhogingen genoemd in onderdeel 1.3.2 zijn in voorkomend geval cumulatief verschuldigd.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 12,10

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het vervaardigen van incidentele overzichten en selecties uit de geautomatiseerde basisadministratie, indien gebruik wordt gemaakt van standaardselectie-

programmatuur, indien:

1.4.3.1

de gevraagde gegevens aangeleverd moeten worden op papier:

1.4.3.1.1

voor vaste voorbereidingskosten, per opdracht

€ 120,39

1.4.3.1.2

per geselecteerde persoon

€ 0,20

1.4.3.1.3

voor het afdrukken van etiketten, per etiket

€ 0,20

1.4.3.1.4

per mensuur voor het systeemgebruik

€ 42,17

1.4.3.2

de gevraagde gegevens aangeleverd moeten worden op diskette dan wel een ander alternatief medium:

1.4.3.2.1

voor vaste voorbereidingskosten, per opdracht

€ 120,39

1.4.3.2.2

per geselecteerd persoon

€ 0,20

1.4.3.2.3

alternatief medium

€ 0,20

1.4.3.2.4

per mensuur voor het systeemgebruik

€ 42,17

1.4.3.3

wanneer door de aard van de opdracht geen gebruik kan worden gemaakt van de standaard selectieprogrammatuur gelden de bovengenoemde tarieven, met uitzondering van het tarief voor de vaste voorbereidingskosten dat per opdracht wordt verhoogd met

€ 33,78

1.4.4

in afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,34

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 11,21

Hoofdstuk 5-6 Gereserveerd

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.1.1

Tot het verstrekken van:

1.7.1.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,35

1.7.1.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,35

1.7.1.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.1.2.1

op de notulen van de raadsvergaderingen

€ 32,17

1.7.1.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 38,38

Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van dat kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld.

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

Tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van de besluitenlijst van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,35

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,35

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van dat kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld.

€ 32,17

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de tekst van de RoerMondpagina

€ 55,90

1.7.4.1

een afschrift van de algemene plaatselijke verordening

€ 21,36

1.7.4.2

een afschrift van de bouwverordening

€ 62,17

1.7.4.3

een afschrift van de Nota Beeldkwaliteit

€ 62,17

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.8.1.1

hoogwaardig analoog kaartmateriaal, per hectare weergegeven gebied, of bij smalle stroken kaarten per 100 m¹, in:

1.8.1.1.1

gebiedsklasse I (zeer intensieve bebouwing)

€ 30,30

1.8.1.1.2

gebiedsklasse II (bebouwde kom)

€ 24,75

1.8.1.1.3

gebiedsklasse III (landelijk gebied)

€ 7,32

1.8.1.2

hoogwaardig digitaal kaartmateriaal, per hectare weergegeven gebied, of bij smalle stroken kaarten per 100 m¹, in:

1.8.1.2.1

gebiedsklasse I (zeer intensieve bebouwing)

€ 108,98

1.8.1.2.2

gebiedsklasse II (bebouwde kom)

€ 87,06

1.8.1.2.3

gebiedsklasse III (landelijk gebied)

€ 24,75

1.8.1.3

een opgaaf van de tot de meetkundige grondslag behorende vaste punten, per coördinatenpaar

€ 30,30

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

1.8.2.1

een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 11,26

1.8.2.2

een verzoek om informatie uit het kadastraal register via Kadaster Online (via internet), per kadastraal bericht/uittreksel per object

€ 2,02

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag (VOG)

€ 30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 12,10

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een

handtekening

€ 12,10

1.9.4

een uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, bevattende de naam, de voornamen, adres, de geboortedatum en -plaats

€ 12,10

1.9.5

een bewijs van Nederlanderschap

€ 12,10

1.9.6

een engagement

€ 12,10

1.9.7

een gewaarmerkt afschrift van de persoonslijst

€ 12,10

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 11,21

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,35

1.10.2.2

een fotokopie van een microfiche en film, met gebruikmaking van een readerprinter, per stuk

€ 0,45

1.10.2.3

een afbeelding in de vorm van een foto en dia, per opname

€ 5,61

1.10.2.4

een diazokopie van een microfiche, per kopie

met een minimum bedrag van

€ 5,40

€ 39,69

1.10.2.5

afbeeldingen tot A4-formaat in digitale vorm door middel van scannen, per opname

€ 2,73

Bij meerdere exemplaren wordt de tijd die de ambtenaar eraan besteedt in rekening gebracht volgens onderdeel 1.10.1

1.10.2.6

een digitale versie van een kaart of prent uit de Topografische Verzameling Gemeentearchief, indien digitaal aanwezig, per stuk

€ 27,12

1.10.3

De tarieven van de onderdelen 1.10.2.5. en 1.10.2.6 worden verhoogd met de kosten van:

1.10.3.1

een lege CD-Rom, per CD-Rom

€ 2,73

1.10.3.2

een lege diskette, per diskette

€ 1,06

1.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.4.1

afschriften of afdrukken van tekeningen van nog niet naar de archiefbewaarplaats overgedragen archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, per enkelzijdige afdruk:

1.10.4.1.1

tot formaat A4

€ 0,45

1.10.4.1.2

tot formaat A3

€ 1,57

1.10.4.1.3

tot formaat A2

€ 4,04

1.10.4.1.4

tot formaat A1

€ 5,56

1.10.4.1.5

tot formaat A0

€ 7,58

1.10.4.1.6

groter dan formaat A0

€ 10,61

1.10.4.1.7

tot formaat A4 in kleur

€ 0,91

1.10.4.1.8

tot formaat A3 in kleur

€ 1,87

1.10.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor uitlening van archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, per uitlening van maximaal 10 kilo. Dit tarief is exclusief verzendkosten.

€ 25,20

1.10.6

Het tarief bedraagt voor het opvragen van informatie ten behoeve van de taxatie van onroerende zaken, omtrent bestemmingsregelingen, bodem(verontreiniging), bouwvergunningen, monumenten, (plan)procedures, aanwezigheid (ondergrondse) olietanks en vormen van milieuhinder, voor ieder daaraan besteed kwartier.

€ 11,21

1.10.7.1

voor raadplegen op het internet, per half uur

€ 1,67

1.10.7.2

voor tekstverwerking, per half uur

€ 0,71

1.10.8

Het tarief bedraagt voor het uitlenen van een vertoningskopie van een videoband of film, voor zover het auteursrecht en copyright dit toelaat, voor maximaal een week:

1.10.8.1

borgkosten per videoband of dvd

€ 51,66

1.10.8.2

huur per videoband of dvd:

1.10.8.2.1

voor onderwijsdoeleinden

gratis

1.10.8.2.2

voor privégebruik

€ 10,35

1.10.8.2.3

voor commercieel gebruik

€ 103,27

Hoofdstuk 11-14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkelvergunning

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

tot het verkrijgen van een winkelvergunning, als

bedoeld in artikel 2:7 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 444,24

1.15.2

voor het wijzigen van de winkelvergunning indien

de wijziging betrekking heeft op een

leidinggevende of lokaliteit

€ 317,54

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

Voor een periode van 12 maanden voor één kansspelautomaat

€ 57.06

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 22,72

€ 34,34

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3a:2 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 276,74

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 11,31

Hoofdstuk 17 Vervallen

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

1.18.1.1

indien de melding betrekking heeft op het in behandeling nemen van een kennisgevingsbon of een straatwerkbon waarvan geen

kennisgevingsbon is ontvangen, als bedoeld in

artikel 2 van de Telecommunicatieverordening, voor het maken van een lasgat binnen of buiten de bebouwde kom, tot en met 1,5 m²

€ 19,64

1.18.1.2

indien de melding betrekking heeft op het verhelpen van een storing of calamiteit, zowel binnen als buiten de bebouwde kom en de storing wordt verholpen:

1.18.1.2.1

binnen één werkdag

€ 42,11

1.18.1.2.2

tussen twee en vijf werkdagen

€ 84,18

1.18.1.3

indien de melding betrekking heeft op het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 2 van de Telecommunicatieverordening, voor het uitvoeren van een werkvak groter dan 1,5 m2 of een kabeltracé, het uitvoeren van een mantelbuizentracé, het plaatsen van o.a. wijkcentrales, verdeelkasten, versterkers, handholes t.b.v. telecommunicatie- en/of kabeltelevisienetwerken, het inblazen van glasvezelkabel, het wijzigen van de bestemming van de kabel, voor wegen binnen de bebouwde kom en de hoofdverkeerswegen, zoals genoemd in bijlage I:

1.18.1.3.1

met een lengte van 1,5 tot 100 m¹ en / of het plaatsen /maken van max. 5 kasten / handholes / werkgaten

€ 379,91

1.18.1.3.2

met een lengte van 100 tot 1000 m¹ en / of het plaatsen/maken van 6 tot 10 kasten / handholes / werkgaten

€ 504,44

1.18.1.3.3

vanaf een lengte van 1000 m¹ en / of het plaatsen /maken van 10 of meer kasten / handholes / werkgaten

€ 632,05

1.18.1.3.4

Per 150 meter of een gedeelte daarvan meer dan 1000 meter en /of voor elke extra te plaatsen / maken kast /handhole /werkgat meer dan 10 stuks, wordt het bedrag verhoogd met

€ 42,11

1.18.1.4

indien de melding betrekking heeft op het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 2 van de Telecommunicatieverordening, voor het uitvoeren van een werkvak groter dan 1,5 m2 of een kabeltracé, het uitvoeren van een mantelbuizentracé, het plaatsen van o.a. wijkcentrales, verdeelkasten, versterkers, handholes t.b.v. telecommunicatie- en/of kabeltelevisienetwerken, het inblazen van glasvezelkabel, het wijzigen van de bestemming van de kabel, voor wegen buiten de bebouwde kom, met uitzondering van de in bijlage I genoemde hoofdverkeerswegen:

1.18.1.4.1

met een lengte van 1,5 tot 1000 m¹ en / of het plaatsen/maken van 1 tot 10 kasten / handholes / werkgaten

€ 379,91

1.18.1.4.2

vanaf een lengte van 1000 m¹ en / of het plaatsen/ maken van 10 of meer kasten / handholes / werkgaten

€ 475,96

1.18.1.4.3

Per 250 meter of een gedeelte daarvan meer dan 1000 m¹ en /of voor elke extra te plaatsen / maken kast /handhole /werkgat meer dan 10 stuks, wordt het bedrag verhoogd met

€ 42,11

De wegen behorend tot of binnen de Singelring dan wel behorend tot één van de hoofdverkeerswegen, worden aangeduid in bijlage I, behorend bij deze tarieventabel.

1.18.2

De in 1.18.1.1 tot en met 1.18.1.4 genoemde bedragen worden verhoogd, indien:

1.18.2.1

met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, met

€ 83,93

1.18.2.2

met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, met

€ 210,68

1.18.2.3

de melding betrekking heeft op het in behandeling nemen van een aanvraag voor het uitvoeren van een kabel- en leidingtracé aan of binnen de Singelring en de hoofdverkeerswegen, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, met

€ 83,93

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het wijzigen van een ontheffing als bedoel in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en als bedoeld

in artikel 9, lid 2 van de Parkeerverordening gemeente Roermond 2009

€ 5,65

1.19.2

tot het verkrijgen van een gehandicapten-

parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het

wegverkeer (BABW)

€ 24, -

1.19.3

tot het verkrijgen van een parkeervergunning als bedoeld bij artikel 3 van de Parkeerverordening gemeente Roermond 2012, uitgezonderd dagvergunningen

€ 1, -

1.19.4

tot het wijzigen van een vergunningsbewijs als bedoeld bij artikel 9, lid 1, sub b van de Parkeerverordening gemeente Roermond 2009

€ 5,65

1.19.5

tot het wijzigen van een parkeerkaart voor het parkeren anders dan met betaling bij parkeerapparatuur, als bedoeld in de tarieventabel, behorende bij de "Verordening parkeerbelastingen 2012", onderdeel 3

€ 5,65

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,54

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina*

€ 0,38

* De naam- en adreslijst van de leden van de gemeenteraad wordt op aanvraag gratis verstrekt.

1.20.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 27,72

1.20.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,52

1.20.1.5

gegevens, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor elk daaraan te besteden kwartier

€ 11,21

Titel 2 Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

2.1.4

De leges worden berekend over de vastgestelde opgave van de aannemingssom of raming van de bouwkosten exclusief omzetbelasting

2.1.5

Aanvrager is gehouden opgave te doen van de aanneemsom c.q. een raming van de kosten over te leggen. Indien de opgave of de raming ontbreekt dan wel, gelet op de normale marktwaarde, onjuist of onredelijk voorkomt, worden de bouwkosten ambtshalve vastgesteld en worden de leges naar de uitkomst daarvan geheven. De kosten worden gebaseerd op de regionale lijst richtprijzen bouwwerken , zoals deze jaarlijks in regionaal overleg Bouw- en woningtoezicht Noord – Limburg worden vastgesteld dan wel indien deze niet toereikend zijn op basis van andere genormeerde richtprijzen.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend van het overeenkomstig artikel 2.3.1 berekende legesbedrag.

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de hiervoor genoemde leges verrekend met de leges voor de betreffende omgevingsvergunning.

25%

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 5.000, - bedragen:

5 %

Van de bouwkosten met een minimumtarief van

€ 200, -

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten meer dan € 5.000, - en niet meer dan € 50.000,- bedragen:

€ 250, -

vermeerderd met:

2,3 %

van het bedrag waarmee de bouwkosten € 5.000,- te boven gaan

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten meer dan € 50.000, - en niet meer dan € 500.000, - bedragen:

€ 1.285, -

vermeerderd met:

1,9 %

van het bedrag waarmee de bouwkosten

€ 50.000,- te boven gaan

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten meer dan € 500.000,- en niet meer dan € 2.500.000 bedragen:

€ 9.835, -

vermeerderd met:

1,5 %

van het bedrag waarmee de bouwkosten

€ 500.000, - te boven gaan

2.3.1.1.5

Indien de bouwkosten € 2.500.000 of meer bedragen:

€ 39.835, -

vermeerderd met:

0,8 %

van het bedrag waarmee de bouwkosten

€ 2.500.000,- te boven gaan

met een maximum van:

€ 400.000, -

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 126,60

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 141,20

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 141,20

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

indien de bouwkosten minder dan € 200.000, - bedragen, verhoogd met

€ 169,18

met indien de bouwkosten € 200.000, - tot

€ 450.000,- bedragen, verhoogd met

€ 421,42

indien de bouwkosten € 450.000, - tot en met

€ 2.270.000,- bedragen, verhoogd met

€ 842,74

indien de bouwkosten meer dan € 2.270.000, - bedragen, verhoogd met

€ 1.402,18

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 141,20

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 126,60

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 141,20

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 141,20

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 126,60

2.3.3.9

Voor een advies van de kwaliteitscommissie conform de gemeentelijke Structuurvisie kwaliteitsbijdrage gemeente Roermond

€ 500, -

2.3.3.10

Voor een advies van de kwaliteitscommissie conform de gemeentelijke Structuurvisie kwaliteitsbijdrage gemeente Roermond in het bijzonder de module agrarische nieuwvestiging en uitbreiding (paragraaf 4.4 van de Structuurvisie)

€ 225, -

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 141,20

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 141,20

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 169,18

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 141,20

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 136,70

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 141,20

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 141,20

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 136,70

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1.1

voor een bouwwerk waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.hotel

€ 1.681, -

b.pension/nachtverblijf

€ 1.681, -

2.3.5.1.2

voor een bouwwerk waarin in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.gevangenissen

€ 2.521,50

b.klinieken (poli-, psychiatr., verzorging/

verpleging, …)

€ 1.618, -

c.ziekenhuis

€ 8.405, -

d.verpleegtehuizen

€ 2.521,50

e.bejaardenoorden/verzorgingshuizen

€ 2.521, 50

2.3.5.1.3

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar:

a.kinderdagverblijf

€ 1.244,80

b.peuterspeelzaal

€ 1.344.80

c.dagverblijf

€ 1.344,80

d.school (l.l. < 12 jaar)

€ 1.344,80

2.3.5.1.4

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen:

dagverblijf (gehandicapten)

€ 1.344,80

2.3.5.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op wijziging van een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo bedraagt het tarief:

2.3.5.2.1

voor een bouwwerk waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.Hotel

€ 420,25

b.Pension/nachtverblijf

€ 420,25

2.3.5.2.2

voor een bouwwerk waarin in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.gevangenissen

€ 630,40

b.klinieken (poli-, psychiatrie, verzorging/verpleging, …)

€ 420,25

c.ziekenhuis

€ 2.101,25

d.verpleegtehuizen

€ 630,40

e.bejaardenoorden/verzorgingshuizen

€ 630,40

2.3.5.2.3

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar:

a.kinderdagverblijf

€ 336,20

b.peuterspeelzaal

€ 336,20

c.dagverblijf (kinderen)

€ 336,20

d.school (l.l. < 12 jaar)

€ 336,20

2.3.5.2.4

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen:

a.dagverblijf (gehandicapten)

€ 336,20

2.3.5.2.5

Voor alle andere bouwwerken

€ 68,10

2.3.6

Gereserveerd

2.3.7.

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 192,20

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 27,72

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 27,72

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 27,72

2.3.11

Omzetten zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte

Indien de aanvraag betrekking heeft op het omzetten van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte, waarvoor op basis van artikel 3 van de Huisvestingsverordening Roermond is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, lid 2 van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 970, -

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 27,72

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitatten en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 27,72

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 27,72

2.3.14

Gereserveerd

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Gereserveerd

2.3.17

Advies

gereserveerd

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

gereserveerd

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Gecertificeerde aanvraag bouwvergunning

2.4.1.1

Bij een gecertificeerde aanvraag om een bouwvergunning wordt een deel van de leges voor het verkrijgen van een vergunning verrekend, mits de aanvraag volledig dan wel onder toepassing van gelijkwaardigheid voldoet aan het Bouwbesluit en mits de vergunning daadwerkelijk wordt verleend. De verrekening bedraagt van de verschuldigde basisleges bedoeld in onderdeel 2.3.1

10 %

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanlegactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bedraagt het tarief van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6.

25 %

2.6.2

Indien de ingediende aanvraag binnen twee weken na indiening wordt ingetrokken en de vergunning nog niet verleend is worden geen leges in rekening gebracht

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7.1

Indien in een nog niet uitgevoerd bouwplan wijzigingen worden aangebracht tengevolge waarvan een nieuwe vergunning wordt

vereist, zijn daarvoor opnieuw de leges volgens artikel 2.3.1 verschuldigd met dien verstande dat deze worden verminderd met de helft van de leges die voor de oorspronkelijke vergunning zijn betaald.

Betreft het echter een kleine wijziging in een onderdeel of een uitbreiding van een plan, dan worden de nieuwe rechten berekend naar de kosten van dat onderdeel of van die uitbreiding en vindt de in de vorige volzin bedoelde vermindering niet plaats.

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 421,72

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 141,20

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikkingen

2.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 27,72

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 33,73

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 33,73

Hoofdstuk 2 Algemene plaatselijke verordening (APV)

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.24 lid 1 en 2, van de Algemene plaatselijke verordening, indien het betreft:

3.2.1.1

een evenement klasse A als bedoeld in het Reglement regionale risicoklasseindeling

€ 309,81

3.2.1.2

een evenement klasse B als bedoeld in het Reglement regionale risicoklasseindeling

€ 154,93

3.2.1.3

een evenement klasse C als bedoeld in het Reglement regionale risicoklasseindeling

€ 27,72

3.2.1.4

Definities klasse-indeling:

Klasse A

(grootschalige) evenementen met een verhoogd risico. Er wordt niet alleen publiek uit de gemeente verwacht, maar ook van buiten de gemeente. Hulpverleningsdiensten dienen gezamenlijke aanvullende maatregelen en daarmee een advies richting de gemeente op te stellen en er moet tevens een multidisciplinair calamiteiten bestrijdingsplan worden opgesteld.

Klasse B

(grootschalige) evenementen met een gemiddeld risico. Bij een dergelijk evenement vraagt de gemeente advies bij de hulpdiensten.

Klasse C

Eenvoudige evenementen. Voorbeelden hiervan zijn straat, buurt en verenigingsfeesten. Bij deze evenementen zijn de risico's van dien aard dat er geen aanvullende maatregelen getroffen hoeven te worden, de standaard maatregelen voldoen. De voorbereiding van dit type evenement gebeurt door de gemeente.

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.2.2.1

het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 2:28 van de APV (exploitatievergunning)

€ 33,73

3.2.2.2

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:29 van de APV (nachtvergunning)

€ 260,52

3.2.2.3

het verkrijgen van een vergunning voor het hebben van een tot reclame dienende lichtbak, lantaarn, uithangbord, uithangteken, van reclame voorziene luifel of een ander tot reclamedoeleinden gebezigd voorwerp voor zover ter zake geen precariobelasting verschuldigd is (reclamevergunning)

€ 44,33

3.2.2.4

het verkrijgen van een ontheffing voor het houden van nachtverblijf buiten kampeerterreinen als bedoeld in artikel 4:18 van de APV

€ 48,37

3.2.2.5

het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 5:15 van de APV (ventvergunning) voor een tijdvak van:

3.2.2.5.1

één dag

€ 7,82

3.2.2.5.2

een maand

€ 17,97

3.2.2.5.3

een jaar

€ 64,13

3.2.2.6

het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van standplaatsen als bedoeld in artikel 5:18 van de APV gedurende de periode van een jaar

€ 44,89

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3:4 van de APV:

3.3.1.1

indien het de exploitatie van een prostitutiebedrijf betreft

€ 983,94

3.3.1.2

indien het de exploitatie van een andere verschijningsvorm van een seksinrichting (zoals seksbioscoop, seksautomatenhal,

sekstheater, parenclub) betreft

€ 420,36

Hoofdstuk 4- 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening:

3.6.1.1

voor een inrichting waarin meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn:

a.Evenement klasse A

€ 672,40

b.Evenement klasse B

€ 336, -

c.Evenement klasse C

€ 0,00

3.6.1.2

voor een inrichting waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft

aan meer dan 10 personen:

a.Kampeerterrein/jachthaven 11-100 personen

€ 672,40

b.Kampeerterrein/jachthaven 101-250 personen

€ 1.008,60

c.Kampeerterrein/jachthaven > 250 personen

€ 1.344,80

3.6.1.3

voor een inrichting waarin in het kader van verzorging nachtverblijf

wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

€ 0,00

3.6.1.4

voor een inrichting waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar:

€ 0,00

3.6.1.5

voor een inrichting waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen:

€ 0,00

3.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening:

3.6.2.1

voor een inrichting waarin meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn:

a.Evenement klasse A

€ 168,10

b.Evenement klasse B

€ 84,05

c.Evenement klasse C

€ 0,00

3.6.2.2

voor een inrichting waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.Kampeerterrein/jachthaven 11-100 personen

€ 168,10

b.Kampeerterrein/jachthaven 101-250 personen

€ 252,15

c.Kampeerterrein/jachthaven > 250 personen

€ 336,20

3.6.3

Definities klasse-indeling evenement (conform handboek openbare orde en veiligheid bij evenementen):

A: (grootschalige) evenementen met een verhoogd risico. Bij een dergelijk evenement wordt niet alleen publiek uit de eigen gemeente verwacht, maar ook van buiten de gemeente.

B: (grootschalige) evenementen met een gemiddeld risico. Bij een dergelijk evenement is vaak een hele gemeente betrokken, zonder dat er publiek van buiten de gemeente wordt verwacht.

C: eenvoudige evenementen. Voorbeelden hiervan zijn straat, buurt- en verenigingsfeesten. Bij deze evenementen zijn de risico’s van dien aard dat er geen aanvullende maatregelen getroffen hoeven te worden, de standaard maatregelen voldoen.

Hoofdstuk 7 Gereserveerd

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 november 2012.

De griffier,

J.Vervuurt

De voorzitter,

H.M.J.M. van Beers