Regeling vervallen per 01-08-2023

Verordening op de rekenkamercommissie Schagen 2014

Geldend van 10-11-2014 t/m 31-07-2023

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie Schagen 2014

De raad van de gemeente Schagen;

gelet op artikel 81oa van de Gemeentewet;

b e s l u i t

vast te stellen de

Verordening op de rekenkamercommissie Schagen 2014

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet ;

  • b.

    commissie: rekenkamercommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders;

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2. De rekenkamercommissie bestaat uit een voorzitter en twee leden die de raad van buiten de kring van zijn leden aanwijst op voordracht van een selectiecommissie voor een periode van drie jaar.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt de voorzitter en de overige leden van de rekenkamercommissie op voorstel van het presidium.

  • 2. De commissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan, die bij de afwezigheid van de voorzitter diens taken waarneemt.

Artikel 4 Eed

De leden zoals bedoeld in artikel 2, lid 2, leggen, alvorens zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter, de in artikel 81g van de wet bedoelde eed (verklaring of belofte) af.

Artikel 5 Ontslag en non-activiteit

  • 1. Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 2. De leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

Artikel 6 Taken van de voorzitter

  • 1. De voorzitter draagt zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het opstellen van degelijke opdrachtformulering voor onderzoeken;

    • d.

      het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming en het presenteren van onderzoeksuitkomsten in de raad;

    • e.

      het bewaken van de doelstelling, de uitgangspunten en werkwijze;

    • f.

      het woordvoerderschap;

    • g.

      communicatie;

    • h.

      het voor 1 april jaarlijks evalueren van het functioneren van de commissie in de vorm van een jaarverslag;

  • 2. De voorzitter voert jaarlijks overleg met de voorzitter van de raad en de griffier over de voortgang van de rekenkamercommissie.

Artikel 7 Ambtelijke secretaris

  • 1. De raadsgriffier wijst in overleg met de rekenkamercommissie de ambtelijke secretaris van de Rekenkamercommissie aan. Tevens wijst hij een plaatsvervangend secretaris aan.

  • 2. De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taak terzijde.

  • 3. De secretaris legt met betrekking tot de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie.

Artikel 8 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1. De rekenkamercommissie houdt op basis van haar kennis en ervaring met de gemeentelijke organisatie een groslijst bij van potentiële onderzoeksvragen.

  • 2. De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

  • 3. In geval het onderzoek betrekking heeft op een onderwerp waarin in regioverband of anderszinds wordt samengewerkt moet het onderzoek uitgevoerd worden met de desbetreffende rekenkamers.

  • 4. Op grond van de informatie genoemd in de leden 1 t/m 3 stelt de rekenkamercommissie jaarlijks in december het onderzoeksplan voor het volgend jaar vast en stuurt zij het plan naar de raad en het college.

  • 5. De rekenkamercommissie formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 6. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

Artikel 9 Werkwijze

  • 1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4. De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5. De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6. De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8. De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 10 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamercommissie

  • 1. De leden ontvangen een vaste vergoeding per maand van respectievelijk 34,11 % voor de voorzitter en 25,58 % voor de overige leden van de vergoeding voor raadsleden. Reiskosten worden vergoed naar de daarvoor in het algemeen bij de gemeente geldende maatstaf.

  • 2. De vergoedingen genoemd in het eerste lid komen ten laste van het budget van de

    rekenkamercommissie.

Artikel 11 Budget

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      de ambtelijke secretaris;

    • c.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 12 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast.

Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisneming naar de raad.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 november 2014.

  • 2. De verordening op de rekenkamercommissie gemeente Harenkarspel 2005, vastgesteld op 27 december 2005 wordt gelijktijdig ingetrokken.

  • 3. De verordening op de rekenkamercommissie gemeente Schagen en Zijpe 2005, vastgesteld op 27 oktober 2005 wordt gelijktijdig ingetrokken.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Schagen 2014

Aldus besloten in de vergadering van: 28 oktober 2014.

De raad van de gemeente Schagen,

Griffier

Mevrouw E. Zwagerman

voorzitter

Mevrouw M.J.P. van Kampen-Nouwen