Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Sluis

Geldend van 01-01-2010 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Sluis

Verordening clientenparticipatie Sociale Zaken gemeente Sluis

Artikel 1 Begripsomschrijving

1.In deze verordening wordt verstaan onder:

a) De wet: de Wet Werk en Bijstand, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze

werknemers en de Wet investeren in jongeren;

b) cliënt: een persoon uit de gemeente Sluis die behoort tot de doelgroep van de wet;

c) belangenorganisaties: organisaties die de belangen van cliënten onder sub b behartigen;

d) adviesraad: een uit vertegenwoordigers bestaand lichaam met taken en

bevoegdheden zoals in de verordening omschreven;

e) college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sluis;

f) gemeenteraad: de raad van de gemeente Sluis;

g) portefeuillehouder: de wethouder die Sociale Zaken in zijn of haar portefeuille heeft.

2.Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt, voor zover niet anders bepaald, hebben dezelfde betekenis als in de wet.

Artikel 2 Taak, Doelstelling en Werkwijze

1.Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigers van

belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokaal beleid op het terrein van sociale zaken. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen die zal opereren onder de naam Adviesraad Sociale Zaken Sluis.

2.De adviesraad kan gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid op het terrein van de wet en overig gemeentelijk beleid op het gebied van sociale zaken betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijksregelgeving wordt uitgevoerd.

3.De adviesraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

4.Aan de adviesraad gevraagde adviezen worden binnen twee weken uitgebracht. De adviesraad kan het uitbrengen van een advies met maximaal twee weken verdagen. Van een verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan. Als de adviesraad binnen deze termijn geen advies uitbrengt neemt het college een besluit zonder rekening te houden met het advies van de adviesraad.

5.De adviesraad kan een huishoudelijk reglement opstellen voor zaken die niet in deze verordening worden geregeld. Een degelijk reglement wordt ter kennisname van het college gezonden.

6.Tussen de portefeuillehouder en de adviesraad vindt minimaal 2 keer per jaar overleg plaats.

Artikel 3 Samenstelling

De adviesraad bestaat uit cliënten en/of vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 1.

    De adviesraad telt minimaal 5 leden en maximaal 10 leden.

  • 2.

    De voorzitter van de adviesraad wordt benoemd door de portefeuillehouder op voordracht van de leden van de adviesraad.

  • 3.

    Raadsleden, collegeleden en ambtenaren van de gemeente Sluis kunnen geen lid zijn van de adviesraad.

Artikel 4 Het secretariaat

1.Een nader aan te wijzen ambtenaar van de gemeente Sluis is het aanspreekpunt voor de adviesraad.

2.In secretariaatswerkzaamheden voorziet de adviesraad zelf.

Artikel 5 Informatievoorziening

Het college draagt er zorg voor dat aan de adviesraad de nodige informatie wordt verstrekt en behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de adviesraad.

Artikel 6 Vergoedingen aan de leden

Het college kan nadere regels stellen aangaande vergoedingen voor de leden van de adviesraad.

Artikel 7 Faciliteiten

  • 1. Ten behoeve van de adviesraad wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van de portefeuillehouder, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 3. De gemeente stelt vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de adviesraad.

Artikel 8 Verslaglegging

Jaarlijks voor 1 april brengt de adviesraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van een eventueel beschikbaar gesteld budget.

Artikel 9 Slotbepaling

  • 1. Het college kan met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als: ” Verordening cliëntenparticipatie sociale zaken”.

  • 3. De verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand wordt met ingang van 1 januari 2010 ingetrokken.

  • 4. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

Nota-toelichting

De cliënt staat centraal in de uitvoering van de sociale zekerheid. Om die reden acht de Tweede Kamer cliëntenparticipatie onmisbaar. In artikel 47 WWB en artikel 12 WIJ is geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wetten.

Artikel 1 Begripsomschrijving

Ten einde de continuïteit van de Adviesraad te waarborgen is een brede samenstelling gewenst. Dit betekent dat niet alleen jongeren, uitkerings- en/of reïntegratiegerechtigden participeren maar dat ook vertegenwoordigers van belangenorganisaties bij de Adviesraad worden betrokken.

Artikel 2 Taak, doelstelling en werkwijze

De Adviesraad zorgt voor collectieve belangenbehartiging bij de lokale invulling van het gehele beleidsveld van Sociale Zaken. Het kan hierbij gaan om advisering inzake beleidsvoorstellen, verordeningen, nota.s, gevolgde procedures, de uitvoering van wetgeving, beoordeling van evaluaties e.d. Het gaat dus nadrukkelijk niet om belangenbehartiging van individueleklanten.

Het college draagt er zorg voor dat alle relevante zaken voorafgaande aan de besluitvorming, ter advisering worden voorgelegd aan de Adviesraad. Hiervan kan alleen worden afgeweken indien advisering vooraf tot een ongewenste vertraging leidt in het besluitvormingsproces. In dat geval zal een en ander achteraf in de adviesraad ter discussie worden gesteld. Het college zorgt voor tijdige toezending van stukken welke ter advisering worden voorgelegd aan de adviesraad. Het opstellen van nota.s en verordeningen, vaststelling en implementatie dient vaak in een strak tijdpad te gebeuren. Ten einde het totale tijdsbeslag in beeld te kunnen brengen is de adviestermijn voor de adviesraad opgenomen. Deze is op twee weken gesteld met een eenmalige maximum verlenging van nog eens twee weken.

De adviesraad kan zelf een huishoudelijk reglement opstellen om zaken onderling te regelen, bijvoorbeeld voorzitterschap, secretariaat en penningmeesterschap. Ook kan gedacht worden aan het stellen van een minimum aantal leden om te vergaderen en dat adviezen richting college slechts unaniem zijn met bijvoorbeeld een tweederde meerderheid van stemmen.

Artikel 3 Samenstelling

Niet alleen jongeren, uitkerings- en/of reïntegratiegerechtigden participeren maar ook

vertegenwoordigers van belangenorganisaties worden bij de Adviesraad betrokken.

Uitkeringsgerechtigden van Sociale Zaken blijken in de praktijk een weinig constante factor in cliëntenorganisaties te zijn. Tevens zijn cliënten soms geneigd om hun eigen probleem op de voorgrond te plaatsen en hebben zij regelmatig moeite om de problematiek in een breder kader te zien. Om deze reden worden ook belangenorganisaties bij de cliëntenparticipatie betrokken. Hierbij kan gedacht worden aan vakorganisaties als FNV en CNV, ouderenbonden, het Algemeen Maatschappelijk Werk en eventueel het UWV. Kandidaten worden voorgedragen door de organisatie die zij in de Adviesraad moeten vertegenwoordigen. Personen die een groep of organisatie vertegenwoordigen, zorgen ingeval van afwezigheid voor een plaatsvervanger.

Om besluitvorming mogelijk te maken is een minimum van vijf deelnemers vereist. Ten einde een organisatorisch overzichtelijk geheel te houden is het maximum aantal leden van de Adviesraad beperkt tot tien personen. Er is om administratief-organisatorische redenen niet voor gekozen om benoeming van de leden door het college of gemeenteraad te laten plaatsvinden. De portefeuillehouder benoemt de voorzitter namens het college. De overdracht van de benoemingsbevoegdheid van het collegenaar de portefeuillehouder zal worden opgenomen in het Mandaatbesluit.

Artikel 4 Het secretariaat

De adviesraad draagt zorgt voor een secretariaat dat ten dienste staat van alle leden van de adviesraad. Dit secretariaat verzorgt o.a. de opstelling van de agenda, verzorgt het versturen van de uitnodiging met bijbehorende stukken en notuleert. Tevens verzamelt het secretariaat actuele informatie over ontwikkelingen en brengt deze ter kennis aan de Adviesraad. Het secretariaat zorgt mede voor de verslaglegging zoals bedoeld in artikel 8 van deze Verordening.

Artikel 5 Informatievoorziening

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 6 Vergoedingen aan de leden

Het college kan nadere regels stellen aangaande vergoedingen voor de leden van de adviesraad. Hiermee wordt de mogelijkheid geschapen om presentiegelden en/of onkostenvergoedingen te verstrekken aan de leden. Het College heeft echter ook de mogelijkheid deze te vergoeden uit het budget dat aan de adviesraad ter beschikking wordt gesteld op grond van artikel 7 van deze Verordening.

Artikel 7 Faciliteiten

Het budget is ter vrije besteding van de adviesraad. De adviesraad dient jaarlijks voor 1

september een begroting ter goedkeuring in te dienen en achteraf verantwoording af te leggen over de besteding van de middelen, zoals opgenomen in artikel 8 van deze Verordening.

Artikel 8 Verslaglegging

In dit artikel wordt geregeld dat de adviesraad jaarlijks verslag doet over het afgelopen jaar. Hierbij wordt gedacht aan uitgevoerde activiteiten, aantal gevraagde en ongevraagde adviezen, aantal vergaderingen en vormen van deskundigheidsbevordering. Daarnaast wordt hier ook bedoeld het verantwoording afleggen over eventueel toegekende budgetten.

Artikel 9 Slotbepaling

Dit artikel geeft het college de mogelijkheid om nadere uitvoeringsregels te stellen.