Regeling vervallen per 29-04-2020

Klachtenregeling

Geldend van 01-09-2000 t/m 28-04-2020

Intitulé

Klachtenregeling

HOOFDSTUK 1 - Begrips- en algemene bepalingen

INHOUDSOPGAVE:

HOOFDSTUK 1 - Begrips- en algemene bepalingen 1

Artikel 1.1 - Begripsbepalingen 1

Artikel 1.2 - Algemene bepalingen 1

Artikel 1.3 - Klachtenbehandeling 2

Artikel 1.4 - Klachtencoördinator 2

HOOFDSTUK 2 - Behandeling van schriftelijke klachten 2

Artikel 2.1 - Indiening 2

Artikel 2.2 - Registratie 2

Artikel 2.3 - Ontvangstbevestiging 2

Artikel 2.4 - Ontvankelijkheid 2

Artikel 2.5 - Vooronderzoek 3

Artikel 2.6 - Horen 3

Artikel 2.7 - Afdoening 3

Artikel 2.8 - Tussentijds beëindigen procedure 4

HOOFDSTUK 3 - Rapportage 4

Artikel 3.1 - Jaaroverzicht 4

HOOFDSTUK 4 - Slotbepalingen 4

Artikel 4.1 - Inwerkingtreding 4

Artikel 4.2 - Citeertitel 4

No.:

De raad van de gemeente Tholen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 10 oktober 2000, nummer;

gezien de instemming van de ondernemingsraad d.d. 7 juni 2000;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende 'Verordening op de behandeling van klachten'.

Artikel 1.1 - Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.klacht:

een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    bestuursorgaan:

    • 1.

      de gemeenteraad

    • 2.

      (een lid van) het college van burgemeester en wethouders;

    • 3.

      de burgemeester (tenzij handelend in zijn hoedanigheid als hoofd van politie);

  • c.

    gedraging:

het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:

  • 1.

    een bestuursorgaan;

  • 2.

    een ambtenaar of een daarmee op grond van diens werkzaamheden gelijk te stellen persoon (inclusief de arbeidscontractant) in de uitoefening van zijn functie;

    • d.

      klachtencoördinator:

de functionaris als bedoeld in artikel 1.4.

Artikel 1.2 - Algemene bepalingen

  • 1. Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan.

  • 2. Een gedraging van een persoon, bedoeld in artikel 1.1 onder c. sub 2, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.

  • 3. Het bestuursorgaan draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten over zijn gedragingen en over gedragingen van bestuursorganen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn.

  • 4. Tegen een besluit inzake de behandeling van een klacht over een gedraging van een bestuursorgaan kan geen beroep worden ingesteld.

Artikel 1.3 - Klachtenbehandeling

  • 1. De burgemeester is belast met de voorbereiding van de beslissing op en de advisering over de klacht.

  • 2. Indien de klacht betrekking heeft op een gedraging van de burgmeester is de loco-burgemeester belast met de voorbereiding van de beslissing op en de advisering over de klacht.

Artikel 1.4 - Klachtencoördinator

  • 1. Burgemeester en wethouders stellen een klachtencoördinator aan.

  • 2. De klachtencoördinator ziet erop toe dat de behandeling van een klacht conform het bepaalde in deze verordening plaatsvindt.

  • 3. Indien de klager zulks wenst verleent de klachtencoördinator hem medewerking bij het op schrift stellen van een klacht.

  • 4. De klachtencoördinator adviseert het bestuursorgaan over het voorkomen van klachten.

HOOFDSTUK 2 - Behandeling van schriftelijke klachten

Artikel 2.1 - Indiening

  • 1. Een klacht wordt schriftelijk ingediend bij het bestuursorgaan.

  • 2. Een schriftelijke klacht moet ondertekend worden ingediend.

  • 3. De klacht dient te omvatten:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht;

  • 4. Indien het klaagschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van de klacht noodzakelijk is, dient de klager zorg te dragen voor een vertaling.

Artikel 2.2 - Registratie

  • 1. Een ingediende klacht over een gedraging wordt na registratie voorgelegd aan de klachtencoördinator.

  • 2. Een mondeling ingediende klacht wordt op schrift gesteld en ter ondertekening aan de klager voorgelegd, ter bevestiging van de juiste notering van de klacht.

Artikel 2.3 - Ontvangstbevestiging

  • 1. De ontvangst van een klacht wordt door de klachtencoördinator binnen één week schriftelijk aan de klager bevestigd.

  • 2. In de bevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

  • 3. Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft krijgt de klacht, de eventueel daarbij meegezonden stukken en de ontvangstbevestiging in afschrift toegezonden.

Artikel 2.4 - Ontvankelijkheid

  • 1. Het bestuurorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:

    • a.

      waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van het bepaalde in deze verordening is behandeld;

    • b.

      die langer dan een jaar voor indiening heeft plaatsgevonden;

    • c.

      waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden of

    • d.

      waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld;

    • e.

      die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest of

    • f.

      zo lang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging sprake is.

  • 2. Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:

    • a.

      het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is;

    • b.

      niet voldaan is aan het gepaalde in artikel 2.1, tweede en derde lid en klager de voor behandeling vereiste gegevens niet binnen twee weken nadat klager op de tekortkoming is gewezen, heeft verstrekt.

  • 3. Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift in kennis gesteld.

Artikel 2.5 - Vooronderzoek

  • 1. De klachtencoördinator is in verband met de voorbereiding van de behandeling van de klacht bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2. De klachtencoördinator kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze zo nodig uitnodigen daartoe op de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 2.6 - Horen

  • 1. De klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft worden in de gelegenheid gesteld te worden gehoord.

  • 2. Van het horen van de klager kan worden afgezien, indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 3. De klachtencoördinator beslist over de toepassing van lid 2.

  • 4. Van het horen wordt een verslag gemaakt

  • 5. Een rapport van bevindingen, vergezeld van het advies en eventuele aanbevelingen wordt gezonden aan het bestuursorgaan. Het rapport bevat het verslag van het horen.

Artikel 2.7 - Afdoening

  • 1. Het bestuursorgaan handelt de klacht binnen 6 weken na ontvangst af.

  • 2. Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, de beslissing over de klacht alsmede van de eventuele conclusies die daaraan zijn verbonden.

  • 3. Indien de conclusies van het bestuursorgaan afwijken van het advies, wordt in de conclusies de reden voor die afwijking vermeld en wordt het advies meegezonden met de kennisgeving, bedoeld in lid 2.

  • 4. Indien de klacht niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn kan worden afgehandeld kan het bestuursorgaan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt door de klachtencoördinator schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • 5. Indien vervolgens nog een klacht kan worden ingediend bij een persoon of college, aangewezen om klachten over het bestuursorgaan te behandelen, wordt daarvan bij de kennisgeving melding gemaakt.

Artikel 2.8 - Tussentijds beëindigen procedure

  • 1. Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk.

  • 2. De klachtencoördinator bevestigt dit schriftelijk aan klager en aan degene over wie werd geklaagd.

HOOFDSTUK 3 - Rapportage

Artikel 3.1 - Jaaroverzicht

De klachtencoördinator brengt jaarlijks vóór 1 april aan de gemeenteraad een rapportage uit, inhoudende een overzicht en een analyse van de ingekomen klachten in de rapportageperiode en voorziet deze zonodig van beleidsmatige aanbevelingen.

HOOFDSTUK 4 - Slotbepalingen

Artikel 4.1 - Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 september 2000

Artikel 4.2 - Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de titel 'Klachtenregeling gemeente Tholen 2000'.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Tholen in zijn openbare vergadering van 23 oktober 2000

, voorzitter

, griffier