Regeling vervallen per 01-01-2018

Regeling subsidie Beeldende Kunst 2016–2019

Geldend van 11-06-2016 t/m 31-12-2017

Intitulé

Regeling subsidie Beeldende Kunst 2016–2019

Burgemeester en wethouders van Wijchen;

Overwegende dat

  • Het kunstbeleid voor onbepaalde tijd is beëindigd.

  • Het fonds voor Beeldende Kunst dat door de raad werd vastgesteld op 31 oktober 2002 (02 IZ 001), niet meer wordt gevoed. Op 31/12/2015 bevat het fonds € 104.464.

  • De gemeente Wijchen, met het uitvoeringsprogramma Beeldende Kunst 2016–2019 Wijchen van 22 maart 2016, receptieve kunstparticipatie en kunsteducatie in Wijchen wenst te bevorderen.

  • De gemeenteraad op 12 mei 2016 het fonds voor Beeldende Kunst beschikbaar heeft gesteld voor het subsidiëren van initiatieven op het gebied van receptieve kunstparticipatie en kunsteducatie.

gelet op artikel 1.2 vierde lid van de Algemene Subsidieverordening 2008;

besluiten vast te stellen de volgende regeling:

subsidie Beeldende Kunst 2016–2019

Artikel 1 Definities

  • 1. Kunsteducatie:

    kunsteducatie staat voor alle vormen van educatie waarbij kunst en/of kunstzinnige middelen en technieken als doel of als middel worden gebruikt. Strikter gedefinieerd is kunsteducatie het doelgericht leren omgaan met kunst, als persoonlijk uitdrukkingsmiddel en als cultureel fenomeen. Het oogmerk van kunsteducatie reikt verder dan het verwerven van kennis over kunstobjecten en kunstprocessen.

    Het gaat ook om het bestuderen van wat deze objecten en processen bij de beschouwer bewerkstelligen. Onder kunsteducatie verstaan we de kunstvormen beeldend, architectuur, fotografie, mode en design.

    In de kunsteducatie gebruikt de subsidieaanvrager drie verschillende leervormen:

    • a.

      Actief: Leerlingen beoefenen zelf een kunstdiscipline zoals schilderen. Zij leren zich kunstzinnig uit te drukken, ontwikkelen tevens kennis van materialen en gereedschappen en verwerven hiernaast vaardigheden en technieken.

    • b.

      Receptief: Leerlingen kijken of luisteren naar professionele kunstproducten zoals een beeldententoonstelling. Ze leren kenmerken, stijlen en stromingen herkennen en doen hiernaast kennis van termen en begrippen op.

    • c.

      Reflectief: Leerlingen ‘beschouwen’ kunstproducten. Zij denken, lezen, praten er over en wisselen van gedachten met elkaar. Bij zowel actieve als receptieve kunstbeoefening kan reflectie plaatsvinden. Reflectie op de kunstervaring en het eigen productieproces en de analyse hiervan vormen de essentie van kunsteducatie.

  • 2. Receptieve kunstbeoefening:

    hiermee bedoelen we alle vormen van ‘passieve’ kunstbeoefening. Het gaat om het kijken naar kunst, zoals bij het bezoeken van tentoonstellingen. De kunstvormen die we hierbij betrekken zijn: beeldend, architectuur, fotografie, mode en design. Bij receptieve kunstbeoefening kan ook reflectie plaatsvinden: theoretische verdieping en/of kritische beschouwing.

Artikel 2 Criteria subsidie voor activiteiten gericht op receptieve kunstparticipatie

  • 1. De activiteit vindt plaats in de gemeente Wijchen.

  • 2. De activiteit is gericht op een zo breed mogelijk publiek. Hierbij worden niet alleen mensen bereikt die uit zichzelf al interesse hebben voor beeldende kunst maar wordt ook geprobeerd een nieuw publiek te bereiken.

  • 3. De activiteit kan ook gericht zijn op het aantrekken van publiek van buiten de gemeente waardoor ze het inkomend cultuurtoerisme stimuleert.

  • 4. De activiteit valt binnen de kunstvormen beeldend kunst, architectuur, fotografie, mode en design.

  • 5. De activiteit kan gericht zijn op binnen- en buitenkunst.

  • 6. De activiteit maakt bij voorkeur gebruik van kunst van Wijchense en regionale kunstenaars.

  • 7. De activiteit is laagdrempelig toegankelijk.

Artikel 3 Subsidiebedrag en aanvragen receptieve kunstparticipatie

  • 1. De toe te kennen subsidie bedraagt maximaal 50% van de kosten voor de activiteit, met een minimumbedrag van € 1.000,– en een maximumbedrag van € 10.000,–.

  • 2. Aanvragen worden bij volgorde van binnenkomst behandeld.

  • 3. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij burgemeester en wethouders, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

    • a.

      Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

    • b.

      Indien het subsidieplafond wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 4 Subsidieplafond receptieve kunstparticipatie

  • 1. Voor deze regeling geldt een subsidieplafond. Zodra het subsidieplafond is bereikt, worden aanvragen geweigerd.

  • 2. Het subsidieplafond is vastgesteld op € 20.000,– per jaar.

Artikel 5 Expositieruimte

  • 1. Voor de instandhouding van een expositieruimte wordt eenmalig één aanvraag gehonoreerd.

  • 2. Aanvrager maakt aannemelijk dat een duurzame instandhouding van de expositieruimte wordt geborgd. Aanvrager zal de expositieruimte tenminste 4 jaar exploiteren.

  • 3. Aanvragen worden bij volgorde van binnenkomst behandeld.

  • 4. Indien het subsidieplafond wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

  • 5. De toe te kennen subsidie bedraagt maximaal € 10.000,–. Dit is tevens het subsidieplafond.

Artikel 6 Criteria subsidie voor activiteiten gericht op kunsteducatie

  • 1. De activiteit vindt plaats in de gemeente Wijchen.

  • 2. De activiteit is gericht op leerlingen in het basisonderwijs en/of het voortgezet onderwijs.

  • 3. De activiteit kan plaatsvinden onder schooltijd en/of in de naschoolse tijd als onderdeel van de brede school activiteiten.

  • 4. Voor de activiteit maakt men gebruik van drie verschillende leervormen: actief, receptief en reflectief.

  • 5. De activiteit valt binnen de kunstvormen: beeldende kunst, architectuur, fotografie, mode en design.

  • 6. De activiteit kan gericht zijn op binnen- en buitenkunst.

  • 7. De resultaten van de activiteit worden toegankelijk gemaakt voor publiek. Bijvoorbeeld door een expositie.

  • 8. Het Cultuurknooppunt coördineert de activiteit.

Artikel 7 Subsidiebedrag en aanvragen kunsteducatie

  • 1. De toe te kennen subsidie bedraagt maximaal 50% van de kosten voor de activiteit, met een maximumbedrag van € 5.000,–.

  • 2. Aanvragen worden bij volgorde van binnenkomst behandeld.

  • 3. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij burgemeester en wethouders, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

    • a.

      Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

    • b.

      Indien het subsidieplafond wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 8 Subsidieplafond kunsteducatie

  • 1. Voor deze regeling geldt een subsidieplafond. Zodra het subsidieplafond is bereikt, worden aanvragen geweigerd.

  • 2. Het subsidieplafond is vastgesteld op € 5.000,– per jaar.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Op de activiteiten zoals genoemd in artikelen 2, 5 en 6 is de regeling beleidsregel subsidieverstrekkingen 2013 niet van toepassing.

  • 2. Deze subsidieregeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het digitale gemeenteblad en eindigt op 31 december 2019.

  • 3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: regeling subsidie Beeldende Kunst 2016–2019.

Ondertekening

Vastgesteld op 31 mei 2016.

Burgemeester en wethouders van Wijchen,
De secretaris,
De Burgemeester,