Beleidsregels vergoeding kosten schoolbezoek gemeente Woerden 2012

Geldend van 20-06-2015 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels vergoeding kosten schoolbezoek gemeente Woerden 2012

1.Algemeen

Basis: artikelen 2, 3, 10, en 28 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

Dit zijn de beleidsregels die behoren bij de Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009.

Ouders zijn primair verantwoordelijk voor het naar school brengen van hun kind. De gemeente ondersteunt hen daarin. De gemeentelijke verantwoordelijkheid is vastgelegd in de artikelen 4 van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs. Hoe de gemeente haar taak vormgeeft is vast gelegd in de Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009: vastgesteld door de gemeenteraad) en in deze Beleidsregels vergoeding kosten schoolbezoek gemeente Woerden 2012: vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

De Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009 is gebaseerd op de modelverordening leerlingenvervoer van de Verordening Nederlandse Gemeenten (VNG.) Als de Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009 en de Beleidsregels vergoeding kosten schoolbezoek gemeente Woerden 2012 geen uitsluitsel bieden bij de beslissingen op een aanvraag voor het leerlingenvervoer, wordt de toelichting op de modelverordening leerlingenvervoer van de VNG gevolgd.

Bij de aanvraag voor vergoeding van de vervoerskosten voor schoolbezoek en/of het organiseren hiervan, betrekt de gemeente wanneer dit in de Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009 (verder de Verordening) zo is bepaald, adviezen van onderwijscommissies en/of van de school van de leerling. Deze adviezen moeten deugdelijk gemotiveerd zijn. De adviezen moeten gaan over de onmogelijkheid van de leerling om zelfstandig met het openbaar vervoer te reizen. De adviezen staan op schrift en zijn van recente datum. In aanvulling op de onderwijs - en schooladviezen, kan de gemeente om een onafhankelijk advies/keuring/indicatie vragen als de adviezen niet overtuigend genoeg zijn naar het oordeel van de gemeente. Deze deskundige wordt door de gemeente aangewezen.

Als ouders ontoelaatbaar gedrag vertonen rondom het leerlingenvervoer en/of iets doen of nalaten waardoor de gemeente benadeeld wordt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de vergoeding van de kosten schoolbezoek van hun kinderen en/of het vervoer per taxi.

2.Aanvraag en beschikking

Basis: artikelen 4, 5 en 6 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

Een aanvraag voor het nieuwe schooljaar moet worden ingediend vóór 1 juni voorafgaand aan het nieuwe schooljaar, door middel van een aanvraagformulier. De gemeente geeft voor de aanvang van het nieuwe schooljaar een beschikking af. Deze beslissing kan met vier weken worden uitgesteld. Van dit uitstel worden de aanvragers door de gemeente schriftelijk op de hoogte gesteld. Als de aanvraag niet vóór 1 juni wordt ingediend, beslist de gemeente binnen acht weken na ontvangst van het aanvraagformulier. Ook hier kan de beslissing met vier weken worden uitgesteld.

De beschikking geldt voor één schooljaar. Jaarlijks in mei voorafgaand aan het nieuwe schooljaar, krijgen de ouders of verzorgers van de leerling van de gemeente een antwoordformulier toegestuurd. Hierop kunnen ouders of verzorgers aangeven of hun gegevens nog actueel zijn, en of zij vervoer wensen voor het nieuwe schooljaar. Als de gemeente het antwoordformulier niet ontvangt, stopt de vergoeding.

Gedurende het schooljaar moeten aanvragers wijzigingen die van invloed zijn op de vergoeding, direct schriftelijk aan de gemeente doorgeven. De kans bestaat anders dat de aanvragers de vergoeding aan de gemeente terug moeten betalen of dat het vervoer wordt stopgezet.

Een vergoeding kan niet met terugwerkende kracht worden verstrekt. Voor aanvragen die tijdens het schooljaar worden ingediend, geldt de dag dat de aanvraag wordt ingediend, als eerste dag voor de vergoeding.

Ouders kunnen de kosten van openbaar vervoer in een schooljaar bij de gemeente declareren tot 1 december van het nieuwe schooljaar. Zonder bewijsstukken, en ingediend na 1 december van het nieuwe schooljaar, betaalt de gemeente niet uit.

3.Formulieren

Basis: artikel 5 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

Formulieren die onjuist of onvolledig zijn ingevuld, neemt de gemeente niet in behandeling. Ze worden naar de aanvrager teruggestuurd. De aanvrager wordt dan in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen twee weken te corrigeren of aan te vullen. Wordt hiervan geen gebruikgemaakt dan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.

4.Alleen onderwijs

Basis: artikelen 3 en 28 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

Leerlingenvervoer is alleen voor vervoer van huis naar school en vice versa. Wat valt daar in ieder geval niet onder?

  • -

    Vervoer vanwege schoolreisjes, sportdagen, clubs en dergelijke;

  • -

    Vervoer tussen school en zwembad;

  • -

    Vervoer naar dokter, therapeut of ziekenhuis;

  • -

    Vervoer buiten de schooltijden en 17.00 uur.

Met school bedoelt de gemeente een school voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs of voortgezet onderwijs.

Als leerlingen met de taxi naar hun school gaan kunnen ze aan het einde van de schooldag in plaats van naar huis, naar een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, dagbehandeling of oppasadres worden gebracht. Tenminste als deze locaties op de route van de taxi liggen: met andere woorden waarvoor door de taxi niet of in geringe mate hoeft te worden omgereden. De gemeente regelt en/of vergoedt niet het vervoer van kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, dagbehandeling of oppasadres naar het huis van de leerling aan het einde van de dag. Hiervoor zijn de ouders verantwoordelijk. Het vervoer naar kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, dagbehandeling of oppasadressen aan het eind van de schooldag moet een structureel karakter hebben: minimaal zes weken hetzelfde adres.

Ouders of verzorgers komen voor hun kind of pupil alleen in aanmerking voor leerlingenvervoer naar kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, dagbehandeling of oppasadres, als zij op basis van de Verordening leerlingenvervoer in aanmerking komen voor leerlingenvervoer naar school.

5.Speciaal basisonderwijs

Passende school, tijdelijk volgen van onderwijs op een andere school en tijdelijk verblijf in een andere gemeente

Basis artikel 2, 3, 9, 15, en 20 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

De gemeente volgt in beginsel het oordeel van de samenwerkingsverbanden voor primair onderwijs en voor voortgezet onderwijs, wat de voor de leerling meest passende school is en waar de leerling wordt geplaatst of naar verwezen wordt. Voordat de keuze definitief is, moeten de samenwerkingsverbanden overleg voeren met de gemeente over het leerlingenvervoer. Als afgeweken wordt van de dichtstbijzijnde toegankelijke school van dezelfde soort, moet het samenwerkingsverband aantonen waarom de dichtstbijzijnde toegankelijke school en/of onderwijsaanbod onvoldoende passend of niet toegankelijk is voor de leerling. Het samenwerkingsverband geeft daarnaast een onderbouwd vervoersadvies aan de gemeente. Hierin geeft het samenwerkingsverband ook aan, of en hoe een leerling in staat is zelfstandig - al dan niet onder begeleiding - met het openbaar vervoer te reizen.

Ouders zijn primair verantwoordelijk voor hun kinderen en hebben het recht het onderwijs voor hun kinderen zelf te kiezen. De ouders dienen de aanvraag voor het leerlingenvervoer bij de gemeente in, en maken hierbij de keuze wel of niet af te wijken van het advies van het samenwerkingsverband:

- Passende school

Als het vervoer naar verder weggelegen school dan meest passende school voor de gemeente evenveel of minder kosten met zich meebrengt – en de ouders willen dat hun kind naar de verder weggelegen school toegaat – dan wordt dit door de gemeente bekostigd en/of georganiseerd, en

- De mate van zelfstandigheid in het reizen met het openbaar vervoer.

De gemeente kan als zij dat nodig vindt aanvullend advies inwinnen bij onafhankelijke deskundigen, als zij vindt dat een leerling - in tegenstelling tot wat ouders en/of het samenwerkingsverband vinden wél zelfstandig kan reizen. Deze deskundige kan vaststellen of de leerling echt op taxivervoer is aangewezen of toch met het openbaar vervoer (of de fiets) naar zijn of haar school kan reizen. Het advies omvat onder meer de vraagstelling, de onderzoeksactiviteiten, de uitgangspunten en/of de visie van de ouders en de conclusie. Kosten van het onderzoek zijn voor de gemeente.

Andere school en/of woning

Als een leerling tijdelijk op een andere school onderwijs volgt en/of tijdelijk in een andere gemeente verblijft, krijgen ouders en/of de leerling geen vervoersvoorziening. De ouders en/of het samenwerkingsverband zijn hiervoor zelf verantwoordelijk. Tijdelijk is zes weken of korter. De leerling kan in de tijdelijke situatie – woning en/of school – wel gebruik maken van een bestaande vervoersvoorziening, als de kosten van het leerlingenvervoer die de gemeente voor het vervoer van deze leerling moet maken vrijwel gelijk blijven.’

6.Voorgezet speciaal onderwijs (vervallen)

7.Voortgezet onderwijs

Basis: artikelen 25 en 26 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

Met de categorie voortgezet onderwijs worden alle vormen van regulier voortgezet onderwijs bedoeld, zoals vmbo, praktijkonderwijs, havo en vwo. Leerlingen van het voortgezet onderwijs komen slechts in aanmerking voor leerlingenvervoer, als zij een verstandelijke, lichamelijke en/of zintuiglijke handicap hebben en als gevolg daarvan niet zelfstandig - al dan niet onder begeleiding - met het openbaar vervoer kunnen reizen.

Als leerlingen niet onder begeleiding met het openbaar vervoer kunnen reizen en/of hun ouders kunnen hen niet begeleiden, en ouders stellen dit en de gemeente heeft een andere mening hierover, moet dit door middel van een specifieke (sociaal) medische verklaring worden aangetoond. Met de specifiek medische verklaring kan objectief worden vastgesteld of de leerling echt op taxivervoer is aangewezen of toch met het openbaar vervoer (of de fiets) naar zijn of haar school. Het advies omvat onder meer de vraagstelling, de onderzoeksactiviteiten, de uitgangspunten en/of de visie van de ouders en de conclusie. Kosten per onderzoek zijn plus minus € 150. De kosten van het advies zijn voor rekening van de gemeente.

Alle overige leerlingen van het voortgezet onderwijs die naar het reguliere voortgezet onderwijs gaan (inclusief leerlingen praktijkonderwijs en leerwegondersteunend onderwijs) komen niet in aanmerking voor leerlingenvervoer. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook leerlingen die:

  • -

    een handicap hebben, maar in principe zelfstandig met het openbaar vervoer naar school kunnen;

  • -

    een tijdelijke handicap hebben, zoals een gebroken been.

    8. Afstand

    Basis: artikelen 11 en 15 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

    Er is leerlingenvervoer mogelijk voor alle soorten van onderwijs en scholen, als de school van keuze maar verder dan zes kilometer van de woning van de leerling staat, en het de dichtstbijzijnde toegankelijke school is.

    Een leerling reist zelfstandig naar school: lopend, met de (brom)fiets of met het openbaar vervoer. Als een leerling niet zelfstandig kan reizen, dan begeleiden zijn ouders hem naar school. Als de leerling en/of zijn ouders verder dan 6 kilometer moeten reizen vergoedt de gemeente de vervoerskosten als er dichterbij geen school van dezelfde soort is.

    Voor de beoordeling van het antwoord op deze vraag van de aanvrager, gebruikt de gemeente de Van deur-tot-deur fietsrouteplanner van de ENFB: http://www.fietsersbond.nl/fietsrouteplanner/fietsroutes-vandeurtotdeurplanner/index.html

    Deze zes kilometergrens geldt overigens niet voor leerlingen met een handicap.

    9.Vergoeding van eigen vervoer

    Basis: artikelen 4, 6, 14, 19 en 27 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

    De aanvrager kan de leerling zelf vervoeren of laten vervoeren, en de gemeente vragen de kilometers te vergoeden (het zogenoemde eigen vervoer.) De gemeente vergoedt eigen vervoer voor een leerling, als de aanvrager hier om vraagt én als eigen vervoer voor de gemeente de goedkoopste wijze van vervoer is. De aanvrager krijgt per gezin per kilometer het bedrag dat de gemeente kwijt zou zijn aan de vergoeding voor openbaar vervoer (en/of de vergoeding voor openbaar met begeleiding), met een maximum van € 0,60 per schooldag. Het jaar heeft 200 schooldagen. De vergoeding is nooit hoger dan de vergoeding voor openbaar vervoer (en/of de vergoeding voor openbaar met begeleiding.)

    Voor het bepalen van het aantal kilometers gaat de gemeente uit van de kortste begaanbare weg in de ochtend tussen en huis en school De gemeente maakt gebruik van de website http://route.anwb.nl/routeplanner/.

    De vergoeding wordt in tien maandelijkse termijnen aan de ouders of verzorgers overgemaakt. De gemeente controleert gedurende het schooljaar of de leerling op hun school staat ingeschreven waarvoor leerlingenvervoer kan worden aangevraagd en of de leerling structureel in de gemeente Woerden verblijft. De gemeente controleert ook andere relevante criteria voor toekenning van leerlingenvervoer. Op basis van de uitkomsten van de controle kan de gemeente de hoogte van de vergoeding wijzigen of stopzetten.

10. Openbaar vervoer of taxivervoer

Basis: artikelen 4, 6, 7, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 25, 26 en 28 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

De gemeente bepaalt op welke wijze leerlingenvervoer wordt bekostigd aan de aanvragers. Als leerlingenvervoer wordt toegekend, en de aanvrager kiest niet voor kilometervergoeding, is dat in de meeste gevallen een vergoeding voor de kosten van openbaar vervoer. Als de leerling niet zelfstandig met het openbaar vervoer kan reizen komt daar vergoeding van de reiskosten voor een begeleider bij. Voor het basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs geldt dit alleen als de leerling jonger dan tien jaar is (op 1 augustus van het schooljaar waarin het vervoer plaats vindt.)

De vergoeding wordt in tien maandelijkse termijnen aan de ouders of verzorgers overgemaakt. De ouders hoeven geen vervoersbewijzen te tonen aan de gemeente. De gemeente controleert gedurende het schooljaar of de leerling op hun school staat ingeschreven waarvoor leerlingenvervoer kan worden aangevraagd en of de leerling structureel in de gemeente Woerden verblijft. De gemeente controleert ook andere relevante criteria voor toekenning van leerlingenvervoer. Op basis van de uitkomsten van de controle kan de gemeente de hoogte van de vergoeding wijzigen of stopzetten.

Een leerling zit maximaal 90 minuten in een taxi, tenzij het door de afstand niet mogelijk is om binnen deze maximale tijdsduur te blijven. Dit is lang. Het taxibedrijf houdt er daarom bij de planning van de ritten zo veel mogelijk rekening mee dat leerlingen uit eenzelfde woonplaats die de chauffeur ‘s morgens als eerst ophaalt, ’s middags als eerste worden thuisgebracht.

Als de gemeente het vervoer verzorgt, wordt er geen vergoeding betaald. De leerling wordt in dit geval in de gelegenheid gesteld gebruik te maken van de taxi van de gemeente.

Voor de beoordeling van de reisduur van het openbaar vervoer gebruikt de gemeente de website www.ov9292.nl.

11.Leerlingen met een handicap

Basis: artikelen 25, 26 en 27 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

Leerlingen met een handicap in het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het voortgezet onderwijs vormen een speciale categorie. Zij kunnen op basis van hun handicap aanspraak maken op leerlingenvervoer.

Met handicap bedoelt de gemeente dat de leerling door zijn of haar verstandelijke, lichamelijke en/of zintuiglijke beperking niet zelfstandig – maar wel onder begeleiding van een ouder of een andere volwassene - met het openbaar vervoer kan reizen. De leerling en zijn of haar begeleider krijgen dan beide vergoeding van de kosten van het reizen met het openbaar vervoer

Een leerling met een handicap (die niet op het speciaal of voortgezet speciaal onderwijs zit) wordt pas met aangepast vervoer naar school vervoerd (per taxi of taxibus) als hij of zij ook niet onder begeleiding van een ouder of een andere volwassene met het openbaar vervoer kan reizen, en als dit is aangetoond.

Als leerlingen niet onder begeleiding met het openbaar vervoer kunnen reizen en/of hun ouders kunnen hen niet begeleiden, en ouders stellen dit en de gemeente heeft een andere mening hierover, moet dit door middel van een specifieke (sociaal) medische verklaring worden aangetoond. Met de specifiek medische verklaring kan objectief worden vastgesteld of de leerling echt op taxivervoer is aangewezen of toch met het openbaar vervoer (of de fiets) naar zijn of haar school. Het advies omvat onder meer de vraagstelling, de onderzoeksactiviteiten, de uitgangspunten en/of de visie van de ouders en de conclusie. Kosten per onderzoek zijn plus minus € 150. De kosten van het advies zijn voor rekening van de gemeente.

12.Individuele ritten

Basis: artikelen 2, 13, 18, 26 en 28 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

Leerlingen worden in principe niet individueel per taxi naar hun school vervoerd. Een locatie van een school wordt per dag én per bouwdeel (onderbouw of bovenbouw) maximaal tweemaal door de taxi aangedaan, tenzij een aparte taxiroute kan worden gereden met minimaal vier leerlingen, waarvan het vervoer naar hun school qua locaties en tijdstippen kan worden gecombineerd.

Voor het maken van toetsen en/of examens op afwijkende tijden kan een uitzondering op de regel gemaakt.

Leerlingen worden alleen individueel per taxi vervoerd om medisch en/of sociale redenen. De aanvraag hiervoor door de ouders, moet wordt ondersteund met een verklaring van de door de gemeente aangewezen deskundige.

13.Stagevervoer

Basis: artikelen 2 en 28 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

Is de stage een onderdeel van het onderwijsprogramma en krijgt de leerling dagelijks leerlingenvervoer naar de school, dan bestaat in alle redelijkheid en billijkheid (niet al te ver weg) aanspraak op leerlingenvervoer naar het stageadres.

Stageplaatsen moeten wel zo veel als mogelijk dicht bij het huis- of het schooladres liggen. Ook moeten de stagetijden aansluiten op de reguliere schooltijden. Op die manier kan het stagevervoer worden gecombineerd met het reguliere schoolvervoer. Of de leerling in aanmerking komt voor (een bepaalde vorm van) stagevervoer, hangt af van de criteria als die de gemeente hanteert om te bepalen of een kind recht heeft op leerlingenvervoer en in welke vorm.

14.Procedure bij leerlingen met ontoelaatbaar gedrag in het aangepast (taxi)vervoer

Basis: artikelen 2 en 28 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

Als een leerling in de taxi ontoelaatbaar gedrag vertoont, meldt de chauffeur en/of het taxibedrijf dit aan de ouders, zodat zij hun kind hierop kunnen aanspreken. De chauffeur spreekt eerst de leerling aan op zijn gedrag. Als dit gedrag optreedt van huis naar school wordt ook de school geïnformeerd door de chauffeur en/of het taxibedrijf, zodat de school haar leerling kan aanspreken op zijn gedrag. De gemeente wordt altijd door het taxibedrijf geïnformeerd over ontoelaatbaar gedrag van een leerling in de taxi.

Onder ontoelaatbaar gedrag wordt in ieder geval verstaan: schelden, vloeken, grof taalgebruik, schoppen, slaan, duwen, seksueel getint gedrag of seksueel getinte opmerkingen, bedreigingen, de veiligheid (van medepassagiers of zichzelf) in gevaar brengen, vernielingen, eten en drinken in het voertuig (het drinken van water mag wel), het bij zich hebben en/of gebruiken van rookwaren, (soft)drugs en/of alcohol en het herhaaldelijk niet luisteren naar de chauffeur.

Als het ontoelaatbare gedrag van de leerling aanhoudt, krijgen de ouders van de leerling een eerste waarschuwingsbrief van de gemeente. Een kopie hiervan gaat naar het taxibedrijf. Hierin wordt het ontoelaatbare gedrag van de leerling beschreven en wordt gemeld dat een schorsing zal volgen als de leerling zich nogmaals misdraagt.

Als de leerling zich opnieuw ontoelaatbaar gedraagt in het zelfde schooljaar, stuurt de gemeente een eerste schorsingsbrief naar de ouders van de leerling.. De schorsing bedraagt maximaal vier weken. In de brief staat ook dat de leerling wel verplicht is naar school te gaan; en dat voor het vervoer tijdens deze schorsing geen tegemoetkoming wordt toegekend. Ook van deze brief gaat in kopie naar het taxibedrijf.

Als de leerling na de schorsing opnieuw ontoelaatbaar gedrag vertoont in het zelfde schooljaar, wordt het taxivervoer voor de leerling stopgezet. De gemeente stelt de ouders en het taxibedrijf hiervan schriftelijk op de hoogte. Ook in deze brief staat dat de leerling wel verplicht is naar school te gaan, maar dat de leerling er voor de rest van het schooljaar niet meer met de taxi naar zijn school wordt gebracht. De gemeente biedt in de brief de ouders de mogelijkheid de vergoeding van de kosten van openbaar vervoer (al dan niet met begeleiding) aan te vragen.

15.Spelregels voor het taxivervoer

Basis: artikelen 2, 3, 6 en 28 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

De gemeente heeft een contract met een taxibedrijf voor het aangepaste of taxivervoer. Bij het contract hoort ten minste een programma van eisen waar volgens de gemeente de uitvoering van het taxivervoer aan moet voldoen. Het programma van eisen gaat uit van een actieve participatie door de ouder.

Om de kwaliteit van het leerlingenvervoer te bewaken en te stimuleren krijgen de ouders van de gemeente een populaire versie van de voor dit doel relevante onderdelen van het programma van eisen (waaronder de geldende klachtenprocedure.). Hierin staat wat zij en hun kinderen mogen verwachten van het leerlingenvervoer. Maar ook wat van hen en hun kinderen verwacht wordt.

In het algemeen geldt dat de gemeente kosten die zij moet maken en/of had kunnen besparen doordat ouders zich niet aan de spelregels houden en/of nalatig zijn, in rekening brengt bij de ouders.

Wat verwacht de gemeente in ieder geval van de ouders:

  • 1.

    Structurele wijzigingen in adressen van school - of stagelocatie of woonadres moeten uiterlijk 10 werkdagen voordat de wijzigingen moeten ingaan aan de gemeente worden doorgegeven; het liefst per e-mail, het mag ook telefonisch.

  • 2.

    Incidentele wijzigingen die betrekking hebben op wel of niet gebruik maken van het vervoer melden ouders zoveel mogelijk ruim tevoren doorgegeven aan de gemeente, maar uiterlijk voor 12.00 uur op de dag ervoor; het liefst per e-mail, het mag ook telefonisch.

  • 3.

    Het vervallen van vervoer door ziekte en/of andere calamiteiten melden ouders uiterlijk anderhalf uur voor aanvang van de school bij het taxibedrijf. Dezelfde dag nog melden ouders dit aan de gemeente; het liefst per e-mail, het mag ook telefonisch.

  • 4.

    Ouders melden hun kind na ziekte en aanwezigheid voor 12.00 uur op de werkdag voorafgaand aan de schooldag weer aan bij taxibedrijf. Vervoer is op die manier op de schooldag gegarandeerd. Dezelfde dag nog melden ouders dit aan de gemeente; het liefst per e-mail, het mag ook telefonisch.

  • 5.

    Bij een gewijzigde eindtijd door bijvoorbeeld lesuitval is de school zijn de ouders verantwoordelijk voor opvang van de leerlingen. Als een leerling tijdens het onderwijs/de lessen/stage bijvoorbeeld ziek wordt of naar tandarts of huisarts moet, zijn de ouders verantwoordelijk voor het vervoer. De leerlingen worden alleen op de normale begin - en eindtijd gebracht dan wel opgehaald.

  • 6.

    Het doorgeven van klachten en meldingen.

De gemeente maakt onderscheid tussen klachten en meldingen. Een melding is een mededeling per telefoon of e-mail over (nog) niet opgehaald of aangekomen zijn. Het doel ervan is om direct in een oplossing dan wel informatie over het verwachte ophaaltijdstip/aankomsttijdstip te voorzien. Meldingen worden rechtstreeks door de ouders bij het taxibedrijf gedaan. Als meldingen niet goed worden opgepakt en/of afgehandeld door het taxibedrijf, kunnen ouders hierover een klacht worden ingediend bij de gemeente.

Een klacht is iedere uiting, zowel schriftelijk, mondeling als digitaal, van ongenoegen over de uitvoering van het vervoer in de breedste zin van het woord, van de leerlingen en/of ouders, of van ieder ander die direct of indirect met het vervoer te maken heeft. De geldende klachtenprocedure is vastgelegd in het contract met het taxibedrijf en de hierbij behorende documenten.

In ieder geval geldt het volgende:

  • -

    Klachten worden ingediend bij de gemeente.

  • -

    Een klacht moet binnen drie weken na de bestelde en/of verreden rit door de ouders worden ingediend bij de gemeente. Klachten die niet binnen drie weken zijn ingediend worden als niet-ontvankelijk beschouwd.

  • -

    De indieners moeten verklaren dat zij de klacht naar waarheid hebben ingediend. Misbruik van de klachtenprocedure kan consequenties hebben voor de aanspraak op het leerlingenvervoer.

  • -

    De klachten worden door de gemeente binnen drie werkdagen gemeld bij het taxibedrijf. Het taxibedrijf verzorgt het klachtenonderzoek en afhandelingbrief naar de klager binnen tien werkdagen. De gemeente kan in het belang van de voortgang van het leerlingenvervoer, van het taxibedrijf eisen dat de klacht binnen één of twee werkdagen na ontvangst geheel of gedeeltelijk wordt afgehandeld.

  • -

    Als en klacht naar de mening van de ouders niet naar behoren zijn afgehandeld, dan kunnen de ouders hun beklag hierover indienen bij de gemeente (binnen drie weken.)

  • 16. Uitzondering op de regel; hardheidsclausule

Basis: artikel 29 Verordening leerlingenvervoer gemeente Woerden 2009

De gemeente kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de Verordening. De gemeente past deze zogenoemde hardheidsclausule alleen toe in uitzonderlijke en schrijnende situaties die niet in de Verordening specifiek zijn geregeld. Het gaat om uitzonderlijke situaties omdat het overgrote deel van de voorkomende situaties in de Verordening is geregeld. Als de gemeente de hardheidsclausule toepast gaat het vaak om gezinnen waar binnen een van de twee ouders zodanige fysieke en/of geestelijke problemen heeft –dat op zich al ontwrichtend kan werken – dat het te veel belasten van de andere ouder het gezin naar verwachting verder zou ontwrichten.

De hardheidsclausule wordt niet toegepast als er alleen sprake is van de omstandigheid dat ouders en verzorgers wegens werkzaamheden of andere bezigheden de leerling niet naar school kunnen brengen. De plicht om een kind op een school in te schrijven, en er voor te zorgen dat het kind het onderwijs ook volgt, ligt bij de ouders, niet bij de gemeente. De hardheidsclausule wordt alleen toegepast als het gaat om vervoer naar onderwijsinstellingen.

De hardheidsclausule wordt jaarlijks getoetst. Als er in de situatie van de leerling of van de aanvragers zelf niets wijzigt, mogen de aanvragers er redelijkerwijs vanuit gaan dat er ook niets wijzigt in de manier waarop hun kind naar school wordt vervoerd. Als er wel iets wijzigt, dan ontstaat er een nieuwe situatie die opnieuw door de gemeente moet worden beoordeeld.De gemeente kan advies vragen aan onderwijscommissies én aan andere deskundigen.

Als voor de advisering kosten in rekening worden gebracht, zijn de kosten (na overleg) voor rekening van de aanvragers. De gemeente vraagt een specifieke medische verklaring van een onafhankelijke deskundige. De kosten van het advies zijn voor rekening van de gemeente.

17.Inwerkingtreding

De beleidsregels treden in werking op de dag na publicatie van het collegebesluit in de Woerdense Courant.

Woerden, 4 september 2012

burgemeester en wethouders van Woerden

W.Wieringa drs. J.B. Waaijer

secretaris wnd. burgemeester