Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening clientenparticipatie werk en inkomen

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2014

Intitulé

nr. 314

Gemeenteblad van Enschede

De raad van de gemeente Enschede;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 29 april 2008,

gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en

bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en

gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 2 lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening en artikel 12 lid 2 van de Wet investeren in Jongeren.

besluit:

vast te stellen de volgende

Verordening Cliëntenparticipatie werk en inkomen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

a.cliënt: de ingezetene van de gemeente met een algemene uitkering ingevolge de Wet werk en bijstand, alsmede de ingezetene van de gemeente met een werkleeraanbod of inkomensvoorziening ingevolge de Wet investeren in jongeren;

daarbij inbegrepen de ingezetene van de gemeente met een uitkering ingevolge de Ioaw of de Ioaz of overige regelingen die met het voorgaande verband houden en de niet-uitkeringsgerechtigde ingezetene van de gemeente zoals genoemd in artikel 6 onder a van de Wwb en de ingezetene, die ingevolge de Wet sociale werkvoorziening is geïndiceerd of daarmee is gelijk gesteld;

b.cliëntenorganisaties: belangenorganisaties, werknemersorganisaties en specifieke

cliëntengroeperingen die uitkeringsgerechtigden vertegenwoordigen;

c.cliëntenraad werk en inkomen: de uit vertegenwoordigers van cliënten bestaande groep van

personen met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

  • d.

    Wwb: Wet werk en bijstand;

  • e.

    Ioaz: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen

zelfstandigen;

f.Ioaw: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze

werknemers;

  • g.

    Wsw: Wet sociale werkvoorziening;

  • h.

    college: het college van burgemeester en wethouders

  • i.

    DMO: Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling;

  • j.

    DCW: Dienst voor de Complementaire Werkgelegenheid;

  • k.

    gemeente: de gemeente Enschede;

Artikel 2 Naam, taak ,doel en inwerkingtreding

  • 1. Er is een organisatie voor cliëntenparticipatie, genaamd cliëntenraad werk en inkomen, die met inachtneming van het in lid 2 bepaalde adviseert aan het college.

  • 2. De cliëntenraad werk en inkomen heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over beleidsvorming en beleidsuitvoering betreffende de aan de gemeente ter uitvoering opgedragen wetgeving zoals genoemd in artikel 1 onder a en de taken op het gebied van kinderopvang en armoedebestrijdingbeleid.

  • 3. De gemeenteraad ontvangt, nadat het college een besluit heeft genomen, samen met het besluit, een afschrift van het advies, indien en voor zover de raad op basis van de wettelijke regelgeving rond de in artikel 2 lid 2 bedoelde onderwerpen bij de besluitvorming daarover is betrokken.

  • 4. Het college kan taken toevoegen;

  • 5. de wijziging (zie artikel 1 a) verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 01-10-2009.

Artikel 3 Bevoegdheden

1.De Cliëntenraad werk en inkomen krijgt alle informatie die het voor de uitoefening van zijn

taken zoals in deze verordening omschreven nodig heeft.

2.De Cliëntenraad werk en inkomen wordt vroegtijdig betrokken bij de voorbereiding en de

totstandkoming van beleidsvoorstellen en uitvoeringsmaatregelen.

Het college stelt de Cliëntenraad werk en inkomen in de gelegenheid hierover advies uit te brengen.

3.De cliëntenraad werk en inkomen is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.

Artikel 4 Samenstelling

1.De Cliëntenraad werk en inkomen heeft ten minste 5 en ten hoogste 9 leden, waaronder een

voorzitter.

  • 2.

    Een lid van de Cliëntenraad werk en inkomen is niet tevens:

    • a.

      lid van de Ondernemingsraad van de DCW of van commissies daarvan;

    • b.

      ambtenaar in dienst van de gemeente;

    • c.

      lid van de gemeenteraad van Enschede.

  • 3.

    De Cliëntenraad werk en inkomen wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.

De ambtelijk secretaris maakt geen deel uit van de Cliëntenraad werk en inkomen.

Artikel 5 Voordracht, benoeming, zittingsduur, einde lidmaatschap

  • 1. Onverminderd het bepaalde in artikel 4 lid 2 stelt het college de eisen vast waaraan te benoemen kandidaat-leden van de Cliëntenraad werk en inkomen moeten voldoen, na een daartoe strekkend gezamenlijk advies van de directeur van de DMO en de directeur van de DCW.

  • 2. Het college benoemt de voorzitter van de Cliëntenraad werk en inkomen op gezamenlijke voordracht van de directeur van de DMO en de directeur van de DCW.

  • 3. Het college benoemt de overige leden van de Cliëntenraad werk en inkomen op voordracht van de voorzitter en na een daartoe strekkend gezamenlijk advies van de directeur van de DMO en de directeur van de DCW.

  • 4. Het college benoemt de voorzitter en overige leden voor een periode van twee jaar. Zij kunnen maximaal tweemaal worden herbenoemd.

  • 5. De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen door hiervan mededeling te doen aan het college.

  • 6. Het lidmaatschap van de Cliëntenraad werk en inkomen eindigt, naast periodiek aftreden en het in de leden 7 en 8 bepaalde, met onmiddellijke ingang per de dag waarop zich de onverenigbaarheid als bedoeld in artikel 4 lid 2 voordoet.

  • 7. Het college kan leden ontslaan indien de voorzitter van de Cliëntenraad werk en inkomen hierom gemotiveerd verzoekt en na een daartoe strekkend gezamenlijk advies van de directeur van de DMO en de directeur van de DCW.

  • 8. Het college kan de voorzitter ontslaan indien de overige leden van de Cliëntenraad werk en inkomen hierom gemotiveerd verzoeken en na een daartoe strekkend gezamenlijk advies van de directeur van de DMO en de directeur van de DCW.

  • 9. De Cliëntenraad werk en inkomen kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De Cliëntenraad werk en inkomen vergadert ten minste viermaal per jaar.

  • 2.

    Op verzoek, in te dienen bij de voorzitter, van een meerderheid van het aantal leden

van de Cliëntenraad werk en inkomen, wordt een extra vergadering belegd.

  • 3.

    De Cliëntenraad werk en inkomen kan geen besluiten nemen indien niet ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle besluiten worden met gewone meerderheid genomen.

  • 4.

    De daartoe aangewezen contactpersonen, genoemd in artikel 9 lid 2, wonen als regel de vergaderingen van de Cliëntenraad werk en inkomen bij en kunnen toelichting geven.

  • 5.

    Vergaderingen van de Cliëntenraad werk en inkomen zijn besloten. De Cliëntenraad werk en inkomen kan besluiten tot het houden van een openbare vergadering. Met dien verstande dat de Cliëntenraad werk en inkomen ten minste eenmaal per jaar voor het contact met de cliënten een openbare vergadering houdt.

Artikel 7 Regeling van vergaderingen

1.De voorzitter bepaalt in overleg met de ambtelijk secretaris de tijd en plaats van de

vergaderingen.

  • 2.

    De voorzitter en de ambtelijk secretaris stellen in overleg de agenda op. Alle leden, het college, de DMO en de DCW hebben het recht een onderwerp op de agenda te plaatsen.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris roept de vergadering bijeen door middel van een schriftelijke kennisgeving

aan de deelnemers van de Cliëntenraad werk en inkomen, waaronder begrepen de in artikel 6 lid 3 bedoelde contactpersonen.

4.De ambtelijk secretaris maakt van de vergadering een verslag.

Artikel 8 Werkwijze adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen

  • 1. Indien het college de Cliëntenraad werk en inkomen advies vraagt, wordt het advies binnen 4 weken uitgebracht. De Cliëntenraad werk en inkomen kan het uitbrengen van een advies eenmaal voor maximaal twee weken verdagen. Daarvan geeft hij schriftelijk mededeling aan het college.

  • 2. De Cliëntenraad werk en inkomen verstrekt zijn voorstellen, informatieverzoeken en adviezen schriftelijk. Het college verzorgt binnen vier weken een bij voorkeur schriftelijke, met redenen omklede reactie.

Artikel 9 Facilitering

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat de Cliëntenraad werk en inkomen in de vorm van een ambtelijk secretaris adequaat wordt ondersteund.

  • 2. Eén door de DMO en één door de DCW aangewezen ambtenaar treden op als contactpersoon van de Cliëntenraad werk en inkomen.

  • 3. Het college stelt vergaderaccommodatie en daarbij behorende voorzieningen beschikbaar.

  • 4. Het college stelt jaarlijks aan de hand van de door de Cliëntenraad werk en inkomen vóór 1 oktober opgestelde begroting een budget beschikbaar voor de voorzieningen die nodig zijn voor de uitoefening van de werkzaamheden.

Artikel 10 Jaarverslag

Jaarlijks vóór 1 april maakt de Cliëntenraad werk en inkomen, samen met de secretaris, een

inhoudelijk en financieel verslag op van de werkzaamheden over het afgelopen jaar. Dit wordt ter kennisname aan het college gezonden.

Artikel 11 Vergoedingen

Voor het bijwonen van de vergaderingen (met een maximum van tien per jaar) wordt aan de leden van de Cliëntenraad werk en inkomen een vergoeding toegekend conform Hoofdstuk IV van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Enschede 2006.

Artikel 12 Waarborg tegen benadeling en geheimhoudingsverplichting

1.Het college draagt er zorg voor dat leden, voormalige leden en toekomstige leden van de

Cliëntenraad werk en inkomen uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden

benadeeld ten aanzien van hun aanspraken op diensten van de DMO of DCW en de bejegening

door medewerkers van de DMO of DCW.

2.De leden gaan vertrouwelijk om met informatie die als zodanig is aangemerkt.

Artikel 13 Evaluatie

Het college evalueert voor het eerst na twee jaar en vervolgens iedere vier jaar het functioneren van de Cliëntenraad werk en inkomen en eventueel vaker indien de Cliëntenraad werk en inkomen of de voorzitter daarvan, het college of de gemeenteraad tussentijdse evaluatie nodig acht.

Artikel 14 Overgangsbepalingen

De zittende leden en de zittende voorzitter van het Cliënten Contact Orgaan zijn met ingang

van de datum van inwerkingtreding van deze verordening van rechtswege ontslagen.

Artikel 15 Slotbepalingen

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorziet het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de Cliëntenraad werk en inkomen, de directeur van de DMO en de directeur van de DCW.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenraad werk en inkomen.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt, onder gelijktijdige intrekking van de verordening Cliëntenparticipatie nr.177, in werking met ingang van 1 juli 2008.