Regeling vervallen per 01-05-2018

Mandaatbesluit 2011

Geldend van 14-04-2015 t/m 08-06-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

M A N D A A T B E S L U I T 2011

GEMEENTE ENSCHEDE

MANDAATBESLUIT 2011

Het College van Burgemeester en Wethouders en de Burgemeester van de gemeente Enschede, ieder voor zover zijn bevoegdheden betreft,

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht,

b e s l u i t e n

Paragraaf 1 Algemeen

I de uitoefening van de bevoegdheden, in de bij dit besluit behorende in het Mandaatregister opgenomen Overzichten in kolom 3 met een M aangeduid, met inbegrip

van de ondertekening van stukken, op te dragen aan de daarbij in kolom 4

genoemde functionarissen of bestuurders (mandaat);

II ten aanzien van de aangelegenheden, in de bij dit besluit behorende in het Mandaatregister

opgenomen Overzichten in kolom 3 met een V aangeduid, de daarbij in kolom 4 genoemde functionarissen of bestuurders als gemachtigde van de Burgemeester aan te wijzen (volmacht);

III ten aanzien van de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld onder de

punten I en II van dit besluit, de volgende instructies vast te stellen.

Artikel 1

1 Bij de uitoefening van de bevoegdheden, genoemd in dit besluit, worden de specifieke bepalingen, daarbij vermeld in kolom 5 van de bij dit besluit behorende in het Mandaatregister opgenomen Overzichten, in acht genomen.

2 Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, wordt bij de uitoefening van de bevoegdheden het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen. Ten aanzien van bevoegdheden die financiële consequenties hebben, geldt bovendien dat hierin in de begroting van het betreffende organisatieonderdeel moet zijn voorzien.

3 Onder de uitoefening van de in dit mandaatbesluit genoemde bevoegdheden wordt tevens verstaan:

  • -

    het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen;

  • -

    het voeren van correspondentie;

  • -

    doorsturen van geschriften tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is, danwel het terugsturen daarvan aan afzender;

  • -

    Het stellen van nadere voorwaarden;

  • -

    Het sturen van een ontvangstbevestiging, dan wel het uitreiken van een bewijs van ontvangst van aanvragen e.d.;

  • -

    Het verdagen of uitstellen van besluiten;

  • -

    Het verzoeken om aanvullende informatie

  • -

    Het interpreteren van regelgeving;

  • -

    Het toekennen van bedragen in termijnen;

  • -

    Het toekennen van voorschotten;

  • -

    Het uitvoeren van selectie;

  • -

    Het uitvoeren van gunning;

  • -

    het bekend maken van besluiten/beschikkingen, daar waar de verplichting daartoe in de wet is opgenomen;

  • -

    het toezenden van besluiten/beschikkingen aan instanties, daar waar de verplichting daartoe in de wet is opgenomen;

  • -

    de bevoegdheid tot bewaking van uitvoering van de rechtshandeling, waartoe kan worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten die hiermee verband (kunnen) houden;

  • -

    alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.

  • -

    het geven van ambtelijke informatie. Toelichting: Onder ambtelijke informati e wordt verstaan het verstrekken van inlichtingen over geldende regelingen of over bestaand beleid, door het verstrekken waarvan geen rechtsgevolgen ontstaan . De informatie wordt niet namens het bestuursorgaan, maar op eigen naam gegeven .

    Artikel 2

    1 Ingeval van afwezigheid van functionarissen of bestuurders, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger c.q. de wethouder die de bestuurder in zijn portefeuille vervangt.

    2 Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing:

    a in de gevallen, aangegeven in kolom 5 van de bij dit besluit behorende in het Mandaatregister opgenomen Overzichten;

    b indien de bevoegde functionarissen hetzij in kolom 4 van de bij dit besluit behorende in het Mandaatregister opgenomen overzichten hetzij in een krachtens dit besluit gedane nadere aanwijzing alleen met naam zijn genoemd.

    Paragraaf 2 Mandaat

    Artikel 3

    1 In de volgende gevallen legt de gemandateerde de zaak vooraf aan de betrokken portefeuillehouder voor:

    a indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan door het college of de burgemeester gevoerde beleid;

    b indien in redelijkheid moet worden aangenomen dat de bestuurlijke verantwoordelijkheid prevaleert. Dit wordt in ieder geval aangenomen als er rekening mee gehouden moet worden, dat de betrokken portefeuillehouder en/of het college op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

    c voor wat betreft personele aangelegenheden, indien er rekening mee gehouden moet worden, dat de ambtenaar die het betreft, gebruik zal maken van zijn of haar bevoegdheid op grond van het bepaalde in artikel 1:4:4 van de Enschedese Arbeidsvoorwaardenregeling (EAR) om zijn of haar belangen rechtstreeks bij het tot aanstelling bevoegde bestuursorgaan te bepleiten;

    d indien uit het te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien.

    2 Indien deze dat nodig vindt, legt de betrokken portefeuillehouder de zaak ter besluitvorming aan het College voor. Dit geldt niet voor besluiten die namens de Burgemeester als bestuursorgaan worden genomen.

    3 Het niet nakomen van de in dit artikel genoemde terugkoppelingsplicht doet niet af aan de rechtsgeldigheid van het op grond van mandaat genomen besluit.

    Artikel 4

    1 Ingeval van uitoefening van een bevoegdheid van het College worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    " Namens Burgemeester en Wethouders van Enschede,"

    gevolgd door de functieaanduiding van de gemandateerde en zijn of haar naam en handtekening.

    2 Ingeval van uitoefening van een bevoegdheid van de Burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    "Namens de Burgemeester van Enschede,"

    gevolgd door de functieaanduiding van de gemandateerde en zijn of haar naam en handtekening.

    Artikel 5

    Het ondertekeningsmandaat geldt niet voor stukken gericht aan de Kroon, een Minister of Staatssecretaris, de Commissaris van de Koningin of Gedeputeerde Staten, tenzij het routinematige zaken betreft.

    Artikel 6

    Indien bij een krachtens mandaat te nemen besluit een ander gemeentelijk organisatieonderdeel belang heeft of de betreffende zaak het taakgebied van een ander organisatieonderdeel raakt, legt de functionaris aan wie de bevoegdheid is toegekend, de zaak vooraf aan de directeur van dat andere organisatieonderdeel voor, dit onverminderd het reeds bepaalde in kolom 5 van de bij dit besluit behorende in het Mandaatregister opgenomen overzichten. Indien met de directeur van dat andere organisatieonderdeel geen overeenstemming wordt bereikt, legt de functionaris aan wie de bevoegdheid is toegekend, de zaak ter besluitvorming aan de directie voor.

    Paragraaf 3 Ondermandaat

    Artikel 7

    1 Indien en voor zover in de bij dit besluit behorende in het Mandaatregister opegnomen overzichten niet anders is aangegeven, zijn de gemandateerden bevoegd functionarissen binnen hun organisatieonderdeel ondermandaat te verlenen tot het geheel of gedeeltelijk uitoefenen van de hen bij dit besluit gegeven bevoegdheden.

    2 De bevoegdheid genoemd in het eerste lid is van overeenkomstige toepassing indien aan een functionaris volmacht is verleend.

    3 Het ondermandaat en/of het verlenen van volmacht geschiedt schriftelijk en wordt ter kennis van het College c.q. de Burgemeester gebracht.

    4 Ingeval van uitoefening van een bevoegdheid van het College worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    "Namens Burgemeester en Wethouders van Enschede,"

    gevolgd door de functieaanduiding van degene aan wie ondermandaat is verleend en zijn of haar naam en handtekening,

Ingeval van uitoefening van een bevoegdheid van de Burgemeester worden stukken als volgt ondertekend:

"Namens de Burgemeester van Enschede,"

gevolgd door de functieaanduiding van degene aan wie ondermandaat en/of volmacht is verleend en zijn of haar naam en handtekening.

IV te bepalen, dat dit besluit kan worden aangehaald als "Mandaatbesluit 2011;

Vastgesteld in de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders van

13 december 2010

Door het College:

de Secretaris, de Burgemeester,

M.J.M. Meijs P.E.J. den Oudsten

Door de Burgemeester:

De Burgemeester,

P.E.J. den Oudsten

Bekend gemaakt op 22 december 2010

In werking getreden op 1 januari 2011

i252740.pdf [Klik hier om het document te downloaden] i253018.pdf [Klik hier om het document te downloaden] i252742.pdf [Klik hier om het document te downloaden] i244107.pdf [Klik hier om het document te downloaden] i244108.pdf [Klik hier om het document te downloaden] i253019.pdf [Klik hier om het document te downloaden] i244110.pdf [Klik hier om het document te downloaden] i252743.pdf [Klik hier om het document te downloaden] i244112.pdf [Klik hier om het document te downloaden] i244113.pdf [Klik hier om het document te downloaden]