Regeling vervallen per 02-04-2021

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Enschede 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 01-04-2021

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Enschede 2015

De raad van de gemeente Enschede;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 november 2014;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

gelezen het advies van de cliëntenraad werk en inkomen;

besluit vast te stellen de

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Enschede 2015

Artikel 1. Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • -

    cliënt: de persoon die behoort tot de personenkring zoals omschreven in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet;

  • -

    cliëntenraad: cliëntenraad Participatiewet bestaande uit de vertegenwoordigers van cliënten, met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

  • -

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede.

Artikel 2. Naam, doel, taak en positie

  • 1. Er is een adviesraad  voor cliëntenparticipatie, genaamd cliëntenraad Participatiewet, die met inachtneming van het in lid 2 bepaalde adviseert aan het college.

  • 2. Het doel van de cliëntenraad Participatiewet is het behartigen van de belangen van de doelgroepen van het participatiebeleid.

  • 3. De cliëntenraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over beleidsvorming en beleidsuitvoering betreffende de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ en aanverwante regelgeving.

  • 4. Het college kan taken toevoegen.

  • 5. De cliëntenraad functioneert onafhankelijk van de gemeente. De leden worden op persoonlijke titel benoemd en functioneren zonder last of ruggespraak.

Artikel 3. Wijze van advisering

  • 1. De cliëntenraad krijgt alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken zoals in deze verordening omschreven nodig heeft.

  • 2. De cliëntenraad wordt vroegtijdig betrokken bij de voorbereiding en de totstandkoming van beleidsvoorstellen en uitvoeringsmaatregelen.

  • 3. Het college stelt de cliëntenraad in de gelegenheid op een zodanig tijdstip advies uit te brengen dat dit advies nog van invloed kan zijn op het door het door het college te nemen besluit.

  • 4. Indien het college de cliëntenraad advies vraagt, wordt het advies binnen 4 weken uitgebracht. De cliëntenraad kan het uitbrengen van een advies eenmaal voor maximaal twee weken verdagen. Daarvan geeft hij schriftelijk mededeling aan het college.

  • 5. De cliëntenraad verstrekt zijn voorstellen, informatieverzoeken en adviezen schriftelijk. Het college verzorgt binnen vier weken een bij voorkeur schriftelijke, met redenen omklede reactie.

  • 6. Alle adviezen van de cliëntenraad worden ter kennisname aan de raad van de gemeente Enschede verstrekt.

  • 7. De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.

Artikel 4. Samenstelling, secretaris

  • 1. De cliëntenraad heeft ten minste 5 en ten hoogste 9 leden, waaronder een voorzitter.

  • 2. Een lid van de cliëntenraad is niet tevens:

    • a.

      lid van de Ondernemingsraad van de  ondernemingsraad Sociale Werkvoorziening of van commissies daarvan;

    • b.

      ambtenaar in dienst van de gemeente;

    • c.

      lid van de gemeenteraad van Enschede.

  • 3. De cliëntenraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.

  • 4. De ambtelijk secretaris maakt geen deel uit van de cliëntenraad.

Artikel 5. Voordracht, benoeming, zittingsduur, einde lidmaatschap

  • 1. Onverminderd het bepaalde in artikel 4 lid 2 stelt het college de eisen vast waaraan te benoemen kandidaat-leden van de cliëntenraad moeten voldoen, na een daartoe strekkend advies van de betreffende programmadirecteur.

  • 2. Het college benoemt de voorzitter van de cliëntenraad op voordracht van de betreffende programmadirecteur.

  • 3. Het college benoemt de overige leden van de cliëntenraad op voordracht van de voorzitter en na een daartoe strekkend advies van de betreffende programmadirecteur.

  • 4. Het college benoemt de voorzitter en overige leden voor een periode van twee jaar. Zij kunnen maximaal tweemaal worden herbenoemd.

  • 5. De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen door hiervan mededeling te doen aan het college.

  • 6. Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt:

    • a.

      bij periodiek aftreden;

    • b.

      op eigen verzoek;

    • c.

      door overlijden;

    • d.

      op grond van het bepaalde  in de leden 7 en 8;

    • e.

      met onmiddellijke ingang  op de dag waarop zich de onverenigbaarheid als bedoeld in artikel 4 lid 2 voordoet.

  • 7. Het college kan leden ontslaan indien de meerderheid van de leden de voorzitter van de cliëntenraad hierom gemotiveerd verzoekt en na een daartoe strekkend advies van de betreffende programmadirecteur.

  • 8. Het college kan de voorzitter ontslaan indien de meerderheid van de leden van de cliëntenraad hierom gemotiveerd verzoeken en na een daartoe strekkend advies van de betreffende programmadirecteur.

  • 9. De cliëntenraad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 6. Vergaderingen

  • 1. De cliëntenraad vergadert ten minste viermaal per jaar.

  • 2. Op verzoek, in te dienen bij de voorzitter, van een meerderheid van het aantal leden van de cliëntenraad, wordt een extra vergadering belegd.

  • 3. De cliëntenraad kan geen besluiten nemen indien niet ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle besluiten worden met gewone meerderheid genomen.

  • 4. De daartoe aangewezen contactpersoon, genoemd in artikel 8  lid 2, woont  als regel de vergaderingen van de cliëntenraad bij en kan  toelichting geven over de aldaar besproken onderwerpen.

  • 5. Vergaderingen van de cliëntenraad zijn besloten. De cliëntenraad kan besluiten tot het houden van een openbare vergadering.

  • 6. De cliëntenraad  houdt ten minste eenmaal per jaar  ten behoeve van het contact met de cliënten een openbare vergadering.

Artikel 7. Regeling van vergaderingen

  • 1. De voorzitter bepaalt in overleg met de ambtelijk secretaris de tijd en plaats van de vergaderingen.

  • 2. De voorzitter en de ambtelijk secretaris stellen in overleg de agenda op. Alle leden, het college en het desbetreffende programma hebben het recht een onderwerp op de agenda te plaatsen.

  • 3. De ambtelijk secretaris roept de vergadering bijeen door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de deelnemers van de cliëntenraad, waaronder begrepen de in artikel  8 lid 2 bedoelde contactpersoon.  

  • 4. De ambtelijk secretaris maakt een verslag van de vergadering.

Artikel 8. Facilitering

  • 1. Het college stelt vergaderaccommodatie en daarbij behorende voorzieningen beschikbaar.

  • 2. Eén door de desbetreffende programmadirecteur aangewezen ambtenaar treedt op als contactpersoon van de cliëntenraad.

Artikel 9. Vergoedingen

Voor het bijwonen van de vergaderingen wordt, tot een maximum van 10 vergaderingen per jaar, aan de leden van de cliëntenraad Participatiewet een vergoeding toegekend conform Hoofdstuk IV van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Enschede 2006.

Artikel 10 Budget

  • 1. Het college stelt jaarlijks een budget beschikbaar ten behoeve van de cliëntenraad.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten. De vergoeding als bedoeld in art 9 komt niet ten laste van dit budget

  • 3. Jaarlijks voor 1 april brengt de cliëntenraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.

Artikel 11. Waarborg tegen benadeling en geheimhoudingsverplichting

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat leden, voormalige leden en toekomstige leden van de cliëntenraad uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van hun aanspraken op diensten van het desbetreffende programma en de bejegening door medewerkers van het desbetreffende programma.

  • 2. De leden gaan vertrouwelijk om met informatie die als zodanig is aangemerkt en ondertekenen een geheimhoudingsverklaring.

Artikel 12. Evaluatie

Het college evalueert voor het eerst na twee jaar en vervolgens iedere vier jaar het functioneren van de cliëntenraad en eventueel vaker indien de cliëntenraad of de voorzitter daarvan, het college of de gemeenteraad tussentijdse evaluatie nodig acht.

Artikel 13 Slotbepalingen

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorziet het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de cliëntenraad en eventueel de directeur van het desbetreffende programma.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenraad Participatiewet gemeente Enschede 2015.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt, onder gelijktijdige intrekking van de verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen, in werking met ingang van 1 januari 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2014.
De voorzitter, A.A. Broekman – Veltman
De griffier, R.M. Jongedijk

Toelichting

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

  • -

    die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • -

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • -

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    personen zonder uitkering;

en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad worden ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

Artikel 1. Begripsbepalingen

Slechts de begrippen die meermalen worden gebruikt in de verordening, worden hier toegelicht. Begrippen die slechts een enkele keer voorkomen in de tekst van de verordening, worden aldaar voluit geschreven en behoeven op deze plaats geen nadere toelichting.

Artikel 2. Naam, taak, doel en positie

Onder beleidsuitvoering zoals genoemd in lid 3 van dit artikel wordt in ieder geval mede verstaan de bejegening van cliënten, de informatievoorziening, het serviceniveau, de bereikbaarheid, wachttijden, privacybescherming, (klachten)procedures, klanttevredenheidsonderzoeken encliëntenparticipatie. Met de instelling van het Cliëntenraad wordt beoogd de kwaliteit van de dienstverlening van het desbetreffende programma te verhogen.

Artikel 3. Wijze van advisering

Lid 1. Het betreffen o.a. zaken waarmee de cliënt in de uitvoering rechtstreeks wordtgeconfronteerd, zoals belangrijke beleidsvoorstellen en uitvoeringsmaatregelen,informatie- en voorlichtingsmateriaal, privacy-beschermingsmaatregelen, klachtenprocedures, enquêtes en klanttevredenheidsonderzoeken.

Lid 7. De bevoegdheden van het Cliëntenraad zijn van algemene aard en zijn niet van toepassing op belangenbehartiging in individuele gevallen.

Artikel 4. Samenstelling, secretaris

De voorzitter is tevens lid van de Cliëntenraad. De voorzitter vertegenwoordigt de Cliëntenraad naar buiten.

Artikel 5. Voordracht, benoeming, zittingsduur, einde lidmaatschap

Bij de door het college vast te stellen eisen aan kandidaat-leden (lid 1) is aan het volgende te denken. De voor te dragen kandidaat-leden dienen kennis te dragen of kennis te kunnen verwerven van de wetgeving waarop deze cliëntenparticipatie betrekking heeft. Zij mogen geen lid zijn van de gemeenteraad van Enschede. Geen ambtenaar zijn werkzaam bij het desbetreffende programma van de gemeente Enschede. Geen lid zijn van de OR-SW of van commissies daarvan.

De betreffende programmadirecteur heeft een adviserende rol, vanuit zijn specifieke deskundigheid op het beleidsterrein van de Participatiewet (leden 1 t/m 3).

Het meerderheidsvereiste bij het ontslaan van leden of de voorzitter (leden 7 en 8) dient om te waarborgen dat binnen de cliëntenraad een werkbare situatie blijft bestaan.

Artikel 6. Vergaderingen

In dit artikel is sprake van een contactpersoon (van de betreffende programmadirecteur) die toelichting kan geven op en informatie kan verstrekken over de besproken onderwerpen in de cliëntenraad. Het bijwonen van de vergaderingen, door deze contactpersoon, is daartoe de meest effectieve werkwijze.

De aanwijzing van deze contactpersoon wordt geregeld in artikel 8.

Artikel 7. Regeling van vergaderingen

Behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 8. Facilitering

Informatieverzoeken, voorstellen, adviezen, voorbereidingen van vergaderingen, e.d., lopenvia de secretaris en de ambtelijk contactpersoon. Deze bewaken de afhandeling.Tevens woont de ambtelijk contactpersoon op verzoek van de Cliëntenraad deoverlegvergaderingen bij en adviseert en ondersteunt deze de Cliëntenraad waar nodig en mogelijk (zie ook de toelichting bij artikel 6).Het desbetreffende programma zorgt voor de facilitering van de Cliëntenraad. Voorzieningen die hiertoe behoren zijn onder andere:

  • a.

    een zodanige vergaderruimte en werkruimte, dat deze bereikbaar, bruikbaar en toegankelijk is voor mensen met een handicap;

  • b.

    werkruimte bij de secretaris, waar onder meer een archief kan worden gehouden;

  • c.

    publicatiemogelijkheden en communicatiemogelijkheden (computer, telefoon,kopieerapparatuur).

Artikel 9. Vergoedingen

De leden van de Cliëntenraad hebben recht op een vaste/forfaitaire onkostenvergoeding.

Artikel 10. Budget

Voor het goed functioneren van de cliëntenraad is het kunnen beschikken over een zeker werkbudget nodig. Het college stelt dit budget jaarlijks vast.

Uit dit budget kunnen zaken bekostigd worden zoals genoemd in lid 2 van dit artikel (echter niet de vergoeding als bedoeld in artikel 9).

Denkbaar is dat de cliëntenraad zich wil laten scholen of trainen op onderwerpen als:

  • d.

    de hoofdlijnen van en relevante ontwikkelingen ten aanzien van de Participatiewet;

  • e.

    de organisatie van het desbetreffende programma;

  • f.

    trainingen op het terrein van onder andere onderhandelingsvaardigheden,vergadertechniek en voorzitterschap.

Dat over de besteding van het budget (jaarlijks) verantwoording dient te worden afgelegd, spreekt voor zichzelf.

Artikel 11. Waarborg tegen benadeling en geheimhoudingsverplichting

Lid 2: Het gaat hierbij doorgaans om informatie die gedurende een beperkte periode als vertrouwelijk is aangemerkt, bijvoorbeeld tijdens de voorbereidingsfase van nieuw beleid.

Artikel 12. Evaluatie

Behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 13 Slotbepalingen

Behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 14 Citeertitel

Behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Behoeft geen nadere toelichting.