Beleidsregel bedrijfsmatige exploitatie recreatieverblijven (recreatiewoningen/stacaravans>55m2) gemeente Epe

Geldend van 17-02-2009 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel bedrijfsmatige exploitatie recreatieverblijven (recreatiewoningen/stacaravans > 55m2) gemeente Epe

Beleidsregel:

1 Beleid van de Provincie Gelderland als uitgangspunt voor het gemeentelijk handhavingsbeleid inzake bedrijfsmatige exploitatie.

  • I.1 streekplan/ structuurvisie

    Streekplan Gelderland 2005, heeft onder de nieuwe Wro de status van structuurvisie:

    • -

      Uitbreiding/ nieuwvestigingen van terreinen voor recreatiewoningen of stacaravans kunnen alleen worden toegestaan indien er sprake is van een bedrijfsmatig geëxploiteerd terrein, vastgelegd in een bestemmingsplan.

    • -

      Aan de bouw van solitaire recreatiewoningen wordt geen medewerking verleend.

    • -

      Definitie/ begripsomschrijving bedrijfsmatige exploitatie: “het via een bedrijf, stichting of andere rechtspersoon voeren van een zodanig beheer/exploitatie, dat in de logiesverblijven daadwerkelijk recreatieve (nacht)verblijfsmogelijkheden worden geboden”.

    • -

      Voor recreatiewoningen geldt als nadere eis dat deze slechts mogen worden opgericht en gebruikt voor de verhuur t.b.v. wisselend gebruik (zie streekplan blz. 129).

    Bedoeling is dus dat recreatieverblijven d.m.v. verhuur door steeds wisselende personen worden gebruikt.

  • I.2 circulaire van GS inzake Beleidsuitvoering bedrijfsmatige exploitatie recreatieverblijven in Gelderland d.d. 07-11-2006

    waarop het beleid inzake bedrijfsmatige exploitatie moet worden uitgevoerd.

    Aangegeven wordt hoe de bedrijfsmatige exploitatie in het bestemmingsplan moet worden geregeld en wanneer de eis van bedrijfsmatige exploitatie door de gemeente kan worden gesteld, in relatie tot de formulering van de planvoorschriften.

    T.b.v. de beleidsuitvoering door de gemeente geeft de circulaire enkele varianten voor exploitatiemogelijkheden van recreatiewoningen, afhankelijk van de volledigheid van de omschrijving in het bestemmingsplan.

    Kortheidshalve wordt verwezen naar de circulaire met bijlage (bijgevoegd).

    -Volgens de rechtspraak (Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State) kan voor bestaande recreatiewoningen die – feitelijk - niet bedrijfsmatig worden geëxploiteerd en waarbij de eis van bedrijfsmatige exploitatie (verhuurverplichting) niet, of niet juist/ onvolledig in het geldende bestemmingsplan is opgenomen de eis van bedrijfsmatige exploitatie niet (langer) worden gesteld.

    Voorwaarde om de eis van bedrijfsmatige exploitatie o.g.v. het bestemmingsplan te kunnen stellen en handhaven is dat de eis in het plan is opgenomen en juist is gedefinieerd; in die bestemmingsplannen waarin de bestemming verblijfsrecreatie is opgenomen moet de definitie dus geheel juist zijn geformuleerd.

    Toegevoegd wordt dat beoordelingsfactoren voor de gemeente o.a. kunnen zijn de actuele stand van zaken op de verhuurmarkt en bezettingsgraad van recreatiewoningen.

II Nadere uitwerking bedrijfsmatige exploitatie in de gemeente Epe

  • II 1 Indien volgens de gebruiksbepaling de eis van bedrijfsmatige exploitatie geldt, moet het bestemmingsplan tevens de definitie van bedrijfsmatige exploitatie bevatten:

    a. model gebruiksbepaling: De als verblijfsrecreatie aangewezen gronden zijn bestemd voor recreatief (nacht)verblijf, uitsluitend door middel van bedrijfsmatige exploitatie van de op de plankaart aangeduide gebieden binnen de bestemming verblijfsrecreatie van personen die elders hun hoofdverblijf hebben.

    b. model definitie “bedrijfsmatige exploitatie”: Het via een bedrijf, stichting of andere rechtspersoon voeren van een zodanig beheer/exploitatie dat in de recreatiebungalows – permanent wisselende - recreatieve (nacht)verblijfsmogelijkhedenworden geboden.

    De definitie onder b. houdt het volgende in:

    - recreatieverblijven (bungalows/stacaravans>55m²) op terreinen met de bestemming verblijfsrecreatie moeten door de eigenaar/verhuurder gedurende een periode van 245 dagen per jaar aan recreanten worden verhuurd (inspanningsverplichting), waarbij de eis van (commerciële) verhuur van het recreatieobject (de verhuurverplichting) tussen partijen privaatrechtelijk dient te worden geregeld door middel van een geschikte privaatrechtelijke constructie / exploitatieovereenkomst met de bedrijfsmatige exploitant van het recreatieterrein/ beheerder/ verhuurbedrijf/ tussenpersoon, waarin de verplichte commerciële verhuur op het recreatieterrein/ van het recreatieobject centraal wordt geregeld.

     

    - Over de resterende vrije periode van 120 dagen per jaar is de eigenaar geheel vrij t.a.v. het eigen gebruik, onverminderd het verbod op permanente bewoning. Hij houdt de beheerder/ het verhuurbedrijf hierover steeds op de hoogte.

     

    - Het voorgaande kan o.a. worden geregeld in de bij de koopovereenkomst(en) behorende Algemene voorwaarden en door vestiging van een kwalitatieve verbintenis in combinatie met een kettingbeding en (geïndexeerde) boeteclausule ten gunste van de gemeente (evt. advies brancheorganisatie, deskundige, notaris). Op deze wijze kan worden bereikt dat een individuele kavel gebonden blijft aan het recreatiepark.

    Verkort voorbeeld Algemene voorwaarden bij koopovereenkomst:

    - De koper verplicht zich jegens de gemeente het verkochte met het/de zich daarop bevindende recreatieobjecten (recreatiewoning / kampeermiddel/ stacaravan) niet anders te (doen) gebruiken dan als recreatieobject conform de bestemming volgens het bestemmingsplan.

    - De gemeente is gerechtigd te verzoeken dat de eigenaar aantoont dat het recreatieobject daadwerkelijk wordt gebruikt overeenkomstig de bestemming.

    - Bij niet of niet behoorlijke nakoming van het hiervoor bepaalde verbeurt de eigenaar/koper jegens de gemeente een zonder rechterlijke tussenkomst direct opeisbare boete van €     per jaar voor elk recreatieobject dat niet uitsluitend als zodanig in gebruik is geweest, dan wel waarvoor dit onvoldoende is aangetoond.

     

    - Deze verplichting alsmede het aangeduide boetebeding gaan over op de rechtsopvolgers onder bijzondere titel en degenen die van de rechthebbende een recht tot gebruik van het goed zullen verkrijgen.

     - De eigenaar verplicht zich jegens de gemeente die dit aanvaardt deze (kwalitatieve) verplichting en boetebepaling bij wijze van kettingbeding op te leggen aan de koper, onder bijkomend boetebeding per overtreding van €       t.b.v. de gemeente).

    De functie van een beheerder/ beheersorganisatie is essentieel bij de bedrijfsmatige exploitatie.

    Naast de gebruikelijke facilitaire taken van de beheerder zoals het onderhoud van het park, gaat het hierbij om verhuurbemiddeling en evt. invloed op selectie van recreanten/ eigenaren d.m.v. het opereren als tussenschakel via voorkeursrecht tot koop bij de verkoop van individuele recreatieobjecten.

     

    - Bij handhavend optreden op grond van het bestemmingsplan zullen, bij vermoede strijdigheid met het bestemmingsplan en als handhaving mogelijk is (zie ook de circulaire) de individuele eigenaren/ bewoners worden aangeschreven om te voldoen aan de eis van bedrijfsmatige exploitatie.

     

    Uit de daarbij op verzoek door de eigenaar/bewoner aan de gemeente te overleggen stukken zoals:

    huurovereenkomsten, administratie, contracten met verhuurbedrijf/ beheerder koopovereenkomst, leveringsakte en service-overeenkomst (deze dient tevens betrekking te hebben op de exploitatie van de recreatieobjecten als zodanig) moet in voldoende mate blijken dat de (toekomstige) eigenaar inkomsten genereert uit de verhuur van het betreffende recreatieobject, waarbij aan hem een (rechtens afdwingbare) verplichting wordt opgelegd om het recreatieobject ook voor bedrijfsmatige verhuur ter beschikking te stellen.

  • II 2 Voor niet-commerciële recreatiewoningen die niet op een bedrijfsmatig geëxploiteerd recreatiecomplex/terrein staan is het gestelde onder II.1 moeilijk handhaafbaar, zodat in beginsel niet zal worden gehandhaafd op deze eis (lage prioriteit).

    Zie ook de definitie “recreatiewoning”in het bestemmingsplan “Buitengebied” waarbij de eis van permanente bedrijfsmatige verhuur niet wordt geformuleerd.

III Aanpassing bestemmingsplannen

  • -

    Voor parken die geheel of gedeeltelijk bedrijfsmatig worden geëxploiteerd is het gewenst dat de eis (incl. definitie) van bedrijfsmatige exploitatie volledig in het plan wordt opgenomen. Enige verwijzing naar een privaatrechtelijke uitwerking van de wisselende verhuur/ de wijze van exploiteren is ruimtelijk niet relevant en wordt (cf. de rechtspraak) niet geformuleerd in de bestemmingsplannen.

  • -

    Het is gewenst in de planvoorschriften zowel het strijdig gebruik als het strijdig laten gebruiken niet toe te staan en dit ook als strafbaar feit aan te merken. Het onrechtmatig gebruik valt dan onder de werking van de Wet economische delicten.

Inhoudsopgave

1 Beleid van de Provincie Gelderland als uitgangspunt voor het gemeentelijk handhavingsbeleid inzake bedrijfsmatige exploitatie.

II Nadere uitwerking bedrijfsmatige exploitatie in de gemeente Epe

III Aanpassing bestemmingsplannen