Regeling vervallen per 27-06-2013

Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats

Geldend van 08-11-2007 t/m 26-06-2013

Intitulé

Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats

MAASGOUW,

Raadsvergadering 1 november 2007

BESLUIT

Archiefverordening gemeente Maasgouw 2007, De raad van de gemeente Maasgouw,

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 september 2007. Gelet op artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995.

BESLUIT

vast te stellen de volgende:

Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats. (Archiefverordening gemeente Maasgouw 2007)

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

a. de wet: de Archiefwet 1995;

b. gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet,

voor zover behorende tot de gemeente;

c. de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen

archiefbewaarplaats;

d. beheerder: degene die ingevolge Artikel 3 is belast met het beheer van de

archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;

e. beheerseenheid: een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen

organisatie-onderdeel;

f. informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en

programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd.

Hoofdstuk II De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 2

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 31 van de wet alsmede voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 3

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder/beheerders.

Artikel 4

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.

Artikel 5

1. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschieden op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

 

Artikel 6

Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 7

Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats voorschriften vast.

Artikel 8

Burgemeester en wethouders doen tenminste éénmaal per twee jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet.

Hoofdstuk III Het beheer van de archiefbescheiden

Artikel 9

De gemeentesecretaris doet eenmaal per twee jaar verslag aan burgemeester en wethouders betreffende het beheer.

Hoofdstuk IV Slotbepalingen

Artikel 10

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking van deze verordening, onder gelijktijdige intrekking van alle voorgaande verordeningen aangaande het archief van de voormalige gemeenten Heel, Maasbracht en Thorn.

Artikel 11

Deze verordening wordt aangehaald als "Archiefverordening gemeente Maasgouw 2007"

                                      

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maasgouw d.d. 1 november 2007.
 
De raad voornoemd;
 
De griffier,
 
R.L.M.M. Huntjens
 
De voorzitter,
 
F.J.M. Wilms