Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent adviesraad sociaal domein (Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard)

Geldend van 22-06-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent adviesraad sociaal domein (Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard)

Januari 2019

De Wet maatschappelijk ondersteuning 2015 (artikel 2.1.3), de Jeugdwet (artikel 2.10) en de Participatiewet (artikel 47) geven de opdracht aan het college om ingezeten en hun vertegenwoordigers te betrekken bij beleid. De Gemeentewet bepaalt in artikel 84 dat het college commissies kan instellen om zich te laten adviseren. De Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard geeft binnen deze formele kaders vorm aan een belangrijk deel van deze verplichtingen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Sociaal domein: beleid en uitvoering betreffende de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet.

  • b)

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard

  • c)

    Cliëntenparticipatie: inspraak door een groep burgers die inwoners van de Hoeksche Waard vertegenwoordigen die een beroep kunnen doen op en/of belang hebben bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet.

  • d)

    De Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard (afgekort: de Adviesraad): het adviesorgaan in het kader van cliëntenparticipatie in het sociaal domein, ingesteld door het college, bestaande uit vertegenwoordigers van burgers en cliënten in de Hoeksche Waard die een beroep kunnen doen op en/of belang hebben bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet.

  • e)

    Advies: gevraagd en ongevraagd advies aan het college.

Artikel 2 Doelstelling

  • a) Met de instelling van de Adviesraad worden vertegenwoordigers van doelgroepen in het sociale domein in de gelegenheid gesteld om inbreng te leveren bij het ontwikkelen en realiseren van beleid dat betrekking heeft op de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet (2015) en de Participatiewet (2015) alsmede bij de evaluatie hiervan. Dit kan zijn door signaleren, inventariseren en bundelen van krachten in het sociaal domein.

  • b) Met de instelling van een Adviesraad streven we naar meerwaarde in kwaliteit van cliëntenparticipatie en dienstverlening.

  • c) Bij zowel het college als de Adviesraad is sprake van een wisselwerking om elkaar op een interactieve en proactieve manier bij (voorgenomen) beleidswijzigingen binnen het sociaal domein te betrekken.

  • d) De Adviesraad vormt onderdeel van de lokale participatiestructuur. Het college kan daarnaast ook andere vormen van participatie inzetten om haar inwoners te betrekken bij de ontwikkeling van haar beleid of uitvoering.

Artikel 3 Taken

De Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard:

  • a)

    Geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over ontwerpbeleidsplannen en de uitvoering ervan in het kader van het sociaal domein, te weten de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet (2015) en de Participatiewet (2015). Bij het opstellen van het advies, geeft de Adviesraad ook een oordeel op de manier waarop ervaringsdeskundigen of hun vertegenwoordigers in het beleidsproces zijn betrokken.

  • b)

    Is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen het sociaal domein en geeft hierover advies aan het college.

  • c)

    Verzamelt op actieve wijze zoveel mogelijk relevante informatie vanuit de doelgroepen van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet om genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

  • d)

    Stelt een huishoudelijk reglement op, waarin de invulling van de regeling verder wordt beschreven; dit reglement mag niet in strijd zijn met de regeling Adviesraad sociaal domein Hoeksche Waard.

  • e)

    Is bevoegd werkgroepen, bestaande uit leden of niet-leden van die raad, in het leven te roepen om zich te laten adviseren. In het huishoudelijk reglement regelt de Adviesraad de vorming van deze werkgroepen.

  • f)

    Bespreekt geen individuele situaties en brengt daarover ook geen advies uit.

Artikel 4 Samenstelling van de Adviesraad

  • a) Bij de samenstelling van de Adviesraad wordt gestreefd naar een zo breed mogelijke vertegenwoordiging vanuit doelgroepen van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet zoals bijvoorbeeld mantelzorgers en vrijwilligers, mensen met een beperking, maatschappelijke opvang e.d.

  • b) De Adviesraad bestaat uit 7 leden.

  • c) De leden van de Adviesraad zijn woonachtig in de gemeente Hoeksche Waard. In voorkomende gevallen kan hierop een uitzondering worden gemaakt door het college.

  • d) De samenstelling van de Adviesraad dient zo veel mogelijk verbinding te hebben met de doelgroepen van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet alsmede een afspiegeling te zijn van de samenleving in de Hoeksche Waard.

  • e) De leden worden op voordracht van de Adviesraad door of namens het college benoemd en ontheven.

  • f) De Adviesraad kiest uit haar midden een voorzitter.

  • g) Het lidmaatschap van de Adviesraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad (ook burgerleden), het college en met een bezoldigd medewerker zijn van de gemeente of van een organisatie die een vergoeding ontvangt van de gemeente.

Artikel 5 Voordracht en zittingsduur

  • a) De leden van de Adviesraad worden benoemd na het voeren van selectiegesprekken.

  • b) De selectiegesprekken met de kandidaat-leden worden gehouden door een selectiecommissie bestaande uit een vertegenwoordiger van de Adviesraad en een ambtelijke vertegenwoordiging van de gemeente. De portefeuillehouder heeft de mogelijkheid te participeren in de selectiecommissie.

  • c) De selectiegesprekken vinden plaats aan de hand van een profielschets.

  • d) De leden worden door het college benoemd.

  • e) De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming voor nog eens vier jaar.

Artikel 6 Overgangsartikel

In afwijking van het bepaalde in artikel 4 en 5 dragen de eerste keer, met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze regeling, de voormalig lokale Adviesraden één lid uit hun midden voor. Deze leden gaan met elkaar na welke expertise aanwezig is op de beleidsterreinen van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Vervolgens wordt gericht gezocht naar de resterende nieuwe leden als aanvulling op de reeds aanwezige expertise. Dit gebeurt via een open sollicitatieprocedure zoals bepaald in artikel 5.

Artikel 7 Lidmaatschap beëindiging

  • a) Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • .

      door het aflopen van een zittingsperiode;

    • .

      door overlijden;

    • .

      door het nemen van ontslag;

    • .

      door verhuizing buiten de gemeente;

    • .

      door het gaan bekleden van een van de verboden betrekkingen uit artikel 4 lid g.

  • b) Het college kan op aanbeveling van de Adviesraad een lidmaatschap vervallen verklaren indien door een meerderheid van de Adviesraad wordt geconstateerd dat een lid ernstig disfunctioneert.

Artikel 8 Contact met de portefeuillehouder

  • a) Ten minste twee keer per jaar heeft de Adviesraad overleg met de portefeuillehouder.

  • b) Contacten met de gemeentelijke organisatie of het college lopen via de ambtelijk contactpersoon die hiervoor door de gemeente wordt aangewezen.

Artikel 9 Besluitvorming en advisering van de Adviesraad

  • a) De besluiten van de Adviesraad worden genomen bij meerderheid van stemmen. Wanneer de stemmen staken, geeft de Adviesraad een verdeeld advies.

  • b) Voor een geldige stemming is tenminste de helft van het aantal stemgerechtigde leden vereist.

  • c) De advisering van de Adviesraad aan het college gebeurt schriftelijk, overeenkomstig van de meerderheid van de Adviesraad. Er kan een minderheidsstandpunt van een lid of meerdere leden in het advies worden opgenomen.

  • d) Indien het college een beslissing neemt die afwijkt van het advies van de Adviesraad brengt het dit gemotiveerd schriftelijk ter kennis van de Adviesraad.

  • e) De Adviesraad kan besluiten een bepaald advies niet uit te brengen

  • f) De Adviesraad stelt het college schriftelijk in kennis van de reden van de weigering advies uit te brengen.

Artikel 10 De voorzitter

  • a) De voorzitter is belast met het leiden van de vergaderingen, stemmingen en het eventueel verdelen van taken.

  • b) De voorzitter zorgt voor een adresvoerder.

  • c) Alle uitgaande stukken van de Adviesraad worden tenminste ondertekend door de voorzitter.

Artikel 11 Faciliteiten en vergoedingen

  • a) De gemeente stelt de Adviesraad passende vergaderruimte ter beschikking, die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking.

  • b) Het college stelt jaarlijks een budget ter beschikking aan de Adviesraad ten behoeve van de werkzaamheden en taken van de Adviesraad (zie toelichting). Het budget zoals dat jaarlijks in de begroting is opgenomen is het maximum van de uitgaven. De Adviesraad declareert achteraf de gemaakte kosten, voorzien van bewijsstukken.

Artikel 12 Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen, kan een artikel / kunnen artikelen van deze regeling buiten toepassing worden gelaten of daarvan worden afgeweken, door zowel het college als door de Adviesraad, voor zover van toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt schriftelijk gemotiveerd.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • a) Opheffing van de Adviesraad kan slechts geschieden:

    • a)

      Bij besluit van het college waarbij de Adviesraad gehoord is

    • b)

      Bij vervallen van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet.

  • b) In situaties waarin deze regeling niet voorziet, neemt het college een bindend besluit, nadat het de Adviesraad heeft gehoord.

Artikel 14 Naamgeving en inwerkingtreding

  • a) Deze regeling wordt aangehaald als Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard.

  • b) Deze regeling is samen met bijbehorende toelichting: Toelichting op de Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard vastgesteld door het college op 16 april 2019.

  • c) Deze regeling treedt in werking op de dag na de bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de volgende regelingen: Regeling Wmo-adviesraad gemeente Cromstrijen, Adviesraad Samenleving Oud-Beijerland, Instellingsbesluit Adviesraad Sociaal Domein Binnenmaas, Regeling Wmo participatie Korendijk 2016 en het oprichtingsdocument klankbordgroep sociaal domein gemeente Strijen.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van Hoeksche Waard, 16 april 2019

De secretaris

de burgemeester,

Toelichting op de Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard

Onderdeel van de harmonisatie van de lokale Adviesraden Sociaal Domein is de vorming van een nieuwe Adviesraad (de Adviesraad Sociaal Domein Hoeksche Waard) met ingang van 1 maart 2019. Om de spelregels hiervoor vast te leggen, is de Regeling Adviesraad Sociaal domein Hoeksche Waard opgesteld. In deze toelichting worden, indien van toepassing, artikelen van de genoemde regeling toegelicht.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In de officiële naamgeving van de nieuwe Adviesraad is bewust voor het begrip “Sociaal domein” gekozen. Dit omvat tenminste de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.

Artikel 3 Taken

Lid 3a: De advisering gaat over onderwerpen die vallen onder de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.

Lid 3a: Het college houdt rekening met de adviezen van de Adviesraad. Dit betekent ook dat adviezen soms niet (geheel) worden overgenomen door het college, omdat het college andere afwegingen maakt. Het college motiveert in een schriftelijke reactie naar de Adviesraad haar overwegingen om een advies wel / of niet (gedeeltelijk) over te nemen.

Lid 3d: de Adviesraad beslist zelf over een (interne) werkbare werkwijze, regelt zijn eigen taakverdeling, vergaderorde en informatie-inwinning. de Adviesraad legt onder leiding van haar voorzitter in een reglement de werkafspraken vast. Suggesties over wat in het reglement kan worden vastgelegd zijn:

  • -

    hoe de werkverdeling plaatsvindt;

  • -

    hoe vaak de Adviesraad vergadert;

  • -

    hoeveel benoemde leden minimaal aanwezig moeten zijn;

  • -

    of de Adviesraad werkgroepen instelt voor specifieke onderwerpen die betrekking hebben op het sociale domein en/of de achterban;

  • -

    hoe de samenstelling van eventuele werkgroepen plaats vindt en of hier ook niet-leden bij worden betrokken;

  • -

    of professionele organisaties, inwoners of andere betrokkenen voor de vergaderingen of werkgroepen uitgenodigd kunnen worden wanneer de Adviesraad dit voor de advisering van belang vindt;

  • -

    of de vergaderingen als regel openbaar zijn. Of en hoe vooraf bij agenda bepaald wordt of (een deel van) de vergadering, bij meerderheid van stemmen besloten wordt gehouden (bijvoorbeeld wanneer vertrouwelijke documenten aan de orde komen of het besprokene betrekking heeft op personen). En of er in dit geval sprake is tot geheimhouding van de betreffende documenten of het besprokene verplicht tot het moment dat de Adviesraad besluit tot opheffing van de geheimhouding.

  • -

    of inwoners van gemeente Hoeksche Waard kunnen inspreken in een vergadering van de Adviesraad. En zo ja, over welke onderwerpen en hoeveel tijd wordt hiervoor dan gegeven.

  • -

    dat bij iedere vergadering van de Adviesraad (op uitnodiging van de voorzitter) iemand van de ambtelijke organisatie met specifieke kennis op het gebied van het Sociaal domein aanwezig kan zijn.

  • -

    Door welke werkgroepen de Adviesraad zich laat adviseren en hoe deze werkgroepen gevormd worden.

Artikel 4 Samenstelling van de Adviesraad

Lid 4a: de Adviesraad bestaat uit specialisten en “integralisten”: personen die het hele terrein van het sociaal domein overzien en die vanuit een positie van afstandelijke betrokkenheid een oordeel kunnen geven op de manier waarin het beleid evenwichtig is en passend voor de gemeente Hoeksche Waard en haar inwoners. Bij het begrip mantelzorger gaan we uit van de definitie mantelzorg zoals vermeld in de Wmo 2015: Langdurige of intensieve hulp, of een combinatie daarvan, aan een hulpbehoevende persoon ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugd of het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtstreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep”.

Lid 4d: De leden wonen in gemeente Hoeksche Waard. Een uitzondering kan door het college bijvoorbeeld gemaakt worden voor mantelzorgers (of wettelijke vertegenwoordigers) van inwoners van de Hoeksche Waard, die door werk of ervaring in gemeente Hoeksche Waard een breed netwerk hebben opgebouwd.

Lid 4g: Raadsleden en burgerraadsleden worden uitgesloten van lidmaatschap omdat zij via de gemeenteraad al hun invloed kunnen uitoefenen.

Artikel 5 Voordracht en zittingsduur

In de praktijk blijkt dat de samenstelling van een dergelijke commissie fluctueert. Het is belangrijk om te zorgen voor een balans in de continuïteit en vernieuwing van de Adviesraad. De regels moeten hierbij ondersteuning bieden.

Artikel 6 Overgangsartikel

Er wordt een profielschets opgesteld voor de leden van de Adviesraad. Inwoners worden uitgenodigd te solliciteren als ze interesse hebben om lid te worden van de Adviesraad en van mening zijn dat ze passen in het opgestelde profiel. De profielschets is opgesteld door een werkgroep, bestaande uit een afvaardiging van de lokale Adviesgroepen, een adviseur van Zorgbelang en een ambtelijk contactpersoon.

Artikel 10 De voorzitter

Hierbij verwijzen we naar de toelichting bij artikel 3d.

Artikel 11 Faciliteiten en vergoedingen

de Adviesraad zal wat formeler van karakter zijn (de leden worden immers benoemd door het college) dan de participatievormen uit de praktijkvleugel. De Adviesraad wordt door het college gefaciliteerd om haar taken te kunnen uitoefenen.

Lid 11a: De faciliteiten bestaan uit het aanbieden van vergaderruimte (toegankelijk voor inwoners met een functiebeperking), koffie, thee e.d.

Lid 11b: Het college stelt jaarlijks een budget ter beschikking aan de Adviesraad ten behoeve van de werkzaamheden en taken van de Adviesraad. Te denken valt hierbij aan kosten die door de leden worden gemaakt (telefoon, internet, kopieerkosten, reiskosten naar (landelijke of regionale) bijeenkomsten op het gebied van het Sociaal domein), presentiegeld, deskundigheidsbevordering en lidmaatschap landelijke participatieorganen. Het budget zoals dat jaarlijks in de begroting is opgenomen is het maximum van de uitgaven. Vanuit de Adviesraad wordt een vertegenwoordiger aangewezen voor de werkgroepen. De kosten die in verband hiermee worden gemaakt vallen onder een ter beschikking gesteld budget.

Artikel 12 Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen, kan een artikel / kunnen artikelen van deze regeling buiten toepassing worden gelaten of daarvan worden afgeweken, door zowel het college als door de Adviesraad, voor zover van toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt schriftelijk gemotiveerd.