Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent Instructie voor de griffier Hoeksche Waard

Geldend van 30-01-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent Instructie voor de griffier Hoeksche Waard

De raad van de gemeente Hoeksche Waard;

Gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

Gelet op de besprekingen in de werkgroep Griffie en gelet op de voorlopige besprekingen vaststellingen in de klankbordgroepvergadering van 15 oktober 2018;

besluit vast te stellen de volgende instructie:

instructie voor de griffier van de gemeente Hoeksche Waard.

Artikel 1. Algemene ondersteuning

De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad en de burgerleden van de raadscommissie.

Artikel 2. Agendering

De griffier ondersteunt de raad en zijn commissie bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.

Artikel 3. Bijstand raadsvoorzitter

1. De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.

2. De griffier kan de voorzitter van de raadscommissie ter zijde staan bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raadscommissie.

Artikel 4. Vergaderingen van de raad en raadscommissie

1. De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

2. De griffier kan aanwezig zijn bij de vergaderingen van de raadscommissie.

3. De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raadsleden.

Artikel 5. Ondersteuning fractievoorzittersoverleg en agendacommissie

  • 1. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg en de agendacommissie en draagt zorg voor een goede tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2. Indien het fractievoorzittersoverleg of de agendacommissie aanvullende ondersteuning behoeven draagt de griffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.

Artikel 6. Ondersteuning onderzoekscommissie

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

Artikel 6a Burgerinitiatief

De griffier zorgt er voor dat de belanghebbende die een burgerinitiatief willen indiepen op grond van de Verordening burgerinitiatief Hoeksche Waard 2019 hierin worden ondersteund.

Artikel 6b mandaat

Indien er sprake is van politiek-gevoelige zaken of zaken waarmee grote belangen zijn gemoeid, mag de griffier geen gebruik maken van het aan toegekend mandaat, maar dient hij het besluit voor te leggen aan de werkgeverscommissie dan wel de raad.

Artikel 6c Integriteit

De griffier ondersteunt de raadsleden en de burgerleden van de commissie inzake integriteitskwesties zoals verwoord in de Gedragscode integriteit raadsleden en commissieleden Hoeksche Waard 2019.

Artikel 6d Raadscommunicatie

De griffier draagt zorg voor de interne en externe communicatie van de raad.

Artikel 7. Ambtelijke bijstand

De griffier draagt er, zo nodig in samenwerking met de secretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover worden gesteld bij de verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.

Artikel 8. Organisatie griffie

  • 1. De griffier geeft leiding aan de griffie.

  • 2. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffe.

  • 3. De commissiegriffier handelt overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.

Artikel 9. Verhindering en vervanging

Indien de griffier meer dan 5 dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de werkgeverscommissie.

Artikel 10. Slotbepaling

  • 1. In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de raad.

  • 2. Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de Hoeksche Waard op 08 januari 2019.

De griffier,

E.R.M. Hesen

De voorzitter,

P.A.C.M. van der Velden