Regeling ter uitvoering van de artikelen 2.48 en 2.49 van de Wet BRP

Geldend van 07-10-2014 t/m heden

Intitulé

Regeling ter uitvoering van de artikelen 2.48 en 2.49 van de Wet BRP

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;

Gelet op:

de artikelen 1.1, 2.38, 2.39, 2.43, 2.45, 2.48 en 2.49 van de Wet basisregistratie personen,

artikel 30 van het Besluit basisregistratie personen

de circulaire: procedure bij aangiftenvan verblijf en adres, adreswijziging en vertrek die niet door de 

betrokken persoonzelf zijn gedaan (BPR2005U58068) van de Minister van Binnenlandse Zaken en 

Koninkrijksrelaties (BZK) van 30 juni 2005,

de circulaire: uitschrijving personen uit de GBA bij vermoeden van achterlating in het land van herkomst (BPR2012-0000371368) van de Minister van BZK van 5 juli 2012

de circulaire: Handelwijze bij vermoedens van huwelijksdwang en achterlating, 

onttrekking van kinderen aan overheidstoezicht en aangifte van geboorteen medische verklaring (BRP2014-0000354950) van de Minister van BZK van 7 juli 2014.

Overwegende dat het noodzakelijk is om een beleidsregel vast te stellenmet betrekking tot de aangifte van verblijfen adres, 

van adresverandering en van vertrekom het oneigenlijke gebruik van de verplichting of bevoegdheid tot het doen 

van aangiftevoor een andere persoon tegen te gaan;

Besluit vast te stellen de

Regeling ter uitvoering van de artikelen 2.48 en 2.49 van de Wet BRP

Artikel 1 Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aangifte van verblijf en adres: de aangifte bedoeld in artikel 2.38 Wet BRP;

  • b.

    Aangifte van adreswijziging: de aangifte bedoeld in artikel 2.39 Wet BRP;

  • c.

    Aangifte van vertrek: de aangifte bedoeld in artikel 2.43 Wet BRP;

  • d.

    Aangifte van verhuizing: de aangifte bedoeld in artikel 2.38, 2.39 of 2.43 Wet BRP;

  • e.

    Adres: het woonadres, dan wel bij het ontbreken hiervan of bij toepassing van artikel 2.40, het briefadres;

  • f.

    Ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in een basisadministratie is opgenomen.

  • g.

    Inschrijving: de opneming van een persoonslijst in de basisadministratie;

  • h.

    Partner: echtgenoot, echtgenote dan wel geregistreerd partner

Artikel 2 Categorieën van personen die verplicht zijn tot het doen van aangifte van Adreswijziging en vertrek

  • 1. ouders, voogden en verzorgers voor minderjarigen jonger dan 16 jaar;

  • 2. ouders, voogden en verzorgers voor inwonende minderjarigen van 16 jaar en ouder, tenzij de minderjarige zelf de verplichting vervult;

  • 3. curatoren voor onder curatele gestelden.

Artikel 3 Categorieën van personen die bevoegd zijn tot het doen van aangifte van adreswijziging en vertrek

  • 1. de ouder en zijn meerderjarige kind, indien beiden hetzelfde woonadres hebben, voor elkaar;

  • 2. echtgenoten dan wel geregistreerde partners die hetzelfde woonadres hebben, voor elkaar;

  • 3. elke meerderjarige voor een persoon die hem daartoe schriftelijk gemachtigd heeft;

  • 4. het hoofd van een instelling voor gezondheidszorg voor een in die instelling verblijvende persoon die wegens de toestand van zijn gezondheid niet in staat kan worden geacht aan zijn verplichtingen te voldoen of een machtiging daartoe af te geven, dan wel de echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel of de bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad van een zodanig persoon, onder overlegging van een schriftelijke verklaring ter zake van het hoofd van de betreffende instelling.

Artikel 4 Voorwaarden tot het verrichten van aangifte voor een ander

  • 1. De aangifte van verblijf en adres wordt gedaan in de gemeente waar betrokkene het woonadres heeft;

  • 2. De aangifte van verhuizing wordt gedaan in de gemeente waar hij het nieuwe adres heeft en kan uitsluitend worden gedaan indien de aangever hetzelfde nieuwe woonadres heeft;

  • 3. De aangifte van vertrek wordt gedaan in de gemeente van inschrijving, met dien verstanden dat de verplichting uitsluitend vervuld kan worden indien:

    • a.

      zij die verplichting ook voor zichzelf vervullen, en

    • b.

      alle andere ingezetenen met hetzelfde woonadres en een gezinsrelatie met de aangever die verplichting vervullen of die verplichting voor hen wordt vervuld;

  • 4. De aangever is verplicht om bij de aangifte alle benodigde stukken te overleggen

  • 5. Onder benodigde stukken als bedoeld in het vierde lid wordt in ieder geval verstaan een kopie van een geldig identiteitsbewijs.

Artikel 5 Aanvullende voorwaarden bij vertrek naar het buitenland van een partner eventueel met kinderen terwijl aangever zelf ingeschreven blijft op een adres in Nederland

  • 1. Partner dient zelf aangifte te doen van vertrek naar het buitenland;

  • 2. Van partner dient een kopie van een geldig identiteitsbewijs bij de aangifte van vertrek te worden gevoegd;

  • 3. De aangever dient het adres en telefoonnummer in het buitenland waar ingeschrevene en eventueel de kinderen te bereiken zijn, op te geven.

Artikel 6 Aanvullende voorwaarden bij vertrek naar het buitenland van kinderen terwijl aangever en partner zelf ingeschreven blijven op een adres in Nederland

  • 1. Partner dient een verklaring over te leggen dat hij/zij akkoord gaat met de overschrijving van kinderen naar het buitenland.

  • 2. Bij de verklaring, vermeld in het eerste lid, dient een kopie van een geldig identiteitsbewijs te worden gevoegd.

Artikel 7 Aanvullende voorwaarden bij verhuizing van kinderen van het adres van de ene ouder naar het adres van de andere ouder

  • 1. Indien het huwelijk van de ouders is ontbonden door een gerechtelijke beschikking waarin vermeld is wat het verblijfadres is van het kind of kinderen, dan is de gerechtelijke uitspraak bepalend voor het verblijfadres van het kind of de kinderen tenzij beide ouders schriftelijk anders bepalen.

  • 2. De ouder die het ouderlijk gezag uitoefent, bepaalt waar het kind wordt ingeschreven. Indien beide ouders het ouderlijk gezag uitoefenen, bepalen zij dit gezamenlijk door het beiden ondertekenen van een verhuisaangifte.

  • 3. Bij de verhuisaangifte vermeld onder het tweede lid dienen kopieën van een geldig identiteitsbewijs te worden gevoegd.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het gemeenteblad

Artikel 10 Intrekking

De regeling “Regeling ter uitvoering van de artikelen 73 en 74 van de Wet GBA gemeente Nijmegen 2013” wordt ingetrokken

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: “Regeling ter uitvoering van de artikelen 2.48 en 2.49 van de Wet BRP gemeente Nijmegen 2014”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 26 augustus 2014. college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen,

De Gemeentesecretaris,

drs. B. van der Ploeg

De Burgemeester,

drs. H.M.F. Bruls

Toelichting

Toelichting artikel 4

Indien een persoon aangifte doet van vertrek waarbij niet iedereen van dit adres vertrekt naar het buitenland, dan is deze verplicht in persoon te verschijnen (artikel 2.49 Wet BRP). Dit levert voor de gemeente Nijmegen op als het gaat om studentenhuisvestiging en verzorgingshuizen.

Door de toevoeging “en een gezinsrelatie met de aangever” in lid 3 onder b wordt voorkomen dat personen die buiten de scoop van deze regeling vallen ‘in persoon’ moeten verschijnen.

Toelichting artikel 5

Als het hele gezin vertrekt kan één persoon aangifte doen voor vertrek voor dit gehele gezin (artikel 2.49 Wet BRP). Om er zeker van te zijn dat de partner uit eigen wil is vertrokken vanuit Nederland is het van belang dat de partner zelf aangifte doet van vertrek naar het buitenland. Deze aanvullende eis is legitiem gezien de bevoegdheid van een gemeente om aanvullende bewijsstukken te vragen die van belang zijn voor de bijhouding van de basisadministratie (artikel2.45 Wet BRP).

Om te voorkomen dat de aangever de aangifte van de partner kan vervalsen – de aangever is vaak in het bezit van het identiteitsbewijs van de partner – wordt het verzoek tot het doen van aangifte door de gemeente Nijmegen gestuurd naar de partner naar het adres dat op de aangifte vermeld is. Het adres van de partner wordt in onderzoek genomen.

Heeft de partner de wens geuit te willen terugkeren naar Nederland wordt de Nederlandse autoriteiten in het land waar de partner met eventueel de kinderen verblijven, gevraagd bijstand te verlenen bij een mogelijke terugkeer naar Nederland.

Toelichting artikel 6

Ouders zijn verplicht voor minderjarige kinderen tot 16 jaar aangifte van vertrek te doen (artikel48 Wet BRP).Voor de overige kinderen hebben de ouders de bevoegdheid om aangifte van vertrek te doen (artikel 2.49 Wet BRP). Om er zeker van te zijn dat het vertrek van de kinderen in overeenstemming is met de wens van beide ouders is het van belang dat de andere ouder verklaart in te stemmen met het vertrek van het kind/de kinderen naar het buitenland. Deze aanvullende eis is legitiem gezien de bevoegdheid van een gemeente om aanvullende bewijsstukken te vragen die van belang zijn voor de bijhouding van de basisadministratie (artikel

45 Wet BRP).

Toelichting artikel 7

Ouders zijn verplicht voor minderjarige kinderen tot 16 jaar aangifte van adresverandering te doen (artikel 2.48 Wet BRP).Voor de overige kinderen hebben de ouders de bevoegdheid om aangifte van vertrek te doen (artikel 2.49 Wet BRP). Ouders kunnen op verschillende adressen wonen. Kinderen kunnen op beide adressen verblijven waarbij de ouders hebben afgesproken op welke dagen het kind/de kinderen op welk adres verblijft/verblijven. Het is van belang dat het kind/de kinderen ingeschreven staan op het adres waarvan beide ouders hebben afgesproken dat het kind/de kinderen zullen worden ingeschreven in de BRP.

Om er zeker van te zijn dat de wijziging van het adres in overeenstemming is met de wens van beide ouders is het van belang dat de andere ouder verklaart in te stemmen met de adresverandering van het kind/de kinderen. Deze aanvullende eis is legitiem gezien de bevoegdheid van een gemeente om aanvullende bewijsstukken te vragen die van belang zijn voor de bijhouding van de basisadministratie (artikel 2.45 Wet GBA).