Subsidieregeling Coronanoodsteun Economie Apeldoorn

Geldend van 07-05-2021 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Coronanoodsteun Economie Apeldoorn

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn,

gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn en de economie en maatschappelijke doelen zoals omschreven in de doorkijk Corona 16 oktober 2020, raadsbrieven coronamaatregelen Maatschappelijke ontwikkelingen en economisch domein 23 februari 2021,

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Coronanoodsteun Economie Apeldoorn.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Tenzij in deze regeling uitdrukkelijk anders wordt vermeld, gelden de voorwaarden en bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn.

  • 2. Voor toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Asv: de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;

    • b.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      college: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Apeldoorn;

    • d.

      de-minimisverklaring: verklaring als bedoeld in de verordening (EU) N1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de-minimissteun;

    • e.

      maatregelen provincie: overbruggingsmaatregelen van de provincie Gelderland om de financiële gevolgen van de coronacrisis deels te compenseren;

    • f.

      maatregelen Rijk: maatregelen van het Rijk om de financiële gevolgen van de coronacrisis deels te compenseren;

    • g.

      MKB-onderneming: een onderneming met minder dan 250 werknemers, de jaaromzet bestaat uit ten hoogste 50 miljoen euro of een jaarlijks balanstotaal dat kleiner of gelijk is aan 43 miljoen euro. De onderneming kan bestaan uit één of meerdere bedrijfseenheden;

    • h.

      netto schade: de schade in het boekjaar 2020 die een ondernemer als rechtstreeks gevolg van de landelijke voorschriften in het kader van de Coronacrisis heeft geleden in de vorm van gemiste eigen inkomsten en gemaakte extra kosten, met aftrek van niet gemaakte kosten en ontvangen gelden vanuit de maatregelen Rijk en provincie;

    • i.

      onderneming: een organisatie van arbeid en kapitaal dat door deelname aan het economisch verkeer beoogt winst te behalen.

Artikel 1.2 Doelstelling

De subsidieregeling wordt ingezet om ondernemers te ondersteunen die niet of onvoldoende in aanmerking komen voor het bestaande steunmaatregelenpakket van het Rijk en de provincie en heeft als doel om de zwaar getroffen MKB ondernemingen in Apeldoorn de crisisperiode te helpen door te komen.

Artikel 1.3 Waarvoor kan worden aangevraagd

  • 1. Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt aan een MKB-onderneming voor gedeeltelijke compensatie van de netto schade, ontstaan als gevolg van de maatregelen tegen verspreiding van COVID-19.

  • 2. Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende ondersteuningsmaatregelen:

    • a.

      verlichting vaste lasten;

    • b.

      maatwerkregeling bedrijfskundig advies;

    • c.

      digitalisering;

    • d.

      financiële analyse;

    • e.

      juridisch advies;

    • f.

      veilig open.

  • 3. De aanvrager kan met betrekking tot de ondersteuningsmaatregelen, bedoeld in het tweede lid, onder c tot en met f, een aanvraag indienen voor maximaal één van die ondersteuningsmaatregelen.

  • 4. De aanvraag voldoet aan de volgende eisen:

    • a.

      de aanvraag past binnen het economisch beleid van de gemeente Apeldoorn;

    • b.

      de MKB-onderneming heeft verlies geleden als gevolg van de COVID-19 crisis;

    • c.

      de MKB-onderneming is gevestigd in de gemeente Apeldoorn;

    • d.

      de MKB-onderneming staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;

    • e.

      de aanvraag past binnen de doelstelling van deze regeling, zoals omschreven in artikel 1.2;

    • f.

      de aanvrager spant zich in om gebruik te maken van de maatregelen Rijk en maatregelen provincie;

    • g.

      de aanvrager spant zich in om de financiële gevolgen te beperken;

    • h.

      de netto schade als gevolg van de maatregelen in het kader van COVID-19 is groter dan de ondersteuning waarvoor de MKB-onderneming in aanmerking komt;

    • i.

      voor het uitbreken van de COVID-19 crisis was er sprake van een financieel gezonde onderneming;

    • j.

      de aanvrager voldoet aan de specifieke criteria opgesteld per ondersteuningsmaatregel, zoals opgenomen in bijlage 1;

    • k.

      voor de ondersteuningsmaatregelen, bedoeld in het tweede lid, onder c tot en met f, geldt dat de subsidie ingezet wordt voor de activiteiten, zoals opgenomen in bijlage 1;

  • 5. Het derde lid, onder j, is niet van toepassing op aanvragen die betrekking hebben op de ondersteuningsmaatregel, bedoeld in het tweede lid, onder d.

Artikel 1.4 Hoogte van de subsidie

  • 1. De hoogte van de subsidie wordt bepaald door de hoogte van de te nemen investering tot een maximum van het bedrag per ondersteuningsmaatregel, zoals opgenomen in onderstaande tabel.

  • 2. In afwijking van het eerste lid wordt de hoogte van de subsidie voor de ondersteuningsmaatregel, bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, onder a, bepaald door de aanslag onroerendezaakbelasting gebruikersdeel 2020 tot een maximum van het bedrag, zoals opgenomen in onderstaande tabel.

  •  

    Verlichting vaste lasten

    Maatwerk regeling bedrijfskundig advies

    Digitalisering

    Financieel advies

    Juridisch advies

    Veilig open

    Maximum bedrag per ondersteuningsmaatregel

    €2000,-

    €2000,-

    €2000,-

    €2000,-

    €1500,-

    €1000,-

    Subsidieplafond 1ste tranche

    €300.000

    €100.000

    €100.000

    €35.000

    €55.000

    €100.000

Artikel 1.5 Subsidieplafond

  • 1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van in totaal €690.000, dat wordt onderverdeeld in deelplafonds per ondersteuningsmaatregel zoals opgenomen in bovenstaande tabel.

  • 2. Het college kan na het verstrijken van de indieningstermijn in geval van onder uitputting van een deelplafond van één van de ondersteuningsmaatregelen besluiten het resterende deel aan een ander deelplafond toe te voegen.

Artikel 1.6 Weigeringsgronden

  • 1. Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv wordt geen subsidie verstrekt als:

    • a.

      de aanvrager geen gebruik heeft gemaakt van de maatregelen Rijk en provincie, terwijl de aanvrager daar wel voor in aanmerking kwam;

    • b.

      de aanvrager per 31 december 2019 een negatief eigen vermogen heeft;

    • c.

      er in de aanvraag geen of onvoldoende reële onderbouwing is gegeven van de netto schade;

    • d.

      uit de aanvraag blijkt dat de MKB-onderneming niet al het redelijkerwijs mogelijke heeft gedaan of nagelaten om het verlies te beperken.

  • 2. Het eerste lid, onder b, is niet van toepassing op aanvragen die betrekking hebben op de ondersteuningsmaatregel, bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, onder d.

Hoofdstuk 2. Aanvraag en verstrekking

Artikel 2.1 Aanvraagperiode en verdeelcriteria

  • 1. De aanvraag kan worden ingediend vanaf 26 mei tot en met 26 juni 2021.

  • 2. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst, waarbij als datum van ontvangst geldt de dag waarop de aanvraag volledig is.

  • 3. Aanvragen worden beoordeeld op basis van een volledige aanvraag. Aanvragers die een onvolledige subsidieaanvraag hebben ingediend wordt een hersteltermijn van tien werkdagengeboden.

  • 4. Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

  • 5. De eerst getrokken aanvraag wordt als hoogste gerangschikt.

  • 6. De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst in aanmerking voor subsidie.

  • 7. Subsidie wordt verdeeld over opeenvolgende aanvragen die volledig gehonoreerd kunnen worden.

Artikel 2.2 De aanvraag

  • 1. De aanvraag wordt ingediend op een daarvoor ter beschikking gesteld aanvraagformulier.

  • 2. De subsidieaanvraag gaat in ieder geval vergezeld van:

    • a.

      de jaarrekening van 2019 en jaarbegroting van 2020;

    • b.

      in geval van ondersteuningsmaatregelen als bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, onder c tot en met f, een gespecificeerde offerte met werkzaamheden van de leverancier, waarbij de geoffreerde prijzen marktconform en realistisch zijn;

    • c.

      een ingevulde en ondertekende de-minimisverklaring.

  • 3. Het tweede lid, onder a, is niet van toepassing op aanvragen die betrekking hebben op de ondersteuningsmaatregel, bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, onder d.

Artikel 2.3 Verplichtingen

  • 1. De subsidieontvanger voert de activiteiten uit binnen de termijn zoals is vastgesteld per ondersteuningsmaatregel zoals opgenomen in bijlage 1.

  • 2. De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.

Artikel 2.4 Vaststelling en betaling

De subsidie wordt direct vastgesteld en de betaling van het subsidiebedrag vindt in een keer plaats binnen veertien werkdagen na de subsidievaststelling.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 3.1 Afwijkingsbevoegdheid

Het college kan in, bijzondere gevallen, afwijken van één of meerdere bepalingen van deze regeling.

Artikel 3.2 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en wordt aangehaald als Subsidieregeling Coronanoodsteun Economie Apeldoorn.

Ondertekening

Bijlage 1 bij de ‘Subsidieregeling Coronanoodsteun Economie Apeldoorn’

 
  • 1.

    Verlichting vaste lasten

  • 2.

    Maatwerkregeling bedrijfskundig advies

  • 3.

    Digitalisering

  • 4.

    Financiële analyse

  • 5.

    Juridisch advies

  • 6.

    Veilig open

Aantal uitgaven ondersteuningsmaatregelen

150

50

50

17

36

100

Max. waarde

€2.000

€2.000

€2.000,-

€2.000

€1.500

€1000,-

Subsidieplafond

€ 300.000,-

€ 100.000,-

€ 100.000,-

€ 35.000,-

€ 55.000,-

€ 100.000,-

Ondersteuningsmaatregel 1

Verlichting vaste lasten

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    MKB onderneming met maximaal 50 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Die als gevolg van de landelijke lockdown de fysieke vestiging minimaal 5 maanden heeft moeten sluiten, in de periode van 1 maart 2020 tot 1 maart 2021.

  • -

    Aanvrager staat ten minste 12 maanden ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, of kan aantonen dat de start van de oprichting van de onderneming plaatsvond voor maart 2020.

  • -

    Aanvrager kan aantonen dat tenminste 70% van de omzet voor het uitbreken van de COVID-19 crisis gehaald wordt uit fysieke (ontoegankelijke)functie

  • -

    Boekjaar 2020 laat ten opzichte van 2019 een negatief resultaat zien (verlies)

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf

  • -

    Aanvrager heeft geen gebruik kunnen maken van het rijksteunpakket of slechts gedeeltelijk, of motivering waarom ondersteuning onvoldoende is

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf met toekomstperspectief)

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden in 2020 ten opzichte van 2019 d.m.v. bijv. jaarverslag of belastingaangifte (incl. omvang van het verlies)

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat het privé vermogen is aangeboord

  • -

    Aanvrager heeft in 2020 geen dividend uitgekeerd

  • -

    Aanvrager heeft uitstel van belastingen aangevraagd

  • -

    Aanvrager heeft uitstel/afstel/verlaging van huur aangevraagd

Ondersteuningsmaatregel 2

Maatwerkregeling bedrijfskundig advies

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    MKB onderneming met maximaal 50 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager staat ten minste 12 maanden ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, of kan aantonen dat de start van de oprichting van de onderneming plaatsvond voor maart 2020.

  • -

    Boekjaar 2020 laat ten opzichte van 2019 een negatief resultaat zien (verlies)

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf

  • -

    Aanvrager heeft geen gebruik kunnen maken van het rijksteunpakket of slechts gedeeltelijk, of motivering waarom ondersteuning onvoldoende is

  • -

    Aanvrager kampt met een multidisciplinair vraagstuk

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden in 2020 ten opzichte van 2019 d.m.v. bijv. jaarverslag of belastingaangifte (incl. omvang van het verlies)

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat het privé vermogen is aangeboord

  • -

    Aanvrager heeft in 2020 geen dividend uitgekeerd

  • -

    Aanvrager heeft uitstel van belastingen aangevraagd

    Aanvrager heeft uitstel/afstel/verlaging van huur aangevraagd

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat hij er alles aan heeft gedaan om omzet te genereren of kan toelichten waarom dit niet is gelukt

Ondersteuningsmaatregel 3

Digitalisering

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    MKB onderneming met maximaal 50 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager staat ten minste 12 maanden ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, of kan aantonen dat de start van de oprichting van de onderneming plaatsvond voor maart 2020.

  • -

    Boekjaar 2020 laat ten opzichte van 2019 een negatief resultaat zien (verlies)

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf

  • -

    Aanvrager heeft geen gebruik kunnen maken van rijksteunpakket of slechts gedeeltelijk, of motivering waarom ondersteuning onvoldoende is

Activiteiten

  • -

    Advies voor een digitaliseringsstrategie en sociale media campagnes (maximale waarde van €500 euro)

  • -

    Een website en/of webshop opzetten of verbeteren met als doel meer omzet

  • -

    Verbetering online vindbaarheid (maximale waarde van €500 euro)

  • -

    Datamanagement

  • -

    De aanschaf van een online boekings- of reserveringssysteem

  • -

    Koppeling webshop aan voorraadadministratie/management

  • -

    Online leveren van diensten

  • -

    Virtual reality-toepassing voor het tonen van producten of diensten

  • -

    Installatie chatbot voor klantenservice

  • -

    Cybersecurity

  • -

    Inzet artificial intelligence voor beter bedienen van klanten

  • -

    Ontwikkeling van een app

Criteria leverancier

  • -

    De beschreven hoofdactiviteit in de KvK & SBI registratie valt onder het digitaal maken, automatiseren en optimaliseren van analoge en handmatige processen.

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf)

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden in 2020 ten opzichte van 2019 d.m.v. bijv. jaarverslag of belastingaangifte (incl. omvang van het verlies)

  • -

    Aanvrager heeft in 2020 geen dividend uitgekeerd

  • -

    Aanvrager heeft uitstel van belastingen aangevraagd

  • -

    Aanvrager beschrijft duidelijk dat de activiteiten die worden ingezet, bijdragen aan het verminderen van de omzetdaling gedurende klantcontactbeperkingen tijdens de COVID-19 crisis

  • -

    Aanvrager is niet direct betrokken bij andere aanvragen waarin digitaliseringsactiviteiten (in financiële zin) worden ondersteund.

  • -

    Een duidelijk gespecificeerde offerte met werkzaamheden (moet met de aanvraag worden meegestuurd). De geoffreerde prijzen zijn marktconform en realistisch.

Ondersteuningsmaatregel 4

Financiële Analyse

Criteria aanvrager

  • -

    Startende ondernemers, die in de onvoorspelbare trend een onderneming zijn gestart en in het eerste kwartaal van 2020 zijn geopend met een fysieke vestiging in Apeldoorn.

  • -

    Een onderneming met maximaal 25 FTE in dienst en gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    De ondernemer komt niet in aanmerking voor de landelijke maatregelen uit het corona steunpakket van het Rijk.

  • -

    De vraag van de ondernemer moet gerelateerd zijn aan acute financieringsaanvraag bij een geaccrediteerde financier.

  • -

    De administratie is op orde.

  • -

    Aantoonbaar wordt gemaakt dat als gevolg van COVID-19 een negatief resultaat is behaald in 2020, middels een jaarverslag of belastingaangifte

  • -

    De activiteiten dragen bij aan het opstellen van een werkbare prognose die de startende ondernemer kan gebruiken bij het aanvragen van extra financiële ruimte.

Activiteiten

  • -

    Ondersteuning van ondernemer in het opstellen van een (liquiditeits-)prognose voor 2021

  • -

    Het doorrekenen van de impact van COVID-19 op de prognose

  • -

    Het doorrekenen van de impact van de te nemen maatregelen op de prognose

  • -

    Vaststellen van het verwachte liquiditeitstekort in een 2-tal scenario’s

  • -

    Advisering over de beschikbare (rijks-)regelingen met betrekking tot COVID-19

Criteria leverancier

  • -

    Accountantsorganisaties, als bedoeld in artikel 1 van de wet op het accountantsberoep.

Uitsluitingscriteria

  • -

    De ondernemer komt niet in aanmerking voor generieke steunmaatregelen van het Rijk.

  • -

    Een duidelijk gespecificeerde offerte met werkzaamheden (moet met de aanvraag worden meegestuurd). De geoffreerde prijzen zijn marktconform en realistisch.

  • -

    Aanvrager laat zien aan de hand van de offerte of de leverancier wel/geen gehoor geeft aan het moreel appel om extra diensten te leveren bovenop de ondersteuningsmaatregel

Ondersteuningsmaatregel 5

Juridisch Advies

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    MKB onderneming met maximaal 50 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager staat ten minste 12 maanden ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, of kan aantonen dat de start van de oprichting van de onderneming plaatsvond voor maart 2020.

  • -

    Boekjaar 2020 laat ten opzichte van 2019 een negatief resultaat zien (verlies)

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf

  • -

    Aanvrager heeft geen gebruik kunnen maken van rijksteunpakket of slechts gedeeltelijk, of motivering waarom ondersteuning onvoldoende is

  • -

    Het negatieve resultaat heeft directe gevolgen voor de inzet van personeel binnen de onderneming.

Activiteiten

  • -

    Opstellen, beoordelen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst

  • -

    Opstellen en beoordelen van een beëindigingsovereenkomst (vaststellingsovereenkomst)

  • -

    Ontslag met begeleiding van werk naar werk

  • -

    Transitievergoeding

  • -

    Payroll, detachering en/of uitzending

Criteria leverancier

  • -

    Advocaten, die overeenkomstig artikel 2a van de Advocatenwet, staan ingeschreven.

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf)

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden in 2020 ten opzichte van 2019 d.m.v. bijv. jaarverslag of belastingaangifte (incl. omvang van het verlies)

  • -

    Aanvrager heeft in 2020 geen dividend uitgekeerd

  • -

    Een duidelijk gespecificeerde offerte met werkzaamheden (moet met de aanvraag worden meegestuurd). De geoffreerde prijzen zijn marktconform en realistisch.

  • -

    Aanvrager laat zien aan de hand van de offerte of de leverancier wel/geen gehoor geeft aan het moreel appel om extra diensten te leveren bovenop de ondersteuningsmaatregel

  • -

    Beschrijving in de aanvraag van de nodige personele mutaties als gevolge van COVID-19

Ondersteuningsmaatregel 6

Veilig Open

Selectiecriteria aanvrager

  • -

    MKB onderneming met maximaal 25 FTE in dienst gevestigd in Apeldoorn.

  • -

    Aanvrager staat ten minste 12 maanden ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, of kan aantonen dat de start van de oprichting van de onderneming plaatsvond voor maart 2020.

  • -

    Boekjaar 2020 laat ten opzichte van 2019 een negatief resultaat zien (verlies)

  • -

    Aanvrager had voor het uitbreken van de COVID-19 crisis een financieel gezond bedrijf

  • -

    Aanvrager heeft geen gebruik kunnen maken van rijksteunpakket of slechts gedeeltelijk, of motivering waarom ondersteuning onvoldoende is

  • -

    Aanvrager heeft minimaal 3 maanden de deuren moeten sluiten als gevolge van de zware lockdown in de periode van december 2020 t/m maart 2021.

  • -

    Ondernemer moet extra investeringen doen om tot een veilige en verantwoorde heropening te komen

Activiteiten

  • -

    Inhuur extra personeel voor extra schoonmaak of handhaving en toezicht naleving protocolbepalingen

  • -

    Beschermingsmiddelen (mondkapjes, handschoenen en dergelijke)

  • -

    Desinfectiemiddelen

  • -

    Materiaal voor aanpassingen in de bedrijfsvoering en/of alternatieve locaties voor veilige uitvoering van activiteiten

  • -

    Communicatiemiddelen voor preventie van verspreiding (posters ed.)

  • -

    Materiaal om routing te realiseren

Uitsluitingscriteria

  • -

    Aanvrager moet aantonen dat in 2019 een positief resultaat is gedraaid (financieel gezond bedrijf)

  • -

    Aanvrager moet aantonen verlies te hebben geleden in 2020 ten opzichte van 2019 d.m.v. bijv. jaarverslag of belastingaangifte (incl. omvang van het verlies)

  • -

    Aanvrager heeft in 2020 geen dividend uitgekeerd