Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR646748
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR646748/1
Beleidsregel Participatiesubsidie
Geldend van 01-01-2021 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel ParticipatiesubsidieBurgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst;
Gelet op de algemene wet bestuursrecht, de algemene subsidieverordening gemeente Bronckhorst;
Overwegende dat het gewenst is regels te stellen voor de subsidiëring van participatie-activiteiten
Besluiten:
- I
In te trekken de beleidsregel Participatiesubsidie 2015, vastgesteld op 22 december 2015
- II
Vast te stellen de beleidsregel Participatiesubsidie
Artikel 1 Begripsbepalingen
- a.
Kwetsbare inwoners: mensen die zich (tijdelijk) beperkt voelen om te participeren in de samenleving of in de regievoering op het eigen leven door een ziekte, beperking of leeftijd;
- b.
Vrijwilligersorganisatie: een vereniging of stichting die met vrijwilligers activiteiten organiseert en/of ondersteuning biedt aan mensen met -of ter voorkoming van- een lichamelijke beperking door ziekte en/of leeftijd;
- c.
Lokale welzijnsstichtingen: stichtingen die zich tot doel stellen het welzijn van inwoners binnen een afgebakend gebied in Bronckhorst te bevorderen.
Artikel 2 Doel
Het doel van de participatiesubsidie is het bevorderen van de participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare inwoners van de Gemeente Bronckhorst.
Artikel 3 Subsidieontvangers, verdeelregels en subsidieplafonds
-
1. De in deze regeling opgenomen instellingen kunnen in het kader van deze regeling een subsidie aanvragen bij burgemeester en wethouders.
-
2. De ouderenbonden ontvangen een waarderingssubsidie in de vorm van een vast bedrag van € 250, aangevuld met € 5 per lid. Subsidieplafond: € 11.000.
-
3. De vrijwilligersorganisaties ontvangen een waarderingssubsidie in de vorm van een vast bedrag van € 750. Subsidieplafond: € 7.000.
-
4. De Zonnebloem Vorden ontvangt voor de activiteit Roll-over-Bronckhorst een extra bedrag van € 250.
-
5. De EHBO verenigingen ontvangen een waarderingssubsidie in de vorm van een vast bedrag van € 500. Subsidieplafond: € 2.000.
-
6. De lokale welzijnsstichtingen ontvangen een waarderingssubsidie in de vorm van een vast bedrag. Subsidieplafond: € 100.000.
-
7. De hulpdiensten ontvangen een waarderingssubsidie in de vorm van een vast bedrag. Subsidieplafond: € 17.000.
-
8. De Stichting Mensen zonder werk Zelhem ontvangt een waarderingssubsidie van € 2.500.
-
9. Iedere ouderenbond telt een lid eenmaal mee voor de subsidiebijdrage.
-
10. De AED stichting ontvangt een waarderingsubsidie in de vorm van een vast bedrag van € 500 per jaar.
-
11. Het jaarlijks beschikbaar te stellen subsidieplafond is bepalend voor de hoogte van elke individueel toe te kennen subsidie. Subsidies worden berekend volgens de in dit artikel opgenomen verdeelmethodiek. Bij overschrijden van het beschikbare bedrag volgt een gelijk verdeelde korting tot aan de hoogte van de subsidieplafonds.
Artikel 4 Subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen ontvangen burgemeester en wethouders vóór 1 oktober voorafgaand aan elk subsidiejaar. Daartoe staat het aanvraagformulier voor 1 september van ieder jaar op de gemeentelijke website.
Artikel 5 Aanvullende voorwaarden
De lokale welzijnsstichtingen en de hulpdiensten houden een registratie bij van de uitgevoerde activiteiten gericht op:
- -
Zorg en ondersteuning voor kwetsbare mensen;
- -
Informatie en educatie voor kwetsbare mensen;
- -
Ontspanning en ontmoeting voor kwetsbare mensen;
- -
Bewegingsactiviteiten door kwetsbare mensen, groepsgewijs:
en rapporteren dit vóór 1 juni na afloop van het subsidiejaar aan burgemeester en wethouders.
Artikel 6 Citeertitel
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als beleidsregel Participatiesubsidie.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking op 1 januari 2021.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Bronckhorst op 17 november 2020.
Burgemeester en wethouders van Bronckhorst
de secretaris
B.J. Drewes
de burgemeester
M. Besselink
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl