Regeling vervallen per 31-12-2021

Subsidieregeling AED Capelle aan den IJssel 2019

Geldend van 06-07-2019 t/m 30-12-2021

Intitulé

Subsidieregeling AED Capelle aan den IJssel 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2017 (ASV);

overwegende dat:

- het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling vaststelt welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie;

- het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling tevens kan bepalen welke doelgroepen in aanmerking komen voor subsidie;

- de ASV op het verstrekken van subsidies van toepassing is, voor zover daarvan niet bij subsidieregeling wordt afgeweken;

- de ASV op onderdelen bij subsidieregeling kan worden aangevuld.

Besluit vast te stellen de Subsidieregeling AED Capelle aan den IJssel 2019.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

a. AED: Automatische Externe Defibrillator, een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand.

b. Openbare ruimte: gebied binnen de grenzen van de gemeente Capelle aan den IJssel, dat gedurende 7 dagen per week, 24 uur per dag toegankelijk is voor het publiek.

c. Buitenkast: een voor een AED geschikte, weersbestendige en tegen diefstal en vandalisme beveiligde kast.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3, eerste lid, bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

1. Subsidie kan worden verstrekt voor:

a. het aanschaffen van een buitenkast en het in de openbare ruimte plaatsen en onderhouden van een AED die reeds in het bezit is van de subsidieontvanger.

b. het aanschaffen van een AED én een buitenkast en het in de openbare ruimte plaatsen en onderhouden van de AED.

2. Er wordt alleen een subsidie verstrekt, als binnen de loopafstand van 500 meter van de beoogde plaats van de AED nog geen AED in de openbare ruimte beschikbaar is.

3. Per subsidieontvanger wordt slechts eenmaal een subsidie verstrekt.

Artikel 4. Prestatieafspraken

Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.

Artikel 5. Subsidieontvanger

1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:

a. een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon;

b. een natuurlijke persoon;

c. een groep van natuurlijke personen.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

1. Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van de activiteiten bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a of b.

2. De in het eerste lid bedoelde kosten moeten zijn gemaakt na de datum van inwerkingtreding van de Subsidieregeling AED Capelle aan den IJssel 2019 die is vastgesteld op 18 juni 2019.

Artikel 7. Hoogte van de subsidie

1. Subsidie voor de activiteiten bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a, bedraagt 75% van de kosten, met een maximum van € 1.000,- .

2. Subsidie voor de activiteiten bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder b, bedraagt 50% van de kosten, met een maximum van € 1.000,- .

Artikel 8. Aanvraag

1. Bij een aanvraag om subsidie voor de activiteiten bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a, hoeft de aanvrager, in afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASV, alleen de volgende gegevens over te leggen:

a. een volledig ingevuld aanvraagformulier;

b. een begroting van de kosten voor de aanschaf van een buitenkast en het in de openbare ruimte plaatsen en onderhouden van de AED en de buitenkast.

2. Bij een aanvraag om subsidie voor de activiteiten bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder b, hoeft de aanvrager, in afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASV, alleen de volgende gegevens over te leggen:

a. een volledig ingevuld aanvraagformulier;

b. een begroting van de kosten voor de aanschaf van een AED en een buitenkast en het in de openbare ruimte plaatsen en onderhouden van de AED en de buitenkast.

3. Bij een aanvraag om subsidie hoeft de aanvrager, in afwijking van artikel 6, derde lid, van de ASV, alleen een afschrift van de oprichtingsakte of de statuten van de rechtspersoon te overleggen.

Artikel 9. Aanvraagtermijn

Een aanvraag om subsidie moet uiterlijk op 1 oktober 2021 zijn ingediend.

Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling

1. De gemeenteraad heeft voor deze subsidieregeling een maximaal bedrag van € 30.000,- beschikbaar gesteld.

2. Dit bedrag geldt als subsidieplafond in de zin van artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht, voor de gehele looptijd van deze subsidieregeling.

3. De verdeling van het subsidieplafond vindt plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 11. Verplichtingen

1. De subsidieontvanger is verplicht om de AED beschikbaar te stellen voor burgerhulpverlening door de AED aan te melden bij het landelijk alarmeringssysteem via de website www.hartslagnu.nl en bewijs van deze aanmelding te overleggen aan de gemeente.

2. De subsidieontvanger dient de AED op een goed zichtbare plek in de openbare ruimte te plaatsen.

3. Bij de subsidieverlening kunnen aan de subsidieontvanger nog andere dan de in de vorige leden vermelde verplichtingen worden opgelegd.

Artikel 12. Slotbepalingen

1. De Subsidieregeling AED Capelle aan den IJssel 2019 die is vastgesteld op 6 november 2018 wordt ingetrokken.

2. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na de dag van haar bekendmaking en heeft een looptijd tot en met 31 december 2021.

3. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling AED 2019.

Capelle aan den IJssel, 18 juni 2019

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

drs. A. de Baat mr. P. Oskam

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Inleiding

De gemeente vindt het belangrijk te stimuleren dat er in Capelle aan den IJsel een dekkend netwerk is aan AED’s die 24 uur per dag bereikbaar zijn. De gemeente wil een bijdrage leveren aan de beschikbaarheid van AED’s die in de openbare ruimte hangen en aangemeld zijn bij het landelijke oproepsysteem (www.hartslagnu.nl), zodat ze voor elke burger ingezet kunnen worden.

Teneinde te bewerkstelligen dat de aangeschafte AED een maximaal effect heeft, wordt aanbevolen dat in de nabijheid van de AED ten minste vijf vrijwilligers aanwezig zijn die zijn opgeleid in het gebruik van een AED. Hierbij wordt opgemerkt dat veel zorgverzekeraars kosten voor deze cursus vergoeden.

Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 3. Activiteiten

Om op een efficiënte manier het aantal beschikbare AED’s in de buitenruimte te vergroten, wordt in het eerste lid, onder a, de mogelijkheid geopend om een subsidie aan te vragen voor het aanschaffen van een buitenkast zodat een reeds aanwezige AED in de openbare ruimte kan worden geplaatst.

De voorwaarde in het tweede lid wordt opgelegd in verband met de gewenste spreiding van AED’s in de gemeente.

Artikel 4. Prestatieafspraken

In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over de samenwerking met andere partijen.

Artikel 5. Subsidieontvanger

Ten aanzien van subsidieverstrekking aan (een groep van) natuurlijke personen wordt het volgende opgemerkt.

a. Bijstandsuitkering

Indien een natuurlijke persoon een bijstandsuitkering ontvangt en hij of zij voornemens is om een subsidie aan te vragen, dan wordt aangeraden om voorafgaand aan de subsidieaanvraag dit voornemen te bespreken met de betrokken casemanager van Sociale Zaken IJsselgemeenten. Dit om te voorkomen dat de subsidie gezien wordt als inkomsten en mogelijk in mindering worden gebracht op de uitkering, dan wel dat de uitkering later worden teruggevorderd of dat er zelfs een boete wordt opgelegd. Ook zal de betrokken casemanager beoordelen of het is toegestaan om de gesubsidieerde activiteiten uit te voeren met behoud van uitkering en of dit past binnen een eventueel re-integratietraject.

b. Overige uitkeringen

Indien een natuurlijk persoon een uitkering, anders dan een bijstandsuitkering, ontvangt en hij of zij voornemens is om een subsidie aan te vragen, dan wordt aangeraden om voorafgaand aan de subsidieaanvraag dit voornemen te bespreken met de betrokken uitkerende instantie. In overleg met de instantie kan worden bepaald of het ontvangen van een subsidie en het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten mogelijk is of niet.

Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 7. Hoogte van de subsidie

Deze subsidieregeling gaat uit van co-financiering. De subsidie van de gemeente kan bijvoorbeeld worden gecombineerd met een inzamelingsactie via www.buurtaed.nl.

Artikel 8. Aanvraag

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 9. Aanvraagtermijn

Gezien de looptijd van deze subsidieregeling, kan subsidie worden aangevraagd tot 1 oktober 2021. Daarnaast dient rekening te worden gehouden met de aanvraagtermijn zoals beschreven in artikel 7, tweede lid, van de ASV. Hierin staat dat een aanvraag om subsidie ten minste tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten, moet worden ingediend.

Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling

De raad heeft een maximaal bedrag vastgesteld dat voor deze subsidieregeling beschikbaar is.

Het bedrag wordt verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag compleet is als ontvangstdatum.

Artikel 11. Verplichtingen

Om een dekkend netwerk van AED’s te creëren is het van belang dat voldoende AED’s ingezet kunnen worden bij een noodgeval en/of noodoproep. Als een AED wordt aangemeld bij het landelijk platform

www.hartslagnu.nl, wordt de AED beschikbaar gesteld voor burgerhulpverlening.

Om bij reanimatie de AED snel beschikbaar te hebben, wordt bij het tweede lid erop gewezen dat de AED op een goed zichtbare plek moet hangen, zodat een burger(hulpverlener) te AED snel kan vinden.

Artikel 12. Slotbepalingen

Dit artikel spreekt voor zichzelf.