Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel 2021, inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen. (AVOI 2021)

Geldend van 12-03-2021 t/m heden

Intitulé

Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel 2021, inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen. (AVOI 2021)

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 5 januari 2021;

overwegende dat het wenselijk is om de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel vastgesteld op 12 maart 2018, waarin het gebruik van de openbare ruimte met betrekking tot werkzaamheden aan kabels en/of leidingen is geregeld, te actualiseren;

gelet op artikel 1 van de Belemmeringenwet privaatrecht, de artikelen 5.2 en 5.4, vierde lid, van de Telecommunicatiewet, artikel 35 van de Wet informatie boven- en ondergrondse netten en artikel 149 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de volgende verordening:

Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel 2021, inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen. (AVOI 2021)

HOOFDSTUK 1: INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

belanghebbenden:

de omwonenden en bedrijfsmatige gebruikers van alle percelen, grenzend aan het tracé van kabels en/of leidingen;

b.

breekverbod:

(tijdelijk) verbod voor het uitvoeren van werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel t. en u. van dit artikel;

c.

gedoogplichtige:

degene op wie een gedoogplicht rust als bedoeld in artikel 5.2, eerste lid, van de Telecommunicatiewet;

d.

handboek:

het Handboek kabels en leidingen, door burgemeester en wethouders vastgestelde regels en voorwaarden betreffende de voorbereiding en uitvoering van ontwerp, aanleg, exploitatie, onderhoud en verwijdering van kabels en leidingen;

e.

instemmingsbesluit:

besluit van burgemeester en wethouders op een aanvraag tot instemming van de voorgenomen werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel t. van dit artikel, voor kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk;

f.

kabels en/of leidingen:

één of meer kabels en/of leidingen die onderdeel zijn van een openbaar (elektronisch communicatie)netwerk, daaronder mede begrepen de daarmee verbonden transformator-, schakel-, verdeel- en onderstations, distributie- en/of mutatiepunten, en tevens omvattende lege buizen, ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken, bestemd voor het transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie;

g.

marktconforme kosten:

kosten zoals deze onder normale omstandigheden in een markteconomie op de desbetreffende markt worden gemaakt;

h.

melding:

mededeling aan burgemeester en wethouders op een aanvraag tot instemming van een netbeheerder of grondroerder in het digitale registratiesysteem voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard of voor spoedeisende werkzaamheden, waarop goedkeuring van burgemeester en wethouders vereist is;

i.

netbeheerder:

degene die als natuurlijk persoon handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf dan wel als rechtspersoon acteert als beheerder van een al dan niet openbaar (elektronisch communicatie)netwerk;

j.

netwerk:

samenstel van kabels en/of leidingen;

k.

openbare gronden:

openbare gronden, als genoemd in artikel 1.1 van de Telecommunicatiewet;

m.

registratiesysteem:

digitaal systeem dat burgemeester en wethouders hanteren om meldingen, vergunningen en instemmingen van werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel m., t. en u. van dit artikel, en alles wat daarmee samenhangt te verwerken;

n.

spoedeisende werkzaamheden:

werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel t. van dit artikel, voor reparatie of onderhoud waarvan uitstel niet mogelijk is als een ernstige belemmering of storing van de dienstverlening in het betreffende netwerk is opgetreden;

o.

vergunning:

besluit van burgemeester en wethouders op een aanvraag van de voorgenomen werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel t. van dit artikel, behoudens voor kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk;

p.

Verzoek tot Aanpassing (VtA):

schriftelijk verzoek aan een netbeheerder van een niet openbaar elektronisch communicatienetwerk om kabel(s) en/of leiding(en) ten dienste van zijn netwerk aan te passen;

q.

Verzoek tot nemen van Maatregelen (VtM):

schriftelijk verzoek aan een netbeheerder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk als bedoeld in artikel 1.1 van de Telecommunicatiewet tot het nemen van maatregelen ten aanzien van kabel(s) ten dienste van zijn netwerk zoals bedoeld in artikel 5.8 van de Telecommunicatiewet;

r.

voorzieningen:

onder- en/of bovengrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken ten behoeve van kabels en leidingen;

s.

warmtenet:

het geheel van tot elkaar behorende, met elkaar verbonden leidingen, bijbehorende installaties en overige hulpmiddelen dienstbaar aan het transport van warmte, behoudens voor zover deze leidingen, installaties en hulpmiddelen zijn gelegen in een inpandig leidingstelsel, een binneninstallatie of een gebouw of werk van een producent en strekken tot toe- of afvoer van warmte ten behoeve van dat inpandig leidingstelsel, die binneninstallatie of dat gebouw of werk van een producent;

t.

werkzaamheden:

handmatige en/of mechanische (graaf)werkzaamheden, waaronder ook begrepen het opbreken en herstellen van de sleufbedekking en sleufloze technieken, in of op openbare grond in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen;

u.

werkzaamheden van niet ingrijpende aard:

werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel t. van dit artikel, met een gezamenlijke tracélengte tot 25 meter en waarbij geen wegen, watergangen of groenvoorzieningen volledig worden gekruist en/of bovengrondse voorzieningen worden geplaatst;

het aanbrengen of verwijderen van kabels en/of leidingen in reeds aangebrachte voorzieningen;

het maken van maximaal één/twee montagegat(en) c.q. lasgat(en), waarbij de afmeting van de opbreking(en) in totaal maximaal 4 m² bedraagt.

Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 1. Deze verordening is van toepassing op werkzaamheden die door of namens een netbeheerder plaatsvinden binnen de gemeente Capelle aan den IJssel.

  • 2. Het bepaalde in deze verordening geldt niet voor zover hierin reeds is voorzien in de Telecommunicatiewet, de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken of privaatrechtelijke overeenkomsten.

Artikel 3 Nadere regels

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening, naast de vastgestelde regels en voorwaarden in het Handboek kabels en leidingen, nadere regels vaststellen.

  • 2. Deze nadere regels hebben betrekking op:

    • a.

      openbare orde en veiligheid, waaronder mede verstaan wordt de verkeersveiligheid;

    • b.

      het tijdstip, de plaats en de wijze van uitvoering van werkzaamheden;

    • c.

      technische eisen en voorwaarden met betrekking tot de kabel(s) en/of leiding(en);

    • d.

      het bevorderen van het medegebruik van voorzieningen;

    • e.

      ondergrondse ordening, planning en coördinatie van werkzaamheden;

    • f.

      het voorkomen of beperken van overlast, een goede doorstroming van het verkeer, de bescherming van groenvoorzieningen en het uiterlijke aanzien van de omgeving;

    • g.

      de staat van openbare gronden na beëindiging van de werkzaamheden;

    • h.

      nadeelcompensatie in geval van aanpassingen en/of het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen;

    • i.

      de te verstrekken gegevens alsmede de wijze waarop die gegevens dienen te worden verstrekt.

Artikel 4 Reikwijdte hoofdstukken 2 en 3

  • 1. Hoofdstuk 2 van deze verordening is van toepassing op werkzaamheden in, op of boven openbare gronden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van:

    • a.

      kabels en/of leidingen in, op of boven openbare gronden, met uitzondering van (werkzaamheden aan) kabels die onder de reikwijdte van hoofdstuk 3 vallen; en

    • b.

      voorzieningen, als bedoeld in onderdeel o. van artikel 1.

  • 2. Hoofdstuk 3 van deze verordening is van toepassing op werkzaamheden in, op of boven openbare gronden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van:

    • a.

      kabels die ten dienste staan van een openbaar elektronisch communicatienetwerk als bedoeld in artikel 1.1 van de Telecommunicatiewet; en

    • b.

      onder- en/of bovengrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken als bedoeld in artikel 5.15 van de Telecommunicatiewet.

HOOFDSTUK 2: WERKZAAMHEDEN INZAKE KABELS EN LEIDINGEN, UITGEZONDERD KABELS TEN DIENSTE VAN EEN OPENBAAR ELEKTRONISCH TELECOMMUNICATIENETWERK

Artikel 5 Vergunningsvereiste

  • 1. Het is verboden zonder of in afwijking van een vergunning van burgemeester en wethouders kabels en/of leidingen in, op of boven openbare gronden aan te leggen, aanwezig te hebben, te onderhouden, aan te passen, te verleggen of te verwijderen.

  • 2. In afwijking van het eerste lid is geen vergunning vereist voor het verrichten van spoedeisende werkzaamheden of werkzaamheden van niet ingrijpende aard en kan worden volstaan met een melding, overeenkomstig artikel 6, leden 4 en 5.

Artikel 6 Aanvragen en melden

  • 1. Indien voor de werkzaamheden op grond van artikel 5 een vergunning is vereist, dient de vergunning minimaal acht weken voor aanvang van de werkzaamheden door de netbeheerder bij burgemeester en wethouders te worden aangevraagd.

  • 2. In verband met de werkzaamheden kan vooroverleg plaatsvinden met burgemeester en wethouders om de aanvraag, als bedoeld in het eerste lid, voor te bereiden.

  • 3. Als de werkzaamheden ook betrekking hebben op openbare gronden van een andere rechthebbende dan de gemeente en/of als er een aanvraag voor een vergunning bij een ander bestuursorgaan is ingediend, dan stelt de aanvrager burgemeester en wethouders hiervan op de hoogte.

  • 4. Werkzaamheden van niet ingrijpende aard dienen vijf werkdagen voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden gemeld te worden bij burgemeester en wethouders.

  • 5. Spoedeisende werkzaamheden dienen voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden gemeld te worden bij burgemeester en wethouders of bij een daartoe door hen gemachtigd ambtenaar. Als een melding vooraf niet mogelijk is, moet de melding uiterlijk binnen een werkdag na aanvang van de uitvoering van de werkzaamheden gemotiveerd worden gedaan.

Artikel 7 Gegevensverstrekking

  • 1. Voor het aanvragen van een vergunning en het doen van een melding, als bedoeld in de artikelen 5 en 6, dient gebruik te worden gemaakt van het door burgemeester en wethouders gehanteerde registratiesysteem.

  • 2. Als het een aanvraag betreft namens een netbeheerder, dienen de naam-, adres- en woonplaatsgegevens van de gemachtigde te worden vermeld en een schriftelijke machtiging bij de eerste aanvraag van enig kalenderjaar te worden bijgevoegd.

  • 3. Bij een aanvraag voor een vergunning worden vergunning(en), ontheffing(en) of toestemming(en) op grond van overige wetgeving, alsmede informatie over de afstemming met andere netbeheerders, grondeigenaren en/of beheerders van openbare gronden gevoegd, alsmede een uitvoeringsplan.

  • 4. Indien de aanvraag voor een vergunning betrekking heeft op de aanleg van leidingen, bijbehorende installaties en overige hulpmiddelen ten dienste van een warmtenet, zoals bedoeld in artikel 1, onder s, van deze verordening, dan dient bij deze aanvraag een leveringsvergunning zoals bedoeld in artikel 10 van de Warmtewet door de aanvrager te worden overgelegd.

  • 5. Het uitvoeringsplan omvat in ieder geval:

    • a.

      naam-, adres- en woonplaatsgegevens van de netbeheerder;

    • b.

      een omschrijving van de kabels en/of leidingen, én het aantal kabels en/of leidingen die worden aangelegd, in stand gehouden, onderhouden, aangepast, verlegd of verwijderd, alsmede een omschrijving van de voorzieningen waarvan gebruik wordt gemaakt of die voor medegebruik worden aangelegd;

    • c.

      een omschrijving van de werkzaamheden en de benodigde werkruimte;

    • d.

      de contactgegevens van degene onder wiens verantwoordelijkheid de werkzaamheden worden verricht, inclusief contactgegevens van degene die gedurende de uitvoering van de werkzaamheden de gehele dag bereikbaar is;

    • e.

      een opgave van het tijdvak waarbinnen de werkzaamheden zullen plaatsvinden en, indien van toepassing, een opgave van de fasering binnen dit tijdvak;

    • f.

      een aanduiding van de wijze waarop omwonenden en andere belanghebbenden vooraf in kennis worden gesteld van de werkzaamheden;

    • g.

      een omschrijving van de maatregelen die om reden van openbare orde, veiligheid, het voorkomen of beperken van overlast, de verkeersdoorstroming, de bereikbaarheid van gronden of gebouwen, dan wel die in verband met de ondergrondse ordening zijn of worden voorgenomen;

    • h.

      één of meerdere tekeningen (voorzien van eenduidige en volledige maatvoering in RD-coördinaten incl. noordpijl) waarop in ieder geval de aan te leggen, in stand te houden, te onderhouden, aan te passen, te verleggen of de te verwijderen kabels en/of leidingen en de daartoe te verrichten werkzaamheden zijn aangeduid.

  • 6. In geval van spoedeisende werkzaamheden dienen in ieder geval de volgende gegevens te worden verstrekt:

    • a.

      de aanduiding van de spoedeisende aard van de werkzaamheden;

    • b.

      de gegevens zoals genoemd in lid 6 van dit artikel, sub a, c, d, e en g.

Artikel 8 Beslistermijn

  • 1. Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag voor een vergunning binnen acht weken na de datum van ontvangst van de volledig ingevulde aanvraag.

  • 2. Indien het besluit op een aanvraag niet binnen de voornoemde acht weken kan worden gegeven, delen burgemeester en wethouders dit voor het verstrijken van de acht weken schriftelijk aan de aanvrager mede en noemen daarbij een zo kort mogelijke termijn waarbinnen het besluit zal worden genomen.

  • 3. Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Een vergunning kan worden geweigerd in het belang van:

  • a.

    de bereikbaarheid van delen van de gemeente;

  • b.

    het behoud van de bruikbaarheid van de weg;

  • c.

    de vrije, veilige en vlotte afwikkeling van verkeer over wegen;

  • d.

    de openbare orde;

  • e.

    het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

  • f.

    de doelmatigheid en veiligheid van het rij- en voetgangersverkeer;

  • g.

    de verdeling van gebruiksmogelijkheden van de weg;

  • h.

    de bescherming van het uiterlijk aanzien van de openbare gronden;

  • i.

    het voorkomen van schade, hinder of overlast voor gebruikers van de openbare gronden;

  • j.

    de bescherming van openbaar groen, waaronder bomen;

  • k.

    het efficiënt bovengronds en/of ondergronds ruimtegebruik via tracé en profielkeuzen voor ondergrondse infrastructuur welke het bovengronds gebruik het minst hinderen;

  • l.

    het efficiënt ondergronds ruimtegebruik, in het bijzonder het medegebruik van ondergrondse voorzieningen, zoals mantelbuizen, kabelgoten en geleidingen;

  • m.

    het beschermen van de nachtrust;

  • n.

    het behoud van de openbare verlichting;

  • o.

    het behoud van de riolering.

Artikel 10 Voorschriften en beperkingen

  • 1. Aan een vergunning kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

  • 2. Deze voorschriften en beperkingen kunnen betrekking hebben op:

    • a.

      openbare orde en veiligheid, waaronder mede verstaan wordt de verkeersveiligheid;

    • b.

      het tijdstip, de plaats en de wijze van uitvoering van werkzaamheden;

    • c.

      technische eisen en voorwaarden met betrekking tot de kabel(s) en/of leiding(en);

    • d.

      het bevorderen van het medegebruik van voorzieningen;

    • e.

      ondergrondse ordening, planning en coördinatie van werkzaamheden;

    • f.

      het voorkomen of beperken van overlast, een goede doorstroming van het verkeer, de bescherming van groenvoorzieningen en het uiterlijke aanzien van de omgeving;

    • g.

      de staat van openbare gronden na beëindiging van de werkzaamheden;

    • h.

      de te verstrekken gegevens alsmede de wijze waarop die gegevens dienen te worden verstrekt;

    • i.

      afstemming middels een vooroverleg van de voorgenomen werkzaamheden met (net)beheerders van overige in en/of boven de grond aanwezige (net)werken.

Artikel 11 Verplichtingen vergunninghouder

  • 1. De vergunninghouder is verplicht betrokken omwonenden en bedrijven tijdig van de uit te voeren werkzaamheden op de hoogte te stellen.

  • 2. De vergunninghouder is verplicht na het einde van de werkzaamheden de grond, eventuele verhardingen en groenvoorzieningen terug te brengen in de oude staat, tenzij burgemeester en wethouders vooraf hebben aangegeven hier (gedeeltelijk) zelf zorg voor te willen dragen. De vergunninghouder zal op basis van de vergunning de aanwijzingen opvolgen van de toezichthouder van de gemeente Capelle aan den IJssel.

  • 3. De vergunninghouder is vanaf het moment dat de vergunde werkzaamheden zijn voltooid, verplicht om desgevraagd aan burgemeester en wethouders gegevens omtrent de ligging van zijn kabel(s) en/of leiding(en) te verstrekken en een overzicht te geven van de niet in gebruik zijnde kabel(s) en/of leiding(en).

Artikel 12 Wijziging of intrekking vergunning

Burgemeester en wethouders kunnen een vergunning wijzigen of intrekken, onder meer indien:

  • a.

    blijkt dat de vergunning op basis van onjuiste of onvolledige gegevens is verleend;

  • b.

    de vergunning in strijd met enig wettelijk voorschrift is afgegeven;

  • c.

    de vergunninghouder het bepaalde bij of krachtens deze verordening of de vergunningvoorschriften niet volledig en/of correct naleeft;

  • d.

    het nodig is de kabel(s) en/of leiding(en) te verwijderen of aan te passen in verband met:

    • -

      het bouwrijp maken van een gedeelte van de openbare gronden;

    • -

      het reconstrueren van een weg en/of de riolering;

    • -

      het realiseren van een ander werk;

    • -

      het anderszins wijzigen van het gebruik of de bestemming van openbare gronden waarbij het aanwezig blijven van ondergrondse infrastructurele voorzieningen een belemmering vormt.

  • e.

    op grond van onvoorziene externe omstandigheden die optreden na het verlenen van de vergunning moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de belangen ter bescherming waarvan de vergunning is vereist;

  • f.

    de vergunninghouder of zijn rechtsverkrijgende dit verzoekt.

Artikel 13 Plicht verwijdering/aanpassing kabel of leiding

De vergunninghouder en zijn rechtsverkrijgenden zijn verplicht om na het verlopen, het geheel of gedeeltelijk intrekken of het wijzigen van de vergunning, de kabel of leiding binnen een door burgemeester en wethouders te bepalen termijn te verwijderen of aan te passen overeenkomstig de verlopen, ingetrokken of gewijzigde vergunning.

HOOFDSTUK 3: WERKZAAMHEDEN INZAKE KABELS TEN DIENSTE VAN EEN OPENBAAR ELEKTRONISCH TELECOMMUNICATIENETWERK

Artikel 14 Instemmingsvereiste / melding

  • 1. Het is verboden werkzaamheden in, op of boven openbare gronden te verrichten zonder of in afwijking van een door burgemeester en wethouders genomen instemmingsbesluit.

  • 2. In afwijking van het eerste lid is geen instemmingsbesluit vereist voor het verrichten van spoedeisende werkzaamheden of werkzaamheden van niet ingrijpende aard en kan worden volstaan met een melding overeenkomstig artikel 15, leden 4 en 5.

  • 3. Het instemmingsbesluit geldt voor een periode van één jaar. De werkzaamheden dienen binnen deze periode te zijn voltooid.

  • 4. Werkzaamheden van niet ingrijpende aard dienen binnen het tijdvak te zijn voltooid, zoals dat in de - goedgekeurde - melding is opgenomen.

  • 5. Behoudens in geval van spoedeisende werkzaamheden, zijn burgemeester en wethouders bij weersomstandigheden waarbij de uitvoering van de werkzaamheden tot overlast of gevaar voor de bewoners en/of schade voor de gemeente kan leiden, bevoegd een breekverbod in te stellen. De vaststelling dat er sprake is van deze weersomstandigheden is een bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Tijdens door de gemeente vergunde evenementen geldt altijd een breekverbod. De termijnen zoals bedoeld in het derde en vierde lid van dit artikel worden automatisch verlengd met de periode van het breekverbod. Uiterlijk een dag voor beëindiging van het breekverbod, zullen burgemeester en wethouders de betrokken uitvoerende partij(en) hierover informeren.

Artikel 15 Aanvragen en melden

  • 1. Indien voor de werkzaamheden op grond van artikel 14 een instemmingsbesluit is vereist, dient dit besluit minimaal acht weken voor aanvang van de werkzaamheden, bij burgemeester en wethouders te worden aangevraagd.

  • 2. In verband met de werkzaamheden kan vooroverleg plaatsvinden met burgemeester en wethouders om de aanvraag, als bedoeld in het eerste lid, voor te bereiden.

  • 3. Als de werkzaamheden ook betrekking hebben op openbare gronden van een andere rechthebbende dan de gemeente en/of als er een aanvraag voor een instemmingsbesluit bij een ander bestuursorgaan is ingediend, dan stelt de aanvrager burgemeester en wethouders hiervan op de hoogte.

  • 4. Werkzaamheden van niet ingrijpende aard dienen vijf werkdagen voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden gemeld te worden bij burgemeester en wethouders.

  • 5. Spoedeisende werkzaamheden dienen voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden gemeld te worden bij burgemeester en wethouders of bij een daartoe door hen gemachtigd ambtenaar. Als een melding vooraf niet mogelijk is, moet de melding uiterlijk binnen een werkdag na aanvang van de uitvoering van de werkzaamheden gemotiveerd worden gedaan.

Artikel 16 Gegevensverstrekking

  • 1. Voor het aanvragen van een instemmingsbesluit, als bedoeld in artikel 14, eerste lid, dan wel het doen van een melding, als bedoeld in artikel 14, tweede lid, dient gebruik te worden gemaakt van het door burgemeester en wethouders gehanteerde registratiesysteem.

  • 2. Als het een aanvraag betreft namens een netbeheerder, dienen de naam-, adres- en woonplaatsgegevens van de gemachtigde te worden vermeld en een schriftelijke machtiging bij de eerste aanvraag van enig kalenderjaar te worden bijgevoegd.

  • 3. Bij een aanvraag voor een instemmingsbesluit worden vergunning(en), ontheffing(en) of toestemming(en) op grond van overige wetgeving, alsmede informatie over de afstemming met andere gedoogplichtigen, grondeigenaren en/of beheerders van openbare gronden gevoegd, alsmede een uitvoeringsplan.

  • 4. Het uitvoeringsplan omvat in ieder geval:

    • a.

      naam-, adres- en woonplaatsgegevens van de netbeheerder;

    • b.

      een omschrijving van de kabels en/of leidingen, én het aantal kabels en/of leidingen die worden aangelegd, in stand gehouden, onderhouden, aangepast, verlegd of verwijderd, alsmede een omschrijving van de voorzieningen waarvan gebruik wordt gemaakt of die voor medegebruik worden aangelegd;

    • c.

      een omschrijving van de werkzaamheden en de benodigde werkruimte;

    • d.

      de contactgegevens van degene onder wiens verantwoordelijkheid de werkzaamheden worden verricht, inclusief contactgegevens van degene die gedurende de uitvoering van de werkzaamheden de gehele dag bereikbaar is;

    • e.

      een opgave van het tijdvak waarbinnen de werkzaamheden zullen plaatsvinden en, indien van toepassing, een opgave van de fasering binnen dit tijdvak;

    • f.

      een aanduiding van de wijze waarop omwonenden en andere belanghebbenden vooraf in kennis worden gesteld van de werkzaamheden;

    • g.

      een omschrijving van de maatregelen die om reden van openbare orde, veiligheid, het voorkomen of beperken van overlast, de verkeersdoorstroming, de bereikbaarheid van gronden of gebouwen, dan wel die in verband met de ondergrondse ordening zijn of worden voorgenomen. Het uitvoeringsplan wordt voorzien van één of meerdere tekeningen (voorzien van eenduidige en volledige maatvoering in RD-coördinaten incl. noordpijl) waarop in ieder geval de aan te leggen, in stand te houden, te onderhouden, aan te passen, te verleggen of de te verwijderen kabels en/of leidingen en de daartoe te verrichten werkzaamheden zijn aangeduid.

  • 5. In geval van spoedeisende werkzaamheden dienen in ieder geval de volgende gegevens te worden verstrekt:

    • a.

      de aanduiding van de spoedeisende aard van de werkzaamheden;

    • b.

      de gegevens zoals genoemd in dit artikel lid 5, sub a, c, d, e en g.

Artikel 17 Beslistermijn

  • 1. Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag voor een instemmingsbesluit binnen acht weken na de datum van ontvangst van de volledig ingevulde aanvraag. Indien het besluit op een aanvraag niet binnen de voornoemde acht weken kan worden gegeven, delen burgemeester en wethouders dit voor het verstrijken van de acht weken schriftelijk aan de aanvrager mede en noemen daarbij een zo kort mogelijke termijn waarbinnen het besluit zal worden genomen.

  • 2. Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing.

Artikel 18 Voorschriften bij instemmingsbesluit

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen in het instemmingsbesluit voorschriften opnemen in het belang van:

    • a.

      de openbare orde;

    • b.

      de veiligheid, waaronder mede verstaan wordt de verkeersveiligheid;

    • c.

      het voorkomen of beperken van overlast en/of de bereikbaarheid van gronden of gebouwen;

    • d.

      de ondergrondse ordening, waaronder mede verstaan wordt het beschermen van reeds in de grond aanwezige werken en eventuele in de grond aanwezige objecten.

  • 2. Deze voorschriften en beperkingen kunnen betrekking hebben op:

    • a.

      het tijdstip, de plaats en wijze van uitvoering van werkzaamheden;

    • b.

      het bevorderen van medegebruik van voorzieningen die door derden of de gemeente Capelle aan den IJssel tegen marktconforme kosten ter beschikking worden gesteld;

    • c.

      afstemming middels een vooroverleg van de voorgenomen werkzaamheden met (net)beheerders van overige in en/of boven de grond aanwezige (net)werken.

  • 3. De belanghebbenden dienen minimaal twee weken van tevoren schriftelijk te worden geïnformeerd over aanvang, duur, aard en plaats van de werkzaamheden.

  • 4. Het is verplicht na het einde van de werkzaamheden de grond, eventuele verhardingen en groenvoorzieningen terug te brengen in de oude staat, tenzij burgemeester en wethouders vooraf hebben aangegeven hiervoor (gedeeltelijk) zelf zorg te willen dragen. De netbeheerder zal op basis van het instemmingsbesluit de aanwijzingen opvolgen van de toezichthouder van de gemeente Capelle aan den IJssel.

Artikel 19 (Mede)gebruik van voorzieningen

  • 1. Op verzoek van burgemeester en wethouders wordt bij de werkzaamheden zoveel mogelijk (mede)gebruik gemaakt van bestaande voorzieningen, hetzij van voorzieningen aangelegd door overige (net)beheerders, dan wel van voorzieningen aangelegd door of in opdracht van burgemeester en wethouders, voor zover dit technisch en economisch haalbaar is en medegebruik geen belemmering vormt voor de veiligheid, toegankelijkheid en leveringszekerheid.

  • 2. In het vooroverleg als bedoeld in artikel 15, tweede lid, wordt mede bepaald of en, zo ja, langs welke delen van het tracé gebruik kan worden gemaakt van bestaande voorzieningen als bedoeld in het eerste lid.

HOOFDSTUK 4: OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 20 Overdracht kabel en/of leiding

  • 1. Indien een kabel of leiding aan een andere netbeheerder wordt overgedragen gaan de uit deze verordening voortvloeiende rechten en plichten die betrekking hebben op die kabel of leiding van de oude netbeheerder over op de nieuwe netbeheerder.

  • 2. De netbeheerder stelt burgemeester en wethouders onverwijld schriftelijk in kennis van het feit dat de eigendom, de exploitatie of het beheer van de kabel of leiding wijzigt of van het feit dat de kabel of leiding niet langer ten dienste staat van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, van een niet openbaar elektronisch communicatie-netwerk of van een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen in of op openbare gronden. In dit kader verstrekt de netbeheerder op verzoek van burgemeester en wethouders een overzicht van alle (niet) in gebruik zijnde kabels en leidingen.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen van de netbeheerder verlangen dat deze de in het vorige lid genoemde gegevens in een nader te bepalen digitale vorm verstrekt.

  • 4. De gemeente informeert de netbeheerder zo veel mogelijk bij het onttrekken van grond aan het publieke domein ten einde deze in de gelegenheid te stellen om te verleggen c.q. aan te passen en/of om een zakelijk recht te vestigen.

Artikel 21 Het nemen van maatregelen en nadeelcompensatie

  • 1. Het bepaalde in dit artikel geldt niet voor zover hierin reeds is voorzien in (privaatrechtelijke) schriftelijke afspraken tussen partijen.

  • 2. De netbeheerder is verplicht op schriftelijk verzoek van burgemeester en wethouders (VtA/VtM) over te gaan tot het aanpassen of nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en/of leidingen ten dienste van zijn netwerk, waaronder het verplaatsen van kabels en/of leidingen.

  • 3. Eventuele nadeelcompensatie voor een netbeheerder van een niet openbaar elektronisch communicatienetwerk in verband met het bepaalde in het tweede lid wordt toegekend op basis van de Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen CapelIe aan den IJssel.

  • 4. Burgemeester en wethouders en de netbeheerder zullen bij het VtM/VtA, voor het aanpassen en/of verplaatsen van kabels en/of leidingen, elkaars schade zo veel mogelijk beperken en zal indien nodig een alternatief tracé aanwijzen.

Artikel 22 Overleg

  • 1. Burgemeester en wethouders organiseren periodiek een overleg, waarvoor in elk geval de bij de gemeente Capelle aan den IJssel bekende netbeheerders en andere betrokken partijen of belanghebbenden worden uitgenodigd.

  • 2. In dit overleg worden de plannen van de gemeente Capelle aan den IJssel en van de diverse netbeheerders en andere betrokken partijen of belanghebbenden besproken en afgestemd in het kader van de bepalingen van deze verordening.

Artikel 23 Toezicht en handhaving

  • 1. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van burgemeester en wethouders aangewezen personen.

  • 2. Indien burgemeester en wethouders vaststellen dat de verplichtingen van deze verordening niet zijn nagekomen, kunnen burgemeester en wethouders besluiten handhavend op te treden onder meer door de werkzaamheden stil te leggen, dan wel door legalisatie achteraf van de ontstane situatie te verlangen, een en ander met inachtneming van de bepalingen zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht. Indien blijkt dat de uitgevoerde werkzaamheden zijn gemeld maar dat hiervoor een vergunning of instemmingsbesluit is vereist, is dit artikel van overeenkomstige toepassing.

HOOFDSTUK 5: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 24 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid op grond van afweging van de te behartigen belangen en met inachtneming van de redelijkheid en billijkheid in incidentele en uitzonderlijke gevallen af te wijken van de bepalingen van deze verordening.

Artikel 25 intrekking oude verordening en overgangsbepalingen

  • 1. De Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel (2018) wordt ingetrokken.

  • 2. Op instemmingsverzoeken en meldingen die zijn ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening, blijft de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel (2018) van kracht.

  • 3. Een krachtens de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel (2018) genomen instemmingsbesluit of verleende goedkeuring, geldt als instemmingsbesluit of goedkeuring krachtens deze verordening.

Artikel 26 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als: Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Capelle aan den IJssel 2021.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 8 februari 2021

De griffier,

de voorzitter,

Toelichting Algemene verordening ondergrondse infrastructuren 2021

Algemeen

Het doel van deze toelichting is om aanvullende informatie te verstrekken en zo nodig een nadere uitleg te geven over de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren 2021 (hierna: AVOI 2021), zowel voor gebruik binnen de gemeente als voor de netbeheerders.

De AVOI 2021 heeft als doel de regie en coördinatie uniform te regelen met betrekking tot werkzaamheden die nodig zijn voor de aanleg, instandhouding en opruiming van alle kabels en/of leidingen in openbare gronden binnen de gemeentegrenzen. De AVOI 2021 reguleert de werkzaamheden die plaatsvinden in de openbare grond, waarbij onder andere de (weg)verhar-ding wordt opengebroken, of graafwerkzaamheden plaatsvinden in bermen of groenvoorzie-ningen. De AVOI 2021 is gericht op minimalisatie van hinder en maatschappelijke kosten ten gevolge van werkzaamheden in de openbare ruimte door het voeren van proactieve regie1. Dit resulteert in meer grip en sturing op de werkzaamheden, waarbij het gaat om het waarborgen van de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid in de openbare ruimte en verbetering van de communicatie tijdens de werkzaamheden. Daarnaast worden met deze uniforme regeling onduidelijkheden ten aanzien van verantwoordelijkheden van betrokkenen weggenomen, het opleggen van sancties mogelijk gemaakt en een efficiënt gebruik van de openbare ruimte bewerkstelligd.

In de AVOI 2021 wordt onderscheid gemaakt tussen werkzaamheden inzake kabels en leidingen ten dienste van een openbaar elektronisch telecommunicatienetwerk (telecom-kabels), en kabels en leidingen niet ten dienste van een openbaar elektronisch tele-communicatienetwerk (overige). Voor een openbaar elektronisch telecommunicatienetwerk zijn reeds in de Telecommunicatiewet regels voor het aanleggen, instandhouden en verwijderen van kabels en leidingen opgenomen, hiervoor bestaat dus een wettelijke grond-slag. Voor het uitvoeren van de betreffende werkzaamheden is in de Telecommunicatiewet een gedoogplicht voor de rechthebbende, of beheerder van openbare gronden opgenomen. In deze wet is ook opgenomen dat de uitvoering van werkzaamheden bij het college van burgemeester en wethouders moet worden gemeld en dat niet met de uitvoering van werkzaamheden mag worden begonnen voordat van het college van burgemeester en wethouders instemming is verkregen (instemmingsbesluit). Ook moet de raad op grond van deze wet een verordening vaststellen met regels met betrekking tot het uitvoeren van de werkzaamheden. Een actualisatie van deze regels is nu in de AVOI 2021 opgenomen.

In de AVOI 2021 is dus ook een regeling voor de kabels en leidingen niet ten dienste van een openbaar elektronisch telecommunicatienetwerk opgenomen, zoals warmteleidingen, elektra-kabels, gasleidingen en waterleidingen. Deze is echter niet gebaseerd op een wettelijke regeling. Er geldt hiervoor in de verordening een vergunningenstelsel. Voor het leggen van deze kabels en/of leidingen en het uitvoeren van werkzaamheden in, op of boven openbare gronden, dient door de netbeheerder bij het college een vergunning te worden aangevraagd. Het doel van de vergunningplicht is om het gebruik van de ondergrond in de openbare gronden voor het aanleggen, in stand houden en verwijderen van deze kabels en leidingen te regelen. Aan een vergunning kunnen voorschriften worden verbonden, bijvoorbeeld om overlast te voorkomen of te beperken.

Voor het behandelen van een aanvraag om een instemmingsbesluit of een vergunning op basis van deze verordening zijn aan de gemeente leges verschuldigd, aangezien het instemmingsbesluit of de vergunning als een dienst van de gemeente aan de netbeheerder is te beschouwen. Voor meldingen voor de uitvoering van niet ingrijpende werkzaamheden of spoedeisende werkzaamheden geldt een eenvoudiger/korte procedure. Hiervoor zijn geen leges verschuldigd.

Via nadere regels (bijvoorbeeld het Handboek kabels en leidingen, de Regeling voor de te hanteren tarieven voor onder andere herstel-, beheer- en degeneratiekosten en de Nadeelcompensatieregeling) kunnen aanvullende voorwaarden, eisen en regels voor de werkzaamheden van de netbeheerder door burgemeester en wethouders worden gesteld.

Kaders voor de gemeentelijke bevoegdheden en rollen

De gemeentelijke bevoegdheden met betrekking tot kabels en leidingen vloeien voort uit de Gemeentewet, de Belemmeringenwet privaatrecht, de Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv), de Wet informatie-uitwisseling boven- en ondergrondse netten (hierna: WIBON), de Telecommunicatiewet en uit contractuele afspraken met netbeheerders. De gemeente is in vele rollen betrokken bij werkzaamheden in de openbare ruimte, onder andere als grondeigenaar, ruimtelijk planner, vergunningverlener, verkeersregelaar, bodembeschermer, enzovoorts.

In het belang van de gemeente, burgers, bedrijven en netbeheerders moet een zorgvuldig, uniform en integraal beleid worden gevoerd bij de voorbereiding, uitvoering en nazorg van werkzaamheden en de inrichting van de onder- en bovengrondse infrastructuur in de openbare ruimte. De gemeente heeft hierin een coördinerende rol voor een goed verloop van het integrale proces met betrekking tot de werkzaamheden van de netbeheerders. Mede doordat de fysieke ondergrond vol raakt met een groot aantal kabels en leidingen, is een goede afstemming van werkzaamheden en belangen noodzakelijk. De gemeente organiseert periodiek een overleg waarvoor de netbeheerders en andere betrokken partijen worden uitgenodigd.

Rekening houdend met de verschillende uitgangsposities van partijen wordt door de gemeente efficiëntie, harmonisering en uniformering van de uitvoering van werkzaamheden nagestreefd. Het openbreken van de openbare weg dient tot zo min mogelijk hinder voor de omgeving te leiden. Daarbij dient de veiligheid en bereikbaarheid van de weg te worden gewaarborgd en verstoring van de ondergrondse ordening te worden voorkomen. Ten aanzien van het ontwerp, de voorbereiding en de uitvoering van de werkzaamheden, alsmede ten aanzien van het daarop volgende beheer, dient te worden voldaan aan de uniforme (uitvoerings-)eisen die door de gemeente zijn vastgelegd in het Handboek kabels en leidingen. Voor de te hanteren tarieven voor onder andere herstel-, beheer- en degeneratiekosten hebben burgemeester en wethouders tevens nadere regels vastgesteld.

De gemeente is belast met de handhaving van hetgeen in de verordening is opgenomen (zie in artikel 23). Dit artikel geeft aan dat burgemeester en wethouders ambtenaren kunnen aanwijzen die belast zijn met het toezicht op de naleving van het bepaalde krachtens de AVOI 2021. Als één of meer partijen zich niet houden aan de regels van deze AVOI behouden burgemeester en wethouders zich nadrukkelijk het recht voor gebruik te maken van de haar toekomende bevoegdheden en mogelijkheden, zowel bestuursrechtelijk als civielrechtelijk en eventueel strafrechtelijk.

Bestuursrechtelijk zijn met name de Awb en de Gemeentewet van belang gelet op de bepalingen inzake bestuursdwang, last onder dwangsom en bestuurlijke boete. Civielrechtelijk blijven de opties van onrechtmatige daad van toepassing. Strafrechtelijk is naast het Wetboek van Strafrecht in algemene zin ook de Wet op de economische delicten relevant, omdat daarin rechtstreeks bepalingen uit de Telecommunicatiewet van toepassing zijn verklaard.

Afgezien van voornoemde preventieve en vooral correctieve of repressieve acties kunnen burgemeester en wethouders of een daartoe door hen gemachtigd ambtenaar in voorkomende gevallen ook ingrijpen in het lopende proces en de werkzaamheden zo nodig tijdelijk stilleggen. Hierbij hebben ze de mogelijkheid de verleende instemming of vergunning in te trekken als er niet voldaan is aan de voorschriften wat betreft plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden. Aan het besluit tot intrekking kan de verplichting worden verbonden om de betreffende kabels en/of leidingen te verplaatsen of deze te verwijderen, zodat weer de oorspronkelijke situatie ontstaat.


Noot
1

Op initiatief van de gemeente wordt proactieve regie gevoerd. Dit heeft als doel om de hinder en maatschappelijke kosten ten gevolge van werkzaamheden in de openbare ruimte te minimaliseren. Het voeren van proactieve regie in de ondergrond door de gemeente bevordert de graafrust (minder hinder) en bespaart kosten. De rode draad van proactieve regie is informatie-uitwisseling tussen alle belanghebbenden. Partijen (gemeenten, netbeheerders en andere uitvoerende partijen) betrekken elkaar vroegtijdig en in de juiste fase bij projecten. De plannen van de gemeente én van de netbeheerders worden vanuit een lange termijnplanning (tot vijf jaar vooruit) zo goed mogelijk inzichtelijk gemaakt en gemonitord, teneinde de werkzaamheden waar mogelijk op elkaar af te stemmen en/of te combineren.