Verordening Adviesraad Wmo en Jeugdhulp gemeente ‘s-Hertogenbosch

Geldend van 27-02-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-02-2019

Intitulé

Verordening Adviesraad Wmo en Jeugdhulp gemeente ‘s-Hertogenbosch

De raad van de gemeente ’s-Hertogenbosch;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 februari 2019 met reg.nr. 8536239;

gelet op artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

gelet op artikel 2.10 van de Jeugdwet

besluit vast te stellen de Verordening Adviesraad Wmo en Jeugdhulp gemeente ‘s-Hertogenbosch.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • Adviesraad: de Adviesraad Wmo en Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch.

  • wet: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Jeugdwet.

  • college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch.

  • gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente ’s-Hertogenbosch.

Artikel 2. Doelstelling

De Adviesraad geeft ingegeven het doel van de wet gevraagd en ongevraagd advies over de gemeentelijke beleidsvorming, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie van de wet. Het doel daarbij is om actief bij te dragen aan de totstandkoming of verbetering van dit beleid.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden

Artikel 3. Taken van het college

  • 1.

    Het college vraagt de Adviesraad vooral te adviseren over beleidsvorming, ontwikkelingen en uitwerkingen van het beleid in het kader van de wet.

  • 2.

    Het college zorgt ervoor dat de Adviesraad wordt betrokken bij de beleidsvoornemens, de beleidsuitvoering en evaluatie van het beleid.

  • 3.

    Het college vraagt vroegtijdig advies (bij voorkeur uiterlijk 7 dagen voor de geagendeerde vergaderdatum van de adviesraad) waardoor het aan het college uit te brengen advies van wezenlijke invloed is op het te nemen besluit.

  • 4.

    Het college kan in spoedeisende zaken een advies vragen bij de Adviesraad. In onderling overleg met de adviesraad wordt bepaald wanneer het advies kan worden uitgebracht.

  • 5.

    De Adviesraad krijgt van het college ongevraagd en op verzoek alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

  • 6.

    Zo nodig zullen ambtenaren of wethouder(s) toelichting geven op zich ontwikkelend én lopend beleid, de invloed van (nieuw) beleid op ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad ten aanzien van beleidsterreinen van de wet.

  • 7.

    Het advies van de Adviesraad op een raadsvoorstel wordt voorafgaand aan het besluit van de gemeenteraad, samen met het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders, meegestuurd aan de gemeenteraad.

  • 8.

    Als het college in de besluitvorming afwijkt van het advies van de Adviesraad dan wordt dit (gemotiveerd) ter kennis gebracht aan de Adviesraad.

  • 9.

    In het geval het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de Adviesraad, wordt aan de gemeenteraad aangegeven op welke gronden van het advies van de Adviesraad is afgeweken.

  • 10.

    Het college geeft binnen zes weken een (schriftelijke) reactie op een uitgebracht ongevraagd advies.

  • 11.

    De betrokken portefeuillehouder(s) voeren minimaal een keer per jaar overleg met de Adviesraad over zaken die betrekking hebben op de wet. Zowel de Adviesraad als de betrokken portefeuillehouder(s) kunnen onderwerpen agenderen.

  • 12.

    Binnen de gemeente is één vaste contactambtenaar voor de Adviesraad, die periodiek overleg voert met de voorzitter van de Adviesraad en eventueel verdere benodigde inhoudelijke ambtelijke ondersteuning coördineert.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden van de adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad onderhoudt een levendig netwerk van informele en formele maatschappelijke organisaties, belanghebbenden, hun vertegenwoordigers en van burgers met relevante kennis, kunde en ervaring op thema's binnen het sociaal domein. Vanuit dit netwerk wordt actief kennis, ervaring en kunde betrokken bij de opstelling van adviezen of andere, afgebakende, activiteiten.

  • 2.

    De Adviesraad heeft als taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren en te informeren over het beleid, alsmede ontwikkelingen te signaleren, die van belang zijn voor het beleid op het terrein van de wet.

  • 3.

    De Adviesraad zorgt dat inwoners en ervaringsdeskundigen betrokken zijn bij het sociaal beleid, en doet dat vanuit een onafhankelijke positie.

  • 4.

    De Adviesraad brengt haar advies, schriftelijk en binnen twee weken na ontvangst van het verzoek daartoe, uit aan het college.

  • 5.

    In onderling overleg kan van deze termijnen worden afgeweken.

  • 6.

    De Adviesraad maakt in haar advies duidelijk hoe zij het netwerk heeft geraadpleegd.

  • 7.

    De Adviesraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, personeelsbeleid, arbeidsvoorwaarden, bedrijfsvoering, bezwaarschriften, contracten en andere zaken, voor zover die op individuele inwoners betrekking hebben.

  • 8.

    De adviezen van de Adviesraad op bestuurlijke stukken worden schriftelijk gegeven en zijn openbaar.

Hoofdstuk 3. Functioneren van de Adviesraad

Artikel 5. Vergaderingen Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad vergadert regulier gemiddeld tien maal per jaar.

  • 2.

    De vergaderingen van de Adviesraad zijn besloten.

  • 3.

    De Adviesraad draagt zorg voor openbaarmaking van adviezen.

  • 4.

    De Adviesraad kan derden uitnodigen de vergaderingen bij te wonen voor het geven van een toelichting.

  • 5.

    De Adviesraad heeft het recht haar advisering af te stemmen met andere adviesorganen van de gemeente en andere (externe) deskundigen.

Artikel 6. Samenstelling Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit maximaal 11 leden, onder wie een voorzitter.

  • 2.

    De Adviesraad selecteert en werft de eigen leden en voorzitter met inachtneming van de wet en streeft in zijn samenstelling naar een representatieve deskundige vertegenwoordiging op een of meerdere terreinen waarover de Adviesraad adviseert. De Adviesraad zorgt bij de samenstelling voor een balans tussen continuïteit, ervaring en vernieuwing.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad zijn inwoners van ’s-Hertogenbosch en mogen geen lid zijn van de gemeenteraad en van de raadscommissies van de gemeente ‘s-Hertogenbosch, of werkzaam zijn bij de gemeente ’s-Hertogenbosch, dan wel werkzaam bij een gecontracteerde partij ter uitvoering van taken op het terrein van de wet.

  • 4.

    De voorzitter vertegenwoordigt de Adviesraad en coördineert het contact naar buiten. De voorzitter ondertekent alle (officiële) stukken van de Adviesraad, waaronder de adviezen die de Adviesraad uitbrengt.

Artikel 7. Budget Adviesraad

  • 1.

    Voor de Adviesraad wordt jaarlijks een budget in de begroting van de gemeente opgenomen, vast te stellen door het College.

  • 2.

    Voor het uitvoeren van de taken van de Adviesraad ontvangen de leden een onkostenvergoeding tot maximaal 100% van de fiscale vrijgestelde vrijwilligersvergoeding per maand van de gemeente.

  • 3.

    Het college kent aan de voorzitter een hogere vergoeding toe.

  • 4.

    De Adviesraad stelt jaarlijks vooraf en uiterlijk 1 oktober voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar een activiteitenplan en een begroting voor dat nieuwe kalenderjaar op. Hierin kunnen kosten worden opgenomen voor:

    • inhuur van secretariële ondersteuning/verslaglegging;

    • organisatiekosten burgerbetrokkenheid/externe activiteiten;

    • deskundigheidsbevordering;

    • onderzoek en inwinnen van advies;

    • vergaderkosten (o.a. zaalhuur, catering);

    • communicatie en publiciteit (o.a. website);

    • Studiedagen, symposia en groepsverbindende activiteiten.

  • 5.

    Als sprake is van een rechtsvorm en eigen banknummer Adviesraad draagt de Adviesraad, na ontvangst van het jaarlijks budget voor deze kosten, zelf zorg voor de betaling en stuurt hierover eenmalig een verantwoording achteraf vóór april van het volgende jaar. Als geen sprake is van een rechtsvorm worden de nota’s ter beoordeling/afhandeling voorgelegd aan de gemeente.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 8. Geschillen

  • 1.

    Deze verordening is leidend. Het college kan ter uitvoering daarvan en in overleg met de Adviesraad nadere regels stellen.

  • 2.

    In de gevallen waarin deze Verordening niet voorziet beslist het college, gehoord de Adviesraad.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt (met terugwerkende kracht) op 1-2-2019 in werking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Adviesraad Wmo en Jeugdhulp gemeente ’s-Hertogenbosch”

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 27 februari 2019

De gemeenteraad voornoemd,

De griffier,

Drs. W.G. Amesz

De burgemeester,

Drs. J.M.L.N. Mikkers