Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR390631
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR390631/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Uitvoeringsplan Veiligheid 2016
Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2020
Intitulé
Uitvoeringsplan Veiligheid 2016Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Aalburg op 3 november 2015.
Hoofdstuk 1 Inleiding
Met de kadernota Veiligheid 2015-2018 is de basis gelegd voor de integrale aanpak van veiligheid in de gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem. In de kadernota zijn de kaders geschetst, prioriteiten gesteld en de algemene doelstellingen bepaalt voor de periode 2015 t/m 2018. Om uitvoering te geven aan de kadernota wordt ieder jaar een uitvoeringsplan Veiligheid vastgesteld door het college. Het uitvoeringsplan Veiligheid is in hoofdlijnen voor de drie gemeenten gelijk. Uiteraard is er plaats voor lokale aandachtspunten en problematiek. Voor u ligt het uitvoeringsplan Veiligheid 2016 van de gemeente Aalburg waarin de prioriteiten en de strategische thema’s van de kadernota Veiligheid nader zijn uitgewerkt. Met dit uitvoeringsplan wordt ook voortgebouwd op hetgeen voorgaande jaren bereikt is.
Prioriteiten
1. Woninginbraken.
2. Voertuigcriminaliteit.
3. Jeugd, alcohol en drugs.
4. Georganiseerde criminaliteit.
Strategische thema’s
- 1.
Verkeer en veiligheid.
- 2.
Burgerparticipatie.
- 3.
Huiselijk geweld/ Veilig Thuis!
Regionaal Beleidsplan Zeeland-West-Brabant 2015-2018
De Kadernota is afgestemd op het Regionaal Beleidsplan Zeeland-West-Brabant 2015-2018. Het Regionaal Beleidsplan bevat samenwerkingsafspraken tussen gemeenten, OM en politie om de gezamenlijke ambities voor de aanpak van veiligheid waar te maken.
Leeswijzer
In hoofdstuk 2 staat de aanpak van de prioriteiten en de strategische thema’s beschreven. De prioriteiten en thema’s worden beschreven aan de hand van de doelstelling(en) en acties. Hoofdstuk 3 bevat de organisatorische borging.
Samenwerking
Dit uitvoeringsplan Veiligheid vloeit voort uit de bestuurlijke afspraken die zijn gemaakt met betrekking tot de bestuursopdracht Veiligheid en Crisisbeheersing.
Hoofdstuk 2 Aanpak prioriteiten en strategische thema’s
Prioriteit 1: Woninginbraken
Doelstelling 2016:
- 1.
De inzet op een afname van het absolute aantal woninginbraken ten opzichte van 2015.
Acties in 2016
Thema |
Acties |
Bewustwordingsacties/ burgerparticipatie
|
Voorlichtingscampagnes (CCV).Het organiseren voorlichtingsavond(en) met een ex-inbreker. Het ophangen van banners.Het communiceren over het melden van verdachte situaties; 112 onder de aandacht brengen.Het ontwerpen en verspreiden van inbraakpreventie map.Het verspreiden van informatie over woninginbraken via burgernet nieuwsbrief ieder kwartaal.Vervolg op het spel: ‘Boef in de wijk’.Het organiseren van een wijkschouw.Het inzetten van een tekstkar. Het verspreiden besmettingsbrief (brief die in de buurt waar is ingebroken wordt verspreid met een oproep om informatie door te geven en goed op te letten).
|
Politie Keurmerk Veilig Wonen |
Aandacht/publiciteit voor het KVW. Het in overleg met de KVW-gecertificeerde bedrijven streven naar verhogen van het aantal gecertificeerde woningen.Het inzetten van de promotietruck voor het KVW.Het inzetten van KVW-gecertificeerde bedrijven bij evenementen, informatiebijeenkomsten en buurtpreventie(starts).
|
Integrale aanpak Dongemond/Baronie |
Het participeren in actieoverleg woninginbraken (gemeenten en politie).Het bestrijden van mobiel banditisme (rondtrekkende criminele groepen die inbraken plegen) door gerichte controles en acties (gemeenten en politie).Het inzetten van een vaste ANPR-camera (automatische kentekencontrole) op de A27 en A59 door de politie.Het geven van uitvoering aan districtelijk Plan van Aanpak tegen woninginbraken.
|
Inspelen op actualiteit/Gerichtere surveillance |
Het monitoren van hotspots door gerichte(re) surveillance om de pakkans van inbrekers te verhogen.Het inspelen op actualiteiten met passende acties als blijkt dat hotspots of buit wijzigen. |
Toelichting op de acties
Bewustwordingsacties/ burgerparticipatie
Het is belangrijk inwoners bewust te maken van wat zij zelf kunnen doen om woninginbraken tegen te gaan. De uitdaging is om hen te bereiken met deze boodschap. Door het stimuleren van burgerparticipatie wordt de sociale controle en het toezicht op straat en in de wijk verhoogd en wordt de kans voor criminelen om ongezien hun slag te slaan verkleind.
Integrale aanpak Dongemond/Baronie
In het actieoverleg woninginbraken worden de actuele aantallen en modus operandi (werkwijze) van woninginbraken besproken. Vanuit dit overleg worden de gezamenlijke acties afgestemd en uitgezet.
Prioriteit 2: Voertuigcriminaliteit
Doelstelling 2016
- 1.
De inzet op een afname van het totaal aantal meldingen voertuigcriminaliteit van 5% t.o.v. 2015.
Acties in 2016
Thema |
Acties |
Bewustwording/Burgerparticipatie |
Het communiceren over het melden van verdachte situaties; 112 onder de aandacht brengen.Flyeracties (evt. in samenwerking met de buurtpreventieteams) gericht op het voorkomen van voertuigcriminaliteit.Het verspreiden van preventietips via communicatie en buurtpreventieteams.Het verschaffen van informatie over merk, type auto die vaak wordt gestolen en de modus operandi.
|
Integrale aanpak/Inspelen op actualiteit/Gerichte surveillance
|
Het geven van uitvoering aan het plan van aanpak voertuigcriminali- teit. Dit plan wordt in december 2015 vastgesteld in de Teamdriehoek van de Dongemond gemeenten. Het participeren in actieoverleg woninginbraken/voertuigcriminali- teit (gemeenten en politie) en actief op de kaart zetten. Het bestrijden mobiel banditisme (rondtrekkende criminele groepen die inbraken plegen) door gerichte controles en acties (gemeenten en politie).Het monitoren van hotspots door gerichte(re) surveillance om de pakkans van inbrekers te verhogen.Het inzetten van een vaste ANPR-camera op de A27 en A59 door de politie. |
Toelichting op de acties
Bewustwordingsacties/ burgerparticipatie
Door actief te communiceren en tips aan te reiken worden inwoners bewust gemaakt van wat zij zelf kunnen doen om voertuigcriminaliteit tegen te gaan.
Het is belangrijk dat inwoners gestimuleerd worden de eigen omgeving goed in de gaten te houden en verdachte situaties te melden aan de politie. De uitdaging is om de inwoners te bereiken met deze boodschap, hierin kan buurtpreventie een grote rol in spelen.
Integrale aanpak Dongemond/Baronie
In het actieoverleg woninginbraken wordt aandacht gevraagd voor voertuigcriminaliteit, de actuele aantallen en de modus operandi (wijze van inbraak) van voertuigcriminaliteit inzichtelijk maken, bespreken en gezamenlijke acties daarop afstemmen.
Prioriteit 3: Jeugd, alcohol en drugs
Doelstelling 2016:
- 1.
De inzet op het gebied van alcohol- en drugsmatiging om de bewustwording bij jongeren en hun ouder(s) te verhogen.
Acties in 2016
Thema |
Acties |
Think Before You Drink/Alcoholmatigingsgebruik |
Het geven van uitvoering aan de campagnes en acties voortkomend uit ‘Think Before You Drink’. Het geven van voorlichting voor jeugd en hun ouders op scholen, kerken en andere ontmoetingsplaatsen aan jongeren over alcohol en drugs. |
Controles |
Het organiseren van integrale horecacontroles met de betrokken partners.Actieve controles op straat voor het in bezit hebben van alcohol en drugs (politie/ BOA).Het organiseren van kluisjescontroles op middelbare scholen.Het controleren van jongeren ontmoetingsplaatsen (politie/ BOA). |
Preventie |
Het geven van voorlichtingen op basis- en/of middelbare scholen over het gebruik van alcohol en drugs.Het geven van voorlichting door de jongerenwerker en Novadic- Kentron over het gebruik van alcohol en drugs.Het geven van voorlichting/ training aan jongeren over het omgaan met groepsdruk.Het bezoeken van een verslavingskliniek door jongeren onder begeleiding van het jongerenwerk. |
Repressie |
Het doorverwijzen naar Halt bij minderjarige gebruikers en of bezitters van alcohol/drugs (BOA en politie).Het handhaven bij jeugdoverlast (politie en BOA) |
Burgerparticipatie |
Het actief betrekken van inwoners bij de aanpak van jeugdoverlast, n.a.v. bijvoorbeeld meldingen van overlast. |
Toelichting op de acties
Preventieve voorlichting over het gebruik van alcohol en drugs wordt in overleg met scholen en andere intermediairs opgezet. In 2016 worden de preventieactiviteiten voortgezet op de scholen, sportverenigingen, kerken etc. Het CJG biedt jongeren weerbaarheidstrainingen, zo leren jongeren omgaan met groepsdruk en hun eigen keuzen te maken. Tot slot is er aandacht voor verbinding met zorg en repressie.
Horecacontroles
Er vinden (integrale) controles plaats bij (para)commerciële horecabedrijven op het schenken van alcohol aan minderjarigen en het voldoen aan alle andere wettelijke vereisten.
Prioriteit 4: Georganiseerde criminaliteit
Doelstelling 2016
- 1.
Het voorkomen dat de georganiseerde criminaliteit gebruik maakt van gemeentelijke faciliteiten.
- 2.
Het creëren van awareness binnen de gemeentelijke organisatie voor het thema georganiseerde criminaliteit.
Acties voor 2016
Thema |
Acties |
Aanpak georganiseerde criminaliteit |
Het opstellen en uitvoering geven aan plan van aanpak georganiseerde criminaliteit. Het bespreken van signalen en vermoedens van georganiseerde criminaliteit binnen de gemeente, met de politie en RIEC.Het actief contact onderhouden met het RIEC over de signalen van georganiseerde criminaliteit.Het organiseren van Awareness bijeenkomsten voor de medewerkers en bestuurders waarin de bestuurlijke weerbaarheid een onderwerp is. |
BIBOB beleid |
Het toetsen van alle aanvragen waar BIBOB op van toepassing is en waar nodig ondersteuning vragen bij het RIEC.Alert zijn op aanvragen waar mogelijk sprake zou kunnen zijn van vestiging van 1% motorclubs. |
Toelichting op de acties
BIBOB beleid
In 2015 heeft de gemeente haar BIBOB beleid herzien op het gebied van horeca en bouwen. Er wordt gekeken of er BIBOB beleid geïmplementeerd moet worden op het gebied van milieu en andere gebieden als subsidies, vastgoed en/of evenementen.
Strategisch thema: Verkeer en veiligheid
Doelstelling 2016
- 1.
De inzet op een afname van verkeersonveilige situaties.
- 2.
De inzet op een afname van het aantal verkeersslachtoffers ten opzichte van 2015.
Acties voor 2016
Thema |
Acties |
Snelheidscontroles |
Er zijn per gemeente minimaal 5 snelheidscontroles. De locaties worden in overleg met de gemeente en politie bepaald. De politie geeft een terugkoppeling van de controle. |
Bewustwordingsacties |
Opfriscursus rijvaardigheid voor ouderen.Fietsverlichtingsactie.Maak van de nul een punt van de Provincie Noord Brabant.Landbouwproject op scholen gecombineerd met de verkeersquiz. - Buurtactie verkeersveiligheid. |
Strategisch thema: Burgerparticipatie: Buurtpreventie, Burgernet en Buurtbemiddeling
Doelstelling 2016
- 1.
Het continueren van de bestaande buurtpreventieteams.
- 2.
Een toename van 5% meer deelnemers aan burgernet t.o.v. het voorgaande jaar.
- 3.
Het geven van uitvoering aan het project buurtbemiddeling.
Acties voor 2016
Thema |
Acties |
Buurtpreventie |
Het ondersteunen en faciliteren van bestaande teams.Het trainen van buurtpreventieteamleden.Het organiseren van gezamenlijke bijeenkomsten.Het verspreiden van een nieuwsbrief per kwartaal. Het onder de aandacht brengen van acties van buurtpreventieteams door publicaties en media-aandacht. Uitvoering geven aan het spel ‘Boef in de Wijk’. |
Burgernet |
Het oproepen van inwoners voor deelname aan burgernet door publicaties.Het per kwartaal versturen van burgernet berichten (in overleg met politie) aan de deelnemers. |
Buurtbemiddeling |
Het uitvoering geven aan het projectplan buurtbemiddeling. |
Strategisch thema: Veilig thuis/huiselijk geweld
Doelstelling 2016
- 1.
De inzet op het uit de anonimiteit halen van huiselijk geweld.
- 2.
Het verhogen en verbeteren van de naamsbekendheid van Veilig Thuis!
Acties voor 2016
Thema |
Acties |
Huiselijk geweld uit de anonimiteit weghalen |
Het organiseren van voorlichting (indien hier behoefte aan is) voor professionals/vrijwilligers over omgaan van signalen van huiselijk geweld.Speciale aandacht voor het tegengaan van ouderenmishandeling. |
Uitvoering geven aan Wet tijdelijk Huisverbod |
Het geven van uitvoering aan de Wet Tijdelijk Huisverbod (indien van toepassing). |
Voortgang ‘Veilig thuis’ |
Het monitoren van de voortgang 'Veilig thuis' |
Hoofdstuk 3 Organisatorische borging
Bestuurlijke coördinatie
De burgemeester is de portefeuillehouder van de meeste prioriteiten en strategische thema’s en heeft de bestuurlijke coördinatie. De burgemeester wordt daarin ondersteund en geadviseerd door de beleidsmedewerker veiligheid.
Ambtelijke coördinatie
Veiligheid is op veel plekken verweven binnen de ambtelijke organisatie. De centrale rol, verantwoordelijkheid en coördinatie ligt bij de beleidsmedewerker veiligheid. Het is belangrijk dat integraal aan dit thema wordt gewerkt en dat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Het is belangrijk dat het managementteam op de hoogte is van de acties en waar nodig capaciteit vrijmaakt.
Beleidscyclus
Het uitvoeringsplan Veiligheid 2016 is tot stand gekomen in overleg met de diverse units van de drie gemeenten, de politie, OM, Halt, Trema en buurtpreventieteams.
Op 3 november 2015 is het uitvoeringsplan Veiligheid 2016 vastgesteld door het College. Het uitvoeringsplan wordt ter kennisname aangeboden aan de gemeenteraad.
Evaluatie
De evaluatie van het uitvoeringsplan vindt begin 2017 plaats.
Bijlage 1 Overzicht betrokken partners
Onderstaande veiligheidspartners zijn betrokken bij het uitvoeringsplan veiligheid 2016:
- 1.
Gemeenten
- 2.
Politie
- 3.
Woningbouwcorporaties
- 4.
Trema, Juvans, Vleet
- 5.
Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC)
- 6.
BOA
- 7.
GGD
- 8.
Novadic Kentron
- 9.
Openbaar Ministerie
- 10.
Centrum voor Jeugd en Gezin
- 11.
Veiligheidshuis Breda
- 12.
AMHK/ Veilig thuis
- 13.
Buurtpreventieteams
- 14.
Halt
- 15.
Veilig Verkeer Nederland
Bijlage 2 Veiligheidsanalyse
Leeswijzer van de veiligheidsanalyse
Deze rapportage vormt de weergave van de veiligheidsanalyse zoals die in de periode 2011 tot en met 2015 (voor zover bekend) heeft plaatsgevonden in het kader van de ontwikkeling van het integraal veiligheidsbeleid. Naast de gebruikelijke bronnen van de partners is ook gebruik gemaakt van de resultaten de leefbaarheidsenquête die begin 2014 is afgenomen. De veiligheidsanalyse vormt de basis voor de verdere uitwerking van het veiligheidsbeleid de komende jaren.
De veiligheidsanalyse richt zich op de vier hoofdprioriteiten van de kadernota veiligheid 2014-2018, te weten:
- 1.
Woninginbraken;
- 2.
Voertuigcriminaliteit;
- 3.
Jeugd, alcohol en drugs;
- 4.
Georganiseerde criminaliteit.
Voor een goed begrip van de rapportage is het volgende van belang:
- 1.
Deze rapportage richt zich alleen op de vier bovengenoemde hoofdprioriteiten die voor het opstellen van het uitvoeringsplan veiligheid 2016 van belang zijn.
- 2.
De cijfers van de verschillende bronnen ten opzichte van de voorgaande jaren kunnen verschillen, reden hiervan is dat bij een aantal organisaties de wijze van vraagstelling en/of registratie is veranderd, dit kan een vertekend beeld geven van een toename of afname van de problematiek.
- 3.
De input is afkomstig van de veiligheidspartners Bureau Halt, de Politie Zeeland West Brabant, de GGD West-Brabant en de bekende registraties binnen de gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem.
- 4.
De output, beleidsversterkingen zijn gebruikt voor het Uitvoeringsplan Veiligheid 2016.
Inhoudsopgave
Leeswijzer en inhoudsopgave pag. 1
Leefbaarheidenquête pag. 2
Prioriteit 1: Woninginbraken pag. 3
Prioriteit 2: Voertuigcriminaliteit pag. 4
Prioriteit 3: Jeugd, alcohol en drugs pag. 6
Prioriteit 4: Georganiseerde criminaliteit pag. 8
Leefbaarheidenquête
In het voorjaar van 2014 hebben de samenwerkende gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem onderzoek laten doen naar de veiligheidsbeleving van haar inwoners. De enquête Leefbaarheid en Veiligheid is verzonden naar 6% van alle inwoners boven de 16 jaar. Het doel hiervan was om de huidige situatie met betrekking tot veiligheidsbeleving te peilen zodat men hierop als gemeentelijke overheden kunnen acteren.
Gesteld mag worden dat het Land van Heusden en Altena een veilige leefomgeving is. Inwoners voelen zich veilig, gemiddeld wordt er een 8,3 gescoord. De sociale cohesie in de buurt is groot, inwoners geven aan dat dit te maken heeft met het organiseren van buurtactiviteiten of een buurtvereniging.
Op de vraag wat inwoners zelf doen om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren werden antwoorden gegeven als: eigen verantwoordelijkheid nemen, elkaar aanspreken op gedrag, melding doen bij gemeente en politie en het organiseren van buurtactiviteiten.
In het voorjaar 2016 wordt er opnieuw een enquête leefbaarheid en veiligheid uitgevoerd. De uitkomsten worden vergeleken met de uitkomsten van de enquête uit voorgaande jaren en verwerkt in het Uitvoeringsplan Veiligheid 2017.
Prioriteit 1: Woninginbraken |
|
Dit thema heeft betrekking op woninginbraken, een gebeurtenis die ingrijpt op de persoonlijke levenssfeer van onze inwoners. |
Cijfers
Indicatoren met betrekking tot deze prioriteit zijn:
indicator |
bron |
gemeente / gebied |
|
||||
|
|
|
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 t/m aug |
Meldingen woninginbraak/ diefstal uit woning |
politie (WOS overzicht) |
Aalburg |
|
52 |
31 |
31 |
30 |
Werkendam |
111 |
135 |
112 |
65 |
|||
Woudrichem |
48 |
41 |
41 |
43 |
Conclusie problematiek
Op basis van de bovenstaande cijfers en informatie kan het volgende geconcludeerd worden:
- 1.
Het aantal woninginbraken is in de gemeenten Aalburg en Woudrichem in 2013 en 2014 gelijk gebleven, bij Werkendam was toen een daling te zien.
- 2.
Als de lijn van januari 2015 t/m augustus lineair wordt doorgetrokken zal er in Aalburg en Woudrichem aan het eind van het jaar een stijging te zien zijn in het aantal inbraken. Werkendam zal in dat geval uitkomen op een daling van het aantal woninginbraken.
Wat is het probleem? |
Wat is de huidige aanpak? |
Wat zijn mogelijke beleidsversterkingen? |
Woninginbraken |
Er worden acties uitgezet met verschillende doelen: Bewustwording/burgerparticipatieVoorlichtingscampagnesVerspreiden van nieuwsbrief onder buurtpreventieteams (elk kwartaal)Uitvoering geven aan “Boef in de wijk”Burgernet inzettenPolitie Keurmerk Veilig WonenNauwe samenwerking met PKVW-ondernemers in de drie gemeentenIntegrale aanpak DongemondSamenwerken in Dongemond overleg woninginbraken (met politie)Aanpak mobiel banditisme door gerichte acties gemeente en politieInspelen op actualiteitUitvoeren van gerichte surveillancesIn beeld brengen van Hotspots en hierop acterenTrends in de gaten houden en daarop inspelen (Vb: babbeltrucs) |
Organiseren van informatieavonden over woninginbraak met ex-inbreker
Buurtpreventieteams betrekken in acties tegen woninginbraak (Vb: verspreiden van inbraakpreventiemap), maar ook verhogen van sociale cohesie in de wijken!
Deelnemen aan overleggen woninginbraken Inzet promotietruck van het Keurmerk Veilig Wonen bij evenementen
|
Prioriteit 2: Voertuigcriminaliteit |
Dit thema heeft betrekking op voertuigcriminaliteit, een gebeurtenis die ingrijpt op de persoonlijke levenssfeer van onze inwoners. |
Cijfers
Indicatoren met betrekking tot deze prioriteit zijn:
Indicator |
bron |
gemeente en evt. aandachtsgebieden daarbinnen |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
t/m aug. 2015 |
|
|||||||
Meldingen auto inbraken |
Politie |
Aalburg |
|
45 |
54 |
54 |
39 |
|
Werkendam |
135 |
170 |
185 |
55 |
||
|
Woudrichem |
93 |
68 |
72 |
26 |
||
Diefstal van personenauto |
Politie
|
Aalburg |
|
10 |
7 |
2 |
3 |
Werkendam |
|
Werkendam |
7 |
10 |
6 |
4 |
|
Woudrichem |
|
Woudrichem |
6 |
4 |
1 |
1 |
|
Diefstal van vrachtauto/bestelauto |
Politie |
Aalburg |
|
0 |
0 |
2 |
2 |
|
Werkendam |
4 |
4 |
1 |
1 |
||
|
Woudrichem |
0 |
2 |
4 |
2 |
||
Diefstal van personenauto met geweld |
Politie |
Aalburg |
|
0 |
1 |
0 |
0 |
|
Werkendam |
1 |
1 |
0 |
0 |
||
|
Woudrichem |
0 |
0 |
0 |
0 |
Conclusie problematiek
Op basis van de bovenstaande cijfers kan het volgende geconcludeerd worden:
- 1.
Werkendam heeft t/m 2014 te maken gehad met een stijging van auto inbraken, maar lijkt dit jaar een stuk lager uit te gaan komen. Aalburg blijft redelijk constant in de cijfers, in Woudrichem fluctueren de cijfers en laat op dit moment een lichte daling zien.
- 2.
Op het gebied van daadwerkelijke diefstallen van personenauto’s zijn geen extreme pieken te ontdekken. Aalburg zal in 2015 in ieder geval wel met een stijging te maken krijgen (de teller staat nu al op drie tegenover twee in heel 2014).
- 3.
Diefstal van vrachtauto’s/bestelauto’s komen in kleine mate voor, Werkendam laat hier wel een daling zien. Diefstallen in combinatie met geweld komen binnen de drie gemeenten zelden voor.
Wat is het probleem? |
Wat is de huidige aanpak? |
Wat zijn mogelijke beleidsversterkingen?
|
Voertuigcriminaliteit |
Bewustwordingsacties/burgerparticipatieInwoners attenderen op het melden van verdachte situatiesVerspreiden van preventietips (en andere bewustwordingsacties) via communicatie en met buurtpreventieteamsAandacht schenken aan Donkere dagen offensiefIntegrale aanpak DongemondAandacht vragen voor voertuigcriminaliteit in het actieoverleg woninginbraken met Dongemond gemeentenInspelen op actualiteit/gerichte surveillanceGerichte surveillances om pakkans te vergroten In beeld brengen en monitoren van Hotspots en Hottimes à inbraakgolven voorkomen |
Inzetten van tekstkarren i.s.m. Baronie gemeenten
Uitvoeren Flyeractie “waak voor autoinbraak”
Uitvoering geven aan Dongemond plan van aanpak voertuigcriminaliteit (Vb: communiceren wat de werkwijze is en welk automerk populair doelwit is en dit communiceren naar inwoners)
|
Prioriteit 3: Jeugd, alcohol en drugs |
Dit thema richt zich op jongeren (risicogroep) die experimenteren met alcohol en drugs. Zij zijn kwetsbaar en hebben in sommige situaties te maken met groepsdruk. Hun lichaam en hersenen zijn nog niet volgroeid en daarom zijn zij extra kwetsbaar voor het gebruik van alcohol en drugs. Door alcohol en drugs wordt het gedrag van jongeren beïnvloed. Men verricht bijvoorbeeld makkelijker vernielingen en mishandelingen, omdat de normgrens vervaagt. |
Cijfers
Indicatoren met betrekking tot deze prioriteit zijn:
Indicator |
bron |
gemeente en evt. aandachtsgebieden daarbinnen |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
t/m aug. 2015 |
% jeugdigen 12-18 jaar dat meer dan 20 glazen alcoholische dranken per week nuttigt |
GGD WB |
Aalburg |
5% |
|
|||
Werkendam |
3% |
|
|||||
Woudrichem |
2% |
|
|||||
% jeugdigen 12-18 jaar dat in de afgelopen 4 weken dronken of aangeschoten geweest is |
GGD WB |
Aalburg |
15% |
|
|||
Werkendam |
16% |
|
|||||
Woudrichem |
10% |
|
|||||
% jeugdigen in de tweede klas van voortgezet onderwijs drinkt alcohol |
GGD WB |
Aalburg Werkendam Woudrichem |
|
|
36% 19% 22% |
||
% jeugdigen 12-18 jaar dat in de afgelopen 4 weken wiet of hasj genuttigd heeft |
GGD WB (cijfers 2011) Rapport ‘’Over last en drugs’’ (cijfers 2014) |
Aalburg |
3% |
|
2,4% |
||
Werkendam |
1% |
4,4% |
|||||
Woudrichem |
2% |
3,1% |
3,1% |
||||
Aantal verwijzingen alcohol en drugsgerelateerde zaken van de politie naar Halt |
Halt |
Aalburg |
2 |
2 |
0 |
1 |
0 |
Werkendam |
1 |
2 |
0 |
2 |
0 |
||
Woudrichem |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||
Aantal jeugdigen verdachten (12-17 jaar) drugsgerelateerde zaken |
Politie
|
Aalburg |
|
0 |
3 |
0 |
0 |
|
Werkendam |
1 |
0 |
1 |
0 |
||
|
Woudrichem |
2 |
0 |
0 |
0 |
||
Aantal jeugdigen verdachten (18-24 jaar) drugsgerelateerde zaken |
Politie
|
Aalburg |
|
12 |
7 |
6 |
0 |
|
Werkendam |
19 |
32 |
13 |
15 |
||
|
Woudrichem |
7 |
3 |
1 |
2 |
Conclusie problematiek
Op basis van de bovenstaande cijfers en informatie kan het volgende geconcludeerd worden:
- 1.
Het monitoronderzoek van de GGD WB vindt eens in de vier jaar plaats. Begin volgend jaar worden de nieuwe cijfers op regionaal niveau bekend gemaakt, op basis van deze cijfers worden hier in 2016 conclusies over getrokken.
- 2.
In 2014 heeft er een afstudeeronderzoek m.b.t. drugsgebruik onder jongeren in de drie gemeenten plaatsgevonden. In dit onderzoek is op dezelfde manier gevraagd naar softdrugsgebruik als in het monitoronderzoek van de GGD WB (vierde kader). In Aalburg is daarbij een lichte daling te zien in vergelijking met de cijfers van 2011, in Werkendam en Woudrichem een stijging.
- 3.
Het aantal doorverwijzingen naar Halt m.b.t. alcohol en drugsgerelateerde zaken is in 2014 in Werkendam met twee toegenomen. In Aalburg is dit met één verwijzing toegenomen. Woudrichem is met één verwijzing gelijk gebleven. Tot en met augustus 2015 is tot nu toe alleen in Woudrichem een verwijzing naar Halt geschreven. Dit betekent een nog verdere daling van de verwijzingen, die daarmee erg laag blijven.
- 4.
Over het algemeen zijn er weinig gevallen bekend bij de politie van jeugdige verdachten t/m 17 in drugsgerelateerde zaken. In de drie gemeenten zijn dit er vanaf 2012 nooit meer geweest dan in totaal drie verdachten.
- 5.
Het aantal jeugdige verdachten qua drugsgerelateerde zaken tussen de 18 en 24 jaar ligt in Werkendam het hoogst. In Aalburg is in de cijfers vanaf 2012 een daling te zien, Werkendam had in 2013 een piek maar blijft verder ook redelijk constant, Woudrichem had tot 2014 ook telkens te maken met een daling, maar ziet tot nu toe in 2015 een lichte stijging.
Wat is het probleem? |
Wat is de huidige aanpak? |
Wat zijn mogelijke beleidsversterkingen? |
|
Drugs- en alcohol gebruik onder jongeren |
Bewustwordingsacties/burgerparticipatieIn samenwerking met veiligheidspartners een zo actueel mogelijk beeld scheppen van hoeveel en welke jongeren overmatig drugs- en alcoholgebruik vertonen. Waar mogelijk worden deze jongeren i.s.m. het CJG naar de juiste hulpverleningsorganisatie doorgestuurdInwoners worden actief betrokken bij aanpak van jeugdoverlastBewustwordingsacties/scholenEr worden voorlichtingen, verslavingsdagen en kluisjescontroles op (middelbare) scholen georganiseerdThink Before You DrinkEr wordt uitvoering gegeven aan de campagne en bijbehorende acties uit het project Think Before You DrinkHoreca/drugscontrolesDoor het jaar heen vinden integrale horecacontroles plaats met betrokken veiligheidspartnersPolitie en BOA ziet tijdens actieve controles op straat toe op het in bezit hebben van alcohol en drugs bij jongerenMinderjarige overmatige gebruikers van alcohol en/of drugs worden doorverwezen naar HALT |
Blijvend aandacht voor bewustwording en informatievoorziening onder de jeugd en hun ouders over het overmatig gebruik van alcohol en drugs
|
|
Prioriteit 4: Georganiseerde criminaliteit |
|
Dit thema richt zich op de toenemende verwevenheid tussen de onder- en bovenwereld. Door onwetendheid of onoplettendheid worden aan criminele netwerken (onbedoeld) vergunningen, uitkeringen en/ of subsidies verstrekt. Daarnaast hebben deze netwerken grote invloed op veel voorkomende soorten criminaliteit die in de samenleving plaatsvinden, zoals woninginbraken en hennepteelt, maar ook met de problematiek rondom de motorclubs. |
Cijfers
Indicatoren met betrekking tot deze prioriteit zijn:
Indicator |
bron |
gemeente en evt. aandachtsgebieden daarbinnen |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
t/m aug. 2015 |
Aantal geruimde hennepplantages |
Politie |
Aalburg |
|
|
0 |
6 |
9 |
|
Werkendam |
4 |
3 |
5 |
|||
|
Woudrichem |
2 |
2 |
1 |
|||
Aanwezige problematieke motorclubs |
Gemeente |
Aalburg |
|
|
0 |
0 |
0 |
|
Werkendam |
0 |
0 |
0 |
|||
|
Woudrichem |
Toelichting
Conclusie problematiek
Op basis van de bovenstaande cijfers en informatie kan het volgende geconcludeerd worden:
- 1.
In alle drie de gemeenten is er geen directe overlast van motorclubs.
- 2.
Het aantal geruimde hennepplantages is in Aalburg het hoogste, ook is er een stijging te zien in 2015. Daarnaast is ook in Werkendam een stijging te zien, Woudrichem is een uitzondering met minder geruimde hennepplantages.
Wat is het probleem? |
Wat is de huidige aanpak? |
Wat zijn mogelijke beleidsversterkingen? |
Georganiseerde criminaliteit |
Er wordt, waar nodig, uitvoering gegeven aan de resultaten van het ondermijningsbeeldSignalen en vermoedens van georganiseerde criminaliteit worden structureel binnen de desbetreffende gemeente(n) en met politie besprokenNauw contact met het RIEC over de signalen van georganiseerde criminaliteit
|
Plan van aanpak opstellen ondermijningsbeleid |
BIBOB |
Er wordt actief meegewerkt aan het opstellen van districtelijk BIBOB beleid op de terreinen van horeca, bouwen en milieu. Daarnaast wordt dit beleid geïmplementeerd en geven de desbetreffende vakafdelingen hier uitvoering aan. In Woudrichem is (nog) geen beleid op het terrein van bouwen en milieu vastgesteld. Alle horeca aanvragen worden getoetst op BIBOB principe, waar nodig ondersteunt het RIEC hierbijGemeenten zijn alert op aanvragen waar mogelijke sprake zou kunnen zijn van vestiging van 1% motorclubs |
Onderzoeken of BIBOB ook op andere terreinen toegepast moet worden |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl