Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Geldend van 01-07-2013 t/m heden

Intitulé

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer,

gelet op artikel op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluiten vast te stellen het Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Staatsblad 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Staatsblad 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Staatsblad 900;

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Aalsmeer;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Aalsmeer of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar van de burgerlijke stand als hierboven bedoeld, welke uitsluitend belast is met het voltrekken van huwelijken en het bevestigen van partnerschapsregistraties;

  • f.

    gemeentehuis: alle locaties welke bij raadsbesluit of bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Aalsmeer;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente;

  • 2.

    Er zijn in de gemeente Aalsmeer ten minste 2 ambtenaren van de burgerlijke stand werkzaam bij de afdeling Publiekszaken.

  • 3.

    Er zijn in de gemeente Aalsmeer tenminste 3 buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, niet werkzaam op de afdeling Publiekszaken. Zij zijn uitsluitend belast met de taken omschreven in artikel 1:16a, lid 2 van het Burgerlijk Wetboek, t.w. het voltrekken van huwelijken en registeren van partnerschappen.

Artikel 3 Benoeming

De benoeming van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor een bepaalde periode, te weten:

  • 1.

    voor hen, die als ambtenaar in dienst bij de afdeling Publiekszaken werk-zaam zijn, voor de duur van dienstverband bij deze afdeling;

  • 2.

    voor hen, die lid van de Raad van de gemeente Aalsmeer zijn, voor de periode dat zij aaneengesloten lid van de Raad zijn;

  • 3.

    voor de Burgemeester en de wethouders van de gemeente Aalsmeer voor de tijd hij/zij burgemeester of wethouder van de gemeente Aalsmeer is;

  • 4.

    voor de overigen voor de in het benoemingsbesluit te bepalen periode.

Artikel 4 Leiding

Het afdelingshoofd van de afdeling Publiekszaken is belast met de leiding van de burgerlijke stand en ontleent de bevoegdheden aan het mandateringsbesluit van de gemeente Aalsmeer.

Artikel 5 Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het Gemeentehuis van de gemeente Aalsmeer

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt ten behoeve van de sluiting van een enkel, vooraf bepaald huwelijk of een enkele vooraf bepaalde registratie van een partnerschap. Na beëindiging van de plechtigheid of ingeval het specifieke huwelijk of de specifieke registratie van een partnerschap op de afgesproken dag geen doorgang vindt, verliest de locatie van rechtswege de status van aangewezen gemeentehuis. In geval het specifieke huwelijk of de specifieke registratie van een partnerschap niet is voltrokken op de vastgelegde datum en betrokkenen alsnog willen huwen of hun partnerschap willen laten registreren in een locatie anders dan genoemd in het tweede lid, dient ten aanzien van de locatie een hernieuwd aanwijzingsbesluit te worden genomen.

  • 3.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 6 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis voor eenmalig gebruik

  • 1.
    • a.

      Als gemeentehuis kunnen slechts gebouwen worden aangewezen waarvan het gebruik een permanent karakter draagt dan wel waarvoor door de gemeente een tijdelijke vergunning is afgegeven (bijvoorbeeld voor een evenement).

    • b.

      Daarnaast kan worden aangewezen het grondgebied in de directe nabijheid van het gebouw genoemd onder a.

    • c.

      De aanwijzing van een gemeentehuis voor eenmalig gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of goede zeden.

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt eerst dan nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor een huwelijkssluiting of de registratie van een partnerschap in een locatie binnen de gemeentegrenzen.

  • Het schriftelijk verzoek tot aanwijzing dient onder vermelding van de namen van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en de locatie, uiterlijk acht weken vóór de huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar te worden gemaakt. Het verzoek dient door ten minste één van de direct betrokkenen te zijn gedagtekend en ondertekend.

  • 3.

    De beheerder van de locatie stelt de locatie voor eenmalig gebruik voor de duur van de plechtigheid van huwelijkssluiting of de registratie van het partnerschap om niet ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting of de registratie van het partnerschap wordt bepaald door de gemeente.

  • 4.

    De tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting of de registratie van het partnerschap voor een ieder vrij en op eenvoudige wijze toegankelijk te zijn.

  • 5.

    Bij aanwijzing tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik dient de locatie naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt tenminste verstaan:

    • -

      de aanwezigheid van een tafel en stoelen;

    • -

      voldoende (dag)licht in de ruimte.

  • Aanwijzing leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 6.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan een reden zijn om de huwelijkssluiting of de registratie van een partnerschap niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

Artikel 7 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en het bevestigen van partnerschapsregistraties in het Gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot en met 16.00 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen en het bevestigen van partnerschapsregistraties op een vrije locatie op maandag tot en met zondag van 0.00 uur tot en met 24.00 uur één en ander afhankelijk van beschikbaarheid;

    • c.

      voor overige werkzaamheden op maandag , dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.30 uur tot 14.00 uur en op woensdag van 08.30 uur tot 17.00 uur.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan, met betrekking tot de “overige werkzaamheden” zoals genoemd onder c, op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan, met betrekking tot de “overige werkzaamheden” zoals genoemd onder c, op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan een ambtenaar van de burgerlijke stand, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschap

Op woensdagochtend om 9.00 uur en om 09.30 wordt gelegenheid gegeven voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschap in het Gemeentehuis.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand 2013.

  • 2. Het reglement treedt in werking op 1 juli 2013. Op dezelfde datum wordt het “reglement burgerlijke stand” vastgesteld op 1 januari 1998 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 juni 2013.
De wnd. secretaris,
mr. F.L. Romkema
De wnd. burgemeester,
Th. van Eijk.