Verordening commissie bezwaarschriften en klachten 8KTD 2015

Geldend van 01-05-2015 t/m heden

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften en klachten 8KTD 2015

De raden, de colleges en de burgemeesters van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, alsmede het algemeen en dagelijks bestuur van de Werkmaatschappij 8KTD;

  • o

    ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

  • o

    gezien het voorstel van de colleges d.d. 13 januari 2015;

  • o

    gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de “Verordening commissie bezwaarschriften en klachten 8KTD 2015”

Artikel 1 Begripsbepalingen

Indeze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen of over wiens gedraging een klacht is ingediend;

  • b.

    commissie: commissie voor bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13 Awb.

  • c.

    wet: Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    werkmaatschappij: de werkmaatschappij 8KTD;

  • f.

    voorzitter: de voorzitter van een kamer van de commissie.

Artikel 2 Inleidende bepalingen

  • 1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester van beide gemeenten of van het algemeen en dagelijks bestuur van de werkmaatschappij en die is belast met het onderzoek naar en de advisering over klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de wet, die betrekking hebben op een gedraging van een bestuursorgaan zoals raad, college (of een collegelid), de burgemeester van beide gemeenten of het algemeen of dagelijks bestuur van de werkmaatschappij.

  • 2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      de artikelen 4:18, 4:93; 4:94, 4:95 en 4:99 van de wet.

  • 3. De commissie is niet bevoegd als naar het oordeel van de raad, het college, de burgemeester of het algemeen en dagelijks bestuur van de werkmaatschappij:

    • a.

      het bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk is;

    • b.

      het bezwaar kennelijk ongegrond is;

    • c.

      aan het bezwaar volledig tegemoet wordt gekomen en andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen kunnen worden geschaad.

  • 4. In de gevallen als bedoeld in het derde lid beslist het bevoegde bestuursorgaan over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie is onderverdeeld in kamers:

    • a.

      de ambtenarenkamer, belast met de advisering over de beslissing op de bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van gemeentelijke rechtspositieregelingen;

    • b.

      de persoonsgebonden kamer, met name belast met de advisering over de beslissing op de bezwaarschriften die zijn ingediend tegen persoonsgerichte besluiten op grond van sociale zekerheids- of welzijnswetgeving;

    • c.

      de algemene kamer, belast met de advisering over de beslissing op de overige bezwaarschriften.

  • 2. Elke kamer bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden, die worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 3. De voorzitter en de leden kunnen geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel of een bestuursorgaan van de werkmaatschappij.

  • 4. De voorzitter van de algemene kamer is tevens de voorzitter van de commissie.

  • 5. Het college wijst per kamer één of meerdere van de leden aan als (plaatsvervangend) voorzitter.

  • 6. De voorzitter en de leden zijn respectievelijk tevens plaatsvervangend voorzitter en plaatsvervangend lid van beide andere kamers.

  • 7. Bij verhindering van de voorzitter en diens plaatsvervanger, regelt de kamer zijn vervanger.

  • 8. De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding die door de beide colleges en het dagelijks bestuur van de werkmaatschappij wordt vastgesteld.

  • 9. Bij het ontstaan van een vacature wordt een open sollicitatieprocedure gevolgd.

Artikel 4 Secretaris

De ambtelijk secretarissen van de commissie en haar kamers zijn door de colleges respectievelijk het dagelijks bestuur van de werkmaatschappij aangewezen ambtenaren.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden treden af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 2. De voorzitter en de leden kunnen worden herbenoemd.

  • 3. De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 4. De aftredende voorzitter en de aftredende leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Ingediend bezwaar- of klaagschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaar- of klaagschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bezwaar- of klaagschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

  • 3. In de ontvangstbevestiging wordt vermeld dat een commissie over het bezwaar- of klaagschrift zal adviseren.

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid (het verlangen van een schriftelijke machtiging van gemachtigde);

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het aan de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid (ter inzage legging stukken);

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid (geheimhouding verhandelde ter zitting).

Artikel 8 Bemiddeling

De secretaris kan in overleg met de partijen onderzoeken of het bezwaar of de klacht in der minne kan worden geschikt en daartoe de nodige handelingen verrichten.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1. De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de betreffende kamer bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1. Een hoorzitting wordt gehouden in de gemeente waar het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen is gevestigd.

  • 2. Binnen dit kader bepaalt de voorzitter plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

Artikel 11 Uitnodiging zitting

  • 1. De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan tenminste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2. Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken de datum of het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Quorum

  • 1. Voor het houden van een zitting is vereist dat tenminste twee leden van een kamer aanwezig zijn, onder wie in elk geval de voorzitter of zijn plaatsvervanger.

  • 2. De advisering vindt plaats door tenminste 3 leden.

Artikel 13 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaar- of klaagschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 14 Openbaarheid zitting

  • 1. De zitting van de algemene kamer is openbaar, tenzij de commissie al dan niet op verzoek van partijen anders beslist.

  • 2. De zittingen van de persoonsgeboden kamer en de ambtenarenkamer vinden achter gesloten deuren plaats.

  • 3. De vergaderingen van de algemene kamer worden op de in de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

Artikel 15 Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 en 9:10 derde lid van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde stukken, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 16 Nader onderzoek

  • 1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan, de indiener van het bezwaar- of klaagschrift en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan, de indiener van het bezwaar- of klaagschrift en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaar- of klaagschrift.

  • 6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies

Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaar- of klaagschrift dient te beslissen.

Artikel 19 Jaarverslag

  • 1. De commissie brengt jaarlijks een schriftelijk verslag uit over haar werkzaamheden in het afgelopen kalenderjaar.

  • 2. De commissie doet zo mogelijk aanbevelingen ter verhoging van de juridische kwaliteit op de terreinen waarmee zij in aanraking komt.

Artikel 20 Intrekking oude regelingen

De “Verordening commissie bezwaarschriften 2010” vastgesteld door de gemeenteraad van Tytsjerksteradiel op 17 december 2009 en de “Verordening behandeling bezwaarschriften en klachten personeelsaangelegenheden gemeente Tytsjerksteradiel” vastgesteld door de gemeenteraad van Tytsjerksteradiel op 23 september 2004 worden ingetrokken met ingang van de dag waarop deze verordening in werking treedt.

De “Verordening adviescommissie voor bezwaarschriften Achtkarspelen 2010” vastgesteld door de gemeenteraad van Achtkarspelen op 25 november 2010 wordt ingetrokken met ingang van de dag waarop deze verordening in werking treedt.

Artikel 21 Inwerkingtreding & citeertitel

Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2015 en kan worden aangehaald als “Verordening commissie bezwaarschriften en klachten 8KTD 2015”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel van 23 april 2015.
de gemeenteraad van Tytsjerksteradiel
de griffier, de voorzitter,
S.K. Dijkstra E. ter Keurs
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Tytsjerksteradiel op
secretaris, burgemeester,
O.de Jager mac.rc E. ter Keurs
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Tytsjerksteradiel op
burgemeester,
E.ter Keurs
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Achtkarspelen van 16 april 2015.
de gemeenteraad van Achtkarspelen
de griffier, de voorzitter,
mr. R. van der Heide G. Gerbrandy
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders
van Achtkarspelen op
secretaris, burgemeester,
mr. drs. E.H.C. van der Laan G. Gerbrandy
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Achtkarspelen op
burgemeester,
G.Gerbrandy
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van de werkmaatschappij 8KTD van 7 april 2015.
het algemeen bestuur van de Werkmaatschappij 8KTD
de secretaris de voorzitter
O.de Jager mac.rc. G. Gerbrandy
Aldus vastgesteld door het dagelijks bestuur van de werkmaatschappij 8KTD op
het dagelijks bestuur van de Werkmaatschappij 8KTD
de secretaris de voorzitter
O.de Jager mac.rc. G. Gerbrandy
ons kenmerk :
S2014-15116
dossier :
Z2014-08741
behandeld door :
Henk Roskammer
telefoonnummer :
(0511) 460 783
onderwerp :
Verordening commissie bezwaarschriften en klachten 8KTD 2015