Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR103036
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR103036/1
Regeling vervallen per 31-03-2015
Verordening op de monumentencommissie
Geldend van 01-04-2002 t/m 30-03-2015
Intitulé
Verordening op de monumentencommissieDe raad van de gemeente Alblasserdam;
Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders dd. 26 februari 2002, nr.
Gelet op de Gemeentewet, de Monumentenwet 1988 en de Monumentenverordening 2002;
B E S L U I T :
vast te stellen de volgende Verordening op de monumentencommissie
Artikel 1 Taak
Tot de taak van de monumentencommissie behoort het burgemeester en wethouders op verzoek of uit eigen beweging adviseren over de toepassing van de Monumentenwet 1988, de monumentenverordening en het monumentenbeleid in de meest ruime zin van het woord, daaronder mede begrepen zaken en/of aspecten die de cultuurhistorische waarden betreffen.
Artikel 2 Samenstelling
De commissie bestaat uit:
de wethouder, verantwoordelijk voor het monumentenbeleid, voorzitter;
een vertegenwoordiger van de welstandscommissie;
een vertegenwoordiger van de plaatselijke (regionale) historische vereniging
en overige leden, 3 in getal, die de vakdisciplines monumentenzorg, architectuur/ bouwhistorie en archeologie vertegenwoordigen;
een beleidsmedewerker voor monumentenzaken, secretaris.
Artikel 3 Benoeming van de commissie, zittingsduur en vergoeding
- 1.
De leden van de commissie worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders voor de duur van 4 jaar, voor het eerst in 2002.
- 2.
Bij tussentijds aftreden van één of meer leden van de commissie kunnen de leden een aanbeveling indienen bij burgemeester en wethouders voor de vervulling van de vacature.
- 3.
De leden van de commissie ontvangen een door burgemeester en wethouders te regelen vergoeding.
Artikel 4 Werkwijze en het houden van vergaderingen
- 1.
De commissie vergadert tenminste vijfmaal per jaar.
- 2.
Tenminste een week voorafgaand aan een vergadering ontvangt de commissie de convocatie en de overige stukken.
- 3.
Van de gehouden vergaderingen wordt een verslag gemaakt door de secretaris.
- 4.
De commissie adviseert in alle gevallen (ook) schriftelijk aan burgemeester en wethouders; het advies wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
- 5.
De commissie adviseert op basis van een meerderheidsstandpunt; de voorzitter en de secretaris nemen deel aan de beraadslagingen maar hebben geen stemrecht.
- 6.
De advisering over bouwplannen van geringe betekenis kan de commissie mandateren aan tenminste twee leden;
- 7.
De commissie doet jaarlijks vóór 1 mei schriftelijk verslag van haar activiteiten aan burgemeester en wethouders.
- 8.
De commissie is bevoegd nadere regelen te stellen omtrent haar werkwijze, zulks met inachtneming van deze verordening.
Artikel 5 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking de dag na afkondiging.
Artikel 6 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de monumentencommissie”.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl