Regeling vervallen per 22-02-2020

Reglement burgerlijke stand 2018 gemeente Almelo

Geldend van 12-02-2018 t/m 21-02-2020 met terugwerkende kracht vanaf 30-01-2018

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2018 gemeente Almelo

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND 2018 GEMEENTE ALMELO

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Overwegende dat

Per 1 januari 1995 bij wet Mulder de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is geïntroduceerd en

De gemeente Almelo nadere regelen wenst vast te stellen voor de burgerlijke stand

Gelet op

Het bepaalde in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek

Het bepaalde in de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994

BESLUIT

vast te stellen de navolgende regeling:

Reglement voor de burgerlijke stand 2018 van de gemeente Almelo

Reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijk stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand

Begripsomschrijving

Artikel 1

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • a)

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

  • b)

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994

  • c)

    het reglement: het reglement burgerlijke stand van de gemeente Almelo

  • d)

    het college: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo

  • e)

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, eerste volzin van het Burgerlijk Wetboek

  • f)

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, tweede volzin van het Burgerlijk Wetboek

  • g)

    gemeentehuis: plaats die bij besluit door het bevoegd gezag als zodanig is aangewezen

  • h)

    trouwen: het voltrekken van een huwelijk dan wel het registreren van een partnerschap, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

  • i)

    woonplaats: als ingezetene van Almelo ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP)

(Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand

Artikel 2

  • 1.

    Voor benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand komen uitsluitend in aanmerking ambtenaren in dienst van Klantcontactcenter (KCC) van de gemeente Almelo.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Voor benoeming tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand komen in aanmerking:

    • a.

      Personen, in dienst van de gemeente Almelo, maar niet werkzaam bij KCC, en die zich bereid hebben verklaard structureel huwelijken te voltrekken en partnerschappen te registreren;

    • b.

      Personen, woonachtig in de gemeente Almelo;

    • c.

      Leden van het college; of

    • d.

      Personen, die eenmalig een huwelijk zullen voltrekken of een partnerschap zullen registreren. Deze personen worden voor één dag benoemd, enkel om in de gemeente Almelo een huwelijk te voltrekken of partnerschap te registreren. Zij ontvangen geen salaris en vergoedingen en worden begeleid door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in dienst is van de gemeente Almelo.

  • 4.

    De bevoegdheid als bedoeld in artikel 2, lid 1 en 3 sub b en d is gemandateerd aan de leidinggevende van Klantcontactcenter.

  • 5.

    De in lid 3 sub c genoemde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand oefenen hun bevoegdheid als babs alleen uit op speciaal verzoek daartoe.

  • 6.

    De in lid 3 sub a en b bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden op de website van de gemeente gepresenteerd.

Benoeming

Artikel 3

  • 1.

    De benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand, als bedoeld onder artikel 2, lid 1 geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Almelo en zijn werkzaamheden uitoefent bij KCC. Zelfs wanneer in het benoemingsbesluit aan de benoeming geen termijn of andere beperking verbonden is, vervalt de benoeming als ambtenaar van de burgerlijke stand van rechtswege op de dag dat aan de ambtenaar ontslag is verleend als ambtenaar in dienst van de gemeente Almelo, dan wel op de dag waarop de feitelijke overplaatsing van de ambtenaar van naar een ander organisatieonderdeel zich voltrekt.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 onder a, waarvan de benoeming is gedaan na inwerkingtreding van dit reglement, wordt benoemd voor een periode van ten hoogste twee jaren. Verlenging van de benoeming is mogelijk.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 sub b, wordt benoemd voor een periode van bepaalde of onbepaalde tijd, genoemd in het benoemingsbesluit.

  • 4.

    De buitengewoon ambtenaar als bedoeld in artikel 2, lid 3 onder c wordt benoemd voor de periode dat hij als wethouder of burgemeester deel uitmaakt van het betreffende bestuursorgaan.

  • 5.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld onder artikel 2, lid 3 onder d wordt uitsluitend benoemd voor eenmalige voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, waarvan de datum wordt genoemd in het benoemingsbesluit.

  • 6.

    De benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die gedaan is na inwerkingtreding van dit reglement, eindigt bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd.

  • 7.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die hun bevoegdheid gedurende een jaar niet hebben uitgeoefend, worden om die enkele reden als zodanig ontslagen.

  • 8.

    De benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand eindigt op het moment dat de babs niet woonachtig is in de gemeente Almelo.

  • 9.

    Benoeming, schorsing en ontslag vinden namens het College plaats door of namens de leidinggevende van KCC.

Leiding

Artikel 4

De manager Burgerzaken en ontvangst van is belast met de algemene en dagelijkse leiding van het bureau van de burgerlijke stand. Hij kan anderen met de uitvoering hiervan belasten.

Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Artikel 5

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 1 voltrekt geen huwelijken, waarvoor kosten worden berekend, binnen de voor hem geldende werktijden, anders dan met toestemming van de manager burgerzaken en ontvangst.

  • 2.

    Bij de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk een door de gemeente ter beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst. Door of vanwege de Manager Burgerzaken en Ontvangst gegeven aanwijzingen met betrekking tot de kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.

  • 3.

    Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de instructies van de Manager Burgerzaken en Ontvangst.

  • 4.

    (Buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2 dienen elk huwelijk of partnerschapsregistratie te voltrekken en maken geen onderscheid naar ras, geloofsovertuiging en/of seksuele geaardheid.

Vergoeding voor werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Artikel 6

  • 1.

    Met uitzondering van de persoon als bedoeld onder artikel 2, lid 3 sub d, ontvangt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor ieder door hem afzonderlijke voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 2.

    In alle overige gevallen maken (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand geen aanspraak op een vergoeding.

Openstelling

Artikel 7

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor het publiek:

    • a.

      Voor huwelijksvoltrekkingen op maandag tot en met zondag van 9.00 tot 22.00 uur.

    • b.

      Voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand op maandag van 9.00 uur tot 9.15 uur.

    • c.

      Voor overige werkzaamheden gelden dezelfde openingstijden als die voor team Burgerzaken en Ontvangst van KCCzijn vastgesteld.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op een zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, als belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van hetgeen is bepaald in dit artikel.

Locatie

Artikel 8

  • 1.

    De (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    In aanvulling op lid 1 wordt voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen als gemeentehuis iedere plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Almelo aangewezen, onder voorwaarde dat:

  • ·

    De eigenaar dan wel de gebruiker van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;

  • ·

    De eigenaar dan wel beheerder van de plaats de locatie om niet ter beschikking aan de gemeente stelt;

  • ·

    De veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;

  • ·

    Geen strijd met de openbare orde of de goede zeden optreedt;

  • ·

    Het verzoek dient te voldoen aan de bepalingen in het raadsbesluit van 7 december 2010 (nr. 2010/21292).

Het niet voldoen aan de bepalingen kan een reden zijn om de plechtigheid niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden, zonder dat de gemeente Almelo aansprakelijk kan worden gesteld voor de daaruit voortvloeiende kosten.

3.In afwijking van lid 2 vinden de huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4. van de Wet rechten burgerlijke stand plaats in een spreekkamer van het gemeentehuis aan de Haven Zuidzijde 30 te Almelo.

Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie

Artikel 9

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk.

  • 2.

    Van het bruidspaar of partners dient tenminste één persoon ingeschreven staan in de BRP van de gemeente Almelo en woonachtig te zijn in de gemeente Almelo.

  • 3.

    Het voltrekken van kosteloze huwelijken en het registreren van kosteloze partnerschappen vindt plaats in het Gemeentehuis aan de Haven Zuidzijde 30 in Almelo. De huwelijksvoltrekking dan wel partnerschapsregistratie vindt plaats in aanwezigheid van uitsluitend de getuigen genoemd in de akte.

  • 4.

    De randvoorwaarden voor de kosteloze ceremonie zijn:

  • ·

    De kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze partnerschapsregistraties duren maximaal 15 minuten. Artikel 7, lid 1 sub b is van overeenkomstige toepassing.

  • ·

    Er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking sluit.

  • ·

    Er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

  • ·

    Er wordt geen geschenk gegeven door of namens de gemeente Almelo.

Reservering huwelijk

Artikel 10

Een huwelijksdatum kan vanaf het kalenderjaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.

Schakelbepaling

Artikel 11

  • 1.

    De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 2.

    De bepalingen in dit reglement zijn ook van toepassing op de zogenaamde ‘rewedding’.

Slotbepaling

Artikel 12

  • 1.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college.

  • 2.

    Dit reglement treedt direct in werking, onder intrekking van het reglement burgerlijke stand met kenmerknummer BenW - 1302513.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand 2018 Gemeente Almelo.

Almelo, 30 januari 2018

Het college van Burgemeester en Wethouders,

De secretaris De burgemeester