Evenementenbeleid Alphen aan den Rijn

Geldend van 06-07-2017 t/m heden

Intitulé

Evenementenbeleid Alphen aan den Rijn

De raad van de gemeente Alphen aan den Rijn;

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 2:24 en 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Alphen aan den Rijn;

B E S L U I T vast te stellen het volgende;

Evenementenbeleid Alphen aan den Rijn

1. Tradities en toekomst

De Alphense jaarmarkt die ooit als paardenmarkt begon en nu uitgegroeid is tot een bekend evenement in de regio. Het luilakvoetbal dat in Boskoop ontstond als vervanging van het lawaai maken op de zaterdag voor Pinksteren. In de zomer huttenbouw en vakantiespelen waar kinderen van genieten. De Trekkertrek in Koudekerk aan de Rijn waar we de kracht van de landbouw zien. Bij het einde van de oogsttijd hoort in Benthuizen de bietenoptocht. De Oldtimerdag zet niet alleen de bezoeker maar juist het vervoermiddel centraal staat. En natuurlijk op Koningsdag overal in de gemeente Oranjefeesten. Jarenlang kent Alphen aan den Rijn al evenementen en steeds komen er nieuwe tradities voor de toekomst bij. Lakeside, Zomerspektakel, Oktoberfesten, Alphen Culinair en er zullen nog veel nieuwe evenementen volgen.

De hoeveelheid vrijwilligerswerk die gaat zitten in het organiseren van toernooien, optochten, tentoonstellingen en feesten is niet te meten. Wel is het duidelijk dat het de organisatoren steeds weer lukt om elk jaar weer duizenden mensen een leuke dag te bezorgen waar naar uitgekeken wordt. De vele lokale evenementen dragen bij aan de gemeenschapszin in de verschillende wijken en kernen van onze gemeenten. Maar ook een wijde omgeving kan door evenementen zien wat Alphen aan den Rijn te bieden heeft.

De gemeente juicht evenementen toe en steunt organisatoren van evenementen. Dit doen we door duidelijkheid te bieden op de site en de mogelijkheid van persoonlijke begeleiding door de evenementencoördinator. Deze is de vraagbaak voor alle evenementenorganisatoren en weet de weg naar het juiste antwoord te vinden. Nieuwe organisatoren worden van harte uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Doel is om zo snel en soepel mogelijk tot vergunningverlening te komen.

Bij evenementen komen veel vragen kijken. Hoe zorgen we voor veilige evenementen zonder verstoring van de openbare orde? Op welke manier blijven activiteiten ook voor de buren ‘een feestje’? Welke evenementen stimuleren en subsidiëren we? Welke evenementen dragen bij aan de profilering die we willen bereiken? Met dit evenementenbeleid, op basis van een eerder besproken startnotitie, heeft de gemeente een helder kader zodat ook het organiseren van een evenement leuk blijft.

2. Ambities

2.1 Evenementen: waardevol!

De evenementen die in de acht kernen van de gemeente Alphen aan den Rijn worden georganiseerd (op basis van vergunningaanvragen en meldingen circa 450 per jaar) zijn vanuit verschillende perspectieven waardevol. Evenementen brengen een levendige sfeer tot stand. Dit is goed voor de aantrekkelijkheid van de gemeente voor bewoners en bezoekers. Waar iets te doen is komen mensen, die vervolgens ook de lokale economie versterken door de uitgaven.

Ook zijn evenementen belangrijk voor de sociale samenhang. Samen organiseren en samen vieren versterkt de band tussen inwoners en ondernemers. Door evenementen worden tradities in stand gehouden en de identiteit van de gemeente versterkt.

2.2 Citymarketing: naar een groene stad met lef

In het citymarketing rapport ‘Groene stad met lef’ wordt waarderend gesproken over evenementen: “Er is een kleurrijk palet aan festivals en evenementen, die gedragen worden door enthousiaste vrijwilligers, ondersteund door het bedrijfsleven en gefaciliteerd door de gemeente.” In het rapport wordt voorgesteld om een consequente citymarketing in te zetten onder de noemer ‘Groene stad met lef’. Evenementen kunnen volgens het rapport een bijdrage leveren aan merkpromotie van Alphen aan den Rijn. Het evenementenbeleid sluit aan bij de citymarketing van onze gemeente.

2.3 Participatie

Op basis van de startnotitie evenementenbeleid heeft er ‘beginspraak’ plaatsgevonden waarbij aan ondernemers, organisatoren en de gemeenteraad is gevraagd om te reageren op de startnotitie. Onderwerpen die hierbij aan de orde zijn gesteld:

• Maak duidelijk met welke evenementen Alphen aan den Rijn zich op de kaart wil zetten.

• Aanvraagtermijn voor vergunning en subsidies wordt als lang ervaren. Daarbij moeten voor jaarlijkse activiteiten steeds opnieuw de stukken worden aangeleverd. Op de website staan de criteria voor een melding. Voldoet een evenement niet aan alle criteria, dan moet een vergunning worden aangevraagd.

• Aandacht voor bereikbaarheid van winkels en de toegevoegde waarde van evenementen voor winkels. Voorkomen moet worden dat een evenement een negatief effect heeft op de omzet van de winkeliers.

• Rommel en afval het liefst direct na evenement opruimen. Mogelijk kunnen gemeentelijke schoonmaakplanningen hierop worden afgestemd. Ook wordt voorgesteld gemeentelijke middelen in te zetten voor organisatie van evenementen.

• Overweeg om aan de Koningsdagfeesten naast een vast bedrag ook een bedrag per hoofd van de bevolking toe te kennen.

• Hoewel alle risico's niet zijn af te dekken, zal er bij aanvragen voor evenementenvergunning met een risicoprofiel worden gewerkt.

• Het evenementenbeleid zal om de 2 jaar worden geëvalueerd. De raad zal hier intensief bij worden betrokken.

2.4 Ambities

De gemeente heeft drie ambities met dit evenementenbeleid:

1. Leefbaar en veilig: ‘voor iedereen een feest’. De gemeente streeft naar beperkte maar heldere regels voor evenementen over locaties, geluid, eindtijden, gebruik van openbare ruimte, alcoholgebruik en milieu. Hiermee zetten we in op veilige evenementen waarbij overlast beperkt wordt.

2. Dienstverlening op orde: ‘de gemeente doet mee’. De gemeente is betrokken bij vergunningverlening, handhaving en gebruik van de openbare ruimte. Onze dienstverlening op deze terreinen is tijdig, pro-actief en meedenkend. Zo ondersteunen we organisatoren van evenementen bij hun werk.

3. Sterk profiel: ‘Alphen in de agenda’. Evenementen zijn belangrijk voor de aantrekkelijkheid van Alphen. Enerzijds door de saamhorigheid van inwoners en anderzijds door bredere bekendheid en profilering. Door middel van een regeling steunen we Oranjevieringen die belangrijk zijn voor de saamhorigheid èn evenementen die passen in citymarketing van Alphen aan den Rijn. Regionale aantrekkingskracht en een onderscheidend karakter zijn hierbij een pré. Met goede promotie zetten mensen Alphense evenementen in hun agenda.

3. Kaders: Voor iedereen een feest

3.1 Waar is het feest?

De gemeente Alphen aan den Rijn heeft mooie locaties om evenementen te organiseren. Het gemeentelijk evenementenbeleid richt zich op evenementen die openbaar toegankelijk zijn. Evenementen mogen niet overmatige overlast veroorzaken voor de omgeving. Locaties moeten dan geschikt zijn voor evenementen.

Locaties die structureel gebruikt worden voor evenementen worden planologisch aangewezen als evenementenlocatie. Deze locaties hebben voldoende openbare ruimte om middelgrote of grote evenementen te huisvesten. Ook passen evenementen ruimtelijk op de locaties omdat ze in het centrum, in parken en parkeerterreinen liggen. De veiligheidsregio heeft onderzocht ofhier veilig een evenement gehouden kan worden gelet op het aantal mensen. .

Gezien de meerwaarde van evenementen voor de sociale samenhang en aantrekkelijkheid van de gemeente is een zekere mate van overlast aanvaardbaar. Evenementen versterken ook de centrumfunctie, dragen bij aan city-marketing, zijn aanvullend op het winkelbestand en belangrijk voor de levendigheid., Om anderzijds de woonfunctie te beschermen stellen we nadere regels. Evenementen moeten niet ten koste gaan van de openbare ruimte, de strijd om vierkante meters en de inrichting van de openbare ruimte.

Hierbij gelden nadere regels over aantallen bezoekers en aantallen evenementdagen. Daarnaast worden in dit beleid regels gesteld over geluid, tijden, milieu, verkeer en parkeren.

Locaties Uitgangspunten

Structurele locaties • Zie bijlage

Rusttijden Na een week met meerdere evenementdagen volgt minimaal een week rust. Uitzondering hierop zijn de collectieve festiviteiten en de evenementen rondom Jaarmarkt.

3.2 Vergunningplicht

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) stelt vergunningen verplicht voor evenementen die voor iedereen toegankelijk zijn. Het gaat hierbij zowel om betaalde als onbetaalde evenementen. Doel hiervan is de overlast voor omwonenden en winkeliers en ondernemers te beheersen en de veiligheid te kunnen toetsen. In dit hoofdstuk worden de regels voor evenementen beschreven. In het volgende hoofdstuk komt vergunningverlening, waaronder de toets op veiligheid, en handhaving aan de orde. Uitgangspunten hierbij zijn onderstaande artikelen uit de APV.

Algemene Plaatselijke Verordening Alphen aan den Rijn

Artikel 2:24 Begripsbepaling

  • 1.

    In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

    a. bioscoopvoorstellingen;

    b. markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 5:22 van deze verordening;

    c. kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

    d. het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

    e. betogingen, sameenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

    f. activiteiten als bedoeld in artikel 2:9 en 2:39 van deze verordening.

  • 2.

    Onder evenement wordt mede verstaan:

    a. een herdenkingsplechtigheid;

    b. een braderie;

    c. een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in in artikel 2:3 van deze verordening, op de weg;

    d. een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg;

    e. een straatfeest of buurtbarbecue op één dag (klein evenement).

Artikel 2:25 Evenement

  • 1.

    Het is verboden zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te orgaaniseren.

  • 2.

    Geen vergunning is vereist voor een klein evenement, indien:

    a. het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 100 personen;

    b. het evenement tussen 9.00 en 23.00 uur plaats vindt;

    c. geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 08.00 uur of na 23.00 uur;

    d. het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormt voor het veerkeer en de hulpdiensten;

    e. slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10m2 per object;

    f. er een organisator is; en

    g. de organisator ten minste 15 werkdagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester; en

    h. er geen ballonnen worden opgelaten.

  • 3.

    De burgemeester kan binnen 14 dagen na ontvangst van de melding besluiten een klein evenement te verbieden, indien er aanleiding is te vermoeden dat daardoor de opanbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.

3.3 Soorten evenementen

Evenementen zijn er in verschillende soorten die allemaal een eigen aanpak vragen. Op basis van de complete vergunningsaanvraag wordt een risicoscan gedaan, die een indicatie geeft over hoe risicovol een evenement wel of niet is. Deze scan kan naar boven of beneden bijgesteld worden door de vergunningverlener, in nauwe samenspraak met de hulp(advies)diensten.

We gebruiken onderstaande 4 risicoklassen die gebaseerd zijn op richtlijnen vanuit de veiligheidsregio . De adviezen voor de A en B—evenementen lopen via de lokale hulpdiensten. De adviezen voor de B+ en C evenementen lopen via het regionale evenementenloket, die hiermee de regionale evenementenkalender en personele planning bij de hulpdiensten kan coördineren.

Risicoklassen

A: regulier evenement met geen/weinig risico

B-: regulier evenement met enig risico

B+: aandacht evenement

C: risicovol evenement

Overige

• De APV kent naast evenementen ook incidentele festiviteiten (artikel 4:3) voor inrichtingen die vallen onder Activiteitenbesluit Milieubeheer zoals horeca.

Per jaar mag een inrichting 12x een incidentele festiviteit melden bij de Omgevingsdienst Midden- Holland, waarvan max. 6 keer voor buiten. De melding moet minimaal 2 weken van te voren worden gedaan.

• Ook zijn er collectieve festiviteiten (bijvoorbeeld de Jaarmarkt, Koningsdag, kroegentochten en Oud& Nieuw) die aan meerdere (horeca)inrichtingen zijn verbonden en die door het college van burgemeester en wethouders jaarlijks voor 1 december worden vastgesteld voor het jaar erna. Naast georganiseerde evenementen zijn er incidenteel (meestal kleine) spontane evenementen waarvoor, met behulp van sociale media, in korte tijd mensen gemobiliseerd worden. Wanneer deze activiteiten geen organisator kennen zullen hier geen vergunningen voor worden aangevraagd. Bij overlast wordt vooraf en/of tijdens het evenement tegen deze activiteiten opgetreden,

• In het buitengebied van de gemeente worden tent- en schuurfeesten georganiseerd in niet daarvoor bestemde (tijdelijke) bouwwerken waar tussen 50 en 1.000 personen komen. Ondanks het besloten karakter van deze feesten vallen deze feesten op grond van een rechterlijke uitspraak onder de vergunningplicht. Het tent- en schuurfeestenbeleid is als bijlage toegevoegd.

3.4 Geluid

Feestgeluid draagt bij aan de feestvreugde die bezoekers ervaren. Muziekoptredens, applaus bij sportevenementen en toeters tijdens een kermis zijn onlosmakelijk met activiteiten verbonden. Om de overlast voor de omgeving te beperken stelt de gemeente richtlijnen voor geluid die we aanvaardbaar achten vanwege de maatschappelijke waarde van evenementen en de beperkende maatregelen die gesteld worden aan evenementen. Wanneer richtlijnen niet gehaald kunnen worden zal op basis van adviesnadere voorwaarden gesteld worden die de overlast beperken. Door het aantal evenementdagen per locatie te beperken en na meerdere middelgrote en grote evenementen in een week een rustweek in te bouwen worden omwonenden beschermd.

Richtlijnengeluid

I. Kleine evenementen (< 100 personen) Geluidsbelasting op gevels van woningen van derden:

• gemiddelde belasting (Leq,T ) maximaal 70dB(A);

II. Middelgrote evenementen (100- 1.000 personen) Geluidsbelasting op gevels van woningen van derden:

• gemiddelde geluidsniveau (Leq,T) niet hoger zijn dan 80 dB(A) én 95 dB(C).

III. Grote evenementen (> 1.000 personen) Geluidsbelasting op gevels van woningen van derden:

• gemiddelde geluidsniveau (Leq,T) niet hoger zijn dan 80 dB(A) én 95 dB(C);

Kermis ( Geluidsbelasting op gevels van woningen van derden:

• gemiddelde geluidsniveau (Leq,T) niet hoger zijn dan 75 dB(A) én 90 dB(C) vanwege duur van evenement in dagen en uren.

Tent- en schuurfeesten Geluidsbelasting op gevels van woningen van derden of 50 meter afstand van het podium:

• gemiddelde geluidsniveau (Leq,T) niet hoger zijn dan 80 dB(A) én 95 dB(C);

3.5 Tijden

Duidelijke afspraken over de (eind-)tijden van evenementen zorgt er voor dat overlast in tijd beperkt blijft. De begintijd is in het algemeen 9:00 uur ’s ochtend, voor op- en afbouwactiviteiten kan hiervan worden afgeweken. Hierover wordt door de organisatie tijdig gecommuniceerd met omwonenden. Bij tent- en schuurfeesten zijn de tijden tot wanneer bezoekers welkom zijn afgestemd op horecatijden. De komende periode willen we voor jaarlijkse evenementen die in kernen en wijken draagkracht kennen een pilot uitvoeren met verlengde evenemententijden. Als blijkt dat evenementen toch tot overlast of overschrijding van regels zal leiden, krijgen de organisatoren in het vervolg geen verlengde openingstijden.

Tijden (begintijd 9:00 uur)

I. Kleine evenementen (< 100 personen) 23:00 uur (eindtijd)

II. Middelgrote evenementen (100-1.000 personen) Zondag t/m donderdag:

• muziek en drankverstrekking stopt om 23:00 uur; en

• evenement stopt om om 24:00 uur.

Vrijdag, zaterdag en voorafgaand aan officiële feestdagen:

• muziek en drankverstrekking stopt om 24:00 uur; en

• evenement stopt om 01:00 uur.

Wanneer er op een locatie meerdere evenementdagen in een week plaatsvinden zal er de navolgende week geen evenement plaatsvinden, met uitzondering van de evenementen rondom de Alphense jaarmarkt èn collectieve evenementen.

III. Grote evenementen (> 1.000 personen)

Pilot jaarlijkse feesten Mogelijkheid om (als pilot) op 1 dag of max. 2 avonden naar keuze, waar een vrije of feestdag op volgt, latere eindtijden aan te vragen:

-Muziek na 0.00 uur naar lagere geluidsnorm/achtergrondniveau

-Einde muziek: 1.00 uur

-Einde drankverstrekking: 1.30 uur

-Einde evenement; feestlocatie leeg: 2.00 uur

Evenementen die hier voor in aanmerking komen zijn: -Dorpsfeest Aarlanderveen, Dorpsfeest Zwammerdam, Helemaal Top Tentfeest, Zomerspektakel Benthuizen, Tentfeest S.V. Aarlanderveen, Jaarmarkt Hazerswoude-Dorp, Braderie Boskoop, Jaarmarkt Alphen aan den Rijn en Bevrijdingsfestivals.

Tent- en schuurfeesten

Voor tent- en schuurfeesten die buiten inrichting plaatsvinden gelden een aantal regels die vergelijkbaar zijn met de horecabeleid.

• Vanaf 01:30 uur geen nieuwe bezoekers welkom.

• Vanaf 02:30 uur drankverstrekking stopt.

• Muziek stopt om 03:00 uur.

• Vanaf 04:00 uur geen aanwezigen in tent of schuur en feestterrein.

Hierbij valt te denken aan:

-After Carnavalsfeest Boskoop

-Tentfeest Rampenfeest, Hazerswoude-Dorp

-Tentfeest Trekstar, Hazerswoude-Rijndijk

-Tentfeest Windkracht, Koudekerk a/d Rijn

Maatwerk

Voor speciale gelegenheden als Kerst, Oud en Nieuw en EK/WK’s wordt maatwerk ingezet.

3.6 Op- en afbouwen

Naast de evenementen zelf zorgt ook op – en afbouwen voor beslag op de openbare ruimte. Daarom zijn hier een aantal regels voor:

-tussen 23.00 uur en 7.00 uur mag er niet op/afgebouwd worden om de nachtrust voor omwonenden te respecteren. De evenementenorganisator brieft zijn toeleveranciers hier strak op.

-de op/afbouwperiode wordt zo kort mogelijk rond de evenementdatum gepland, zodat het openbaar gebied weer snel voor het uiteindelijke doel beschikbaar is.

-op/afbouwen op zondag is niet wenselijk. In ieder geval wordt rekening gehouden met de zondagsrust en kerkbezoek. Kerken moeten bereikbaar blijven per auto voor slecht ter been zijnde kerkbezoekers.

3.7 Collectieve festiviteiten en rondgangen

Naast evenementen op vaste locaties zijn er ook evenementen die op verschillende locaties plaatsvinden.

Overige evenementen Uitgangspunten

Collectieve festiviteiten Op alle locaties mogelijk .

• Koningsdag

• Sinterklaasintocht

• Sportwedstrijden op grootscherm

• Schaatstochten

• Dodenherdenking

• 5-mei vieringen

Rondgangen Start-finish als evenementenlocatie.

• Wielerronde

• Wandeltocht

• Hardloopwedstrijd

• Carnavalsoptocht

Tent- en schuurfeesten Buiten bebouwde kom. Minimaal vier weken er tussen per locatie.

Evenement in een gebouw of afgesloten terrein (met andere bestemming)

Bij evenementenvergunning is een gebruiksvergunning/omgevingsvergunning nodig, waarbij voorwaarden gesteld kunnen worden aan gebruik en veiligheidsmaatregelen. Geluidsnormen vanuit activiteitenbesluit zijn hierbij van toepassing, wanneer hiervoor ruimere normen nodig zijn kan dit via een incidentele festiviteit.

3.8 Milieu

Bij evenementen blijft afval achter: van plastic serviesgoed tot zwerfafval. De evenementenorganisator is verantwoordelijk voor het opruimen van afval en het voorkomen van milieuvervuiling- en verontreiniging. Voor sommige onderdelen biedt de gemeente haar diensten aan.

Milieu Uitgangspunten

Afval

Organisator zorgt voor voldoende afvalbakken, scheiding van afval en het direct afvoeren van afval naar erkend afvalinzamelaar. Wanneer de organisator ’s nachts afval opruimt dient hierbij stilte in acht worden genomen.

Waterkwaliteit

Organisator zorgt voor voldoende toiletten die aangesloten zijn op vuilwaterriool of voor chemische toiletten.

Lichtoverlast

Aan belichting kunnen nadere regels worden gesteld om overlast te voorkomen.

3.9 Gezondheid

Tijdens veel evenementen wordt alcohol gebruikt. De gemeente heeft een preventie- en handhavingsplan alcohol 2014-2016. Bij evenementen krijgt alcoholmatiging aandacht evenals het gebruik van drugs en gehoorschade.

Gezondheid Uitgangspunten

Preventie

Bij vergunningverlening informatie verstrekken aan organisatoren.

Ontheffing alcohol

Voor het schenken van zwakalcoholhoudende drank (maximaal 15% alcohol) is een ontheffing van de Drank- en Horecawet nodig die gelijktijdig met evenementenvergunning aangevraagd kan worden. Tijdens evenement dient bij tappunten een leidinggevende aanwezig te zijn van onbesproken gedrag. Wanneer horecagelegenheden tijdens evenement een ontheffing voor het buiten schenken van alcohol willen hebben moet dit via organisatie van evenement worden aangevraagd. Onder de leeftijd van 18 jaar wordt geen alcohol geschonken, organisatoren nemen aantoonbare maatregelen hiervoor.

Drugs

Er geldt een zero tolerance beleid voor drugs. Bij evenementen waar drugsgebruik verwacht wordt zal preventief fouilleren door beveiliging worden in gezet.

Veiligheid

Glaswerk is verboden.

Geluid

Bij gevaar voor geluidsdoofheid voor bezoekers worden preventieve middelen aangeboden door organisator.

3.10 Gebruik openbare ruimte

De meeste evenementen vinden plaats in de openbare ruimte. De gemeente stelt aan dit gebruik van de openbare ruimte een aantal voorwaarden.

Gebruik openbare ruimte Uitgangspunten

Aanpassingen

De organisator levert de gebruikte openbare ruimte op in dezelfde staat als voor het evenement. Eventuele schade wordt verhaald op de organisator. Door de gemeente (Uitvoering & Service) wordt een schouw gedaan. Risico’s van het gebruik van de openbare ruimte voor evenementen zijn voor organisator.

Beeldschermen

Beeldschermen, maar ook banners, mogen geen belemmering zijn voor doorstroming verkeer en verkeersveiligheid.

(vreugde-)vuur

• Het is verboden om vuur in de open lucht aan te leggen of te stoken. Uitzondering hierop is vuur dat geen brandgevaar oplevert zoals kaarsen, fakkels en vuur ontstoken voor bakken en braden (BBQ).

• Onder voorwaarden kan een ontheffing worden verleend (omgevingsdienst Midden-Holland).

Vuurwerk

Evenementen kunnen door een professioneel vuurwerkbedrijf een ontheffing voor vuurwerk laten aanvragen bij de Omgevingsdienst Midden Holland, die hiervoor gemandateerd is door de Provincie Zuid-Holland.

Vuurwerkverkooppunten kunnen een aanvraag voor een vuurwerkdemo in de decembermaand doen bij de Omgevingsdienst.

Alle vuurwerkaanvragen worden door de brandweer getoetst.

Promotie

De organisator kan verzoeken voor vermelding via de gemeentelijke communicatiekanalen.

Sampling

Voor promotieactiviteiten dient een ontheffing in gebruik nemen openbaar gebied te worden aangevraagd waaraan voorwaarden worden gesteld inzake overlast, afval en calamiteitenroutes.

Betaald parkeren

Voor de inrichting van evenementen kan de gemeente parkeerterreinen beschikbaar stellen (met name Aarplein), dit gaat ten koste van opbrengsten parkeerexploitatie.

3.11 Verkeer en parkeren

Voor sommige evenementen is het vanuit verkeersveiligheid en openbare orde nodig om wegen af te sluiten, omleidingen in te zetten en borden te plaatsen en/of verkeersregelaars in te zetten. Vanuit politie en gemeente (wegbeheer/verkeer) worden aanwijzingen gegeven welke maatregelen/aantallen op welke punten genomen moeten worden. Hierbij worden een aantal uitgangspunten gehanteerd. Veel evenementen zijn gericht op de nabije omgeving en zullen weinig parkeerruimte voor auto’s vragen. Voor grotere evenementen is rondom het centrum en het Zegerslootgebied voldoende parkeergelegenheid.

Verkeer Uitgangspunten

Verkeerscirculatieplan

Organisatie stelt op basis aanwijzing gemeente en politie verkeerscirculatieplan op.

Inrichting

• Hulpdiensten moeten locatie en omliggende panden altijd kunnen bereiken. Brandkranen moeten altijd vrijgehouden worden.

• Routering van het openbaar vervoer moet gegarandeerd blijven. Noodzakelijke omleidingen van busvervoer Arriva dienen door de organisatie bij de gemeentelijke wegbeheerder te worden aangevraagd.

• Winkels en bedrijven moeten bereikbaar blijven voor publiek en moeten van tevoren geïnformeerd worden in verband met het aanleveren van goederen.

• Omwonenden worden twee weken van tevoren op de hoogte gesteld.

• Woningen moeten te voet bereikbaar blijven.

• Bruggen moeten open en dicht kunnen blijven gaan. Indien noodzakelijk moeten verkeersregelaars de brug vrijmaken van bezoekers. De organisatie licht ruim voorafgaand aan het evenement en brugbedieningscentrum Steekterpoort in.

• In plan moet calamiteitenroute worden aangewezen.

Afsluiting

• Organisator regelt de afzettingen.

• Verkeersregelaars worden ingezet door de organisatie, dit betreft aangestelde verkeersregelaars.

• Afsluitingen van openbare ruimte en openbare parkeerplaatsen worden van te voren aangekondigd.

Parkeren

• Bij middelgrote en grote evenementen dient de organisator een parkeerplan aan voor auto’s en fietsers aan te leveren (afhankelijk van doelgroep evenement).

Pontons

• Inzet van pontons dient aangevraagd te worden bij Provincie Zuid Holland

3.12 Afwijkingen

Voor bijzondere omstandigheden is het mogelijk niet verstandig of zinvol om te handelen volgens de beleidsregels. De burgemeester kan afwijken van strikte toepassing van het beleid.

Afwijkingsmogelijkheden

De burgemeester is bevoegd van het evenementenbeleid af te wijken, indien strikte toepassing voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding met het doel van dit evenementenbeleid.

4. Vergunningverlening en handhaving

4.1 Vergunningsproces

De vergunningverlening voor evenementen is er op gericht om organisatoren via één loket te helpen. Kleinere evenementen kunnen gemeld worden via een digitaal formulier. Voor (middel)grote evenementen kan de vergunning digitaal worden aangevraagd (inclusief zaken als ontheffing Drank- en Horecawet).

De uiterste indieningstermijn voor een evenementenvergunning is afhankelijk van het risicoprofiel. Na ontvangst van de complete aanvraag wordt een risicoscan gedaan, waaruit een risicoclassificatie volgt: a, b-, b+ of c. In uitzonderlijke gevallen kan de classificatie af/opgeschaald worden. Voor een verleende vergunning wordt een legesfactuur verstuurd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen commerciële en niet-commerciële legestarieven.

Na ontvangst wordt de aanvraag gepubliceerd op digitale wijze en via huis-aan-huiskranten. Vergunning voor evenementen worden verleend door de burgemeester. Verleende vergunningen worden wederom gepubliceerd.

Evenement Risico-analyse Uiterste indieningstermijn voor complete aanvraag

Klein evenement

(< 100 personen): meldingsplicht Een klein evenement kan als melding worden ingediend als het voldoet aan alle meldingsvoorwaarden.

Bij de melding dient altijd een inrichtingstekening te worden bijgevoegd. Een gemeentelijke ondergrondtekening kan worden opgevraagd.

Melding wordt getoetst of inderdaad aan voorwaarden is voldaan. Binnen twee weken wordt aanvrager hiervan op de hoogte gesteld (eventueel met beperkte voorwaarden).

15 werkdagen

(Middel)groot evenement (> 100 personen): vergunningsplicht A evenement: waarbij het (zeer) onwaarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergen van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.

8 weken

B evenement: waarbij het waarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergen van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.

B evenementen worden ingedeeld in B- en B+ 13 weken

C evenement waarbij het zeker or de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu en maatregelen of voorzieningen vergen van het daartoe bevoegd gezag om die dreiging weg te nemen of de schadelijke gevolgen te beperken.

13 weken

Bij voorkeur: half jaar van tevoren 1e gesprek

Bij een te late of incomplete aanvraag kan tijdige en goede advisering niet gegarandeerd worden en kan besloten worden de aanvraag niet in behandeling te nemen en dus geen vergunning te verlenen. Bij evenementen zonder vergunning treedt de gemeente handhavend op.

Weigeringsgronden voor een vergunningsaanvraag zijn belangen op het gebied van:

-openbare orde

-de openbare veiligheid

-de volksgezondheid

-de bescherming van het milieu

Overige zaken die een rol kunnen spelen zijn:

-economische nadelige gevolgen voor de winkeliers of bedrijven

-veel bezwaren vooraf van belanghebbenden

-evenement past niet bij citymarketinggedachte

-evenement is niet onderscheidend, kwalitatief

-negatieve ervaringen met organisator

-te late of incomplete of tussentijds gewijzigde aanvraag

Meerdere (middel-)grote evenementen op dezelfde locaties vlak na elkaar.

B+ en C evenementen worden multidisciplinair geadviseerd door het regionale evenementenloket van de Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM). Jaarlijks dient de gemeente de B+ en C evenementen voor 1 november bij dit loket aan te melden, zodat doublures qua data/locatie van risicovolle evenementen tijdig bekend zijn en naar een oplossing kan worden gezocht en zodat de benodigde inzet van de hulpdiensten op deze evenementen tijdig ingepland kan worden.

Bij een vergunningaanvraag moet alle benodigde informatie voor een goede advisering worden verstrekt zoals:

-compleet ingevuld meldings- c.q. vergunningsaanvraagformulier

-inrichtingstekening van het evenement met op schaal alle te plaatsen objecten/diensten/(nood)uitgangen ingetekend, met een verklarende legenda erbij. Via de afdeling Publieksdienstverlening Vergunningen kunt u een gemeentelijke ondergrondtekening opvragen.

-situatietekening van de omgeving met de calamiteitenroute erop ingetekend

-veiligheidsplan (incl. programma/draaiboek en -afhankelijk van het risicoprofiel- een beveiligingsplan en verkeersplan).

-eventueel: artikel 35 zwak alcoholontheffing, ontheffing toegang openbaar gebied, aanvraag loterijvergunning etc.

Nieuwe evenementenorganisatoren zijn van harte uitgenodigd voor een intakegesprek met de evenementencoördinator, die hen graag op weg helpt en begeleidt door het vergunningsaanvraagproces. Aanschuiven bij een maandelijks evenementenoverleg (1e donderdag van de maand) of wekelijks brandweer/inspectieoverleg (2e – 4e donderdag van de maand) om de conceptplannen door te bespreken en tips/feedback te krijgen is altijd mogelijk.

4.2 Veiligheidsbeoordeling

Voor de beoordeling op veiligheid wordt nauw samengewerkt met politie, brandweer, Omgevingsdienst Midden-Holland en GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen), alsook met de gemeentelijke betrokken afdelingen als LeV (Leefbaarheid en Veiligheid), BOR (Beheer Openbare Ruimten) en U&S (Uitvoering en Services). Afhankelijk van risicoprofiel worden (maatwerk)adviezen opgesteld over vergunningverlening en worden voorwaarden gesteld aan het evenement. Hiervoor kent de Veiligheidsregio Hollands Midden een Kader Evenementenveiligheid.

Bij B+ en C evenementen wordt onder regie van de gemeentelijke veiligheidsmedewerker een IOP (integraal Operationeel Plan) opgesteld. Hierin staat beschreven welke restrisico’s er eventueel zijn en welke maatregelen de gemeente en/of hulpdiensten extra nemen boven de reguliere inzet. De burgemeester dient dit IOP goed te keuren.

4.3 Nadere regels

Nadere regels Hoe

Nadere eisen vergunningverlening

Op basis van adviezen en risico-analyses kunnen nadere voorwaarden worden gesteld die gericht zijn op openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid en milieu.

Vechtsportwedstrijden

Een vechtsportwedstrijd wordt gezien als een evenement waarvoor een evenementenvergunning aangevraagd moet worden. Organisatoren die niet zijn aangesloten bij een NOC-NSF-sportbond worden getoetst met behulp van de Wet Bibob.

5 Toezicht en handhaving

5.1 Uitgangspunten

Wanneer een vergunning is verleend en er afstemming heeft plaatsgevonden met de betrokken hulpdiensten kan een evenement plaatsvinden. Tijdens het evenement wordt door de gemeente gecontroleerd of de organisatie zich aan de afspraken houdt en geadviseerd hoe afspraken het beste kunnen worden ingevuld. De organisator is verantwoordelijk voor de naleving van de gestelde vergunningsvoorwaarden om zo het evenement beheersbaar, veilig en ordelijk te laten verlopen. Als gemeente zijn we verantwoordelijk om toe te zien of de vergunningsvoorwaarden en voorschriften nageleefd worden en daar waar nodig handhavend op te treden. Een goed evenementenbeleid staat of valt met adequate handhaving waarbij de medewerking van alle betrokkenen essentieel is.

Uitgangspunten Uitwerking

Vertrouwen in organisator

We vertrouwen organisatoren dat zij vergunningsvoorwaarden en regels naleven. Wanneer ervaringen met organisatoren goed zijn geeft de gemeente ruimte.

Proportioneel

Handhavingsmaatregelen zijn er op gericht om de situatie te herstellen naar de gewenste normen. De maatregelen zijn niet gericht op het straffen van de organisator.

Ervaringen

Wanneer bij organisatie van evenementen overtredingen worden begaan kan aan de organisator bij andere evenementen extra vergunningsvoorwaarden worden gesteld of de vergunning worden geweigerd. Hierbij worden ervaringen van maximaal twee jaar meegewogen.

5.2 Toezichthoudende partijen

De organisator is verantwoordelijk voor de naleving van de gestelde voorwaarden. Door diverse partijen wordt toezicht uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de organisator zich aan de regels houdt en daarmee dat de het evenement op een veilige manier plaatsvindt.

Toezicht en handhaving Wie

Bouwtechnisch, brandveiligheid, verkeersveiligheid, fysieke omgeving en alcoholgebruik. Gemeentelijke inspectie

Geluidsmetingen Omgevingsdienst Midden-Holland

Klachten Gemeentelijke piketdienst

5.3 Toezichtsproces

Om te voorkomen dat verschillende toezichthoudende partijen tegenstrijdige adviezen geven, er een totaaloverzicht van het evenement blijft bestaan en de organisatoren niet te veel belast worden stemmen de toezichthoudende partijen hun werkzaamheden af.

Toezichtsproces Wat

Multidisciplinair handhavingsoverleg

Bij B en C evenementen stemmen toezichthoudende partijen af hoe handhaving wordt ingezet.

Schouw

Voor de aanvang van het evenement vindt een schouw plaats om veiligheidsrisico’s te constateren en te voorkomen. Gebreken worden gemeld aan organisator om te herstellen.

Toezicht evenement

Tijdens evenement wordt volgens plan toezicht gehouden en wordt zo nodig opgetreden en gerapporteerd.

Onverwachte toestroom

Bij onverwachte toestroom van bezoekers kan toegang tot evenement worden beperkt.

5.4 Handhaving

Als blijkt dat de organisator zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden kunnen er

consequenties aan verbonden worden. Een maatregel kan variëren van een bestuurlijke waarschuwing tot onmiddellijke stillegging van het evenement. In eerste instantie wordt er na constatering van een overtreding eerst gewaarschuwd met het doel de situatie te herstellen. Afhankelijk van de aard en ernst van de geconstateerde overtreding of het niet nakomen van afspraken beslist de burgemeester, dan wel het college welke bestuurlijke maatregel passend is.

De burgemeester, dan wel het college beschikt over diverse bestuurlijke instrumenten om de openbare orde en veiligheid te beschermen. De maatregelen die hierna worden genoemd zijn gebaseerd op de bevoegdheden van de burgemeester en het college van B&W. De burgemeester, dan wel het college van B&W, heeft bij zijn besluitvorming over te treffen maatregelen de inherente afwijkingsbevoegdheid. Als de feiten en omstandigheden hier aanleiding toe geven, kan de burgemeester, dan wel het college van B&W, afwijken van het handhavingsarrangement. Er kan

bijvoorbeeld een maatregel getroffen worden waar normaliter een waarschuwing zou volgen of andersom. Wanneer hiertoe wordt overgegaan, wordt dit expliciet gemotiveerd.

Handhavingsinstrument Werking

Bestuurlijke waarschuwing

De burgemeester kan besluiten om de organisator te kennen te geven dat hij in overtreding is geweest.

Last onder dwangsom (art 5.32 Awb)

De organisator krijg binnen een termijn de mogelijkheid om overtreding ongedaan te maken. Als dit niet wordt gedaan wordt de dwangsom verbeurd.

Last onder bestuursdwang (art. 5.25 Awb)

De organisator krijg de gelegenheid om overtreding te herstellen. Wanneer hij dit niet doet wordt de overtreding door de gemeente beëindigd, waarbij de kosten op de organisator worden verhaald.

Intrekken of wijzigen van vergunning (art. 1.1.6 APV)

Bij het niet nakomen van vergunningsvoorwaarden waarbij er grote risico’s op openbare orde en veiligheid kan de vergunning worden gewijzigd of ingetrokken.

6. Dienstverlening: de gemeente doet mee

6.1 Vergunningverlening

Bij het verlenen van vergunningen streeft de gemeente naar meedenkende dienstverlening. Gelijk met een evenementenvergunning kunnen andere benodigde ontheffingen worden aangevraagd. In de tarieven maken we een onderscheid tussen commerciële en niet-commerciële evenementen om zo het vele vrijwilligerswerk bij het organiseren van evenementen te waarderen.

Dienstverlening vergunningen Uitgangspunten

Proces Alles-in-één vergunningverlening.

Tarief Niet- commerciële evenementen betalen een lager tarief voor een evenementenvergunning.

6.2 Dienstverleningsproducten

De gemeente biedt een aantal diensten aan voor het organiseren van evenementen. Hiermee ondersteunen we enerzijds de organisatoren en zorgen we anderzijds voor een goed gebruik van de openbare ruimte. Bij de kostentoerekening maken we een onderscheid tussen commerciële, grote en kleine/middelgrote evenementen.

Dienstverlening Producten/toerekening

Schoonmaken

Door organisatie zelf, anders door gemeente tegen werkelijke kosten.

Afvalinzameling

• Evenementenkliko’s tegen werkelijke kosten. Voor kleine/middelgrote evenementen kunnen maximaal 10 bakken gratis afgehaald worden, waarbij gemeente deze bakken leegt.

• Afvalcontainer (40m3): 1 container voor een week gratis beschikbaar voor afvoer bij niet-commerciële rommelmarkten. Meerdere tegen betaling.

• Ecopark: beschikbaar voor niet-commerciële evenementen.

Hekken

• Dranghekken zijn beschikbaar voor niet-commerciële evenementen (tot zover de voorraad strekt).

• Afzettingen en omleidingen (bij niet commerciële evenementen) kunnen door de gemeente worden uitgevoerd.

Elektriciteit

• Indien gemeentelijk stroompunt aanwezig is kan hiervan tegen kostprijs gebruik worden gemaakt.

Schouw

• Gebreken worden in rekening gebracht of hersteld.

• Er kan een waarborgsom worden gevraagd tussen 100 en 500 euro).

Catalogus

• De gemeente zorgt voor een productencatalogus met beschikbare materialen en prijzen.

7. Stimuleringsbijdrage: ‘Sterk profiel: Alphen in de agenda’

7.1 Huidige situatie

Financiële bijdrage evenementen

Naast de vele evenementen die door sponsoren en betalingen worden bekostigd zijn er een aantal evenementen die financieel door de gemeente gesteund worden. Evenementen die structureel een bijdrage krijgen moeten voor 1 juni in het jaar voorafgaande aan het evenement een verzoek hiertoe indienen. De gemeenteraad stelt jaarlijks de hoogte van de bijdragen aan evenementen vast. Eenmalige bijdragen moeten 10 weken voor het evenement worden ingediend. In de begroting is 73.440 euro opgenomen voor deze bijdrage. Voorwaarden voor een bijdrage zijn: het evenement moet in Alphen aan den Rijn plaats vinden, door organisatoren uit Alphen aan den Rijn worden georganiseerd, er moeten geen soortgelijke evenementen plaatsvinden (innovatief) en er moet een spreiding door jaar en kernen heen zijn.

Evenementen met bijdrage (2017)

Stichtingen Oranjecomité Zwammerdam, Stichting Oranjevereniging Boskoop, Stichting Alphense Oranje Vieringen, Stichting Oranjefeesten Aarlanderveen, Stichting evenementencommissie Benthuizen, Jaarmarkt, Taptoe, Gondelvaart, Oldtimerdag, Parkkunst, Tean, Twintig van Alphen, Jaarmarkt Hazerswoude, Pupillentoernooi ARC, Korenfestival, Zomerspektakel, laura-fietsvierdaags

€74.850 3 kleine overschrijding ten opzichte van begrotingspost ten laste van programma 1

Overige bijdragen

Naast de ‘evenementenbijdrage’ krijgen een aantal evenementen een indirecte financiële bijdrage voor de organisatie van evenementen:

• Gemeente met rol tijdens evenement: bij het Plantarium en TEAN maar ook het jubileumconcert van de Jostiband nodigt de gemeente relaties en vrijwilligers uit en wordt een financiële bijdrage geleverd. Dekking hiervoor komt vanuit diverse budgetten (zoals maatschappelijke ontwikkeling, greenport en citymarketing).

• Koningsdag, 4/5-mei: de gemeente levert een bijdrage (deels natura/deels financieel) aan diverse activiteiten rondom Koningsdag en 4/5-mei.

• Leefbaarheidsbudget: in wijken- en kernen worden (beperkte) bijdrages gegeven aan kleinschalige evenementen.

Analyse

De huidige bijdrage gaat grotendeels naar dezelfde ‘vaste’ organisatoren. Enerzijds gaat het hierbij om de organisatoren van saamhorigheidsevenementen rondom met name Koningsdagen anderzijds voor grotere evenementen gericht op een breder publiek. Deze hebben vanouds verschillende functies en zijn daarmee weinig vergelijkbaar. Het budget is beperkt waarmee innovatie moeilijk te stimuleren is.

7.2 Naar een nieuwe stimuleringsbijdrage

Evenementen zijn belangrijk voor de inwoners van Alphen aan den Rijn maar zijn ook geschikt om mensen van buiten de gemeente naar Alphen aan den Rijn toe te trekken. Door evenementen staat Alphen aan den Rijn bij veel mensen in de agenda. Bij uitstek wordt bij het organiseren van evenementen maatschappelijke energie en kracht zichtbaar. Organisatoren en sponsors maken zo’n 450 evenementen van groot tot klein mogelijk.

De gemeente heeft een beperkt budget (73.440 euro) beschikbaar om evenementen te stimuleren. Voorstel is om twee aparte regelingen in te voeren:

• Sociale samenhang: Hiervoor wordt het budget (27.850 euro) dat nu via de regeling aan oranjeverenigingen wordt gegeven apart gezet. Doelstelling van dit budget is om sociale samenhang te bevorderen met voor iedereen toegankelijke activiteiten. De bijdragen aan nationale feestdagen blijven hiermee geoormerkt.

• Marketing: het overige budget (45.590 euro ) is bestemd voor andere evenementen. Doelstelling van dit budget is het profiel van Alphen aan den Rijn te versterken voor bezoekers en bewoners en daarmee citymarketing te ondersteunen.

Deelregeling Uitgangspunten

Sociale samenhang

Bevordering sociale samenhang door toegankelijke evenementen.

Citymarketing

Organisatoren kunnen een bijdrage ontvangen voor een evenement dat bijdraagt aan citymarketing. Bij verdeling van budget worden de volgende criteria afgewogen.

• Evenementen dragen bij aan versterking van profiel van Alphen aan den Rijn en versterking citymarketing.

• Nieuwe evenement.

• Spreiding door het jaar en over de verschillende kernen van de gemeente.

De hoogte van de het beschikbare budget is beperkt. Er wordt op het budget voor evenementen overschreden en ook worden evenementen uit andere budgetten bekostigd. Dit maakt het moeilijk om nieuwe evenementen een kans te geven. Mede om de citymarketing vorm te kunnen geven bij evenementen is ruimte in het budget nodig. Voor 2018 stelt het college voor om dit budget beperkt te verhogen tot 75.000 euro voor citymarketing-evenementen. Dit blijft nog laag ten opzichte van andere omliggen de gemeenten.

• De gemeente Gouda heeft evenementensubsidies voor: (1) sterevenementen die Gouda promoten (budget 140.000 euro) en (2) volksfeesten rondom Koningsdag die wijkoverstijgend zijn (budget 24.000 euro).

• De gemeente Leiden heeft verschillende subsidies voor stadsbrede evenementen (ongeveer 400.000 euro) en daarnaast een participatiebudget waaruit wijkgerichte evenementen een bijdrage kunnen krijgen ( ongeveer 80.000 euro).

• De gemeente Zoetermeer geeft bijdrages voor (1) brede en bruisende basis aan evenementen en (2) beeldbepalende evenementen. Structureel is hiervoor 196.000 euro beschikbaar, in de jaren 2016- 2019 is hiervoor jaarlijks 150.000 euro extra beschikbaar voor innovaties en versterking van evenementen.

Een volgende college kan hierover een besluit nemen welke bijdrage men hieraan wil geven.

7.3 Procedure

De procedure voor de stimuleringsregeling moet enerzijds duidelijkheid geven voor de Oranjevieringen en anderzijds flexibel zijn om snel te kunnen inspelen op nieuwe evenementen en citymarketingstrategie. Daarom maken we onderscheid tussen oranjevieringen die langer van te voren duidelijkheid krijgen.

Voorwaarden Uitgangspunten

Sociale samenhang

• Structurele bijdragen uiterlijk voor 1 december voorafgaand aan de vieringen jaar aanvragen.

• College van Burgemeester en Wethouders besluit over de aanvragen in het voorafgaande jaar aan het evenement.

Citymarketing

• Minimaal 10 weken voor evenement aanvragen.

• Bij toekenning wordt advies gegeven over bijdrage aan profiel citymarketing (met inbreng citymarketeer Economic Development Board Alphen).

• College van Burgemeester en Wethouders besluit over de aanvragen.

Bijlage 1 Evenementenlocaties

Locaties

In dit beleid stellen we locaties vast die structureel gebruikt kunnen worden voor middelgrote en grote evenementen. De locaties kennen voldoende openbare ruimte om middelgrote of grote evenementen te huisvesten. Ook passen evenementen ruimtelijk op de locaties omdat ze in het centrum, in parken en parkeerterreinen liggen. Door spreiding van locaties over de gemeente en beperking in dagen is hierbij de overlast per locatie beperkt. Strijdig gebruik kan ontstaat wanneer de ruimte bebouwd wordt of een andere functie krijgt.

Aantal personen

De locaties zijn onderzocht of ze geschikt zijn voor middelgrote (100-1.000 personen) of grote (> 1.000 personen). De locaties worden per evenement (met advies hulpdiensten) onderzocht op het maximale aantal personen dat hier (op basis van vrij beschikbare ruimte) aan een evenement kan deelnemen. Dit kan verschillen per evenement omdat per evenement de opbouw van het evenemententerrein anders is.

Beperking in dagen

Daarnaast stellen we een beperking op het aantal evenementdagen (inclusief op- en afbouw) per jaar met daarbij:

• een beperking op basis van risico-indeling: hoe groter risico hoe meer impact er is op de omgeving en de publieke diensten.

• een beperking op opeenvolgende dagen: wanneer er in één week meerdere evenementdagen plaatsvinden heeft de locatie daarna minimaal een week geen middelgrote en grote evenementen.

Uitzonderingen hierop zijn de activiteiten rondom de Alphense jaarmarkt en de collectieve evenementen.

Maximum aantal tentfeesten

Per kern zijn maximaal twee tentfeesten per jaar toegestaan.

Genoemde aantallen betreffen maximaal aantal dagen

Op/af= aantal op/afbouwdagen

In de (nabije) toekomst kan voor het gebruik van gemeentelijke evenementen- of betaalde parkeerterreinen een huurprijs gevraagd worden per opbouw/afbouw/evenementendag. Voor eventuele schade aan het openbaar groen van evenemententerreinen wordt de organisator geadviseerd een evenementenverzekering af te sluiten.

Bij niet-verharde ondergronden kan als voorwaarde gesteld worden dat er met rijplaten en/of vlonders wordt gewerkt.

Bij aanvoer van zwaar materieel dienen altijd rijplaten te worden gebruikt.

Maximum aantallen qua evenementdagen, per risicocategorie

A op/af B op/af C op/af kermis op/af max. aantal pers. Opmerkingen

Locatie

Aarlanderveen

Centrum

(Dorpsstraat, Kerkvaartsweg, Stationsweg,

J. van Damstraat e.o.) 10 15 12 36 3 9 3 3 1000-1500 C=schaatstoertocht

Alphen aan den Rijn

Aarkade thv Nutsgebouw 10 15 10 30 ntb Nieuwe indeling terrein

Aarplein Oost 5 8 8 24 14 10 1200-1500

-Zolang nog beschikbaar ivm bouwwerkzaamheden Lage Zijde

-Aggregaat op verste hoek bebouwing

Aarplein West 5 8 4 12 ntb 400-500 -Warenmarkt heeft voorrang

-Zolang nog beschikbaar ivm bouwwerkzaamheden Lage Zijde

Bospark rond kinderboerderij 5 8 ntb -zwaar materieel alleen op verharde gedeeltes

Centrum 15 22 15 45 4 20 600-10000 Afhankelijk van indeling en grootte gebied

Burgemeester Visserpark 5 5 8 24 400-750

-zwaar materieel alleen op verharde gedeeltes

Dagcampingterrein +

T-steiger 12 18 12 36 12 60 4000-12500 -minimaal 3/4 weken tussen (op/afbouw) muziekproducend (avond)evenement i.c.m. Zegerstrand

-max. 2 evenementen-dagen achter elkaar m.u.v. Zomerspektakel (4)

-rekening houden met doorgang overig recreatief gebruik in gebied

-gebruik vlonders/rijplaten kan voorwaarde zijn

-podia van bebouwing af positioneren

-rekening houden met eventuele begrafenissen

Europapark 5 8 4 12 1000-1500

Evenemententerrein naast Wiebel Biebel 4 6 10 30 800-1200

Grasveld naast Bonifatiusschool 3 5 4 12 300-500

-gebruik rijplaten/vlonders kan als voorwaarde worden gesteld

-Rekening houden met bouwwerkzaamheden voormalige Bonifaciusschool

-afstemmen met kerken in nabije omgeving

Hooftstraat + Parkeerterrein naast Julianabrug 4 6 5 15 ntb

-aandachtspunt: bereikbaarheid ivm smalle straat en bouwwerkzaam-heden Lage Zijde

Julianastraat +Plein voor Adventkerk 10 15 6 18 500-1500

-afstemmen met Adventskerk. Rekening houden met activiteiten (o.a. orgelconcerten) en bereikbaarheid kerk (trouwerijen/begrafenissen

en voor slecht ter been zijnde kerkgangers)

-aandachtspunt: bereikbaarheid ivm smalle straat/vaste terrassen. Eventuele kramen aan 1 zijde. Evt. straat afsluiten voor overig (fiets)verkeer.

Lauraplein 5 8 6 18 400-750

-afstemmen met kerk

Limeshal

Oudshoornseweg

(thv De Heul e.o.) 2 4 4 12 250-400

Parkeerterrein

Paradijslaan 4 6 5 15 Afh. van beschikbare parkeer-

plaatsen -Rekening houden met bouwwerkzaamheden voormalige Bonifaciusschool

-afstemmen met kerken, parkeervoorziening winkels in nabije omgeving

Parkeerterrein ARC 6 10 4 12 Afh. van beschikbare parkeerplaatsen

-afstemmen met sportverenigingen

Parkeerterrein De Bijlen 6 10 4 12 Afh. van beschikbare parkeerplaatsen

-afstemmen met sportverenigingen

Parkeerterrein Chinese Palace 3 5 Afh. van beschikbare parkeerplaatsen

-afstemmen met omliggende horeca/dagrecreatie

Parkeerterrein Dwarsligger 3 5 4 12 1200-1750

-afstemmen met eigenaar Q Park

Park Rijnstroom 5 8 12 25 ntb -niet beschikbaar voor privé/trouw/

tentfeesten

-voorwaarden: gebruik vlonders + rijplaten

-alleen voor evenementen waarvoor ambiance/

entourage grote rol speelt. Muziek moet ondergeschikt zijn.

Raadhuisstraat (tussen Van Uffelen en Tommy’s Kitchen) 5 8 n.t.b. -aandachtspunt: bereikbaarheid ivm smalle straat/terrassen. Eventuele kramen aan 1 zijde. Evt. straat afsluiten voor overig (fiets)verkeer.

Rijnplein 15 23 15 45 750-1500

-afstemmen winkeliersvereniging/horeca/theater/Bewonersverenigingen/kerken.

-afspraken maken over wel/geen terrassen

-calamiteitenroute vrijhouden

-dranghekken Rijnzijde

-verkeersregelaars inzetten om Alphense Brug vrij te maken, indien nodig

Rijnstreekhal 6 10 12 36 800-1100

-Geluid na 23.00 uur (zo-do) en na 0.00 uur (za+zo) naar 40 dbA en 0 dbC

Stadhuisplein 5 8 5 15 400-800

Thorbeckeplein –nieuw- ntb ntb

ntb na bouw-realisatie

Van Mandersloostraat 5 8 ntb

Werf Eikenlaan 5 8 ntb

Weteringpark 5 8 8 24 ntb

Winkelcentrum De Aarhof 400-600

Afstemmen met eigenaar Sectie 5/winkeliersvereniging

Winkelcentrum Atlas 400-750

Afstemmen met winkeliersvereniging

Winkelcentrum De Baronie

binnenplein 500-750

Afstemmen met eigenaar Green/winkeliersvereniging

Winkelcentrum De Herenhof

binnenplein 500-750

Afstemmen met winkeliersvereniging

Winkelcentrum De Ridderhof 400-500

Afstemmen met VVE/ winkeliersvereniging

Zegerstrand bij Wet ’n Wild 5 8 4 12 750-1250

-Podium van bebouwing af positioneren

-Aandachtspunt: geluid. Podium van huizen af positioneren.

Zegerplas ntb

-Rekening houden met omliggende huizen

Benthuizen

Bentwoud (eigendom Staatsbosbeheer) 10 15 6 18 1000-1500

-afstemmen met Staatsbosbeheer

Centrum /Winkelcentrum De Korf e.o. 10 15 6 18 250-750

-afstemmen met winkeliersvereniging

Omgeving De Tas 4 6 4 12 250-400

-afstemmen met beheerder

Parkeerplaats voetbalvereniging 68 5 8 10 30 250-400

-afstemmen met Staatsbosbeheer

Boskoop

Centrum 10 15 8 24 2 6 1500-2000C=Carnavalsoptocht

Gouweplein 6 10 5 15 750-1000

Raadhuisplein 6 10 5 15 1000-1250

Parkeerterrein bij Plataan 6 10 5 15 750-1000

-afstemmen met De Plataan

Parkeerplaats Bethelkerk Boomgaard 21 3 6 4 12 8 10 500-750

-afstemmen met kerk

Kerkplein 6 10 500

-afstemmen met kerk

Parkeerterrein Parklaan 6 10 6 18 1000-1500

-afstemmen met Flora

Parkeerterrein Mendelweg 18 3 5 400-500 -afstemmen met kerk

Hazerswoude- Dorp

Centrum 10 15 8 24 2 10 4 3 500-1250

Parkeerterrein De Juffrouw, Dorpsstraat 6 10 6 18 250-400

Ambachtsplein 6 10 6 18 250-400

Hobbemaplein 4 6 10 30 250-400

Grasveld achter Plantariumgebouw ITC terrein Italiëlaan 4 6 5 15 750-1500 -afhankelijk van indeling

-afstemmen met Plantariumgebouw

P terrein ITC terrein Italiëlaan 6 10 6 18 750-2000

-afstemmen Plantariumgebouw

Raadhuisplein 6 10 6 18 250-400

-afstemmen met kerk

Parkeerterrein Sportparklaan 4 6 4 12 250-400

-afstemmen met sportvereniging

Hazerswoude Rijndijk

Parkeerterrein Sportpark Sweelincklaan 6 10 6 15 6 4 250-400

-afstemmen met sportvereniging

Winkelcentrum

Da Costasingel 8 12 3 9 250-500

-afstemmen met winkeliersvereniging

Koudekerk aan den Rijn

Centrum/Winkelcentrum Middenwaard 8 12 8 24 3 4 250-750

-afstemmen met winkeliersvereniging

Hofstedepark 5 8 6 18 500-750

Zwammerdam

Centrum:

Kerkstraat / Kerkplein 10 15 8 24 3 4 800-1200

-afstemmen met kerk

Vrachtwagenparkeerplaats naast Voetbalkooi 2 2 4 12 2400 (tent)

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van Alphen aan den Rijn op 20 april 2017,

de griffier, de voorzitter,

drs. J.A.M. Timmerman, mr. drs. J.W.E. Spies