Regeling vervallen per 31-12-2019

Regeling organieke functiewaardering

Geldend van 08-03-2011 t/m 30-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2011

Intitulé

Regeling organieke functiewaardering

 Regeling Organieke Functiewaardering Gemeente AmelandPreambule

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Ameland,

overwegende dat het in het kader van een goed personeelsbeleid vereist is een regeling voor het waarderen van functies, vast te stellen;

gelet op het verhandelde in de vergadering van overleg tussen de toegelaten vakorganisaties en de gemeente Ameland in het kader van het Georganiseerd Overleg,

gelet op artikel 3:1 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten juncto het bepaalde in de Bezoldigingsverordening;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de navolgende

Regeling organieke functiewaardering 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:a. ambtenaar : de ambtenaar zoals bedoeld in artikel 1:1, lid 1 onder a van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten (CAR);b. organieke functie : een taak of een groep van taken, zoals die binnen het raam van de voor de gemeente geldende regelingen door of namens burgemeester en wethouders is vastgesteld om door een ambtenaar te worden vervuld;c. functiebeschrijving : de beschrijving van een organieke functie die door één of meer ambtenaren kan worden vervuld;d. bandbreedte : een op algemene kenmerken beschreven organieke functie die binnen een functiefamilie valte. functiefamilie : een generieke beschrijving, bestaande uit een algemeen gedeelte en specifieke bandbreedte(s), van de werkzaamheden van een groep van functies, die naar aard en soort van werkzaamheden gelijkwaardig zijn;f. functieboek : de bundeling van de functiefamilies waarin de bandbreedtes op basis van de waarderingsmethode, als bedoeld in art. 2, 1e lid van een indicatieve waardering zijn voorzien.g. grondslag : de door het hoofd van dienst opgestelde beschrijving op basis van algemene kenmerken van de functie;h. functiedeskundige : de met de uitvoering van de Regeling functiewaardering belaste (externe) deskundige;i. waarderingscommissie : de commissie, bedoeld in artikel 6, lid 1;j. bezwarencommissie : de commissie, bedoeld in artikel 7, lid 1;k. conversietabel : een tabel die een koppeling legt tussen de resultaten van de waardering en de salarisniveaus;l. direct leidinggevende : degene die hiërarchisch direct boven de ambtenaar is geplaatst;m. hoofd van dienst : de gemeentesecretaris.

Artikel 2 Omvang

  • 1 Het niveau van alle bij de gemeente voorkomende bandbreedtes zal worden vastgelegd volgens de methode van functiewaardering, die als bijlage 1 bij deze regeling is gevoegd. 

  • 2 Het bepaalde in het eerste lid geldt slechts ten aanzien van organieke functies waarvoor een bezoldiging van gemeentewege wordt vastgesteld.

  • 3 Onder verantwoordelijkheid van het hoofd van dienst wordt een concept-functieboek voorbereid waarin alle bij de gemeente voorkomende functies organiek worden beschreven in zogenaamde bandbreedtes. De onderling qua aard vergelijkbare functies worden gebundeld in functiefamilies en voorzien van een indicatieve waardering.

  • 4 Het concept-functieboek wordt om advies voorgelegd aan de Ondernemingsraad en vervolgens door burgemeester en wethouders vastgesteld. 

Artikel 3 De indelingsgrondslag

  • 1a Het hoofd van dienst stelt een beschrijving op, op basis van alge- mene kenmerken van de functie. 

  • 1b Daarnaast wordt door de direct leidinggevende separaat een be-schrijving gemaakt van de feitelijke werkzaamheden die in de functie worden verricht, waardoor een juist, volledig en actueel beeld van de functie wordt gegeven. Hij kan zich daarbij laten bijstaan door de ambtena(a)r(en) en/of de functiedeskundige. 

  • 3 Geen inhoud aanwezig van lid

  • 2 Voor de toepassing van de leden 3 tot en met 8 wordt onder beschrijving verstaan, de beschrijving genoemd onder 1a van dit artikel.

  • 3 De beschrijving bevat een indicatie voor functie-eisen voor zover het de gezichtspunten betreft die in het ODRP-functie¬ waarderingssysteem (OFS)® zijn genoemd.

  • 4 De beschrijving dient als inpassingsgrondslag voor het functieboek; het document als bedoeld onder 1b van dit artikel wordt als bijlage bij de beschrijving gevoegd.

  • 5 De beschrijving wordt voorgelegd aan de betreffende ambtenaar. Indien de betreffende ambtenaar de beschrijving niet juist en/of niet volledig acht, kan deze binnen drie weken zijn/haar zienswijze schriftelijk kenbaar maken aan het hoofd van dienst. Deze schriftelijke zienswijze wordt als vast onderdeel aan de beschrijving toegevoegd in de vervolgprocedures genoemd in de artikelen 4 tot en met 8.

  • 6 Naar aanleiding van deze zienswijze past het hoofd van dienst zo nodig de beschrijving aan. De betrokken ambtenaar tekent de beschrijving voor akkoord, het hoofd van dienst tekent de beschrijving eveneens voor akkoord.

  • 7 7. Indien geen overeenstemming wordt bereikt over de beschrijving, dan adviseert het hoofd van dienst burgemeester en wethouders met betrekking tot de taakinhoud.

  • 8 Een beschrijving kan worden gewijzigd indien er sprake is van eenwezenlijke verandering van de functie. 

Artikel 4 Eerste functiebeschrijving en wijziging in de functiebeschrijving

  • 1 Het functieboek wordt opgemaakt:a. voor nieuwe functies die duurzaam vervuld moeten worden;b. bij wijziging van het waarderingssysteem: voor die functies waar¬voor burgemeester en wethouders dit noodzakelijk achten;c. bij wijziging van de organisatie of wijziging van de taakinhoud van één of meer organieke functies: voor alle organieke functies die bij deze wijziging betrokken zijn.d. op verzoek van de werknemer indien sprake is van een wezenlijke verandering van de functie.

  • 2 Voor de behandeling van de in lid 1 bedoelde nieuwe of aangepaste functie-beschrijvingen zijn alle bepalingen van deze regeling van toepassing.

Artikel 5 De analyse, de waardering en de inpassing

  • 1 Er is een waarderingscommissie, bestaande uit: • één intern lid aangewezen door de werkgever (gemeentesecretaris);• één intern lid aangewezen door de werknemers (OR-lid);• één extern lid aangewezen door de werkgever (nader te benoemen)• één extern lid aangewezen door de vakorganisaties, vertegenwoordigd in het georganiseerd overleg (nader te benoemen);• één onafhankelijke voorzitter (nader te benoemen).Op verzoek van de waarderingscommissie kan de functiedeskundige die de conceptwaarderingen heeft opgesteld toelichting geven op de waarderingen en vragen van de commissie beantwoorden.

  • 2 De functiedeskundige vervaardigt aan de hand van het vastgestelde functieboek een conceptwaarderingsadvies voor de bandbreedtes en een inpassingsadvies voor de waarderingscommissie. De deskundige kan door de waarderingscommissie worden uitgenodigd om een toelichting op de conceptwaarderingen en inpassingsadviezen te geven en vragen van de commissie te beantwoorden.

  • 3 De vergaderingen van de waarderingscommissie zijn niet openbaar. De leden zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hun uit de stukken of de beraadslagingen bekend is geworden.

  • 4 De waarderingscommissie waardeert de functiebeschrijving in een voltallige vergadering.

  • 5 De waarderingscommissie stelt een gemotiveerd waarderingsadvies en een gemotiveerd inpassingsadvies op voor het college van burgemeester en wethouders. Hierbij wordt het verslag van de commissie vergadering(en) gevoegd. Indien het advies niet unaniem is, worden in het verslag ook de minderheidsstandpunten verwoord. 

  • 6 De waarderingscommissie adviseert desgewenst burgemeester en wethouders over de conversietabel. Burgemeester en wethouders leggen de conceptconversietabel ter instemming voor aan de commissie voor georganiseerd overleg. Vervolgens stellen burgemeester en wethouders de conversietabel vast.

  • 7 Burgemeester en wethouders stellen de functiewaardering vast en besluiten omtrent de inpassing, rekening houdend met het advies van de waarderingscommissie. Burgemeester en wethouders kunnen gemotiveerd van het waarderings- en van het inpassingsadvies afwijken. Tevens stellen burgemeester en wethouders met behulp van de conversietabel het daar¬bij behorende functieniveau vast.

  • 8 De vastgestelde uitslag wordt samen met het vastgestelde functieboek aan de ambtenaar bekend gemaakt en aan de direct leidinggevende, het hoofd van dienst en de waarderingscommissie medegedeeld.

Artikel 6 Mogelijkheden tot het maken van bezwaar

  • 1 Er is een bezwarencommissie, gebaseerd op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de leden door burgemeester en wethouders worden benoemd. De bezwarencommissie is samengesteld uit:a. één lid aangewezen door de werkgever;b. één lid aangewezen door de werknemers;c. één lid, tevens voorzitter van de commissie, op voordracht van de werkgever en de werknemers.De bezwarencommissie kan besluiten een functiedeskundige, niet zijnde een functiedeskundige van de organisatie die overeenkomstig artikel 6, lid 2 de concept-waarderings- en inpassingsadviezen heeft vervaardigd, als externe adviseur in te schakelen.

    Voor elk lid van de bezwarencommissie wordt door de voordragende instantie een plaatsvervangend lid aangewezen. Het lidmaatschap van de bezwarencommissie is onverenigbaar met het lidmaatschap van de waarderingscommissie. Het secretariaat van de bezwarencommissie wordt vervuld door een ambtenaar van de gemeente Ameland. 

  • 2 De taak van de bezwarencommissie bestaat uit:a. toetsen of de vastgestelde functiebeschrijving en/of -waardering en/of de inpassing op een correcte wijze tot stand is gekomen con¬form procedures ingevolge de vastgestelde regeling functie¬waardering;b. toetsen van de vastgestelde functiebeschrijving en/of –waardering en/of de inpassing;De bezwarencommissie kan haar werkwijze vastleggen in een reglement. 

  • 3 Indien de ambtenaar die de functie vervult het niet eens is met de vastgestelde functiebeschrijving en/of functiewaarderingsuitslag en/of de inpassing, kan hij dat in een bezwaarschrift kenbaar maken bij burgemeester en wethouders binnen zes weken na schriftelijke bekendmaking van de vastgestelde functiebeschrijving en –waardering.

  • 4 Burgemeester en wethouders leggen het bezwaarschrift ter behandeling voor aan de bezwarencommissie. Zij stellen de in artikel 7, lid 8 genoemde functionarissen van het bezwaar op de hoogte. 

  • 5 De bezwarencommissie behandelt een bezwaarschrift in voltallige vergadering. 

  • 6 Ten minste 10 dagen voor de behandeling van een bezwaarschrift worden alle daarop betrekking hebbende stukken door de secretaris van de bezwarencommissie aan de leden en de plaatsvervangende leden toegezonden. De stukken worden tevens toegezonden aan de indiener van het bezwaarschrift en aan diens raadsman indien deze door hem is aangewezen. Voor de overige in arti¬kel 7, lid 8 bedoelde functionarissen worden de stukken ten minste één week voor het horen ter inzage gelegd, indien zij door de bezwarencommissie voor de hoorzitting worden uitgenodigd.

  • 7 De vergaderingen van de bezwarencommissie zijn niet openbaar. De leden zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen uit de stukken of de beraadslagingen bekend is geworden.

  • 8 De bezwarencommissie hoort niet alleen de indiener van het bezwaarschrift en het bestuursorgaan, maar ook indien zij zulks wenselijk acht en/of op verzoek:a. de andere ambtena(a)r(en) die de functie uitvoert/uitvoeren c.q. moet/ moeten uitvoeren;b. de direct leidinggevende;c. het hoofd van dienst;d. één of meer informanten. 

  • 9 De bezwarencommissie zal de functie in de volle omvang bezien; zij zal zich niet beperken tot het gezichtspunt waartegen bezwaar is ingediend. Indien wordt overwogen te adviseren de waardering voor een niet-bestreden gezichtspunt te verlagen, stelt zij in elk geval de indiener van het bezwaarschrift en het bestuursorgaan in de gelegenheid hierover hun zienswijze naar voren te brengen. Tevens stelt zij de indiener van het bezwaarschrift in de gelegenheid het bezwaarschrift in te trekken.

  • 10 De bezwarencommissie draagt er zorg voor dat het advies zo tijdig wordt vast-gesteld en uitgebracht dat burgemeester en wethouders kunnen beslissen binnen de termijn bedoeld in artikel 7:10 van de Algemene wet bestuursrecht. Zij stelt haar advies bij meerderheid van stemmen vast. Indien het advies niet unaniem is, wordt ook het minderheidsadvies vermeld. 

  • 11 Indien de bezwarencommissie van mening is dat de bestreden functiebeschrijving en - waar¬dering, of de inpassing procedureel niet op een correcte wijze tot stand is gekomen, heeft het advies voor burgemeester en wethouders een bindend karakter.Indien de bezwarencommissie een inhoudelijk advies uitbrengt, kunnen burgemeester en wethouders daarvan gemotiveerd afwijken. 

Artikel 7 Vaststelling van de waardering na bezwaar

  • 1 Vaststelling van de waardering en de inpassing na bezwaar vindt plaats bij afzonderlijk besluit van burgemeester en wethouders binnen de termijn bedoeld in artikel 7:10 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2 De beslissing als bedoeld in lid 1 wordt aan de indiener van het bezwaarschrift bekendgemaakt en aan de overige in artikel 6, lid 8 genoemde personen mede¬gedeeld, met overlegging van het uitgebrachte advies van de bezwarencommis¬sie. Eveneens wordt deze beslissing in voorkomende gevallen bekend gemaakt aan de raadsman van de indiener van het bezwaarschrift. 

Artikel 8 Slot- en overgangsbepalingen

  • 1 Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling organieke functiewaar-dering Gemeente Ameland 2011’.

  • 2 In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslissen burge¬meester en wethouders in de geest van deze regeling. 

  • 3 Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2011 onder intrekking van de regeling organieke functiewaardering 2009. 

  • 4 Voor de in behandeling zijnde herwaarderingen blijft de regeling gelden, die van toepassing was bij de aanvang van de procedure voor herwaardering.

  • 5 De onder vigeur van de regeling functiewaardering d.d. 28 april 2009 vastgestelde waar¬deringen blijven van kracht tot zij zijn vervangen door waarderingen op basis van deze regeling.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de Gemeente Ameland, d.d. .
 
Albert de Hoop, burgemeester
Bjørn van den Brink, secretaris 

Toelichting 1 Regeling Organieke Functiewaardering

AlgemeenDoel van de systematische functiebeschrijving is inzicht te verschaffen in organisatie en taakverdeling, waarbij de nadruk ligt op taakverdeling. Doel van de methodische functiewaardering is om op basis van dit inzicht en met behulp van een functiewaarderingsmethodiek:– de niveauverhoudingen binnen de organisatie te bepalen en– dit vast te leggen in functieniveaus.Organieke functieUit het bovenstaande komt naar voren dat bij deze vorm van beschrijving en waardering niet wordt uitgegaan van afzonderlijke functies van individuele ambtenaren, maar van een min of meer samenhangend geheel van functies zoals die binnen een organisatorisch verband in relatie tot elkaar te onderkennen zijn. Deze functies worden organieke functies genoemd. Dit wil echter nog niet zeggen dat de individuele ambtenaar in de dagelijkse praktijk precies dat doet wat volgens de organieke functie van hem verwacht wordt. De feitelijke werkzaamheden van individuele ambtenaren kunnen in meer of mindere mate afwijken van de organieke functie. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:– de ambtenaar heeft nog onvoldoende ervaring en (mogelijk) kennis om de organieke functie volledig en in volle omvang te kunnen vervullen; hij is bezig zich in te werken dan wel extra kennis te vergaren;– de ambtenaar heeft zoveel ervaring en extra kennis opgedaan dat hij regelmatig de moeilijkere problemen krijgt toegewezen;– door duidelijk van elkaar verschillende inhoudelijke inbreng van enkele ambte¬naren is er een taakverdeling gegroeid, die afwijkt van de oorspronkelijke organieke opzet en nu een duidelijk persoonsgebonden, tijdelijk karakter draagt.In voorkomende gevallen kan door middel van een personeelsbeoordeling en een flexibel beloningsbeleid een adequate oplossing worden gevonden.FunctiebeschrijvingDe concept-functiebeschrijving, die wordt opgesteld door het hoofd van dienst, wordt voor akkoord getekend door het hoofd van dienst. Deze tekent om te onderschrijven dat de functie past binnen de taak¬stelling van de algehele organisatie. De direct leidinggevende en de ambtena(a)r(en) tekenen de concept-beschrijving voor gezien. Indien een van de betrokken functionarissen zich niet kan verenigen met de inhoud van de concept-functiebeschrijving, kan dit bijvoorbeeld duiden op:– bezwaren tegen de organiek opgedragen taken;dergelijke bezwaren kunnen alleen behandeld worden in relatie tot de taken van het organisatieonderdeel en in relatie tot de overige organieke functies binnen dat onderdeel;– bezwaren overwegend gebaseerd op een geconstateerd verschil tussen organieke functies en het geheel van feitelijk verrichte werkzaamheden; indien dit verschil niet terug te voeren is op een -organisatorisch gezien - onjuiste situatie, zal bezien moeten worden in hoeverre voor dit probleem een persoonsgebonden oplossing kan worden gevonden.Bezwaar en beroep tegen organieke functiebeschrijvingGelet op constante jurisprudentie sinds 1997 (TAR 1997, nr. 149 en 172) bestaat tegen het besluit tot vaststelling van de organieke functiebeschrijving op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) beroep open bij de arrondissementsrechtbank. Die wet schrijft voor dat alvorens beroep kan worden ingesteld eerst bij het bestuursorgaan bezwaar moet zijn ingediend. In de regeling is dan ook een formele bezwarenprocedure, samen met de bezwarenprocedure tegen de functiewaardering, opgenomen. De arrondissementsrechtbank te Zutphen stelt in de aangehaalde uitspraken dat de herschrijving van een functie een besluit is in de zin van de Awb en dat de functievervuller bij de beschrijving ervan een rechtstreeks belang heeft, omdat de functiebeschrijving bepalend is voor de functiewaardering. De toetsing moet wel terughoudend zijn en dient zich te beperken tot de vraag of de beschrijving op voldoende gronden berust. De waardering van een functie daarentegen wordt gezien als een besluit van algemene strekking, waartegen bezwaar en beroep mogelijk is indien de ambtenaar rechtstreeks in zijn belang is getroffen, aldus de Centrale Raad van Beroep (TAR 1996, 144).Individuele inschalingDe regeling regelt niet de inschaling van de individuele ambtenaar; zij heeft uitsluitend betrekking op de functiebeschrijving en de waardering daarvan. Aldus is echter wel een basis gelegd voor de individuele inschaling, maar deze is hiermee nog niet volledig bepaald. Afhankelijk van onder andere de functie-vervulling, leeftijd en dienstjaren zal voor iedere ambtenaar afzonderlijk bekeken moeten worden hoe hij moet worden ingeschaald en bezoldigd. Hulpmiddelen hierbij zijn functioneringsgesprekken, methodische personeelsbeoordeling en eventuele richtlijnen beloningsbeleid. De bezoldigingsverordening dient hiervoor openingen te bieden.FunctiewaarderingOver de waardering van een functiebeschrijving wordt door de waarderings-commissie geadviseerd. De functiedeskundige stelt daartoe een concept-waarde¬ringsadvies op. Burgemeester en wethouders stellen de waardering aan de hand van het uitgebrachte advies van de commissie vast en bepalen het functieniveau van de organieke functie alsmede het daarbij behorende salarisniveau.

Voor de gemeente Ameland betekent dit dat voor het vertalen van het functieniveau van de organieke functie naar het daarbij behorende salarisniveau, een nieuwe conversietabel wordt vastgesteld.

Opgemerkt wordt dat wanneer de vakbonden zitting hebben in de waarderings-commissie, deze tevens een procesbewakende rol kunnen hebben. De acceptatie¬graad van de waarderingen ligt hierdoor bij het personeel in het algemeen hoger.Bezwaar tegen functiewaardering (en/of functiebeschrijving)Gelet op de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep van 1996 (TAR 1996, nr. 141 t/m 144) kan door de ambtenaar/functievervuller tegen het functiewaarderingsbesluit over een organieke functie in beroep worden gegaan nadat bij het bestuursorgaan bezwaar is gemaakt. Als formele adviesinstantie voor het behandelen van bezwaren is een bezwarencommissie ingesteld ex artikel 7:13 van de Awb. De regeling is aan de bepalingen van de Awb aangepast. De bezwarencommissie heeft een tweeledige taak:– Beoordeling of de bestreden waardering en/of beschrijving van de organieke functie conform de procedure op rechtmatige wijze tot stand is gekomen (procedurele toetsing)– Inhoudelijke beoordeling van de bestreden waardering en/of beschrijving van de organieke functie.Indien de commissie in haar advies voor wat betreft het eerste aspect opmer-kingen maakt, zijn burgemeester en wethouders verplicht terzake een nieuw besluit te nemen rekening houdende met die opmerkingen. Het advies van de bezwarencommissie is dus voor wat betreft de procedurele toets als bindend te beschouwen. Indien de gemeente in het kader van de Awb ook een algemene bezwarencommissie heeft ingesteld, dient de relatieve competentie tussen beide commissies geregeld te worden.Beroep bij de arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht tegen functiewaarderingsbesluitTegen een beslissing op een bezwaar betreffende organieke functiewaardering kan sinds de uitspraken van de Centrale Raad van Beroep van 1996 (TAR 1996, nr. 36, 141 t/m 144) binnen zes weken een beroep bij de arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht worden ingesteld. De Raad is namelijk van mening dat een besluit betreffende de waardering van een organieke functie een besluit is in de zin van artikel 7:1 Awb (voor beroep vatbaar) en dat een dergelijke beslissing voldoet aan de definitie van het begrip 'besluit', zoals neergelegd in artikel 3:1 Awb, waartegen op grond van hoofdstuk 8 Awb beroep open staat. Vervolgens is de Raad van oordeel dat de belangen van de appellant tegen een organieke functiewaardering rechtstreeks bij het besluit zijn betrokken en dat appellant dientengevolge kan worden aangemerkt als belanghebbende in de zin van artikel 1:2, lid 1 van de Awb. Het gaat sinds deze uitspraken van de Centrale Raad van Beroep dus niet meer om de mate van betrokkenheid van de functievervuller bij de totstandkoming van de functiebeschrijving, maar om het persoonlijke belang dat de functievervuller volgens de Raad heeft bij de gevolgen van het organieke functiewaarderingsbesluit, nl. de individuele salarisinpassing. De Raad stelt zich ten aanzien van de gronden voor een beroep op het standpunt dat de rechterlijke toetsing van organieke functiewaarderingsbesluiten terughoudend dient te zijn. Terughoudend in die zin dat de rechter zicht naast de overige in aanmerking komende toetsing van het besluit aan geschreven en ongeschreven recht, moet beperken tot de vraag of de waardering op voldoende gronden berust (een marginale toetsing dus).