Statuut Bevoegdheidsverdeling bij de gemeente Ameland 2008

Geldend van 08-01-2009 t/m heden

Intitulé

Statuut Bevoegdheidsverdeling bij de gemeente Ameland 2008

Artikel 1

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Ameland, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

met inachtneming van de Algemene organisatieverordening 2008;

B E S L U I T E N :

ten aanzien van de uitoefening van de bevoegdheden in de bij dit statuut behorende overzichten, de navolgende voorschriften vast te stellen.

Afdeling 1 Algemene bepalingenArtikel 1 Begripsbepalingen

In dit statuut wordt verstaan onder:

a. bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de raad, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;b. afdelingshoofd: de ambtenaar die belast is met en verantwoordelijk is gesteld voor de algemene en dagelijkse leiding van een afdeling, zoals bedoeld in artikel 1 van de Algemene organisatieverordening 2008;c. de wet: de Algemene wet bestuursrecht;d. persoonlijk belang: ieder belang dat niet behoort tot de belangen die het bestuursorgaan uit hoofde van de hem opgedragen taak behoort te behartigen;e. bevoegdheidsverdeling: besluit, zoals beschreven in sub f t/m sub l, waarbij bevoegdheden tijdelijk of doorlopend worden toebedeeld c.q. overgedragen aan een natuurlijke persoon of bestuursorgaan; f. algeheel mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en te ondertekenen;g. ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om de door een bestuursorgaan genomen besluiten te ondertekenen;h. volmacht: de bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen;i. machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;j. delegatie: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten een ander bestuursorgaan die deze op eigen naam en onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent;k. aanwijzing: de aanwijzing van een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame persoon in een bepaalde hoedanigheid, met als gevolg dat deze persoon bepaalde wettelijke bevoegdheden mag uitoefenen(attributie)l. attributie: het in het leven roepen en toedelen van een publiekrechtelijke bevoegdheid vanuit de wet.

Artikel 2 Overzichten

1. Het toedelen c.q. overdragen van bevoegdheden wordt vastgelegd in een overzicht per afdeling of in een algemeen overzicht;2. In de overzichten zijn opgenomen:a. de bevoegdheden die zijn toebedeeld c.q overdragen;b. wettelijke grondslag van de bevoegdheid; c. het bestuursorgaan dat oorspronkelijk bevoegd is;d. de functionarissen (indien mogelijk vermeld onder hun functieaanduiding) of het bestuursorgaan aan wie de uitoefening van bevoegdheden is toebedeeld c.q. overgedragen;e. de datum van de bevoegdheidstoedeling c.q. –overdracht;3. Wijzigingen in de bevoegdheidsverdeling, die in de bij dit statuut behorende overzichten zijn opgenomen, zijn te herleiden tot een besluit voorzien van datum en ondertekening;4. Een afschrift van dergelijke besluiten wordt onmiddellijk verstrekt aan de medewerker juridische zaken. Deze draagt zorg voor de actualisering van de overzichten;5. Statuut en overzichten liggen voor een ieder kosteloos op het gemeentehuis ter inzage en zijn daarnaast via de gemeentelijke internetpagina te raadplegen.

Afdeling 2 Mandaat

Artikel 4 Algemeen

1. Het bestuursorgaan kan mandaat verlenen aan niet onder zijn verantwoordelijkheid werkzame instellingen c.q. functionarissen voor de uitoefening van de bevoegdheden, als vermeld in de bij dit statuut behorende overzichten, onverminderd het bepaalde in artikel 10:4 van de wet;2. Een schriftelijk verleend mandaat is een besluit, dat overeenkomstig artikel 3:42 van de Awb zal moeten worden bekendgemaakt; 3. Van de bevoegdheid tot ondertekenen van stukken (ondertekeningsmandaat) kan pas gebruik worden gemaakt indien er een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, in de betreffende aangelegenheid, aan ten grondslag ligt; 4. Verkregen bevoegdheden kunnen niet worden uitgeoefend, zodra de gemandateerde een persoonlijk belang, als bedoeld in artikel 2:4 van de wet, heeft bij het te nemen besluit. Dergelijke besluiten worden op grond van de vervangingsregeling genomen, zoals beschreven in het volgende artikel.

Artikel 5 Vervanging

In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit statuut bevoegdheden zijn gemandateerd, worden de betreffende bevoegdheden uitgeoefend door degenen die op grond van artikel 8 van de Algemene organisatieverordening 2008 door het college van burgemeester en wethouders als hun plaatsvervangers zijn aangewezen.

Artikel 6 Uitzonderingen

1. In de volgende gevallen worden de gemandateerde bevoegdheden eerst aan het bestuursorgaan ter beoordeling voorgelegd:a. indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid of tot vaststelling van nieuw beleid;b. indien het te nemen besluit zich niet verdraagt met bestaand beleid, bestaande richtlijnen of voorschriften;c. indien uit het te nemen besluit financiële consequenties zullen voortvloeien, die niet in de begroting zijn voorzien;2. Stukken gericht aan de Kroon, ministers, staatssecretarissen, Nationale ombudsman, Raad van State, Commissaris der Koningin, Provinciale Staten of Gedeputeerde Staten, worden ondertekend door het bestuursorgaan, behoudens zaken met een routinematig karakter.

Artikel 7 Vermelding bestuursorgaan

1. In geval van de uitoefening van algeheel mandaat dient uit het besluit te blijken namens welk bestuursorgaan het besluit genomen is;2. In geval van de uitoefening van ondertekeningsmandaat moet uit het besluit blijken dat dit door het bestuursorgaan zelf genomen is;3. Er wordt qua formulering invulling gegeven aan lid 1 en 2, conform de afspraken die hierover in het kader van de huisstijl van de gemeente Ameland zijn gemaakt.

Artikel 8 Rapportage

1. De afdelingshoofden houden een digitaal overzicht bij van de in mandaat verleende besluiten;2. Dit overzicht is permanent toegankelijk voor verantwoordelijke bestuurders en de gemeentesecretaris;3. Eens per jaar leggen de afdelingshoofden verantwoording af over de in mandaat uitgeoefende bevoegdheden in de managementrapportage;4. De in lid 3 genoemde rapportage bevat ten minste een overzicht van alle in mandaat uitgeoefende bevoegdheden en eventuele opmerkingen c.q. knelpunten

Afdeling 3 Volmacht

Artikel 9 Algemeen

1. De in doorlopende volmacht uitgeoefende bevoegdheden, zoals opgenomen in de overzichten, worden pas uitgeoefend indien er een schriftelijk besluit van het bestuursorgaan aan ten grondslag ligt. De gevolmachtigde is dus uitsluitend bevoegd om stukken te ondertekenen waarover door het bevoegde bestuursorgaan een besluit is genomen (vgl. ondertekeningsmandaat)2. Bij afzonderlijk besluit kan een bestuursorgaan in een bepaalde aangelegenheid of op een bepaald terrein een ruimere volmacht verlenen.

Afdeling 4 Machtiging

Artikel 10 Algemeen

1. De op grond van een machtiging uitgeoefende bevoegdheden, zoals opgenomen in de overzichten, worden uitgeoefend op grond van een aan de gemachtigde verstrekte schriftelijke verklaring;2. Bij de uitoefening van de bevoegdheden dient de gemachtigde deze verklaring op elk moment te kunnen overleggen;3. Bij de uitoefening van de bevoegdheden mag de gemachtigde op geen enkele wijze afbreuk doen aan, dan wel wijzigingen doorvoeren in, de door het bestuursorgaan in de betreffende aangelegenheid ingenomen standpunten;4. Bij afzonderlijk besluit kan het bestuursorgaan in een bepaalde aangelegenheid besluiten dat een gemachtigde meer handelingsvrijheid heeft. In dat geval verkrijgt betrokkene een nader omschreven mandaat.

Afdeling 5 Delegatie

Artikel 11 Algemeen

Het bestuursorgaan dat een bevoegdheid heeft overgedragen kan terzake van de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid beleidsregels geven. Hiervan wordt melding gemaakt in het overzicht.

Artikel 12 Vermelding bestuursorgaan

1. Een besluit dat op grond van een gedelegeerde bevoegdheid wordt genomen, vermeldt het delegatiebesluit en de vindplaats daarvan;2. Er wordt qua formulering invulling gegeven aan het eerste lid, conform de afspraken die hierover in het kader van de huisstijl van de gemeente Ameland zijn gemaakt.

Afdeling 6 Aanwijzing/Attributie

Artikel 13 Algemeen

1. Een persoon die door een bestuursorgaan is aangewezen in een bepaalde hoedanigheid, ontvangt ten gevolge hiervan de bevoegdheden die hem ingevolge de betrokken wetgeving toekomen(attributie)2. Indien er beperkingen zijn opgelegd, dan dient het aanwijzingsbesluit hiervan blijk te geven;3. Deze beperkingen worden tevens in het overzicht vermeld.  

Afdeling 7 Slotbepalingen

Artikel 14 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking. Op hetzelfde moment vervalt het mandaatstatuut 2002.

Artikel 15 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als: “Statuut bevoegdheidsverdeling bij de gemeente Ameland 2008”. 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 23 december 2008.
Burgemeester en wethouders van Ameland,
 
,Albert de Hoop ,Bjørn van den Brink
De burgemeester van Ameland,
,Albert de Hoop