Beleidsregels standplaatsvergunningen 2015

Geldend van 12-11-2015 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels standplaatsvergunningen

Het college van burgemeester en wethouder van Asten:

  • -

    gelet op artikel 5:17 e.v. van de APV gemeente Asten 2014;

    gelet op de Winkeltijdenwet en de Verordening winkeltijden Asten 2014;

  • -

    gelet op de Vreemdelingenwet 2000, de Vestigingswet bedrijven, de Wet op de Ruimtelijke ordening, de Warenwet en de Wet milieubeheer;

  • -

    gelet op de Algemene wet bestuursrecht;

B e s l u i t:

Vast te stellen de volgende beleidsregel: Beleidsregels standplaatsvergunningen 2015.

Beleidsregels standplaatsvergunningen 2015

Artikel 1 Algemene begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Asten;

  • b.

    Vergunninghouder: degene aan wie de standplaatsvergunning door het bestuursorgaan is verleend;

  • c.

    Standplaats: vanaf een vaste plaats in de openbare ruimte goederen of diensten te koop aanbieden, niet zijnde een tijdelijke standplaats.

  • d.

    Tijdelijke standplaats: vanaf een vaste plaats in de openbare ruimte eenmalig goederen of diensten te koop aanbieden op van te voren vastgestelde dag(en) zonder vaste regelmaat voor maximaal één week per kalenderjaar.

  • e.

    Seizoensgebonden producten: producten die verbonden zijn aan een bepaald seizoen/jaargetijde zoals bijvoorbeeld oliebollen rond oud & nieuw, kerstbomen, ijs.

  • f.

    Diensten: diensten die geleverd worden met een recreatief maatschappelijk of educatief doel.

Artikel 2: Toepassing

  • 1. Deze beleidsregels zijn van toepassing op standplaatsen zoals bedoeld in artikel 5:17 van de APV Deze beleidsregel is niet van toepassing op evenementenvergunningen verleend op grond van artikel 2:25 van de APV;

  • 2. Deze beleidsregel is niet van toepassing op ventvergunningen verleend op grond van artikel 5:15 van de APV;

  • 3. Deze beleidsregel is niet van toepassing op de ‘Verordening op de 14-daagse markt te Asten 1999’.

Artikel 3: Vereisten aanvraag standplaatsvergunning

  • 1. De aanvraag voor een standplaatsvergunning wordt schriftelijk bij het bestuursorgaan ingediend.

  • 2. In de aanvraag dient vermeld te worden: a. naam, adres en woonplaats van de aanvrager b. een duidelijke tekening/afbeelding met de maatvoering van de verkoopinrichting

    • c.

      de dag en tijdvak/periode waarop de aanvrager standplaats wil innemen

    • d.

      welke goederen of diensten te koop worden aangeboden.

  • 3. De aanvraag wordt ingediend onder overlegging van een geldig legitimatiebewijs en een inschrijving van de Kamer van Koophandel.

  • 4. Kopie polisverzekering tegen vorderingen tot schadevergoeding betreffende wettelijke aansprakelijkheid.

Artikel 4: Standplaats locaties

  • 1. In de gemeente Asten zijn de navolgende locaties aangewezen voor het innemen van standplaats, niet zijnde een tijdelijke standplaats:

    • o

      het Koningsplein

    • o

      voorzijde van de MIDAS aan de Emmastraat

  • 2. De locatie voorzijde van de Midas aan de Emmastraat wordt alleen nog gehanteerd voor de vigerende vergunning van één standplaatshouder. Op deze locatie geldt een uitsterfconstructie. Dit wil zeggen dat nieuwe standplaatshouders niet in aanmerking kunnen komen voor deze locatie. Deze locatie wordt uiteindelijk opgeheven zodra de betreffende standplaatshouder geen standplaats meer wenst in te nemen op deze locatie.

  • 3. In de gemeente Asten zijn de navolgende locaties aangewezen voor het innemen van een tijdelijke standplaats:

    • o

      het Koningsplein

  • 4. De exacte aanduiding van de standplaatsen is aangegeven op de bij deze beleidsregels behorende plattegrond.

  • 5. Buiten de aangewezen locaties als bedoeld in lid 1 mogen geen standplaatsen worden ingenomen.

  • 6. Per locatie mag er per dag maximaal één (tijdelijke) standplaats worden ingenomen.

Artikel 5: Vergunningverlening

  • 1. Per dag kan er voor maximaal één branche gelijktijdig een vergunning afgegeven worden.

  • 2. Per branche wordt per locatie vergunning verleend voor maximaal twee dagen per week.

  • 3. De volgende branches worden onderscheiden te weten:

    Branche 1: shoarma en kebab

    Branche 2: Aziatische producten

    Branche 3: brood, banket, vlees, kaas en vis

    Branche 4: seizoensgebonden producten

    Branche 5: diensten

    Branche 6: overige

  • 4. Er wordt vergunning verleend voor een vaste standplaats voor de maximale duur van één jaar.

  • 5. Een standplaatshouder mag geen producten verkopen uit een andere branche dan de branche waarvoor vergunning aangevraagd en verleend is.

  • 6. De aanvraag voor een standplaats kan maximaal één jaar voorafgaand aan de periode van de standplaats worden ingediend. De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld.

Artikel 6: Afmeting en opstelling standplaats

  • 1. In de gemeente Asten zijn de volgende maximale standplaatsafmetingen van toepassing:

    • o

      Koningsplein: 8,5 meter bij 5 meter

    • o

      Emmastraat ingang MIDAS: enkel vigerende vergunning

Artikel 7 : Innemen standplaats

  • 1. De standplaats mag alleen in gebruik worden genomen door de vergunninghouder.

  • 2. De standplaats mag niet eerder in gebruik worden genomen dan 1 uur voor dat met de verkoop mag worden begonnen.

  • 3. De vergunninghouder is verplicht er voor zorg te dragen dat zijn standplaats een goed verzorgd aanzien biedt.

  • 4. Bij het ontruimen dient de vergunninghouder zijn standplaats en de onmiddellijke omgeving daarvan opgeruimd en zuiver op te leveren.

  • 5. Er mag standplaats worden ingenomen van maandag tot en met zaterdag gedurende de openingstijden van de winkels met een uur verlenging voor het opruimen en afsluiten.

  • 6. Het hebben van een standplaats tijdens marktdagen is niet toegestaan.

  • 7. De gemeente kan bepalen dat er geen standplaats kan worden ingenomen tijdens evenementen. Bij voorhand is dit tijdens de kermis.

Artikel 8: Wachtlijst

  • 1. Een vergunninghouder die verlenging wil, moet deze 2 maanden voor het aflopen van de vergunning aanvragen. Is er te laat verlenging aangevraagd dan komt de eerst volgende op de wachtlijst aan de beurt.

  • 2. Indien het aantal aanvragen om een standplaats het totaal aantal af te geven vergunningen overtreft, kan de nieuwe aanvraag op de wachtlijst worden gezet. De aanvragen worden geregistreerd op volgorde van binnenkomst.

  • 3. Als er een standplaatsvergunning te verlenen is doordat andermans vergunning is komen te vervallen dan wel is ingetrokken kan de vergunning aan de eerst volgende op de wachtlijst worden toegekend.

  • 4. De aanvraag voor een standplaats kan maximaal één jaar voorafgaand aan de periode van de standplaats worden ingediend. De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld.

Artikel 9: Vigerende vergunningen

Vigerende tijdelijke en vaste standplaatsvergunningen worden gehandhaafd.

Artikel 10: Aansprakelijkheid

1.De aanvrager dient voldoende verzekerd te zijn tegen vorderingen tot schadevergoeding, waartoe hij als gebruiker van een verkoopinrichting krachtens wettelijke aansprakelijkheidsbepalingen zou kunnen worden verplicht wegens aan derden toegebrachte schade.

Artikel 11 Intrekken vergunning

De gemeente kan de vergunning intrekken indien:

  • a)

    Niet langer wordt voldaan in de in de standplaatsvergunning gestelde eisen.

  • b)

    De vergunninghouder het bij of krachtens deze beleidsregels bepaalde overtreedt.

  • c)

    indien door de vergunninghouder gedurende een periode van 3 maanden geen gebruik van de standplaats wordt gemaakt. Als geconstateerd wordt, dat de vergunninghouder niet op de aangegeven tijden aanwezig is, wordt de vergunninghouder door de gemeente vooraf aangeschreven.

  • d)

    Als de vergunninghouder geen gebruik meer wenst te maken van zijn vergunning. Vergunninghouder kan dit schriftelijk kenbaar maken aan de gemeente.

  • e)

    De vergunninghouder zich schuldig maakt aan wangedrag of bedrog.

  • f)

    Vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid het noodzakelijk wordt geacht de verkoop onmiddellijk te staken.

Artikel 12 kosten

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn leges verschuldigd.

2.

Voor de ingebruikgeving van de gemeentegrond is een privaatrechterlijke vergoeding verschuldigd, conform de Regeling privaatrechtelijke vergoedingen.

Artikel 13 Slotbepaling

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregels standplaatsvergunningen gemeente Asten”

2.

Deze beleidsregel treedt de dag na bekendmaking in werking.

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Asten,

burgemeester en wethouders van Asten,

burgemeester,

mr. H.G. Vos

secretaris

W.M.A. Verberkt

Toelichting Artikelen

Standplaatsvergunning en weigeringsgronden

Op grond van artikel 5:18 APV is een vergunning voor een standplaats noodzakelijk. De standplaatsvergunning wordt afgegeven door het college van burgemeester en wethouders. De weigeringsgronden staan vermeld in artikel 1:8 en artikel 5:18 van de APV. De beargumentering in het standplaatsenbeleid dient te herleiden zijn naar de volgende gronden:

  • 1.

    In het belang van de openbare orde

  • 2.

    In het belang van de openbare veiligheid

  • 3.

    In het belang van de volksgezondheid

  • 4.

    In het belang van de bescherming van het milieu

  • 5.

    In strijd met het geldend bestemmingsplan

  • 6.

    Indien de standplaats niet voldoet aan de redelijke eisen van welstand

  • 7.

    Het in gevaar komen van een redelijk voorzieningenniveau

 

Openbare orde: Verstoring van rust, belemmering zicht en toegang tot gebouwen voor omwonenden (incl. geur en geluidshinder)

 

Bescherming milieu: Wanneer een standplaats schade toebrengt aan het milieu door vervuiling of stank die te wijten is aan de standplaatshouder kan de vergunning geweigerd/ingetrokken worden.

 

Geldend bestemmingsplan: Dit betekent dat bij de beoordeling voor het innemen van een standplaats altijd gelet moet worden op de voorschriften die uit het bestemmingsplan voortvloeien

 

Redelijke eisen van welstand: Deze weigeringsgrond kan gehanteerd worden indien een standplaats het straatbeeld verstoort. De commissie welstand is om advies gevraagd maar de welstandsnota geeft geen aanknopingspunten voor een advisering. Criteria voor standplaatsen zijn niet opgenomen in de welstandsnota. Ook betreft het geen bouwwerken. De commissie heeft zich daarom vooral gericht op de situering van de standplaats. Is de standplaats een ruimtelijk obstakel of tast een standplaats het eigen karakter van de specifieke locatie in ernstige mate aan.

 

 

Artikel 4

 

Locatie

In het standplaatsenbeleid zijn twee locaties opgenomen waar maximaal één standplaats mag worden afgegeven.

1. Koningsplein

Op het Koningsplein één standplaats mogelijk omdat uit verkeerskundig oogpunt voldoende parkeerplaatsen gewaarborgd moeten blijven. Door de commissie van welstand is het advies gegeven om voldoende afstand te houden tot het bestaande kunstwerk. Dit moet zijn autonome plaatsing behouden. Daarom is de locatie voor de standplaats in het straatwerk aangebracht.

 

 

Artikel 5

 

Branchering

Doelstelling van het standplaatsenbeleid is het verruimen van het voorzieningenniveau voor de consument. We willen hier benadrukken dat het niet gaat om het beperken van concurrentie. Door het toepassen van branchering kunnen we nog meer sturen op het voorzieningenniveau voor de consument. Door te zorgen dat er slechts één vergunning tegelijkertijd per locatie kan worden afgegeven en slechts één branche tegelijkertijd creëren we dat de consument een zo breed mogelijk aanbod krijgt. Door specifiek de branche te benoemen krijgen we een gevarieerd aanbod. Onder de branche overig kunnen bijvoorbeeld vallen aanvragen voor een tattoo wagen tot mobiele kapper.

 

Maximumstelsel

In het belang van de openbare orde kan het aantal standplaatsen aan een maximum worden gebonden. Gelet op de vraag naar standplaatsvergunningen volstaat het om op de aangewezen locaties maximaal één standplaats te hebben. Bij meer standplaatsen ontstaat gevaar voor de openbare orde en verkeersveiligheid. Er verdwijnen dan teveel parkeerplaatsen in het centrumgebied van de gemeente Asten. Meer standplaatsen betekent meer verkoop van producten waardoor het voorzieningenniveau voor de consument in gevaar zou kunnen komen. Op de standplaats worden mogelijk dezelfde producten verkocht als in de winkels.

 

 

Artikel 6

 

Maximale afmetingen 

In het kader van verkeersveiligheid en redelijke eisen van welstand zijn maximale afmetingen vastgesteld.

Emmastraat, ingang Midas: vigerende vergunning Luong

Koningsplein: 8,5 meter bij 5 meter