Algemeen reglement Jongerenraad gemeente Barneveld

Geldend van 01-07-2016 t/m heden

Intitulé

Algemeen reglement Jongerenraad gemeente Barneveld

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit

vast te stellen het Algemeen reglement Jongerenraad gemeente Barneveld

1. Algemeen

1.1. Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

Jongerenraad Barneveld:

een adviescommissie bestaande uit een groep jongeren variërend van 15 tot en met 23 jaar, wonend in de gemeente Barneveld, die actief betrokken is/wordt bij de besluitvorming over de woon- en leefomgeving van de jongeren;

Advies:

niet bindende uitspraak, waarin de Jongerenraad haar mening over een bepaald onderwerp weergeeft;

Lid/leden:

jongere(n) die lid is (zijn) van de Jongerenraad, van 15 tot en met 23 jaar, wonend in de gemeente Barneveld;

College:

college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld.

1.2. Doelstellingen

Algemene doelstelling

Het bevorderen van actieve jongerenparticipatie in de gemeente Barneveld. Actief betekent dat jongeren zelf medeverantwoordelijk zijn voor de realisatie van aangedragen ideeën en plannen voor de verbetering van hun woon- en leefomgeving.

Werkdoelstellingen

  • 1.

    De Jongerenraad behartigt de belangen van jongeren in de gemeente Barneveld.

  • 2.

    De Jongerenraad signaleert wensen en behoeften van jongeren in de gemeente Barneveld. Deze gesignaleerde wensen en behoeften worden geanalyseerd, er worden prioriteiten gesteld en vervolgens kenbaar gemaakt bij het college.

  • 3.

    De Jongerenraad geeft gevraagd en ongevraagd haar mening aan het college over voor jongeren relevante onderwerpen.

  • 4.

    De Jongerenraad begeleidt de jongeren die meedoen aan projecten op scholen in de gemeente Barneveld die te maken hebben met de woon- en leefomgeving van jongeren.

  • 5.

    De Jongerenraad ondersteunt jongeren in de gemeente Barneveld bij de uitvoering van plannen en ideeën.

  • 6.

    De Jongerenraad informeert en activeert jongeren in de gemeente Barneveld.

  • 7.

    De Jongerenraad treedt tenminste één keer per jaar naar buiten.

2. Leden

2.1.Samenstelling

  • 1. Leden van de Jongerenraad zijn ingezetene van de gemeente Barneveld.

  • 2. Leden van de Jongerenraad zijn jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 23 jaar.

  • 3. De Jongerenraad is zoveel mogelijk qua samenstelling een representatieve afspiegeling van de jongeren in Barneveld.

  • 4. De Jongerenraad bestaat uit minimaal 9 en maximaal 18 leden.

  • 5. Leden van de Jongerenraad mogen een bestuurslid zijn van een belangenorganisatie en werkzaam zijn in dienst van de gemeente Barneveld. Zij mogen echter niet namens de organisatie zitting hebben.

  • 6. Het college wijst ter ondersteuning van de Jongerenraad een ambtelijk functionaris aan die de jongerenraad begeleidt om zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren.

2.2. Benoeming, zittingsduur en ontslag

  • 1. Leden voor de Jongerenraad worden op basis van een selectiecommissie, bestaande uit een ambtelijke functionaris, het jongerenwerk en Welzijn Barneveld, geworven.

  • 2. De benoeming van de leden voor de Jongerenraad wordt door het college uitgevoerd.

  • 3. Als de Jongerenraad eenmaal inwerking is getreden, dan worden nieuwe leden door de huidige leden van de Jongerenraad en de ambtelijke functionaris geselecteerd. De benoeming wordt echter uitgevoerd door het college.

  • 4. De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, twee jaar. Zij kunnen tweemaal voor dezelfde duur worden herbenoemd, tot een maximum van zes jaar.

  • 5. Bij het bereiken van de leeftijd van 24 jaar eindigt het lidmaatschap van de Jongerenraad automatisch.

  • 6. Zodra een lid heeft opgehouden ingezetene te zijn van de gemeente Barneveld, eindigt diens lidmaatschap van de Jongerenraad.

  • 7. De benoeming ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen gebeurt zo mogelijk binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature.

  • 8. Bij het disfunctioneren van een lid van de Jongerenraad, kan het college het betreffende lid ontslaan bij een meerderheidsbesluit.

2.3. Dagelijks bestuur

  • 1. De Jongerenraad kiest uit haar midden een dagelijks bestuur. Deze bestaat uit een voorzitter, vicevoorzitter, secretaris en penningmeester.

  • 2. Het dagelijks bestuur kan namens de Jongerenraad naar buiten treden.

  • 3. De Jongerenraad kan ervoor kiezen om, naast het dagelijks bestuur, meer bestuursleden te benoemen.

  • 4. Het dagelijks bestuur heeft als belangrijkste taak om steeds alle leden zoveel mogelijk bij haar bezigheden te betrekken.

3. Taken en bevoegdheden

3.1. De Jongerenraad heeft de volgende taken

  • 1. Gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college over zaken die betrekking hebben op de woon- en leefomgeving van jongeren.

    • a.

      Voorstellen waarover aan de Jongerenraad advies wordt gevraagd, moeten duidelijk en kort worden weergegeven.

    • b.

      Een advies van de Jongerenraad wordt als elk ander advies behandeld.

  • 2. Wensen en meningen van jongeren in de gemeente Barneveld doorgeven aan het college en de ambtelijke functionaris.

  • 3. Jongeren stimuleren mee te doen aan overleg over onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn.

  • 4. Ervoor zorgen dat er overleg is tussen jongeren en anderen, die met dezelfde onderwerpen te maken hebben. Denk aan de Adviesraad Sociaal Domein, bedrijven en instellingen, het jongerenwerk, et cetera.

  • 5. Contact onderhouden met de jongeren in de gemeente Barneveld van 15 tot en met 23 jaar via scholen, bibliotheken, jeugdcentra, jeugdorganisatie, kerken en instellingen die met jeugd te maken hebben.

  • 6. Jongeren bij hun activiteiten in de gemeente Barneveld ondersteunen.

  • 7. Activiteiten organiseren om jongeren in de gemeente Barneveld te betrekken bij hun eigen woonen leefomgeving.

  • 8. Informeren van de jongeren in de gemeente Barneveld over de activiteiten van de Jongerenraad.

  • 9. Begeleiden van jongeren die meedoen aan projecten op scholen in de gemeente Barneveld die te maken hebben met de woon-en leefomgeving van jongeren en meehelpen met de uitvoering van de plannen.

3.2. Bevoegdheden

  • 1. De Jongerenraad mag het college gevraagd en ongevraagd advies geven.

    • a.

      Als een advies wordt behandeld, moet daarvan (schriftelijk) verslag worden uitgebracht aan de Jongerenraad.

    • b.

      Wordt een advies niet behandeld, dan moet dit besluit schriftelijk, met motivatie, door het betreffende orgaan aan de Jongerenraad worden meegedeeld.

  • 2. De Jongerenraad heeft, indien zij hieraan behoefte heeft, recht op informatie van alle openbare zaken.

  • 3. De Jongerenraad kan zelf activiteiten voor jongeren in de gemeente Barneveld organiseren. Deze activiteiten passen binnen de doelstellingen van de Jongerenraad.

4. Vergaderingen

4.1. Verslag

  • 1. Van de vergaderingen van de Jongerenraad wordt een verslag gemaakt. Dit is een beknopte zakelijke weergave van de besproken onderwerpen.

  • 2. Verslagen van de openbare vergaderingen worden aan alle leden van de Jongerenraad en de ambtelijke functionaris toegezonden.

  • 3. Verslagen van de openbare vergaderingen zijn voor iedereen in te zien en worden gepubliceerd via de website van de Jongerenraad.

4.2. Vergaderen

  • 1. De Jongerenraad streeft ernaar om één keer per maand te vergaderen. De Jongerenraad komt in ieder geval acht keer per jaar bij elkaar.

  • 2. De werkwijze zal zo moeten zijn dat iedereen echt mee kan praten. Dat vraagt om een aantal regels. Bij de behandeling van een onderwerp zullen tenminste de volgende 4 fasen worden doorlopen:

    • a.

      Voorbereiding en informatie: alle leden moeten vooraf voldoende informatie krijgen;

    • b.

      Meningsvorming/discussie: tijdens de vergadering is er ruimte voor discussie en informatieuitwisseling;

    • c.

      Besluit: indien nodig een besluit of vervolgafspraken maken;

    • d.

      Nazorg: wat is er gedaan met het besluit of vervolgafspraken.

  • 3. De agenda wordt uiterlijk één week voor de vergadering aan alle leden toegezonden.

  • 4. Ieder lid heeft het recht om schriftelijke voorstellen aan de Jongerenraad te doen. Deze voorstellen dienen bij de secretaris te worden ingediend.

  • 5. Ieder lid heeft het recht om agendapunten in te leveren bij de secretaris.

  • 6. Ieder lid heeft spreek- en stemrecht.

  • 7. De bezoekers van een openbare vergadering, die volgens de Jongerenraad belanghebbende zijn, worden in de gelegenheid gesteld om het woord te voeren over aan de orde zijnde zaken. Om van dit spreekrecht gebruik te kunnen maken, moet de spreker zich, voor de vergadering van de Jongerenraad, als zodanig hebben gemeld bij de voorzitter of secretaris van de Jongerenraad.

4.3. Stemmen/besluiten

  • 1. Er kan alleen worden gestemd als meer dan de helft van de leden aanwezig is.

  • 2. Een voorstel is aangenomen als de helft plus één van de aanwezige leden van de Jongerenraad achter het voorstel staat. Daarna geldt: besluit is besluit.

    Als de stemmen staken wordt het voorstel geacht te zijn afgewezen.

  • 3. De stemming verloopt mondeling. In gevallen van persoonlijke aangelegenheden verloopt de stemming schriftelijk.

5. Budget

5.1. Budget

  • 1. Aan de Jongerenraad wordt jaarlijks door het college een budget ter beschikking gesteld.

  • 2. De Jongerenraad is verantwoordelijk voor de uitgaven van het bovengenoemde budget.

  • 3. Het budget is bestemd voor het financieren van activiteiten die betrekking hebben op de doelstelling en de werkdoelstellingen (1.2). Als het budget niet volledig wordt gebruikt, wordt het resterende bedrag naar het budget van het volgende jaar overgeheveld.

  • 4. Jaarlijks (in december) wordt er door de Jongerenraad over inkomsten en uitgaven verantwoording afgelegd aan het college.

6. Ondersteuning

6.1. Praktische en technische ondersteuning

  • 1. De Jongerenraad krijgt van de gemeente Barneveld begeleiding via een ambtelijk functionaris voor jongeren.

    Taken ambtelijk functionaris zijn:

    • a.

      Het op verzoek bijwonen van de vergaderingen;

    • b.

      Zorgdragen voor een goede ondersteuning van de Jongerenraad, zodat deze haar taak op een goede wijze kan uitvoeren.

  • 2. Daarnaast kan de Jongerenraad voor technische ondersteuning (vergaderruimte met faciliteiten) terecht bij de ambtelijke functionaris. Deze draagt mede zorg voor het overbrengen van adviezen van de Jongerenraad aan het college.

  • 3. De Jongerenraad kan ook een beroep doen op de jongerenwerker van de gemeente.

  • 4. De Ambtelijke functionaris voor jongeren en de jongerenwerker zijn op afroep aanwezig bij de vergaderingen. Zij hebben geen stemrecht, wel spreekrecht.

6.2. Publiciteit

  • 1. Communicatie via de website en social media moet afgestemd worden met de communicatieafdeling van de gemeente. Hierover zullen in het beginstadium afspraken worden gemaakt.

  • 2. De Jongerenraad kan, indien gewenst, ook een huisstijl aannemen.De huisstijl van de Jongerenraad is de presentatie naar buiten toe en geeft herkenning aan de buitenwereld.

  • 3. Met de Jongerenraad zal bekeken worden welke vorm de website en social media krijgt, evenals de huisstijl.

7. Inwerkingtreding

7.1. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op

14 maart 2016,

Burgemeester en wethouders voornoemd,
drs. D. Bakhuizen
Secretaris
dr. J.W.A. van Dijk,
Burgemeester