Regeling vervallen per 18-12-2020

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens Barneveld

Geldend van 11-11-2011 t/m 17-12-2020

Intitulé

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens Barneveld

De raad van de gemeente Barneveld

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders

Gelet op de

• Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

• Wet bescherming persoonsgegevens

BESLUIT:

Vast te stellen de volgende Verordening:

Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen

Artikel 1 Begripsbepalingen

a.

de Wet:

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b.

Besluit:

het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

c.

basisadministratie:

de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Barneveld als bedoeld in artikel 2 van de wet;

d.

basisregistratie personen:

de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Barneveld;

e.

GBA-V:

de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;

f.

verantwoordelijke:

het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;

g.

beheerder:

de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

h.

autorisatiebesluit:

een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

i.

ingeschrevene:

degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;

j.

geregistreerde:

degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Barneveld en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

k.

afnemer:

bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

l.

binnengemeentelijk afnemer:

elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

m.

derde:

elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

n.

vrije derde:

een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;

o.

authentiek gegeven:

een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

1. De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen is het college van burgemeester en wethouders;

2. Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is de functionaris die daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

De basisregistratie personen heeft tot doel:

1. de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

2. de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens;

3. een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

4. gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt

In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V

1. De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente;

2. De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet;

3. De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

1. Burgemeester en wethouders kunnen gegevens uit de basisadministratie verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.

2. Zij stellen hiervoor nadere regels.

Overige bepalingen

Artikel 7

De verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 7 oktober 2008 wordt ingetrokken.

Artikel 8

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

Artikel 9

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisregistratie personen ( Verordening BRP).

Bijlage 1: de authentieke gegevens over de ingeschrevene zijn:

1. Gegevens over de burgerlijke staat

A. Naam:

Geslachtsnaam;

Voornamen.

B. Geboorte:

Geboortedatum;

Geboorteplaats;

Geboorteland en zo nodig gebiedsdeel.

C. Geslacht.

D. Ouders:

Geslachtsnaam;

Voornamen;

Geboortedatum.

E. Huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerdere geregistreerde partnerschappen:

Datum huwelijkssluiting of datum aangaan geregistreerd partnerschap;

Datum ontbinding, dan wel nietigverklaring huwelijk of geregistreerd partnerschap.

f. Echtgenoot dan wel geregistreerd partner en eerdere echtgenoten of geregistreerde partners:

Geslachtsnaam;

Voornamen;

Geboortedatum.

G. Kinderen:

Geslachtsnaam;

Voornamen;

Geboortedatum.

h. Overlijden:

Overlijdensdatum.

I. Datum ingang en beëindiging rechtsgeldigheid gegevens:

Datum ingang rechtsgeldigheid;

Datum beëindiging rechtsgeldigheid.

2. Gegevens over de nationaliteit

Nationaliteit of nationaliteiten, dan wel een aanduiding dat de betrokkene geen nationaliteit bezit, of een aanduiding dat de nationaliteit van de betrokkene niet kan worden vastgesteld;

de aantekening dat op grond van artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap is vastgesteld dat de betrokkene niet de Nederlandse nationaliteit bezit;

de aantekening dat de betrokkene op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als

Nederlander behandeld wordt.

3. Gegevens over het verblijfsrecht van de vreemdeling

De aantekening over het verblijfsrecht;

Datum ingang verblijfsrecht;

Datum beëindiging verblijfsrecht.

4. Gegevens over de gemeente van inschrijving en het adres in die gemeente alsmede het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland

a. Gemeente van inschrijving:

Gemeente.

B. Adres, voor zover het betreft een woonadres:

Straatnaam en zo nodig gemeentedeel;

Huisnummer;

Aanduiding bij huisnummer;

Letter bij huisnummer;

Toevoeging bij huisnummer;

locatiebeschrijving en zonodig gemeentedeel.

5. Gegevens over het Burgerservicenummer van de ingeschrevene

Burgerservicenummer ingeschrevene.

6. Gegevens over de Burgerservicenummer van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde

partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen

Burgerservicenummer ouder;

Burgerservicenummer echtgenoot dan wel geregistreerde partner;

Burgerservicenummer eerdere echtgenoot;

Burgerservicenummer eerdere geregistreerde partner;

Burgerservicenummer kind.

7. Gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner

De aantekening dat de ingeschrevene de eigen geslachtsnaam voert;

De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner voert;

De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de, eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner vooraf doet gaan aan de eigen geslachtsnaam;

De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner doet volgen op de eigen geslachtsnaam.

Toelichting

Algemeen

Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding met ingang van 1 januari 2010. Vanaf genoemde datum moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwerken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie personen. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.

De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent en dient afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van die persoonsgegevens te voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van persoonsgegevens over personen die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van deze personen dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten of uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid.

De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA in een verordening te regelen. Ook de verstrekkingen aan zogenaamde vrije derden dient bij of krachtens een verordening te worden geregeld. Deze verordening voorziet daarin en daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

Naast deze verplichtingen uit de wet GBA voor de eigen basisadministratie, is het noodzakelijk ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de persoonsgegevens die afkomstig zijn van andere gemeenten of uit de GBA-V te regelen. Deze gegevens worden binnen de gemeente Barneveld opgeslagen en onderhouden in een centraal bestand, de basisregistratie personen (zie voor een definitie van dit begrip, artikel 1 onder d), en vandaar uit gedistribueerd naar de afnemers. Op dit deel van de persoonsinformatiehuishouding is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing.

Artikelsgewijse toelichting

Artikel 2. Verantwoordelijkheid en beheer

De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen.

Ten aanzien van die verantwoordelijkheid en het beheer van de basisregistratie is door het college vastgesteld de Beheerregeling gemeentelijke Basisregistratie personen en het Privacyreglement Basisregistratie Personen.

In de Beheerregeling gemeentelijke Basisregistratie personen zijn regels opgenomen met betrekking tot ; het informatiebeheer, het gegevensbeheer,het systeembeheer, het applicatiebeheer, het privacybeheer, de gegevensverwerking en het beveiliginsbeheer.

In het Privacyreglement Basisregistratie Personen zijn regels opgenomen met betrekking tot de toegang tot de basisregistratie personen, de verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers en overige verstrekkingen aan derden, het leggen van verbanden met andere gemeentelijke basisadministraties, de terugmeldplicht, het correctierecht, recht op inzage

Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen

In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.

Artikel 4: Categorieën van personen in de basisregistratie personen

Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de basisadministratie van gemeente Barneveld zijn opgenomen c.q. in gemeente Barneveld woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo dienen de gegevens van woningeigenaren die niet in gemeente Barneveld woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners en niet inwoners.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V

De verstrekkingen uit en de toegang tot de basisregistratie personen en GBA-V is door ons nader uitgewerkt In de door ons vastgestelde Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen en in het Privacyreglement Basisregistratie Personen.

In artikel 6 van de beheerregeling is door ons het hoofd van de afdeling Publiekszaken gemandateerd te beslissen op de verzoeken tot rechtstreekse toegang en het verkrijgen van gegevens uit de basisregistratie personen en GBA-V en het leggen van verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente.

In artikel 7 van de beheerregeling hebben wij het toezicht op het gebruik van de verstrekte gegevens en het gebruik van de rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en GBA-V opgedragen aan het hoofd van de afdeling Publiekszaken.

In de artikelen 3,4,5, en 6 van het Privacyreglement Basisregistratie Personen is nader uitgewerkt hoe en welke gegevens verstrekt kunnen worden en hoe de rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en GBA-V is geregeld.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

De nadere uitwerking van deze verstrekkingen is geregeld in artikel 8 het Privacyreglement Basisregistratie Personen