Regeling vervallen per 01-01-2024

Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

Geldend van 01-01-2019 t/m 31-12-2019

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

DE RAAD VAN DE GEMEENTE BEEK;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 13 november 2017;

gelet op artikel 156,eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h Gemeentewet en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet en artikel 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende:

"Verordening op de heffing en invordering van leges 2018".

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand : het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    jaar : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • a.

    het verstrekken van documenten aan (semi-)overheidsinstellingen voor zover deze dienen voor wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel;

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3. De maatstaven en tarieven als bedoeld in artikel 5 lid 1 worden door het college van burgemeester en wethouders, met inachtneming van ter zake landelijk voorgeschreven maximum tarieven en ter zake in begroting 2018 door de gemeenteraad van Beek geformuleerde uitgangspunten, vastgesteld bij openbaar te maken besluit.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Geen kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 overdracht van bevoegdheden

Onverminderd het in artikel 5 lid 3 bepaalde van deze verordening, is het college bevoegd tot het wijzigen van deze verordening en de hierbij behorende tarieventabel, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De legesverordening 2017 van 8 december 2016 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

Artikel 14 citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de "Legesverordening 2018".

Ondertekening

Beek, 14 december 2017
GEMEENTERAAD,
Guliël Erven Raadsgriffier
Christine van Basten-Boddin
Voorzitter 

Tarieventabel Leges 2019 behorende bij de Legesverordening 2018

Het college van burgemeester en wethouders van Beek;

Gelet op artikel 5 lid 3 van de Legesverordening 2018 gemeente Beek;

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende:

Tarieventabel Leges 2019

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen (vh GBA)

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (voortaan onder Titel 3)

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet (voortaan onder Titel 3)

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Marktstandplaatsen (vervallen)

Hoofdstuk 7 Winkeltijdenwet (voortaan onder Titel 3)

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur:

 

1.1.1.1

in de binnen de permanente locatie (het gemeentehuis) beschikbare trouwzaal

€ 152,50

1.1.1.2

op overige locaties (het gehele grondgebied van de gemeente Beek, uitgezonderd de permanente locatie te weten het gemeentehuis) (excl.kosten gebruik locatie)

€ 152,50

1.1.1.3

In afwijking van 1.1.1.1 en 1.1.1.2 vindt een kosteloze voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaats op:

maandag en woensdag, geen feestdag zijnde, om 10.00 uur, waarbij gebruik gemaakt wordt van een door de gemeente binnen de permanente locatie (het gemeentehuis) aan te wijzen ruimte en met inachtneming van het terzake in artikel 9 van het Reglement Burgerlijke Stand gestelde

€ 0,00

 

 

 

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur:

 

1.1.2.1

in de binnen de permanente locatie (het gemeentehuis) beschikbare trouwzaal

€ 502,50

1.1.2.2

op overige locaties (het gehele grondgebied van de gemeente Beek, uitgezonderd de permanente locatie te weten het gemeentehuis) (excl.kosten gebruik locatie)

€ 502,00

 

 

 

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op zondag, een algemeen erkende feestdag, zoals bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of buiten de in 1.1.1. en 1.1.2 aangegeven tijden:

 

1.1.3.1

op overige locaties (het gehele grondgebied van de gemeente Beek, uitgezonderd de permanente locatie te weten het gemeentehuis) (excl. kosten gebruik locatie) mits een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 2, lid 1 onder c, e of

f van het Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Beek 2018 beschikbaar is

€ 502,00

 

 

 

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

1.1.4.1

een aanvraag voor het inhuren van een getuige van de gemeente

€ 10,20

1.1.4.2

een aanvraag tot het eenmalig benoemen van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 2 lid 1 e van Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Beek 2018

€ 20,40

1.1.4.3

een aanvraag tot het beëdigen en eenmalig benoemen van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 2 lid f van het Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Beek 2018

€ 102,00

 

 

 

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje:

 

1.1.5.1

in een normale uitvoering

€ 22,80

1.1.5.2

in een luxe uitvoering

€ 36,90

1.1.5.3

als duplicaat in een normale uitvoering

€ 32,60

1.1.5.4

als duplicaat in een luxe uitvoering

€ 55,30

 

 

 

1.1.6

Gereserveerd

 

 

 

 

1.1.7

Gereserveerd

 

 

 

 

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 31,80

 

 

 

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

 

 

1.1.10

De kosten die door derden aan de gemeente in rekening worden gebracht in het kader van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap worden doorbelast.

 

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.2.1

Voor reisdocumenten met een geldigheid van maximaal 5 jaar (voor personen die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt):

 

1.2.1.1

voor een nationaal paspoort, faciliteitenpaspoort en zakenpaspoort

€ 53,90

1.2.1.2

voor een Nederlandse identiteitskaart

€ 29,60

 

 

 

1.2.2

Voor reisdocumenten met een geldigheid van maximaal 10 jaar (voor personen die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder zijn):

 

1.2.2.1

voor een nationaal paspoort, faciliteitenpaspoort en zakenpaspoort

€` 71,30

 

1.2.2.2

voor een Nederlandse identiteitskaart

€ 56,80

 

 

 

1.2.3

Voor een reisdocument voor vluchtelingen of vreemdelingen met een geldigheid van maximaal 5 jaar (ongeacht de leeftijd van de persoon op het moment van aanvraag)

 

1.2.3.1

voor een vluchtelingen- en vreemdelingenpaspoort

€` 53,90

 

 

 

1.2.4

voor een spoedlevering van een in de onderdelen 1.2.1 en 1.2.2 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die onderdelen genoemde bedragen

€ 48,60

 

 

 

1.2.5

Hetgeen in deze tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

€ 29,60

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

 

 

 

 

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt :

€ 39,70

1.3.2.1

bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen (vh GBA)

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

 

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,60

1.4.2.2

tot het verstrekken van gegevens van meerdere personen op hetzelfde adres of het gezin

€ 11,10

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

vervallen

 

 

 

1.4.3

gereserveerd

 

 

 

 

1.4.4

gereserveerd

 

 

 

 

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

vervallen

 

 

 

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

vervallen

 

 

 

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 31,80

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Gereserveerd

vervallen

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6

vervallen

vervallen

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 123,75

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 123,75

1.7.1.3

een afschrift van het burgerjaarverslag

vervallen

 

 

 

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

 

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 5,60

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 5,60

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 123,75

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 123,75

 

 

 

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

 

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 5,60

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 5,60

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.3.2.1

op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie

€ 123,75

1.7.3.2.2

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie

€ 123,75

 

 

 

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.4.1

tot het verstrekken van het gemeenteblad

€ 5,60

1.7.4.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad

€ 50,10

 

 

 

1.7.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.5.1

een afschrift van een verordening

€ 54,80

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

1.8.1.1.1

per pagina op papier van A4-formaat in zw/w

€ 1,00

1.8.1.1.2

per pagina op papier van A3-formaat in zw/w

€ 2,00

1.8.1.1.3

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 2,00

1.8.1.1.4

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 4,00

1.8.1.1.5

voor een kopie grootformaat A2, A1, A0

€ 21,10

1.8.1.2

Gereserveerd

 

 

 

 

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, per adres of object

€ 10,35

1.8.2.2

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 10,35

1.8.2.3

een digitaal bestand uit het gemeentelijk kaartmateriaal

€ 85,40

1.8.2.4

om informatie uit het Kadastraal register via Kadaster On-Line

 

1.8.2.4.1

per eerste object

€ 11,80

1.8.2.4.2

per volgend object

€ 2,40

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een Verklaring omtrent gedrag voor natuurlijke personen

€ 41,35

1.9.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 7,60

1.9.3

tot verkrijgen en de daadwerkelijke verstrekking van een plattegrond

€ 0,50

1.9.4

tot het verkrijgen en de daadwerkelijke verstrekking van de gemeentevlag van Beek

€ 20,50

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 31,80

 

 

 

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.10.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling (g)een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,20

1.10.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.10.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat in zw/w

€ 1,00

1.10.2.2.2

per pagina op papier van A3-formaat in zw/w

€ 2,00

1.10.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 2,00

1.10.2.2.2

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 4,00

1.10.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.10.2.1 en 1.10.2.2genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

 

1.10.2.3.1

in zwart/wit

€ 21,10

1.10.2.3.2

in kleur t/m A0-formaat

€ 52,80

1.10.2.3.3

In kleur vanaf A0-formaat

€ 79,20

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Gereserveerd

 

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet

€ 13,50

 

 

 

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet

€ 6,75

 

 

 

1.12.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen wordt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen of verlengen van de vergunning tot tijdelijke verhuur verhoogt met

50%

 

indien het meer dan één woonruimte betreft.

 

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13

Vervallen

 

1.13.1

Vervallen

 

1.13.2

Vervallen

 

 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (voortaan onder Titel 3)

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet (voortaan onder Titel 3)

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

€ 37,80

 

vermeerderd met:

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 17,20

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

€ 17,20

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 17,20

1.16.1.3

De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

 

 

 

 

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 27,90

 

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding minder ingrijpende werkzaamheden lengte > 25 meter in verband met het verlenen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 65,10

1.17.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding met werkzaamheden lengte tussen 25 meter en 100 meter in verband met het verlenen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 504,80

1.17.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding met werkzaamheden lengte > 100 meter in verband met het verlenen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 504,80

 

vermeerderd met (lengte sleuf in meters - 100 meter) x

€ 1,40

1.17.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 163,00

1.17.1.4

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 163,00

1.17.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaats vindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

1.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.17.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.18.1

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 26,00

 

tot het verlenen van een verklaring van geen bezwaar voor het houden van een wedstrijd op de openbare weg

€ 26,00

 

tot het verkijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet

€ 26,00

 

 

 

1.18.2

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 26,00

1.18.3.1

tot het verlenen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), voor zover daarvoor geen medisch advies aangevraagd moet worden

€ 26,00

1.18.3.2

tot het verlenen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), voor zover daarvoor een medisch advies aangevraagd moet worden

€ 157,80

 

Hoofdstuk 19 Diversen

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

 

1.19.1.1

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 11,15

1.19.1.2

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,20

 

 

 

1.19.2

een stookvergunning ingevolge artikel 5.34 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 19,50

 

 

 

1.19.3

een vergunning voor het lozen van afvalstoffen op de riolering:

 

 

voor zover het bestaande uitleggers betreft

€ 430,80

 

 

 

1.19.4

een collectevergunning ingevolge artikel 5.13 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 27,15

 

 

 

1.19.5

een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden ingevolge artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 22,30

 

 

 

1.19.6

een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5.18 van de Algemene plaatselijke verordening:

 

1.19.6.1

per dag

€ 27,15

1.19.6.2

voor elke dag méér

€ 7,10

1.19.6.3

per jaar

€ 354,15

 

 

 

1.19.7

een vergunning voor het aanleggen van een inrit:

€ 266,60

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden, de omzetbelasting daarin niet begrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden, wordt hier onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;

 

Indien de opgegeven bouwkosten niet danwel onvolledig overeenkomstig de hierboven genoemde wijze zijn bepaald, worden de bouwkosten ambtshalve vastgesteld op basis van het BouwkostenKompas 2007 of zoals het BouwkostenKompas laatstelijk is vervangen of gewijzigd, zoals deze voor eenieder openbaar en raadpleegbaar is.

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

 

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

Hoofdstuk 2 leges conceptaanvraag/principeverzoek

2.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag/ principeverzoek.

€ 189,50

 

Met dien verstande dat bij het indienen van een formele aanvraag 50% terugbetaald wordt.

 

 

Verhoogd met de leges van de welstand conform artikelen 2.3.1.2.1 en 2.3.1.2.2.

 

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

  •  

    Indien de bouwkosten bedragen:

     

     

     

    een bedrag van

    Vermeerderd met een percentage over de bouwkosten van:

    van

     

    tot:

     

     

     

     

    >=

    € 0

    -

    € 2.500.000

    € 241,00

    3,01%

    >=

    € 2.500.000

    -

    € 5.000.000

    € 7.777,00

    2,71%

    >=

    € 5.000.000

    -

    € 7.500.000

    € 22.848,00

    2,41%

    >=

    € 7.500.000

    -

    € 10.000.000

    € 45.456,00

    2,11%

    >=

    € 10.000.000

    -

     

    € 75.600,00

    1,80%

 

 

Welstandstoets

 

2.3.1.2

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt verhoogd in verband met een toetsing aan welstandscriteria indien:

 

2.3.1.2.1

bij de aanvraag van een omgevingsvergunning het bouwplan voldoet aan de gestelde criteria van de welstandsnota, met

€ 25,00

2.3.1.2.2

voor het bouwplan het advies van de dorpsbouwmeester ingewonnen moet worden met:

per behandeling met een maximum van:

  •  

    Indien de bouwkosten bedragen:

     

     

     

    een bedrag van

    Vermeerderd met een percentage over de bouw kosten van:

    van

     

    tot:

     

     

     

     

    >=

    € 0

    -

    € 1.000

    € 25,00

    1,5 %

    >=

    € 1.000

    -

    € 5.000

    € 35,00

    0,5 %

    >=

    € 5.000

    -

    € 10.000

    € 40,00

    0,4 %

    >=

    € 10.000

    -

    € 25.000

    € 50,00

    0,3 %

    >=

    € 25.000

    -

    € 50.000

    € 75,00

    0,2 %

    >=

    € 50.000

    -

    € 100.000

    € 100,00

    0,1 %

    >=

    € 100.000

    -

    € 250.000

    € 150,00

    0,05%

    >=

    € 250.000

    -

     

    € 250,00

    0,01%

€ 1.430,00

2.3.1.2.3

De bovenstaande tabel is eveneens van toepassing als er sprake is van het inwinnen van een advies betreffende een conceptaanvraag en/of een aanvraag omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.3.6.1 van deze legestarieventabel.

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.3

gereserveerd

 

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend na aanvang van de werkzaamheden, bedraagt het tarief van de overeenkomstige artikelen 2.3.1.1; 2.3.2; 2.3.4; 2.3.5 en 2.3.6 verhoogd met

50%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van:

€ 482,00

 

en een maximum van:

€ 16.270,00

 

 

 

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

2.3.1.5

gereserveerd

 

 

 

 

2.3.1.6

duurzaamheidskorting op leges (invoer "groene bouwleges")

 

 

Indien bij de aanvraag omgevingsvergunning voor bedrijfsmatige nieuwbouwactiviteiten tevens zonnepanelen geïnstalleerd zullen worden, is een restitutie mogelijk op de bij de aanvraag verschuldigde leges. Deze restitutie wordt definitief bepaald na gereedmelding van de bedrijfsmatige nieuwbouwactiviteit aan de hand van het gerealiseerde en ter plekke van gemeentewege geconstateerde totaal oppervlakte m2 zonnepanelen.

 

 

De alsdan te restitueren leges bedraagt per m2 netto zonnepaneel:

€ 5,50

 

tot ten hoogste 100% van de bij aanvraag verschuldigde bouwleges.

 

 

 

 

2.3.1.7

Waarborgsom start- en gereedmelding

 

 

Onverminderd het bepaalde in 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, en 2.3.4 worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, van de Wabo, bij verlening daarvan, verhoogd met een bedrag van

€ 100,00

 

zijnde een borgsom voor het op correcte wijze melden van de start en het gereedkomen van de werkzaamheden waarvoor de omgevingsvergunning is verleend.

Indien de aanvrager door middel van de daarvoor bestemde start- en gereedmeldingsformulier ten minste twee dagen voor aanvang van de bouwwerkzaamheden mededeling doet van de start van de werkzaamheden alsmede binnen twee weken na het gereedkomen van de werkzaamheden mededeling doet van het gereedkomen daarvan, zal de borgsom ten gunste van de aanvrager worden gerestitueerd.

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

1,85%

 

van de aanlegkosten, met een minimum van:

€ 275,00

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 482,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

50%

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van;

€ 482,00

 

en een maximum van

€ 16.270,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking mits de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat):

50%

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van;

€ 482,00

 

en een maximum van

€ 16.270,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

50%

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van;

€ 482,00

 

en een maximum van

€ 16.270,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 482,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

50%

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

50%

 

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 482,00

 

 

 

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 482,00

2.3.4.2.1

Indien het bovenstaande een tijdelijke afwijking betreft voor een termijn van minder dan 10 dagen

€ 241,00

 

 

 

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking mits de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat):

€ 482,00

 

 

 

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 482,00

 

 

 

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 482,00

 

 

 

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 482,00

 

 

 

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 482,00

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

voor een bouwwerk met een vloeroppervlakte

  • van

     

    tot:

     

     

     

    >=

     

    -

    1000 m2

    € 1.024,00

    >=

    1000 m2

    -

    3000 m2

    € 1.588,00

    >=

    3000 m2

    -

     

    € 2.152,00

   

Deze tarieven worden voor elke in het kader van deze aanvraag door de Brandweer Zuid Limburg district 2 uit te voeren extra controle vermeerderd met:

 

voor een bouwwerk met een vloeroppervlakte

  • van

     

    tot:

     

     

     

    >=

     

    -

    1000 m2

    € 120,00

    >=

    1000 m2

    -

    3000 m2

    € 241,00

    >=

    3000 m2

    -

     

    € 319,00

         

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2009 Gemeente Beek aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 275,50

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.7.1.1

< 500 m3

€ 183,00

2.3.7.1.2

> 500 m3

€ 366,50

 

 

 

2.3.8

gereserveerd

 

 

 

 

2.3.9

gereserveerd

 

 

 

 

2.3.10

gereserveerd

 

 

 

 

2.3.11

gereserveerd

 

 

 

 

2.3.12

Natura 2000-activiteiten

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 321,50

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming, waarvoor Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg een verklaring van geen bedenkingen dient te geven of te weigeren ingevolge artikel 2.27, lid 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht:

het van toepassing zijnde tarief zoals opgenomen in paragraaf 2.6 van de vigerende Tarieventabel behorende bij de Legesverordening voor 2018 van de Provincie Limburg inzake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming. Dit tarief bedraagt:

 

 

a. Landbouw en overige

€ 2.541,65

 

b. Industrie

€ 12.625,45

 

c. Infrastructuur

€ 18.930,45

 

Voor zover bovenstaande tarieven door Provinciale Staten van de Provincie Limburg zijn of worden gewijzigd zijn de vigerende tarieven van kracht, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten.

 

 

 

 

 

Restitutiebepalingen:

 

 

Restitutie bij weigeren omgevingsvergunning

Indien een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de gemeente wordt geweigerd, als gevolg van het weigeren van een verklaring van geen bedenkingen met betrekking tot dit onderdeel door Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 75% van de geheven leges van de aanvrager.

 

 

 

 

 

Restitutie bij intrekking aanvraag

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de aanvrager wordt ingetrokken alvorens daarop door de Gemeente is beschikt, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager als volgt plaats:

a. indien het verzoek tot intrekking is gedaan binnen zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 50% van de geheven leges van de aanvrager.

b. indien het verzoek tot intrekking is gedaan zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie plaats door de Gemeente aan de aanvrager van 25% van de geheven leges van de aanvrager.

 

 

 

 

 

Leges worden niet geheven voor:

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning in het kader van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied betrekking hebbende op evenementen en het beheer van een Naturagebied.

 

 

 

 

2.3.13

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 321,50

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 321,50

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 321,50

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 321,50

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaats vindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

gereserveerd

 

 

 

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

4%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

6%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, sloop of afwijkend gebruik activiteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, sloop- of afwijkend gebruik activiteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1; 2.3.2; 2.3.3; 2.3.4; 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

90%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat bedragen minder dan de aldaar vermelde minimale vaste bedragen niet worden teruggegeven;

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

75%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat bedragen minder dan de aldaar vermelde minimale vaste bedragen niet worden teruggegeven;

 

2.5.1.3

gereserveerd

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1; 2.3.2; 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat bedragen minder dan de aldaar vermelde minimale vaste bedragen niet worden teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1; 2.3.2; 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

teruggaaf als gevolg van het van gemeentewege niet in behandeling nemen van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.4.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1; 2.3.2; 2.3.6 of 2.3.7 niet in behandeling neemt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt

90%

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan het minimumbedrag als genoemd in de artikelen 2.3.1; 2.3.2; 2.3.3 en 2.3.15 wordt niet teruggegeven.

 

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 321,50

 

Hoofdstuk 7 gereserveerd

Hoofdstuk 8 Bestemmingsplanwijzigingen

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een omgevingsvergunning voor de aanleg van werken is vereist:

€ 484,50

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een omgevingsvergunning is vereist

€ 5.600,00

 

 

 

2.8.3

De kosten voor onderzoek en beoordeling van milieuhygiënische bodemgesteldheid van bouwlocaties buiten een gemeentelijke exploitatieopzet bedragen:

 

2.8.3.1

voor het beoordelen van een onderzoeksrapport in het kader van een bestemmingsplan, inclusief het verlenen van geschiktheidsverklaringen, voor een locatie met een oppervlakte van minder dan 5.000 m²

€ 105,50

2.8.3.2`

Indien de locatie een oppervlakte heeft van meer dan 5.000 m² vermeerderd met een toeslag van:

€ 30,00

 

voor elke 5.000 m² of gedeelte daarvan boven de 5.000 m².

 

 

 

 

2.8.4

De leges bedragen ten behoeve van het besluit tot vaststelling van hogere grenswaarden Wet geluidshinder, inclusief beoordeling aanvraag met geluidsrapport en publicaties ontwerpbesluit en besluit:

€ 315,40

 

 

 

2.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening

€ 5.600,00

 

 

 

2.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening

€ 2.797,00

 

 

 

2.8.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan anders dan bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening en anders dan door het verkrijgen van een projectbesluit als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder f, van de Wet ruimtelijke ordening,

€ 2.797,00

 

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 321,50

 

Hoofdstuk 11 Extern advies

2.11

De kosten die de gemeente in rekening worden gebracht ingeval van het inwinnen van advies van een extern bureau danwel van de dorpsbouwmeester, worden integraal in rekening gebracht bij de verzoeker/aanvrager van de omgevingsvergunning

 

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

3.1.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 126,80

3.1.2

Vervallen

 

3.1.3

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 27,85

3.1.4

een melding tot het bijschrijven c.q. doorhalen van een leidinggevende in een bestaande vergunning als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet

€ 27,85

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning):

 

3.2.1.1

geldig voor één dag

€ 31,95

3.2.1.2

voor elke dag meer

€ 16,00

 

 

 

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing ex artikel 4.6 van de Algemene plaatselijke verordening

 

3.2.2.1

geldig voor één dag

€ 31,95

3.2.2.2

voor elke dag meer

€ 16,00

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Gereserveerd

 

 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Gereserveerd

 

 

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

3.5

Gereserveerd

 

 

Hoofdstuk 5 Marktstandplaatsen (vervallen)

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

1.14.1

een standplaatsvergunning op de weekmarkt

vervallen

1.14.2

inschrijving op de wachtlijst van een standplaats op de weekmarkt, per kalenderjaar

vervallen

1.14.3

verlenging van de inschrijving op de wachtlijst van een standplaats op de weekmarkt, per kalenderjaar

vervallen

 

Hoofdstuk 6 Winkeltijdenwet (voortaan onder Titel 3)

1.15

Gereserveerd

 

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking.

 

 

Artikel A Overgangsrecht

  • 1. De tarieventabel leges 2018 van 23 oktober 2017 en de op de tarieventabel leges 2018 nadien besloten wijzigingen wordt ingetrokken met ingang van de in artikel B, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel B, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde tarieventabel gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel B Inwerkingtreding

  • 1. Deze tarieventabel leges 2019 treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2019.

Artikel C citeertitel

Deze tarieventabel kan worden aangehaald als de "tarieventabel Leges 2019".

Beek, 13-11-2018

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN BEEK,

Ron de Louw

Gemeentesecretaris

Christine van Basten-Boddin

Burgemeester