Regeling vervallen per 03-10-2014

Algemene regels inkoop en aanbesteding gemeente Beemster 2009

Geldend van 01-12-2009 t/m 02-10-2014

Intitulé

Algemene regels inkoop en aanbesteding gemeente Beemster 2009(versie geldend sedert 1 december 2009)

De raad van de gemeente Beemster;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Beemster van 15 september 2009, nr. 63;

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en artikel 18 van de Financiële verordening gemeente Beemster;

besluit:

I. vast te stellen de navolgende Algemene regels inkoop en aanbesteding gemeente Beemster 2009

1. Definities

  • a. Inkoop: alle handelingen waar een externe factuur tegenover staat;

  • b. Aanbesteden: de uitnodiging aan twee of meer ondernemers om deel te nemen aan een procedure, met als doel het doen van een aanbod (offerte) voor de uitvoering van een opdracht;

  • c. Gunning uit de hand: de gemeente kiest zelf een leverancier uit;

  • d. Onderhands aanbesteden: aanbesteden zonder openbare aankondiging;

  • e. Openbaar aanbesteden: aanbesteden waarbij de gemeente op nationaal niveau een openbare aankondiging voor een opdracht plaatst;

  • f. Europees aanbesteden: aanbesteden waarbij de gemeente op Europees niveau een openbare aankondiging voor een opdracht plaatst;

  • g. Levering: contracten voor aankoop, leasen, huren of in huurkoop nemen van producten;

  • h. Diensten: alle overeenkomsten op het gebied van dienstverlening die niet beschouwd worden als opdrachten voor leveringen of werken;

  • i. Werken: alle overeenkomsten op het gebied van bouwnijverheid, zoals gebouwen, bruggen, baggerwerkzaamheden, wegen en tunnels.

1.1 Doelstellingen inkoop- en aanbestedingsbeleid

  • 1. naleven van relevante (Europese) wet- en regelgeving;

  • 2. realiseren van doelmatig aanbestedingsbeleid;

  • 3. afleggen van verantwoording over besteding van publieke gelden;

  • 4. streven naar openheid zodat bedrijven gelijke kansen krijgen en gelijke behandeling krijgen in het proces van aanbestedingen;

  • 5. optimaliseren van kostenbeheersing en kwaliteit in casu het stimuleren van opdrachtnemers tot het aanbieden van de economisch voordeligste aanbieding;

  • 6. streven naar het betrekken van Baanstede te Purmerend bij de keuze van bedrijven om offerte te vragen voor het verlenen van diensten;

  • 7. bij iedere aanbesteding de afweging maken of er eisen gesteld dienen te worden ten aanzien van de inzet van maatschappelijke groepen zoals WSW-geïndiceerden, bij de uitvoering van diensten en werken Dit geldt zonder dat er sprake kan zijn van discriminatie van of het creëren van een preferente positie of een groep specifieke marktpartijen.

  • 8. het waarborgen van de integriteit van het aanbestedingsproces zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau.

1.2 Afspraken en bevoegdheden

Met de vaststelling van de programmabegroting draagt de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders op de in de begroting vermelde prestaties en/of activiteiten uit te voeren, waarbij maximaal die financiële middelen mogen worden ingezet die daarvoor in de begroting beschikbaar zijn gesteld.Het college verleent aan de budgethouder volmacht om het budget te besteden, waardoor de daarbijbehorende taakstelling kan worden gerealiseerd.De inkoop en aanbestedingsregels maken deel uit van de regeling voor budgethouders gemeenteBeemster.

1.3 Professioneel inkopen / aanbesteden gaat samen met integer overheidshandelen

De gemeente wil met het oog op zijn publieke verantwoordelijkheid, gemeenschapsgelden op een zozuinig en doelmatig mogelijke, transparante en objectieve wijze besteden.Als uitwerking is (onder andere) integriteitbeleid voor bestuurders en ambtenaren ontwikkeld.De gemeente als opdrachtverlener/aanbesteder van werken, leveringen of diensten moet zoveel mogelijk kunnen worden gecontroleerd. Openheid houdt in dat criteria bekend worden gemaakt endat keuzes met redenen omkleed zijn. Dit gebeurt door:

  • -

    de regels van het inkoop- en aanbestedingsbeleid na vaststelling openbaar te maken;

  • -

    criteria te bepalen waarop offertes in het inkoop- en aanbestedingsproces worden

  • -

    beoordeeld;

  • -

    de toetsingscriteria bekend te maken;

  • -

    het vaststellen van algemene inkoop- en aanbestedingsvoorwaarden voor de gemeente en deze te publiceren.

2. Inwerkingtreding

Deze algemene regels treden in werking met ingang van 1 december 2009.

II. in te trekken de Algemene regels inkoop en aanbesteding gemeente Beemster 2007, vastgesteld bij raadsbesluit van 13 december 2007.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad d.d. 12 november 2009
H.N.G. Brinkman, voorzitter
C.J. Jonges, griffier