Regeling vervallen per 01-01-2022

Instructie voor de griffier(versie geldend sedert 14 december 2007)

Geldend van 14-12-2007 t/m 31-12-2021

Intitulé

Instructie voor de griffier(versie geldend sedert 14 december 2007)

De raad van de gemeente Beemster:

gelezen het voorstel van het raadspresidium van Beemster van 28 november 2007, nr. 60;

gelet op het bepaalde in artikel 107a, tweede lid van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende Instructie voor de griffier.

Artikel 1 Algemene ondersteuning

  • 1. De griffier draag zorgt voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad en zijn leden.

  • 2. De griffier ziet toe op en ondersteunt de raad voor een correcte toepassing van de rechten van de raad en zijn leden.

Artikel 2 Begeleiding van de raad

  • 1. De griffier staat de raad en zijn leden bij in het vervullen van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol.

  • 2. De griffier verleent op verzoek van een of meer raadsfracties bijstand bij het opstellen van moties en initiatiefvoorstellen.

  • 3. De griffier kan op eigen initiatief de fractievoorzitters adviseren over het indienen van moties, initiatiefvoorstellen en andere verzoeken.

  • 4. De griffier fungeert als aanspreekpunt voor burgers en doelgroepen waar het betreft het functioneren van de raad.

  • 5. De griffier draagt er zorg voor dat brieven en andere initiatieven van burgers, gericht aan de raad, zo spoedig mogelijk ter tafel van de raad worden gebracht.

  • 6. De griffier draagt er zorg voor dat aan de raad gerichte uitnodigingen zo spoedig mogelijk ter kennis van de raadsleden worden gebracht.

  • 7. Indien de raad een onderzoekscommissie instelt op basis van artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

  • 8. De griffier onderhoudt contact met de secretaris van de rekenkamercommissie over de voortgang van de door deze commissie ingestelde onderzoeken en over het functioneren van de commissie in het algemeen.

Artikel 3 Secretariaat raad, raadspresidium, werkgroepen en raadscommissies

  • 1. De griffier is aanwezig bij raadsvergaderingen, vergaderingen van het raadspresidium, van werkgroepen van de raad en van de raadscommissies.

  • 2. De griffier staat de voorzitter van de vergaderingen terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en voor een goed verloop van de vergaderingen.

  • 3. De griffier draagt zorg voor een goede en tijdige agendering en verslaglegging van de vergaderingen.

  • 4. De griffier draagt zorg voor de beschikbaarstelling van de vergaderstukken aan de leden van de raad en de raadscommissies en voor het ter inzage leggen van bijbehorende stukken in de bestuursvleugel van het gemeentehuis.

  • 5. De griffier draagt zorg voor uniformiteit bij het opstellen van aan de raad gerichte voorstellen.

  • 6. De griffier draagt zorg voor bekendmaking van openbare vergaderingen in het blad Binnendijks of een ander huis-aan-huisblad.

  • 7. De griffier is budgethouder van de bestuurskosten van de raad.

Artikel 4 Ambtelijke bijstand

  • 1. De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige uitvoering van de ambtelijke bijstand zoals omschreven in de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.

  • 2. De griffier onderhoudt contact met de gemeentesecretaris over de wijze waarop de raad door de ambtelijke organisatie wordt ondersteund.

Artikel 5 Slotbepaling

  • 1. In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de gemeenteraad.

  • 2. Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling, op welke dag de “Instructie voor de griffier van de gemeente Beemster”, vastgesteld bij raadsbesluit van 20 februari 2003, vervalt.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad d.d. 13 december 2007
H.N.G. Brinkman, burgemeester
C.J. Jonges, griffier