Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR358723
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR358723/1
Regeling vervallen per 01-01-2022
Nadere regels Jongerenvoucher Beemster 2015
Geldend van 17-02-2015 t/m 31-12-2021
Intitulé
Nadere regels Jongerenvoucher Beemster 2015College van burgemeester en wethouders van de gemeente Beemster
Opmerkingen met betrekking tot de regeling
De Jongerenvoucher Beemster is onderdeel van het pakket aan regelingen/instrumenten dat de arbeidsmarktregio inzet voor werkgeversdienstverlening.
Wettelijke grondslagen of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
- 1.
Artikel 147 Gemeentewet
- 2.
Artikel 15, Re-integratieverordening Participatiewet Zaanstreek - Waterland 2015
- 3.
Algemene wet bestuursrecht
- 4.
Participatiewet
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Social return on investment
dat opdrachtnemers voor een percentage van de omvang van de opdracht, werkloze werkzoekenden, mensen met een SW-indicatie, en leerlingen aan een (leer)werkplek helpen.
Uitzendbeding
Bepaling dat een arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wanneer de inlener van de werknemer afziet van de diensten van de werknemer.
Jongerenvoucher
een eenmalige subsidie die aan een werkgever kan worden verstrekt voor het bieden van een (leer) werkplek aan een jongere tot 27 jaar.
Artikel 2 Doel
-
1. Het doel van de jongerenvoucher is om werkgevers te stimuleren werkplekken aan te bieden en de doelgroep een kans te bieden in hun bedrijf. Het kan een reguliere baan zijn of een baan in het kader van een leerwerktraject.
-
2. De jongerenvoucher wordt verstrekt als tegemoetkoming in de salariskosten of als een bijdrage aan opleidings- en/of begeleidingskosten.
-
3. Door het verrichten van de werkzaamheden in loondienst, doet de doelgroep werkervaring op.
-
4. Hiermee wordt uitstroom uit de uitkering gerealiseerd, er wordt een leerwerkplek gerealiseerd om opleiding te volgen of af te maken, of een aanvraag WWB wordt voorkomen.
Artikel 3 Toepassingsbereik
Het bepaalde in deze nadere regels is enkel van toepassing op de verstrekking van jongeren-vouchers door burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten. De jongerenvoucher wordt generiek toegepast. Voor deze vouchers kan elke werkgever in aanmerking komen. Alle werkgevers, in alle sectoren van de economie, kunnen in aanmerking komen voor de voucher.
Artikel 4 Activiteiten
-
1. Een werkgever komt in aanmerking voor een jongerenvoucher indien de werkgever een jongere uit de doelgroep in dienst neemt, een leerwerkbaan of een stage aanbiedt.
-
2. De werkgever komt in aanmerking voor de jongerenvoucher indien aan deze nadere regels wordt voldaan.
Artikel 5 Doelgroep
De jongerenvoucher wordt verstrekt voor
- 1.
Jongeren die nog geen baan hebben van minimaal 32 uur per week of nog geen leerwerkplek hebben.
- 2.
Jongeren waarvoor het college het aanbieden van deze voorziening gericht op arbeidsinschakeling noodzakelijk acht.
- 3.
Jongeren met enige afstand tot de arbeidsmarkt, die zonder deze voorziening moeilijk aan het werk komen of geen leerwerkplek vinden.
- 4.
Jongeren tussen 16 en 27 jaar oud.
- 5.
Jongeren wonend in de gemeente Beemster.
Artikel 6 Hoogte en duur van de jongerenvoucher
-
1. De hoogte van de voucher is maximaal € 2.500,-, bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst van minimaal 6 maanden en 32 uur.
-
2. De vergoeding wordt naar rato verlaagd bij een dienstverband van minder dan 32 uur maar meer dan 24 uur.
Artikel 7 Aanvraag
-
1. De jongerenvoucher wordt met een aanvraagformulier ingediend
-
2. De aanvraag bevat in ieder geval de via het aanvraagformulier voorgeschreven gegevens, waaronder
- a.
Naam en adresgegevens van de aanvrager
- b.
Een kopie van de door beide partijen getekende (leer) arbeidsovereenkomst.
- c.
Datum
- d.
Ondertekening
- a.
-
3. Het college kan aanvullend op de aanvraag om extra inlichtingen vragen.
-
4. Een aanvraag wordt ingediend binnen 1 maand na het ingaan van de arbeidsovereenkomst.
Artikel 8 Toekenningscriteria
De jongerenvoucher wordt slechts verleend indien voldaan wordt aan de volgende criteria
- 1.
De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor minimaal 6 maanden en minimaal 24 uur.
- 2.
De werkgever betaalt het rechtens geldende loon inclusief de daaruit voortvloeiende afdrachten.
- 3.
Vanuit goed werkgeverschap verklaart de werkgever begeleiding te bieden
- 4.
De vacature is niet ontstaan door reorganisatie of afvloeiing, tot een half jaar voorafgaand aan de aanvraag. Er mag geen sprake zijn van verdringing op de arbeidsmarkt.
- 5.
Er is geen uitstel (surseance) van betaling of faillissement voor het bedrijf aangevraagd.
- 6.
De werkgever staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
- 7.
De arbeidsovereenkomst mag geen uitzendbeding bevatten.
- 8.
Bij ontslag in de proeftijd is er geen aanspraak op de jongerenvoucher.
- 9.
De werkgever verklaart geen andere subsidie(s) te (hebben) ontvangen voor dezelfde kosten.
- 10.
Bedrijven die, op basis van ”Social return on investment” (SROI), een percentage van de loon/aanneemsom in moeten zetten voor het in dienst nemen van mensen uit de doelgroep, worden uitgesloten van de jongerenvoucher.
- 11.
Indien aan de SROI verplichting is voldaan komt de werkgever, bedoeld in het vorige lid, weer in aanmerking voor de jongerenvoucher.
- 12.
Indien een tussentijdse beëindiging van de arbeidsovereenkomst aan de werkgever te wijten is, Kan de subsidie worden teruggevorderd
- 13.
Subsidies of voorschotten waarop de werkgever ten tijde van de verlening of naderhand geen recht had, kan het college terugvorderen, dan wel verrekenen met nog te betalen subsidie.
- 14.
Bij de verlening van de jongerenvoucher kan het college aanvullende verplichtingen opleggen.
Artikel 9 Beslistermijn
-
1. Door het college wordt binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag beslist.
-
2. De in het eerste lid gestelde termijn kan, met redenen omkleed, met ten hoogste dertien weken verdaagd worden.
Artikel 10 Weigeringsgronden
De subsidie wordt niet verleend indien:
- 1.
Niet is voldaan aan de eisen en criteria in deze regeling
- 2.
De subsidieaanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met de wet of het algemeen belang.
- 3.
Aanvragers waarvan is aangetoond dat ze oneigenlijk gebruik maken van subsidies, worden voor de duur van 3 jaar uitgesloten van subsidies.
Artikel 11 Verplichtingen
De werkgever is verplicht per ommegaande wijzigingen door te geven aan de gemeente, die gevolgen hebben voor de aanvang, duur en hoogte van de jongerenvoucher.
Artikel 12 Hardheidsclausule
Het college kan, in bijzondere gevallen, afwijken van het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de aanvrager of subsidieontvanger.
Artikel 13 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college.
Artikel 14 Slotbepalingen
- 1.
Deze nadere regels treden in werking op de dag na die waarop ze zijn bekendgemaakt .
- 2.
Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels Jongerenvoucher Beemster 2015.
Ondertekening
Inhoudsopgave
Artikel 1 Begripsbepalingen
Artikel 2 Doel
Artikel 3 Toepassingsbereik
Artikel 4 Activiteiten
Artikel 5 Doelgroep
Artikel 6 Hoogte en duur van de jongerenvoucher
Artikel 7 Aanvraag
Artikel 8 Toekenningscriteria
Artikel 9 Beslistermijn
Artikel 10 Weigeringsgronden
Artikel 11 Verplichtingen
Artikel 12 Hardheidsclausule
Artikel 13 Onvoorziene gevallen
Artikel 14 Slotbepalingen
Toelichting
Algemeen
De nadruk ligt op het ondersteunen van jongeren naar een opleiding, werk of combinatie hiervan voor diegenen die dit op eigen kracht niet redden. Als een van de maatregelen in het kader van de aanpak Jeugdwerkloosheid zet de arbeidsmarktregio jongerenvouchers in. Deze regeling beschrijft de nadere regels voor deze jongerenvoucher.
Artikelsgewijs
Niet genoemde artikelen behoeven geen toelichting
Artikel 2 Doel
De gemeente wil, in samenwerking met partners, jongeren op weg helpen met het vinden van hun plek op de arbeidsmarkt. Daarom is er in de regio een aanpak Jeugdwerkloosheid ontwikkeld. D.m.v. een integrale intake vindt een afweging plaats of 1. de jongere zo mogelijk terug naar school kan 2. regulier aan het werk kan of 3. dat er inzet van andere instrumenten nodig is. Een van de instrumenten van de aanpak is de jongerenvoucher.
Artikel 5, lid 2 Doelgroep
Het college levert maatwerk bij het bepalen welke re-integratie voorziening voor een kandidaat nodig is. De voorziening is het resultaat van een zorgvuldige, op de persoon toegesneden, afweging. In het kader van deze regeling is het resultaat van de afweging of de jongerenvoucher een noodzakelijke voorziening is i.v.m. de kansen op de arbeidsmarkt. Van belang is de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat.
Bij deze afweging zijn de volgende aspecten van belang: de mogelijkheden, werkervaring (in kansrijke sectoren), opleiding (gericht op kansrijke sectoren), gezinssituatie, werkloosheidsduur. Deze opsomming is niet limitatief. De aspecten leiden in onderling verband tot een oordeel over de voorziening c.q. het traject voor de kandidaat.
Een voorbeeld: Indien een werkgever voor een net afgestudeerde HBO-er, in een opleiding gericht op een kansrijke sector, voor een kandidaat zonder verdere belemmeringen, gebruik wil maken van de jongerenvoucher, ontbreekt de koppeling met de bevordering van de arbeidsmarktpositie van de kandidaat en daarmee ontbreekt de noodzakelijkheid van de voorziening. In een dergelijk geval is het niet noodzakelijk/doelmatig om meteen een re-integratie instrument in te zetten.
Artikel 7, lid 3 Aanvraag
De werkgever levert desgevraagd gegevens aan m.b.t. de solvabiliteit.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl