Regeling vervallen per 24-12-2021

REGELING ADVIESCOMMISSIE KUNST EN CULTUUR BERGEN

Geldend van 01-10-2012 t/m 23-12-2021

Intitulé

REGELING ADVIESCOMMISSIE KUNST EN CULTUUR BERGEN

Het college van de gemeente Bergen;

gelezen het voorstel van de Afdeling Ontwikkeling d.d. 21 augustus 2012

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet; de Algemene Wet Bestuursrecht; de nota Kunst & Cultuur 2012-2013 en de Algemene Subsidieverordening Bergen 2009;

besluit:

vast te stellen de volgende Regeling Adviescommissie Kunst en Cultuur Bergen 2012

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder de commissie: de Adviescommissie Kunst en Cultuur Bergen, zijnde een vaste commissie van advies als genoemd in artikel 84 van de Gemeentewet.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit vijf leden en een commissiegriffier zonder stemrecht (de beleidsmedewerker Kunst & Cultuur).

  • 2. De commissieleden hebben een aantoonbare affiniteit met en een algemene kennis van kunst en cultuur en vertegenwoordigen de belangrijkste kunstdisciplines. Minimaal twee commissieleden hebben kennis van en een onderbouwde visie op beeldende kunst in de openbare ruimte. Minimaal twee commissieleden hebben specifieke kennis van het culturele veld in de gemeente Bergen. Minimaal één commissielid heeft expertise op het gebied van kunsteducatie.

  • 3. Kandidaten voor het lidmaatschap van de commissie worden geworven door een advertentie in het Noord-Hollands Dagblad, BK-informatie, op www.bergen-nh.nl en in de gemeentelijke huis- aan huisbladen.

  • 4. De commissieleden worden benoemd door het college.

  • 5. De zittingsduur van de commissieleden bedraagt vier jaar. Een afgetreden lid kan onmiddellijk worden benoemd voor een tweede en laatste termijn van vier jaar.

  • 6. Het college is bevoegd om tijdelijk commissieleden aan de commissie toe te voegen of deskundigheid in te huren indien dat voor de beoordeling van een project of subsidieaanvraag nodig is. Deze tijdelijke commissieleden vertegenwoordigen dan de maatschappelijke omgeving (bewoners, gebruikers en eventuele andere belanghebbenden) of brengen een bepaalde gewenste expertise in.

  • 7. Het aantal tijdelijke commissieleden kan nooit meer bedragen dan vier.

  • 8. De zittingsduur van de tijdelijke commissieleden is niet langer dan de tijd die de realisatie van het project waarvoor zij zijn benoemd, in beslag neemt.

  • 9. Het lidmaatschap van de adviescommissie kan te allen tijde op eigen verzoek worden beëindigd door schriftelijke kennisgeving aan het college. Wanneer een lid gedurende langere tijd niet voldoende functioneert, kan het college, gehoord de voorzitter en de commissiegriffier, het commissielidmaatschap tussentijds beëindigen.

  • 10. Een project of subsidieaanvraag waarbij een lid van de commissie persoonlijk, functioneel dan wel bestuurlijk, direct of indirect betrokken is kan niet in behandeling worden genomen tenzij desbetreffend lid afziet van deelname aan de beraadslaging en de stemming over het project.

Artikel 3 Taakomschrijving

  • 1. De commissie heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over kunst en cultuur waaronder beleidswijzigingen, opdrachten voor een kunstwerk in of vormgeving van de openbare ruimte, de aankoop of schenkingen van kunstwerken bestemd voor de openbare ruimte, exploitatiesubsidies van culturele instellingen en subsidieaanvragen voor kunst- en cultuurprojecten.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde adviezen betreffen een oordeel over:

    • a.

      de artistiek-inhoudelijke kwaliteit van het project of kunstwerk;

    • b.

      de technische, financiële en organisatorische haalbaarheid;

    • c.

      de bijdrage aan de gemeentelijke beleidsdoelstellingen zoals vastgelegd in de nota Kunst en Cultuur en in de Nota Ruimte in Beeld.

    • d.

      de mate waarin wordt voldaan aan de criteria in de Algemene Subsidieverordening van Bergen en in de beleidsregel Kunst en Cultuur.

  • 3. De adviezen dienen schriftelijk te worden aangeboden.

  • 4. De commissiegriffier draagt zorg voor het aanbieden van de adviezen aan het college.

  • 5. Het college behoud zich het recht voor om voor haar moverende redenen af te wijken van het advies van de commissie dan wel het advies van derde-deskundigen te vragen. In beide gevallen wordt de commissie schriftelijk hierover geïnformeerd en wordt de commissie ook de mogelijkheid geboden om hierover met het college (in casu de portefeuillehouder kunst en cultuur) te overleggen.

  • 6. De tijdelijke commissieleden vertegenwoordigen de maatschappelijke omgeving of een bepaalde expertise en hebben als voornaamste taak:

    • a.

      de visie van dat deel van de maatschappelijk omgeving dat zij vertegenwoordigen helder en objectief te verwoorden in de commissie;

    • b.

      de eigen achterban zo volledig en zo duidelijk mogelijk te informeren over dat wat in de adviescommissie wordt besproken;

    • c.

      de expertise waarom zij deel uitmaken van de commissie helder en objectief te verwoorden in de commissie en in de advisering.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1. De commissie vergadert minimaal 5 keer per jaar. Tijdstip, datum en locatie van de vergaderingen worden in onderling overleg door de commissieleden, de voorzitter en de commissiegriffier vastgesteld. Indien om een vergadering wordt verzocht door ten minste drie van de vijf vaste commissieleden of door het college organiseert de commissiegriffier de vergadering binnen vier weken na ontvangst van het verzoek..

  • 2. De vergaderingen en de vergaderstukken van de adviescommissie zijn niet openbaar. Het advies dat de commissie aan het college uitbrengt is wel openbaar.

  • 3. Het aantal leden dat aan de vergadering van de adviescommissie dient deel te nemen om rechtsgeldige besluiten te kunnen nemen bedraagt minimaal drie.

  • 4. De commissie adviseert met meerderheid van stemmen; bij het staken der stemmen wordt geacht geen advies te zijn gegeven.

  • 5. Adviesrecht hebben alle leden van de commissie, zowel de vaste als de tijdelijke leden, met uitzondering van de commissiegriffier.

  • 6. De commissiegriffier draagt zorg voor de verslaglegging van de vergaderingen

Artikel 5 Uitsluiting

De commissieleden komen gedurende hun zittingsperiode tot zes maanden na beëindiging daarvan, niet in aanmerking voor opdrachten of aankopen op het gebied van beeldende kunst en vormgeving die op advies van de commissie door het college worden gegund of gedaan.

Artikel 6 Vergoedingen

  • 1. De vaste leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor deelname aan de vergaderingen. De grondslag hiervoor is de rijksregeling voor vergoedingen voor leden van adviescommissies. De vergoedingen worden jaarlijks bijgesteld.

  • 2. Reiskosten worden vergoed conform de gemeentelijke regelingen.

  • 3. De tijdelijke leden van de commissie ontvangen geen vergoeding voor deelname aan de vergaderingen tenzij zij omwille van hun expertise worden aangetrokken (inhuur).

Artikel 7 Overgangsbepaling

  • 1. De leden van de Adviescommissie beeldende kunst oude stijl worden na inwerkingtreding van deze verordening opnieuw door het college benoemd waarbij de datum van toetreding van de oude commissie blijft gelden.

  • 2. Vervanging van de commissieleden gebeurt vier jaar na toetreding van ieder lid tot het moment dat de commissie de gewenste samenstelling heeft. Vanaf dat moment kunnen commissieleden in aanmerking komen voor een tweede termijn.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: de Regeling Adviescommissie Kunst en Cultuur Bergen 2012.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 oktober 2012.

Vanaf die datum vervallen alle voorgaande regelingen op dit gebied.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 september 2012
het college van Bergen op
de secretaris, de burgemeester,