Regeling vervallen per 15-04-2021

Regeling trouwen op een locatie naar keuze in Berkelland

Geldend van 01-01-2009 t/m 14-04-2021

Intitulé

Regeling trouwen op een locatie naar keuze in Berkelland

De raad van de gemeente Berkelland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 november 2008;

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, artikel 108, juncto 147, lid 2, artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek en afdeling 10.1.2 Algemene wet bestuursrecht

b e s l u i t :

1) de bevoegdheid tot het aanwijzen van een ‘huis der gemeente’, als bedoeld in artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders, waarbij de bepalingen van de navolgende “Regeling trouwen op een locatie naar keuze in Berkelland” in acht behoren te worden genomen

2) Vast te stellen de navolgende regeling:

Regeling trouwen op een locatie naar keuze in Berkelland

De criteria waaraan locaties voor huwelijksvoltrekking in de gemeente Berkelland moeten voldoen zijn gebaseerd op criteria die de Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft opgesteld. Daarnaast gelden criteria die de gemeente Berkelland aan locaties stelt omdat zij wettelijke voorschriften in acht moet nemen die aan huwelijksvoltrekkingen zijn verbonden. Deze criteria zijn:

  • 1.

    De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Berkelland.

  • 2.

    De locatie moet toegankelijk zijn voor mindervaliden.

  • 3.

    De locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden.

  • 4.

    De locatie moet een gebouw zijn. Huwelijksvoltrekking in de open lucht is niet toegestaan.

  • 5.

    De locatie is tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen vrij toegankelijk. Huwelijken worden uitsluitend voltrokken in openbaarheid. Huwelijksvoltrekking in een woonhuis is daarom niet toegestaan.

  • 6.

    Voor het voltrekken van huwelijken in gebouwen kan alleen toestemming worden gegeven als er minder dan 50 personen aanwezig zijn. Als de locatie beschikt over een zogenoemde gebruiksvergunning geldt het aantal van 50 personen niet.

  • 7.

    Als een bruidspaar kiest voor een eigen locatie dan zijn de kosten van huur, inrichting, aankleding en benodigde verzekeringen voor hun rekening. Het bruidspaar is aansprakelijk voor eventuele schade die aan de locatie wordt toegebracht.

  • 8.

    De locatie dient op het moment van de plechtigheid naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt in ieder geval verstaan de aanwezigheid van een tafel en stoelen, voldoende verlichting van de ruimte, aanwezigheid van een geluidsinstallatie, voldoende sanitaire voorzieningen en een omkleedruimte voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 9.

    Het bruidspaar en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Berkelland geen partij is. In deze overeenkomst wordt de bepaling opgenomen dat de gemeente Berkelland gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen op het gebied van toegankelijkheid en parkeerfaciliteiten en dat voor de inrichting en de brandveiligheid van het gebouw de eigenaar van het gebouw verantwoordelijk is.

  • 10.

    De eigenaar van de locatie dient vooraf schriftelijk toestemming te geven.

  • 11.

    De huwelijksvoltrekking vindt plaats zonder aanwezigheid van een gemeentebode. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is de enige gemeentelijke vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.

  • 12.

    In Nederland bestaat een strikte scheiding tussen kerk en staat. Daarom is het niet toegestaan om in een kerk een burgerlijk huwelijk te voltrekken.

  • 13.

    Op een gekozen locatie is het niet mogelijk de ceremonie kosteloos te laten plaatsvinden.

  • 14.

    Voor de aanvraag van een huwelijk op een locatie naar keuze wordt gebruik gemaakt van een speciaal formulier. Dit formulier moet uiterlijk vier maanden vóór de datum van huwelijksvoltrekking moet zijn ingeleverd bij de Afdeling Gemeentewinkel.

Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling trouwen op een locatie naar keuze in Berkelland”.

Waar in de regeling wordt gesproken over huwelijken c.q. trouwen, wordt mede het registreren van partnerschappen bedoeld.

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2009.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van

9 december 2008

de griffier, de voorzitter,