Regeling vervallen per 15-04-2021

Reglement voor de verkeerscommissie

Geldend van 29-08-2007 t/m 14-04-2021

Intitulé

Reglement voor de verkeerscommissie

Burgemeester en wethouders van Berkelland;

Gelet op het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet;

Gelezen de instemming van de gemeenteraad van 12 september 2006 tot het instellen van een verkeerscommissie;

besluit vast te stellen het reglement voor de verkeerscommissie

Artikel 1 de verkeerscommissie

De verkeerscommissie is een commissie van advies aan het college van burgemeester en wethouders voor gemeentelijke verkeerszaken.

Artikel 2 taakomschrijving

  • 1. De commissie adviseert het college over:

    • a.

      de verkeersveiligheidsaspecten in het verkeersbeleid en de andere beleidsvelden.

    • b.

      het Gemeentelijke Verkeers- en VervoersPlan (GVVP) als beleidskader voor verkeersmaatregelen van enige omvang.

    • c.

      het uitvoeringsschema van verkeersmaatregelen.

    • d.

      (schets)ontwerpen van uit te voeren wegaanpassingen van enige omvang.

    • e.

      overige verkeersaangelegenheden waarvan het college of de gemeenteraad het advies van de commissie van belang achten.

  • 2. Vragen uit de gemeenteraad worden via de griffie aan de commissie voorgelegd, waarna het advies via het college en de griffie terug gaat naar de gemeenteraad.

  • 3. Als de commissie het nodig acht, kan ook uit eigen beweging advies worden uitgebracht aan het college over onderwerpen binnen haar taakgebied.

Artikel 3 samenstelling, benoeming en ontslag leden

  • 1. De commissie bestaat uit minimaal vijf en maximaal zeven leden die zonder last en ruggespraak van een achterban, gezamenlijk en zelfstandig als commissie hun adviserende taak verrichten.

  • 2. De leden en hun plaatsvervangers worden benoemd door het college.

  • 3. Organisaties met een vast lid en een plaatsvervanger zijn:

  • a. de politie;

  • b. de brandweer of andere hulpdiensten (ambulance en openbaar vervoer) en

  • c. de verkeersveiligheidsorganisatie Veilig Verkeer Nederland (VVN), afdeling Berkelland.

  • 4. Naast de vaste leden is er plaats voor nog twee, drie of vier leden die

  • a. inwoner zijn van de gemeente Berkelland en

  • b. zich na een openbare bekendmaking als een gegadigde kunnen aanmelden bij het college met opgave van hun motieven en achtergrond.

  • 5. De zittingsperiode van een lid en hun plaatsvervanger eindigt aan het einde van een zittingsperiode van de raad. De leden en hun plaatsvervangers blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 6. Het college kan op voorstel van de commissie een lid ontslaan.

  • 7. Het lidmaatschap namens een instantie of een organisatie eindigt wanneer de band daarmee is beëindigd. Een lid kan daarnaast te alle tijde ontslag nemen. Betrokkene doet daarvan mededeling aan het college.

  • 8. Een opengevallen plaats namens een organisatie wordt zo spoedig mogelijk door die organisatie ingevuld.

Artikel 4 voorzitter

  • 1. Het college wijst uit hun midden een voorzitter aan en zijn plaatsvervanger.

  • 2. De voorzitter leidt de vergaderingen en zorgt voor het naleven van het reglement.

Artikel 5 (ambtelijke) bijstand

  • 1. De gemeentesecretaris wijst een ambtelijk secretaris aan en een plaatsvervanger, die het secretariaat bij verhindering waarneemt.

  • 2. Het college kan vast dan wel incidenteel ambtenaren of externe deskundigen aan de commissie toevoegen.

    Deze ambtenaren en deskundigen hebben in de commissie een adviserende stem.

  • 3. Voor inhoudelijke aspecten kan de commissie aan het college vragen om ambtenaren of extern deskundigen de vergaderingen te laten bijwonen.

Artikel 6 tijdstip en plaats van vergaderen

  • 1. De commissie vergadert als regel vier keer per jaar, in het gemeentehuis te Borculo, volgens een door de commissie vast te stellen vergaderschema met kamer, dag en uur.

  • 2. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag en/of ander uur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.

  • 3. De commissie vergadert ook als dit door ten minste twee leden schriftelijk en met opgave van redenen aan de voorzitter wordt verzocht.

  • 4. Een lid dat voor een vergadering is verhinderd, meldt dat bij de secretaris en geeft ook aan of de plaatsvervanger komt of niet

Artikel 7 oproep en toezending stukken

  • 1. De voorzitter zorgt ervoor dat de leden een week voor de vergadering in het bezit zijn van de agenda.

  • 2. Bij de agenda zijn kopieën gevoegd van de te behandelen stukken of, als de aard van de stukken dat vereist, met een vermelding waar de stukken ter inzage liggen.

Artikel 8 openbare bekendmaking

Plaats, dag, uur en agenda van de vergadering worden tijdig tevoren via BerkelBericht kenbaar gemaakt. Daarbij wordt ook kenbaar gemaakt waar de agenda en de bijbehorende stukken ter inzage liggen.

Artikel 9 wijze van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten wanneer één ter vergadering aanwezig lid daarom vraagt of wanneer de voorzitter het nodig oordeelt. De commissie beslist aansluitend aan de hand van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur of met gesloten deuren verder zal worden vergaderd, waarbij zonodig geheimhouding kan worden opgelegd conform artikel 86 van de Gemeentewet.

Artikel 10 inspraak bezoekers

  • 1.

    Bezoekers mogen inspreken over de agendapunten, met uitzondering van de vaste agendapunten ‘Opening’, ‘Sluiting’, ‘Vaststellen advieslijst’ en ‘Rondvraag commissieleden’. Na een oproep aan het begin van de vergadering kunnen insprekers zich melden bij de voorzitter.

  • 2.

    Insprekers die tijdens een vergadering binnenkomen, kunnen zich bij het aan de orde stellen van een nieuw agendapunt alsnog als spreker melden bij de voorzitter, uitsluitend voor agendapunten die nog niet behandeld zijn.

  • 3.

    De procedure is als volgt:

    • a.

      Insprekers krijgen eerst de gelegenheid het woord te voeren, waarna de commissie het agendapunt behandelt.

    • b.

      De voorzitter bepaalt de tijdsduur en bij meerdere insprekers de volgorde van de sprekers, waarvan hij vooraf mededeling doet.

    • c.

      De commissieleden of de voorzitter kunnen een spreker desgewenst na afloop van zijn betoog vragen stellen. De voorzitter vraagt of de spreker de vragen direct wil beantwoorden en als dat zo is dan bepaalt hij de tijd die de spreker daarvoor krijgt.

    • d.

      Na de beraadslaging in eerste termijn steltde voorzitter de sprekers, die vooraf over het betreffende punt het woord hebben gevoerd, in de gelegenheid een korte aanvullende toelichting te geven.

  • 4.

    Direct na de opening van de vergadering en de vaststelling van de advieslijst van de vorige vergadering wordt een rondvraag voor de bezoekers gehouden. Bij dit agendapunt kan het publiek korte vragen stellen over zaken die tot het werkveld van de commissie behoren, doch niet op de agenda vermeld staan. De voorzitter bepaalt hiervoor de tijdsduur, waarvan hij vooraf mededeling doet aan de sprekers.

  • 5.

    Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

Artikel 11 Advieslijsten

  • 1.

    De adviezen van de commissie worden opgenomen in een door de secretaris van de commissie op te stellen verslag in de vorm van een advieslijst.

  • 2. Deze advieslijst bevat ten minste:

    • a.

      de namen van de aan- en afwezige leden, de voorzitter, de secretaris, de adviseur(s) en van de eventuele insprekers;

    • b.

      een korte beschrijving van de onderwerpen waarover advies is uitgebracht;

    • c.

      een korte en zakelijke samenvatting van de beraadslagingen;

    • d.

      de inhoud van het advies.

  • 3. Bij het ontbreken van eenstemmigheid worden de standpunten/ meningen van de leden, adviseurs en insprekers in het uit te brengen advies weergegeven.

  • 4. Advieslijsten worden in concept binnen vijf werkdagen door de secretaris opgesteld en verstrekt aan de leden en eventuele adviseurs en insprekers.

  • 5. Leden, adviseurs en insprekers hebben het recht om binnen een week voorstellen tot verandering in het concept te doen, indien dit naar hun mening onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen is geadviseerd.

  • 6. De secretaris maakt vervolgens binnen vijf werkdagen een definitieve advieslijst, die:

    • a.

      ondertekend wordt door de voorzitter en de secretaris,

    • b.

      wordt verstrekt aan de leden en eventuele genodigden en insprekers en

    • c.

      ter kennis wordt gebracht aan het college van burgemeester en wethouders.

  • 7. Advieslijsten zijn op verzoek beschikbaar voor derden.

  • 8. Advieslijsten in de eerstvolgende vergadering formeel ter vaststelling aan de commissie wordt aangeboden.

Artikel 12 deelname aan de beraadslagingen

De bepalingen van dit reglement zijn ook van toepassing op de (ambtelijke) adviseurs, die naast de voorzitter en de leden, op grond van dit reglement zijn toegelaten deel te nemen aan de beraadslagingen of het woord te voeren.

Artikel 13 uitleg reglement

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college.

Artikel 14 inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Artikel 15 citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als het “reglement verkeerscommissie Berkelland”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van
burgemeester en wethouders van Berkelland
op 28 augustus 2007
de burgemeester, de secretaris,