Regeling vervallen per 16-11-2022

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent Innovatie Ondersteuning Thuis Bijdrageregeling Innovatiegelden Ondersteuning Thuis gemeente Berkelland

Geldend van 07-12-2016 t/m 15-11-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2016

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent Innovatie Ondersteuning Thuis Bijdrageregeling Innovatiegelden Ondersteuning Thuis gemeente Berkelland

Agendapunt : Bijdrageregeling Innovatie Ondersteuning Thuis

Het college van Burgemeester en wethouders van Berkelland,

Gelezen het voorstel van 18 oktober 2016,

Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Berkelland 2013,

Overwegende dat:

  • 1.

    het college op 23 februari jl. naar aanleiding van de overname van TSN-medewerkers door Familiehulp besloten heeft voor € 150.000 innovatiegelden ter beschikking te stellen,

  • 2.

    de gelden uitdrukkelijk voor alle betrokken aanbieders zijn bedoeld,

  • 3.

    Criteria in samenspraak met aanbieders worden opgesteld,

  •  

Besluit:

 

Vast te stellen de navolgende:

 

Bijdrageregeling Innovatie Ondersteuning Thuis 2016

 

b e s l u i t :

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • ·

    Aanbieder: een organisatie, zelfstandige zonder personeel of (burger)collectief dat ondersteuning, maatschappelijke en/of vergelijkbare en aanpalende dienstverlening aanbiedt aan inwoners van Gemeente en die Netwerkovereenkomst en Raamovereenkomst ondertekend hebben.

  • ·

    Awb: de Algemene wet bestuursrecht.

  • ·

    Bijdrage: subsidie als bedoeld in artikel 4:21 Awb, inhoudende de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor de aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.

  • ·

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland.

  • ·

    De raad: de gemeenteraad van de gemeente Berkelland.

  • ·

    Innovatiegelden Ondersteuning Thuis’: de 150.000 euro die de gemeente beschikbaar heeft gesteld om de innovatie binnen de pilot Ondersteuning Thuis te bevorderen.

  • ·

    Netwerkovereenkomst: de overeenkomst over Sociaal Domein en toebehoren die door Gemeente en Aanbieders zijn ondertekend.

  • ·

    Raamovereenkomst: overeenkomst van de gemeente Berkelland met Aanbieders over Ondersteuning Thuis (mits door twee partijen ondertekend, geldend vanaf 10 maart 2016) waarmee de Netwerkovereenkomst een onverbrekelijke eenheid vormt.

  • ·

    Ondersteuning: het verlenen van de in Netwerkovereenkomst en Raamovereenkomst overeengekomen Ondersteuning Thuis door de aanbieder.

  • ·

    Ondersteuning Thuis (OT): ondersteuning die kan bestaan uit één niveau of een percentagegewijs te bepalen arrangement van meer niveaus (‘schoon huis’, ‘huishouding op orde’, ‘toezicht en stimuleren’ en ‘helpen bij’) zoals uitgewerkt in de Raamovereenkomst

  • ·

    Platform Sociaal Domein Gemeente Berkelland: Overleg waarin Gemeente en Aanbieders overeenkomstig de Netwerkovereenkomst in beginsel vier maal per jaar bijeen komen.

  • ·

    Pilot Ondersteuning Thuis: proefproject waarbinnen Ondersteuning Thuis ontwikkeld wordt.

  • ·

    Regiekosten: extra kosten die Aanbieders maken om overeenkomstig de afspraken, gemaakt binnen de pilot Ondersteuning Thuis, de ‘match’ tussen inwoner en (medewerker van) Aanbieder tot stand te brengen.

  • ·

    Voormekaarteam: een door opdrachtgever opgezet team van adviseurs waartoe inwoners zich kunnen wenden om toegang te verkrijgen tot onder andere Ondersteuning Thuis.

Artikel 1.2 Doeleinden

Op grond van deze regeling kan aan aanbieders die de Netwerkovereenkomst Sociaal Domein Gemeente Berkelland en de daarmee samenhangende Raamovereenkomst Ondersteuning Thuis Gemeente Berkelland hebben getekend een bijdrage uit de ‘innovatiegelden Ondersteuning Thuis’ worden verstrekt tot een totaal maximum van € 150.000,--.

Doeleinden zijn in drie categorieën onderverdeeld:

  • ·

    Categorie 1: tegemoetkoming in de organisatie van opleidingen van medewerkers van aanbieders met als doel arrangementen Ondersteuning Thuis te kunnen leveren. (artikel 2.1)

    (Geen maximum)

  • ·

    Categorie 2: tegemoetkoming extra regiekosten (innovatie) in de pilotfase van Ondersteuning Thuis (artikel 2.2)

    (maximaal 35.000 euro)

  • ·

    Categorie 3: tegemoetkoming in de kosten van experimenten (transformatie) ter ontwikkeling van Ondersteuning Thuis. (artikel 2.3)

  • ·

    (maximaal 35.000 euro)

Uiteindelijk doel is de pilot Ondersteuning Thuis overeenkomstig het gestelde in de Netwerkovereenkomst en de Raamovereenkomst tot een succes te maken.

Hoofdstuk 2 Criteria voor het ontvangen van de bijdrage

Artikel 2.1 Categorie 1: tegemoetkoming in de organisatie van opleidingen van medewerkers van aanbieders met als doel arrangementen Ondersteuning Thuis te kunnen leveren.

Doel van de subsidie is er voor te zorgen dat medewerkers van Aanbieders zodanig zijn opgeleid dat zij op verantwoorden wijze (arrangementen) Ondersteuning Thuis kunnen leveren. De te leveren opleiding moet hier aanwijsbaar op aansluiten. Het aantal medewerkers waarvan wordt aangegeven dat zij de opleiding gaan volgen moeten dit in redelijkheid ook daadwerkelijk doen.

Artikel 2.2 Categorie 2: tegemoetkoming bovengemiddelde extra regiekosten (innovatie) in de pilotfase van Ondersteuning Thuis

Binnen de pilot Ondersteuning Thuis worden veel ‘uitzoekuren’ besteed. Dit geldt met name voor arrangementen en bijvoorbeeld in redelijkheid niet voor het ; overzetten’ van HH1 naar schoon huis. Op basis van een lopend onderzoek naar extra te besteden uren binnen OT en bestudering van de opbouw van normale uurtarieven zal in goed overleg een bijdrage in de bovengemiddelde extra regiekosten worden bepaald. Hierna wordt er aan de hand van het aantal inwoners per Aanbieder waaraan een arrangement OT is geleverd (eventueel ambtshalve) telkens over een periode van een half jaar een tegemoetkoming verstrekt. De mogelijkheid voor deze tegemoetkoming geldt in elk geval niet langer dan de duur van de pilot.

Artikel 2.3 Categorie 3: tegemoetkoming in de kosten van experimenten (transformatie) ter ontwikkeling van Ondersteuning Thuis.

Stel: binnen ‘OT schoon huis’ wil een Aanbieder onderzoeken of er door met ‘robotstofzuigers’ te werken efficiënter kan worden gewerkt. Of een aanbieder doet een experiment met een natuurvereniging die met vrijwilligers een deel van de uren toezicht en stimuleren overneemt. In dit soort gevallen kan een bijdrage in de meerkosten van het experiment tot maximaal 50% van de onderbouwde kosten worden geleverd.

Hoofdstuk 3 Het aanvragen van de bijdrage

Artikel 3.1 Wie vraagt aan?

Een aanvraag voor een bijdrage als bedoeld in deze regeling kan alleen door Aanbieders worden gedaan als bedoeld in artikel 1.2. De aanvraag kan door één Aanbieder, door meerdere Aanbieders of door één Aanbieder of externe organisatie namens meerdere Aanbieders worden gedaan, waarbij in het laatste geval door de overige Aanbieders wel actief met de aanvraag moet worden ingestemd. Dit kan bijvoorbeeld ook in een bijeenkomst van het Platform Sociaal Domein.

Artikel 3.2 Wat houdt de aanvraag in?

  • 1. De aanvraag behelst een concreet plan/offerte met concrete kosten.

  • 2. Het college kan naast de bepalingen in deze regeling aanvullende verplichtingen opleggen als bedoeld in artikel 4:37 Awb.

Hoofdstuk 4 Het besluit op de aanvraag van de subsidie

Artikel 4.1 Termijn afhandeling

Het college beschikt uiterlijk binnen acht weken op een aanvraag om een subsidie als bedoeld in deze regeling. Zo mogelijk vindt voorafgaand overleg plaats in het Platform Sociaal Domein.

Artikel 4.2 Weigeringsgronden

De subsidie kan naast de in artikel 4:25, 4.34 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde gevallen en overeenkomstig het bepaalde in deze regeling geweigerd worden indien het subsidieplafond van € 150.000,- is bereikt. Daarnaast geldt voor categorie 2 en categorie 3 de maximale besteding van 35.000 euro als genoemd in artikel 1.2 van deze regeling.

Artikel 4.3 Mogelijkheid tot directe betaling

Bij bijvoorbeeld een uitgebrachte offerte door een derde partij die is aangevraagd op een wijze overeenkomend met het gestelde in artikel 3.1 kan het college besluiten het gevraagde bedrag direct aan de derde partij te voldoen.

Artikel 4.4 Meer aanvragen dan er geld beschikbaar is

Wanneer het gevraagde bedrag in binnengekomen aanvragen het nog beschikbare bedrag overstijgt, beslist het college zo spoedig mogelijk dat er geen nieuwe aanvragen meer kunnen worden ingediend. De voorliggende aanvragen worden vervolgens in de eerste plaats beoordeeld op het ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ principe. Dat wil zeggen dat de laatste aanvrager het restant bedrag ontvangt.

Hoofdstuk 5  Monitoring

Monitoring vindt allereerst plaats door mondelinge en/of schriftelijke rapportages door of namens aanbieders in het Platform Sociaal Domein. Maar deze kan ook plaatsvinden met behulp van andere monitoringsinstrumenten zoals binnen Ondersteuning Thuis afgesproken (bijvoorbeeld enquêtering).

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 6.1 Hardheidsclausule

Het college kan van het bepaalde in deze regeling afwijken in gevallen waarin deze regeling niet voorziet, tot onbillijkheid leidt of tot een situatie leidt waarmee geen aanwijsbaar belang is gediend.

Artikel 6.2 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag nadat deze bekend is gemaakt en werkt terug tot 1 september 2016.

Artikel 6.3 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Bijdrageregeling Innovatiegelden Ondersteuning Thuis gemeente Berkelland’

Borculo, 1 november 2016

Burgemeester en wethouders van Berkelland,

De secretaris, de burgemeester,