Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent beheer basisregistratie adressen en gebouwen Beheerregeling basisregistratie adressen en gebouwen Berkelland 2018

Geldend van 08-12-2018 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent beheer basisregistratie adressen en gebouwen Beheerregeling basisregistratie adressen en gebouwen Berkelland 2018

Burgemeester en wethouders van Berkelland,

Overwegende dat:

De Wet basisregistraties adressen en gebouwen is gewijzigd.

gelet op het bepaalde in de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

besluit vast te stellen de:

Beheerregeling basisregistratie adressen en gebouwen Berkelland 2018

Hoofdstuk 1: Algemene begripsbepaling

Artikel 1

Deze regeling verstaat onder:

  • 1.

    basisregistratie adressen en gebouwen (afgekort BAG): de geautomatiseerde verwerking van adres- en objectgegevens over de adressen en gebouwen die tot het grondgebied van de gemeente Berkelland behoren als bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

  • 2.

    functioneel beheer BAG: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;

  • 3.

    gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van gegevens waarvoor het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk is in het kader van de Wet BAG;

  • 4.

    gegevensbeheer BAG: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg; betreffende het verzamelen van gegevens, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

  • 5.

    gegevensverwerking BAG: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;

  • 6.

    informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding van de BAG, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

  • 7.

    informatiebeheerder BAG: de functionaris die namens het college burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG beheerder);

  • 8.

    systeembeheer BAG: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de Wet BAG;

  • 9.

    toepassingssysteem: Software die de gemeentelijke voorziening mogelijk maakt;

  • 10.

    Wet BAG: Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

Hoofdstuk 2 Aanwijzen functionarissen

Artikel 2

De gemeentesecretaris wijst functionarissen aan die belast worden met:

  • het informatiebeheer BAG;

  • het gegevensbeheer BAG

  • de gegevensverwerking BAG;

  • het functioneel beheer BAG;

  • het systeembeheer BAG.

Hoofdstuk 3 Het informatiebeheer

Artikel 3

De informatiebeheerder BAG voorziet in:

  • a.

    een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

  • b.

    administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet in de Wet BAG in is voorzien;

  • c.

    richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van gegevens in de BAG;

  • d.

    de in de artikel 42 van de Wet BAG opgenomen periodieke controle;

  • e.

    het beheer van documentatie op het gebied van de wet- en regelgeving.

Artikel 4

De informatiebeheerder BAG adviseert het college van burgemeester en wethouders over:

  • a.

    informatievoorziening;

  • b.

    gegevenskwaliteit;

  • c.

    borging proces rondom BAG.

Artikel 5

De informatiebeheerder BAG beslist:

  • a.

    over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • b.

    op verzoeken van binnengemeentelijke afnemers en derden tot het verkrijgen van gegevens;

  • c.

    over de wijze van de verstrekking van gegevens met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b;

  • d.

    toekennen van autorisaties.

Artikel 6

De informatiebeheerder BAG ziet er op toe dat:

  • a.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • b.

    alle functionarissen op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening omtrent de BAG en van de gevolgen van deze installatie.

Artikel 7

De informatiebeheerder BAG is bevoegd voor het vervaardigen brondocumenten, zoals genoemd in artikel 7 onder m van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen.

Hoofdstuk 4 Het gegevensbeheer

Artikel 8

De gegevensbeheerder BAG is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de tijdigheid, volledigheid en juistheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de BAG;

  • b.

    de communicatie met de afnemers en andere houders van basisregistraties over gegevensverwerking;

  • c.

    het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de BAG.

Artikel 9

De gegevensbeheerder BAG beslist binnen 2 dagen over het in behandeling nemen van een terugmelding. Hij stelt de afnemer in kennis van deze beslissing.

Artikel 10

De gegevensbeheerder BAG voorziet in:

  • 1.

    het uitvoeren van kwaliteitscontroles van de gegevens in de BAG;

  • 2.

    de afhandeling van verzoeken om managementgegevens.

Artikel 11

De gegevensbeheerder BAG is bevoegd, in overleg met de functioneel beheerder, vanuit de in artikel 8 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven over de opname en bijhouding van gegevens in de BAG.

Artikel 12

De gegevensbeheerder BAG is bevoegd voor het vervaardigen brondocumenten, zoals genoemd in artikel 7 onder m van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen.

Hoofdstuk 5 Het systeembeheer

Artikel 13

De systeembeheerder BAG is verantwoordelijk voor de uitvoer van het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.

Artikel 14

De systeembeheerder BAG voorziet in:

  • a.

    de fysieke beveiliging van de hardware van het toepassingssysteem;

  • b.

    de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

  • c.

    de beschikbaarheid en continuïteit van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen;

  • d.

    Een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de BAG-apparatuur is opgesteld.

Artikel 15

De systeembeheerder BAG is bevoegd:

  • a.

    direct maatregelen te treffen wanneer de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is. Hij is verplicht achteraf ter zake te rapporteren aan de informatiebeheerder BAG.

  • b.

    aanwijzingen te geven over:

    • het beheer van het toepassingssysteem;

    • het beheer van bestanden;

    • toe te passen reconstructiemaatregelen.

Hoofdstuk 6 Het functioneel beheer

Artikel 16

De functioneel beheerder BAG voorziet in:

  • 1.

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • 2.

    de verzorging van een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • 3.

    de toekenning van de autorisatieniveaus voor de toepassing van actualiseringen, aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de functioneel beheerder BAG en de informatiebeheerder BAG, op grond van een besluit van de informatiebeheerder BAG;

  • 4.

    de bijhouding van een dossier van de autorisaties die overeenkomstig artikel 5 door de informatiebeheerder BAG zijn toegekend;

  • 5.

    het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem en het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • 6.

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • 7.

    de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;

  • 8.

    een oplossing, eventueel door inschakeling van de systeembeheerder BAG of een derde, voor de onder lid 7 genoemde problemen en klachten;

  • 9.

    de toelichting aan de in artikel 2 genoemde functionarissen, met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • 10.

    de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder BAG;

  • 11.

    een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zo nodig door inschakeling van een derde.

Artikel 17

De functioneel beheerder BAG is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

  • c.

    het beheer van de tabellen van de BAG;

  • d.

    het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 18

De functioneel beheerder BAG is bevoegd gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de gegevens aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem.

Artikel 19

De functioneel beheerder BAG is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in het Beheerkader Informatiebeveiliging.

Artikel 20

De functioneel beheerder BAG ziet erop toe dat voorgeschreven procedures ten aanzien van logische toegangsbeveiliging uit het Beheerkader Informatieveiligheid worden nageleefd.

Hoofdstuk 7 De gegevensverwerking

Artikel 21

De gegevensverwerker BAG voorziet in:

  • 1.

    het verwerken van de gegevens in de BAG overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de Wet BAG voorgeschreven systeembeschrijving en de handleiding uitvoeringsprocedures;

  • 2.

    het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

  • 3.

    de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

  • 4.

    de behandeling van mutaties;

  • 5.

    de behandeling van het netwerkverkeer;

  • 6.

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten;

  • 7.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de Wet BAG geen ontleningstatus is gegeven;

  • 8.

    de dagelijkse controle van de in de BAG aangebrachte actualiseringen.

Artikel 22

De gegevensverwerker BAG is bevoegd voor het vervaardigen brondocumenten, zoals genoemd in artikel 7 onder m van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen.

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

Artikel 23

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen van de BAG.

Artikel 24

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt.

Artikel 25

Deze regeling wordt aangehaald als: Beheerregeling basisregistratie adressen en gebouwen Berkelland 2018.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland.

Borculo, 27 november 2018

de secretaris,

M.N.J. Broers

de burgemeester,

drs. J.H.A. van Oostrum

Bijlage 1: Aanwijzing van functionarissen door gemeentesecretaris

Op grond van artikel 2 van de Beheerregeling basisregistratie adressen en gebouwen Berkelland 2018 zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:

Informatiebeheer BAG

Als informatiebeheerder BAG is aangewezen de heer M. Rabbers, gegevensbeheerder GEO-

Gegevensbeheer BAG

Als gegevensbeheerder BAG is aangewezen mevrouw J.G. Kerkwijk, gegevensbeheerder team ICT Informatievoorziening. Haar plaatsvervanger is de heer M. Rabbers, gegevensbeheerder GEO-informatie team ICT Informatievoorziening.

Gegevensverwerking BAG

Als gegevensverwerkers zijn aangewezen mevrouw J.G. Kerkwijk, mevrouw M. ter Braak-Klein Willink en de heer J.W.M. Aarsen en de heer M. Rabbers. Allen gegevensbeheerders (GEO informatie) van informatie team ICT Informatievoorziening. Zijn plaatsvervanger is mevrouw J.G. Kerkwijk, gegevensbeheerder team ICT Informatievoorziening.

team ICT Informatievoorziening.

Functioneel beheer BAG

Als functioneel beheerder BAG is aangewezen mevrouw J.G. Kerkwijk, gegevensbeheerder team ICT Informatievoorziening. Haar plaatsvervanger is mevrouw J.G. Pelle-Nijenhuis, Functioneel beheerderteam ICT Informatievoorziening.

Systeembeheer BAG

Als systeembeheerder BAG is aangewezen de heer W.J.G.M. van Bolderen, medewerker team ICT Automatisering. Zijn plaatsvervangers zijn alle medewerkers systeem- en netwerkbeheer van team ICT Automatisering.

Borculo, 27 november 2018

M.N.J. Broers

Gemeentesecretaris