Regeling vervallen per 08-03-2022

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent gemeentelijk beleid Regeling Welzijnsraad gemeente Berkelland 2019

Geldend van 01-03-2019 t/m 07-03-2022

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent gemeentelijk beleid Regeling Welzijnsraad gemeente Berkelland 2019

Burgemeester en wethouders van Berkelland;

Overwegende dat:

  • -

    de Welzijnsraad in zijn huidige vorm bestaat sinds 2012;

  • -

    de Verordening Welzijnsraad Gemeente Berkelland 2015, door de gemeenteraad van Berkelland is vastgesteld op 7 april 2015;

  • -

    het aanbeveling verdient om de Verordening Welzijnsraad gemeente Berkelland 2015 te actualiseren, waardoor de Welzijnsraad als breed adviesorgaan en daarmee vaste gesprekspartner voor het college op het terrein van het sociaal domein kan (blijven) functioneren;

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

B E S L U I T E N :

vast te stellen de:

Regeling Welzijnsraad gemeente Berkelland 2019

Artikel 1 instelling, taak en samenstelling

  • 1. Er is een Welzijnsraad.

  • 2. De Welzijnsraad heeft tot taak het college gevraagd of ongevraagd te adviseren over de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein, waaronder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet.

  • 3. Hieronder wordt ook begrepen:

    • a.

      het vroegtijdig betrokken worden bij de gemeentelijke beleidsontwikkeling in het sociaal domein

    • b.

      het doen van voorstellen voor het beleid;

    • c.

      het mede-formuleren van onderzoeksvragen, ter evaluatie van het gevoerde beleid van de Wmo en de Jeugdwet;

    • d.

      het bevorderen van de burgerparticipatie ten aanzien van het beleid in het sociaal domein.

  • 4. De Welzijnsraad bestaat uit maximaal negen leden die door het college worden benoemd. De Welzijnsraad benoemt uit zijn midden een voorzitter en een secretaris.

  • 5. Het college vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college op een dusdanig tijdstip advies aan de Welzijnsraad dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 6. Van een tijdstip als bedoeld in het vijfde lid is sprake als de adviesaanvraag aan de Welzijnsraad wordt toegezonden uiterlijk zes weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen.

  • 7. De Welzijnsraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.

Artikel 2 invulling en werkwijze

  • 1. De Welzijnsraad heeft een onafhankelijke positie en werkt op zodanige wijze dat er recht wordt gedaan aan de belangen van de inwoners van de gemeente Berkelland.

  • 2. De Welzijnsraad benoemt uit zijn midden een voorzitter, vicevoorzitter en een secretaris.

  • 3. Bij verhindering van de voorzitter vindt vervanging plaats door de vicevoorzitter.

  • 4. De voorzitter leidt de vergadering en stelt samen met de secretaris en de ambtelijke secretariële ondersteuning de agenda op.

  • 5. De secretaris verzorgt de algemene correspondentie en houdt samen met de ambtelijke ondersteuning de documentatie op orde, is verantwoordelijk voor de tijdige beschikbaarheid van alle voor de Welzijnsraad relevante informatie en is tevens verantwoordelijk voor actuele informatie op de website.

  • 6. De Welzijnsraad zal binnen een half jaar na afloop van een kalenderjaar een jaarverslag vaststellen, dat zal worden aangeboden aan het college van burgemeester en wethouders en aan de gemeenteraad en dat tevens op de website zal worden geplaatst.

  • 7. De Welzijnsraad houdt zich ten aanzien van het uitvoeren van haar adviesfunctie bezig met:

    • a.

      het verzamelen van informatie.

      • i.

        bij gebrek aan kennis/informatie over bepaalde zaken binnen de Welzijnsraad wordt contact opgenomen met andere organisaties die belangen behartigen, zodat een gedegen advies kan worden uitgebracht.

      • ii.

        voor een goede informatievoorziening tussen de belangenbehartigende organisaties worden kopieën van adviezen verstrekt aan andere belanghebbende instanties.

    • b.

      het afleggen van werkbezoeken bij belangenorganisaties en het deelnemen aan relevante overlegvormen.

    • c.

      de Welzijnsraad treedt naar buiten toe bij voorkeur op in tweetallen, zodat in geval van afwezigheid van één van de leden, toch sprake is van continuering.

    • d.

      overleg plegen en samenwerken met platformen, organisaties, Groeperingen en burgers die in aanraking komen met het beleid in het sociaal domein, waaronder begrepen de Wmo 2015 en Jeugdwet.

    • e.

      het horen van adviseurs.

    • f.

      het meewerken aan onderzoek.

Artikel 3 zittingsduur leden

  • 1. De leden van de Welzijnsraad worden door het college benoemd voor een periode van 4 jaar. Het college is tevens bevoegd om de leden van de Welzijnsraad te ontslaan.

  • 2. Alleen inwoners van Berkelland kunnen lid van de Welzijnsraad zijn.

  • 3. Leden worden op persoonlijke titel benoemd en niet vanuit of namens een organisatie.

  • 4. Tot lid van de Welzijnsraad zijn niet benoembaar:

    • a.

      ambtenaren, door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt, alsmede zij die op een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht werkzaam zijn bij de gemeente;

    • b.

      leden van de gemeenteraad;

    • c.

      leden van gemeentelijke commissies.

  • 5. De Welzijnsraad stelt een rooster van aftreden op. Bij voorkeur treden maximaal 2 leden tegelijk af, gelet op het behoud van kennis en kwaliteit.

  • 6. Leden kunnen terstond na het aftreden worden herbenoemd. De maximale zittingsduur is 8 jaar.

  • 7. Het college ontslaat de leden:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij overlijden;

    • c.

      met ingang van de dag dat een lid geen ingezetene meer is van de gemeente Berkelland;

    • d.

      vanwege overige redenen, zoals disfunctioneren.

  • 8. Het lidmaatschap eindigt voorts als een lid zonder opgaaf van redenen op drie opeenvolgende vergaderingen afwezig is geweest.

  • 9. In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 10. Bij tussentijdse vacatures geschiedt de benoeming voor de duur van de zittingsperiode van het afgetreden lid.

  • 11. Indien een vacature ontstaat vanuit een conflictsituatie, vindt altijd eerst overleg plaats met de portefeuillehouder.

Artikel 4 sollicitatieprocedure

  • 1. Voor elke vacature benoemt de Welzijnsraad een sollicitatiecommissie van tenminste twee leden, aangevuld met een vertegenwoordiger van het college, als onafhankelijk voorzitter.

  • 2. Bij tussentijdse vacatures zal een profiel worden opgesteld met competenties die op dat moment van belang zijn voor de samenstelling van de Welzijnsraad.

  • 3. Kandidaten worden via verschillende media opgeroepen.

  • 4. Een sollicitatiecommissie bestaande uit leden van de Welzijnsraad en (een) vertegenwoordiger(s) van het college beoordeelt de ontvangen reacties, ontvangt de geselecteerde kandidaten voor een gesprek en stelt een voordracht op voor de Welzijnsraad.

  • 5. De Welzijnsraad beslist welke kandidaat/kandidaten voor benoeming worden voorgedragen aan het college.

Artikel 5 vergaderingen

  • 1. De vergaderingen worden in principe maandelijks gehouden, behalve in de maand juli. De vergaderingen zijn openbaar, tenzij het onderwerp een besloten karakter vraagt, dit naar het oordeel van de Welzijnsraad.

  • 2. Verder vergadert de Welzijnsraad zo vaak als nodig is en wanneer tenminste drie leden dit onder opgaaf van redenen nodig vinden.

  • 3. De vergaderingen worden tijdig en correct via een uitnodiging en stukken aan de leden bekend gemaakt. Verspreiding valt onder verantwoordelijkheid van de secretaris en wordt verzorgd door de ambtelijke ondersteuning. Bij de agenda hoort alle relevante informatie en wel zodanig dat de Welzijnsraad in staat is een besluit te nemen. Agenda, tijd en plaats worden in Berkelbericht geplaatst en op de website van de gemeente.

  • 4. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit kan tot uiterlijk 10 werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de ambtelijke ondersteuning.

  • 5. Deskundigen, zowel gemeentelijke als anderszins, kunnen per onderwerp worden uitgenodigd in de vergadering van de Welzijnsraad.

  • 6. Een vergadering gaat niet door als niet tenminste de meerderheid van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 besluitvorming

  • 1. Besluiten over zaken worden genomen met gewone meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen. Bij het staken der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.

  • 2. Besluiten over personen worden schriftelijk genomen, tenzij de benoeming bij acclamatie geschiedt. In geval van staking der stemmen beslist het lot.

Artikel 7 uitnodigen derden

  • 1. Deskundigen, zowel gemeentelijke als anderszins, kunnen per onderwerp worden uitgenodigd in de vergadering van de Welzijnsraad.

  • 2. De verantwoordelijk wethouder wordt uitgenodigd zo vaak hij/zij of de Welzijnsraad dit nuttig acht, maar in ieder geval tenminste eenmaal per jaar.

Artikel 8 taken van secretariële ondersteuning

  • 1. Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan voor de secretariële ondersteuning zodat de Welzijnsraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.

  • 2. De secretariële ondersteuning:

    • a.

      stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter en secretaris een vergaderkalender samen;

    • b.

      stelt in overleg met de voorzitter en secretaris voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen;

    • c.

      verzendt de uitnodigingen en, indien van toepassing, conceptbeleid en adviesverzoeken uiterlijk 5 werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden;

    • d.

      ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Indien nodig last de secretariële ondersteuner een tussentijds extra overleg in met de secretaris, en

    • e.

      maakt een verslag van de vergaderingen en zendt deze met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden.

Artikel 9 afwijking

In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders, gehoord de Welzijnsraad.

Artikel 10 inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking op 1 maart 2019.

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Welzijnsraad gemeente Berkelland 2019.

Ondertekening

8 januari 2018,

Burgemeester en wethouders van Berkelland,

de secretaris,

M.N.J. Broers.

de burgemeester,

drs. J.H.A. van Oostrum.