Regeling vervallen per 01-01-2020

Werktijdenregeling Gemeentewerf

Geldend van 16-08-2014 t/m 31-12-2019

Intitulé

Werktijdenregeling Gemeentewerf

Pauzes

Voor de gemeentewerf worden 3 pauzes vastgesteld:

  • -

    De ochtendpauze. Van 09.30 uur tot 09.45 uur is er gelegenheid voor iedereen om te pauzeren. Dit dient te geschieden op de locatie waar op dat moment wordt gewerkt.

  • -

    De lunchpauze Van 12.00 uur tot 12.30 uur hebben medewerkers de mogelijkheid om op de werf of elders te pauzeren. De lunchpauze maakt geen onderdeel uit van de formele werktijd.

  • -

    De middagpauze Van 14.30 uur tot 14.45 uur is er gelegenheid voor iedereen om te pauzeren. Dit dient te geschieden op de locatie waar op dat moment wordt gewerkt.

Arbeidstijdenwet

Voor zowel werktijden, als pauzes (rusttijden) geldt dat niet in strijd gehandeld mag worden met de bepalingen opgenomen in de arbeidstijdenwet.

Overwerk

In het geval een medewerker, op verzoek van zijn leidinggevende, meer werkt dan zijn contractuele arbeidsduur per week dan kan hij op grond van artikel 3:2 en 3:2:1 van de CAR/UWO aanspraak maken op een vergoeding voor overwerk. In de bezoldigingsverordening zijn aanvullende bepalingen opgenomen over de vergoeding voor overwerk. Het beleid is erop gericht om overwerk te minimaliseren: dus kritisch bezien wanneer overwerkvergoeding gegeven gaat worden. Duidelijk moet worden, dat overwerk in principe incidenteel van aard is en alleen wordt vergoed wanneer vooraf een opdracht van de leidinggevende wordt gegeven.

Indien er sprake is van overwerk wordt conform de CAR/UWO een overwerkvergoeding betaald boven op het normale uurloon.

Overwerkuren worden volledig uitbetaald of op verzoek van de werknemer en met instemming van de afdelingsmanager in tijd gecompenseerd. Deze afspraken zijn conform artikel 3:2, en 3:2:1 van de CAR/UWO.

Brugdagen

Het college kan jaarlijks maximaal twee brugdagen aanwijzen. Een brugdag is een dag, die ligt tussen twee dagen waarop geen arbeid wordt verricht. De brugdagen komen voor rekening van de werknemer.

Verlof

- Vakantieverlof

In de werktijdenregeling hebben werknemers recht op vakantieverlof. De bestaande verlofregeling van de gemeente Best blijft gehandhaafd, met dien verstande dat, zowel voor de berekening van de opbouw, als het opnemen van verlof uitgegaan wordt van de daadwerkelijk gewerkte uren: 38 uur per week (deeltijders naar rato)

- Kortdurend verlof (1 of 2 uur).

Dit hoeft geen probleem te zijn, mits:

  • ·

    Opnemen in hele uren: 1 uur of 2 uur.

  • ·

    Tijdig aanvragen bij de opzichter.

  • ·

    Tijdig melden bij je werkploeg.

Het is vooralsnog niet nodig om te omschrijven wat onder tijdig moet worden verstaan. Wij vinden dat iedere medewerker daar zelf voor verantwoordelijk is. Dat vertrouwen krijgt de medewerker. Als hij daarmee niet goed omgaat dient hij daarop te worden aangesproken door de leidinggevende. Zie de overweging aan het eind van dit besluit.

- eerstelijnsgezondheidszorg

Bezoek aan huisarts, tandarts, bloedbank e.d. kan onder werktijd. Zo mogelijk dient dit wel op een zo gunstig mogelijk tijdstip (d.w.z. zo vroeg mogelijk in de ochtend, zo laat mogelijk op de dag of zo dicht mogelijk tegen middagpauze).

Langdurige zorg (zoals bijvoorbeeld langdurige fysiotherapie) dient bij voorkeur in eigen tijd plaats te vinden.

- Teambuilding.

Dit gebeurt in eigen tijd. Meestal vrijdagmiddag en/of –avond.

- Recepties, borrels

  • A.

    Recepties van collega’s die een bepaalde verbondenheid hebben met de gemeentewerf:

    • -

      werf sluit om 15.00 uur;

    • -

      medewerkers mogen naar huis om zich om te kleden en naar de receptie te gaan;

    • -

      medewerkers die niet naar de receptie gaan nemen 1,5 uur verlof;

    • -

      opzichters bepalen of een receptie onder deze categorie valt; bij twijfel wordt hierover overleg met de afdelingsmanager gepleegd;

  • B.

    Overige recepties:

    • -

      werf sluit op normale tijd om 16.30 uur;

    • -

      medewerkers die naar de receptie willen kunnen om 15.00 uur naar huis om zich om te kleden;

    • -

      medewerkers die niet naar de receptie willen, hebben de keus: gewoon tot 16.30 uur blijven werken dan wel om 15.00 uur naar huis gaan en 1,5 uur verlof nemen;

  • C.

    Voor kerstborrel, nieuwjaarsborrel en vergelijkbare bijeenkomsten geldt dezelfde regeling als onder A.

Overschrijven van verlof

Na afloop van een kalenderjaar mag een fulltimer maximaal 76 verlofurenlaten overschrijven naar het volgende jaar (parttimers naar evenredigheid). Is het noodzakelijk dat er meer dan 76 uren overgeschreven worden, dan is toestemming van de afdelingsmanager nodig. De afdelingsmanager verleent alleen toestemming als de dagen op verzoek van de leidinggevende en in het belang van de dienst niet zijn opgenomen. Daarbij moet er wel rekening gehouden worden met het wettelijk minimaal aantal op te nemen vakantiedagen (144 uur voor een fulltimer op jaarbasis). Uiteraard kunnen voor verlofsaldi specifieke regelingen worden getroffen (bijv. inzetten voor het cafetariamodel, levensloop, spaarverlof, fietsproject).

Personeelsuitstapje

Op de dag van het personeelsuitstapje worden er geen werkzaamheden verricht op de gemeentewerf. Van alle medewerkers wordt verwacht dat ze meegaan met het uitstapje.

In tegenstelling tot het gemeentehuis kan er tijdens een personeelsuitstapje door medewerkers die toch niet meegaan dus niet gewerkt worden. In dit geval moet een medewerker verplicht verlof nemen. Helaas is deze maatregel noodzakelijk om redenen van veiligheid, bedrijfsvoering en (aan)sturing.

Onvoorziene gevallen

Voor gevallen waarin deze regeling niet, of niet naar billijkheid voorziet, treffen burgemeester en wethouders een bijzondere regeling.

Slotbepaling

  • -

    Deze regeling treedt in werking direct na publicatie en kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling 2014 gemeentewerf Best”

  • -

    Deze regeling treedt vanaf datum inwerkingtreding in plaats van de eerder vastgestelde regeling.

Namens het college van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Best

Best, 12-08-2014

drs. A.G.T. van Aert drs. C.M.M. Noordman

burgemeester gemeentesecretaris