Regeling vervallen per 10-10-2017

Financiële verordening 2013

Geldend van 04-07-2013 t/m 09-10-2017

Intitulé

Financiële verordening 2013

De raad van de gemeente Beverwijk;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 23 oktober 2012, nummer 2012/53347;

gehoord de commissie Algemeen Bestuur, Veiligheid en Middelen d.d. 22 november 2012;

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;

besluit:

  • 1.

    de financiële verordening 2013 vast te stellen met ingang van begrotingsjaar 2013;

  • 2.

    de financiële verordening, vastgesteld op 2 december 2010, in te trekken met ingang van begrotingsjaar 2013.

1. Inleidende bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    afdeling:

  • iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college

  • b.

    administratie:

  • het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Beverwijk ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

  • c.

    Financiële administratie:

  • het onderdeel van de administratie dta omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van ) de organisatie van de gemeente Beverwijk, teneinde te komen tot een goed inzicht in:

  • 1. de financieel-economische positie;

  • 2. het financiële beheer;

  • 3. de uitvoering van de begroting:

  • 4. Het afwikkelen van verordeningen en schulden

  • en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

  • d.

    Administratieve organisatie:

  • Het stelsen van organisatorische maatregelen, gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatievoorziening ten behoeve van de verantwoordelijke leiding

  • e.

    financieel beheer:

  • Het uitoefenen van bestuur over en toecicht io het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten

  • f.

    Rechtmatigheid:

  • Het in overeenstemming zijn met de geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordening en raadbesluiten

  • g.

    doelmatigheid:

  • het realiseren van afgesproken prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen

  • h.

    doeltreffendheid

  • de mate waarin de beoorde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald

2. Begroting en verantwoording

Artikel 2a. Programma-indeling

De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast.

Artikel 2b. Planning en controlcyclus

Voor aanvang of gedurende het begrotingsjaar biedt het college het spoorboekje Planning & Control aan met daarin in elk geval opgenomen de data voor het aanboeden door het college en het vaststellen door de raad van de (financiële) kadernota, de programmabegroting met de meerjarenraming, de bestuursrapportages en de jaarstukken.

Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken

  • 1. Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de programma’s en de onderverdeling naar producten en bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de realisatie ingedeeld naar programma’s met een onderverdeling naar de producten.

  • 2. Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe en lopende investeringen per investering het geautoriseerde investeringskrediet weergegeven en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar.  

  • 3. In de jaarrekening wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.

  • 4. In de jaarrekening wordt conform artikel 53 van de Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (hierna BBV) de niet uit de belans blijkende verplichtingen opgenomen. Hiering worden in ieder geval de belangrijke financiële verplichtingen vermeld waaraan de gemeente Beverwijk de toekomstige jaren is verbonden. De meerjarige contracten worden opgenomen voor het volle bedrag voor de jaren waarover het contract is afgesloten. Daarnaast worden de niet opgenomen vakantieuren en het vakantiegeld van het personeel vermeld. Voor de niet uit de balans blijkende verplichtingen wordt een grensbedrag gehanteerd van € 50.000, gelijk aan de rappoteringstolerantie van de accountant.

Artikel 4. Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen

  • 1. De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

  • 2. Bij de begroting wordt een totaal krediet aangevraagd voor de bedrijfvoeringinvesteringsmiddelen, via het bedrijfsvoeringsinvesteringplan (BIP). Hieruit worden afzonderlijke investeringen gedaan nadat dat door het college is besloten. De uit het BIP voortvloeiende kapitaallasten worden verwerkt in de meerjarenraming.

  • 3. Voor de overige investeringen worden aparte raadsvoorstellen (met dekkingsvoorstellen) ingediend. Na het vaststellen door de raad worden de kredieten opgenomen in de begroting, bestuursrapportages en de jaarstukken.

  • 4. Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt dit door het college in de eerstvolgende raadsvergadering aan de raad gemeld. Het college voegt hierbij een voorstel tot wijziging van het budget of het investeringskrediet of een voortsel voor bijstelling van het beleid. De voorstellen voor wijzigingen worden in de begroting verwerkt bij de eerstvolgende bestuursrappartage.

  • 5. Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor.

Artikel 5. Bestuursrapportage

  • 1. Het college informeert de raad door middel van bestuursrapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente twee keer per begrotingsjaar.

  • 2. De bestuursrapportage bevat een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid, een overzicht met inkoopresultaten, een overzicht van nieuw gevoteerde kredieten en een overzicht met de bijgestelde raming van:

    • a.

      de baten en lasten per programma;

    • b.

      het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen;

    • c.

      het resultaat voor bestemming volgend uit de onderdelen a en b;

    • d.

      de (beoogde) toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma;

    • e.

      het resultaat na bestemming, volgend uit de onderdelen c en d, alsmede een realisatie en raming van de uitputting van de investeringskredieten.

  • 3. In de bestuursrapportage worden afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten en investeringskredieten in de begroting groter dan € 10.000 toegelicht. 

3. Financieel beleid

Artikel 6a. Waardering & afschrijving vaste activa

  • 1. Geactiveerde kosten voor onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief en het saldo van agio en disagio worden lineair in 5 jaar afgeschreven.

  • 2. Kosten voor het afsluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

  • 3. Materiële vaste activa met economisch nut worden lineair afgeschreven. Voor het  afschrijven van materiële vaste activa met economisch nut worden de termijnen gehanteerd zoals vermeld in de bijlage ‘afschrijvingstermijnen activa’ die onderdeel uitmaakt van deze verordening.

  • 4. Activa met economisch nut en een verkrijgingprijs van minder dan € 10.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

  • 5. Bij raadsbesluit kunnen gebouwen worden afgeschreven tot een restwaarde van 25% van de investeringswaarde, De restwaarde van 25% geldt in ieder geval voor onderwijshuisvesting.

  • 6. Op het moment dat een activum is afgeschreven tot de restwaarde wordt er geen rente meer berekens over de boekwaarde.

  • 7. Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden onder aftrek van bijdragen van derden ten laste van de exploitatie gebracht. Indien hiervan bij raadsbesluit wordt afgeweken, wordt het actief lineair afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere door de raad aan te geven tijdsduur.

  • 8. De afschrijvingen starten in het jaar na het jaar van ingebruikname.

Artikel 6b. Voorziening voor oninbare vorderingen

  • 1. Voor de vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen.

Artikel 6c. Reserves en voorzieningen

  • 1. De vorming en besteding van reserves en voorzieningen en de toerekening van rente over de reserves worden geregeld in de nota reserves en voorzieningen, die tenminste eens in de vier jaar aan de raad wordt aangeboden ter vaststelling.

Artikel 7. Kostprijsberekening

  • 1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de gemeente Beverwijk wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.

  • 2. Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

  • 3. De omslagrente voor de rentetoerekening aan de activa is 6% met uitzondering van het gesloten systeem bebouwd parkeren (5%), het stadhuis (5%) en de grondexploitaties (5%).

Artikel 8. Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

  • 1. Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rioolrechten, afvalstoffenheffing, en andere gemeentelijke heffingen.

  • 2. Het college biedt eens in de 4 jaar de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen voor de verhuur en verkoop van onroerende goederen en in het bijzonder de prijzen voor de uitgifte van gronden en erfpachtcanons. De raad stelt de nota vast.

  • 3. Het college biedt eens in 4 jaar de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen van gemeentelijke diensten anders dan genoemd in het tweede lid. De raad stelt de nota vast.

  • 4. De besluiten voor het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen worden ter kennisneming aan de raad aangeboden.

Artikel 9. Financieringsfunctie

  • 1. De financieringsfunctie wordt geregeld in het Treasurystatuur, dat tenminste eens in de vier jaar aan de raad wordt aangeboden ter vaststelling.

4. Financieel beheer en interne controle

Artikel 10 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden en contracten.

  • c.

    het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostprijscalculaties;

  • d.

    hetverschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschapppelijke effecten van het gemeentelijke beleid;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 11 Interne controle

Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

Artikel 12. Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

5. Financiële organisatie

Artikel 13 Financiële organisatie

Het college zorgt voor en legt vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordelingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

  • e.

    de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.

Artikel 14 Inkoop en aanbesteding

Het college zorgt voor en legt vast de beleidsregels inkoop en aanbesteding voor de inkoop en de aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels van de Europese Unie.

Artikel 15 Verstrekking subsidies

Het proces rondom subsidieverlening is vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht, waravan de uitwerking is geregeld in de Algemene Subsidie Verordening, welke eens per vier jaar aan de raad wordt aangeboden ter vaststelling.

6. Slotbepalingen

Artikel 16. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van het begrotingsjaar 2011. De stukken voor dit begrotingsjaar en latere begrotingsjaren voldoen aan de bepalingen van deze verordening.

  • 2. Deze verordening treedt in de plaats van de ‘Financiële verordening gemeente Beverwijk’ vastgesteld door de raad op 2 december 2010.

Artikel 17. Citeertitel

Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam ‘Financiële verordening gemeente Beverwijk.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 6 december 2012

Ondertekening

Beverwijk, 6 december 2012
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,

Bijlage: afschrijvingstermijnen activa:

Groep

Soort investering

Afschrijvingstermijnen

Opmerkingen

Grond

Grond

geen

Gebouwen

Nieuwbouw

40

Semi-permanent

25

Noodgebouw

15

Renovatie

25

Dakbedekking/ vervanging daken

20

Vervanging technische installaties

15-20

Terreinen

Aanleg sportpark

40

Aanleg sportvelden

10-20

aanleg/renovatie speeltuin/speelvoorziening

10

hekwerk/ballenvanger

10

begraafplaats

20

Weg- en waterbouw

Aanleg wegen, vaarwegen en waterpartijen

40

Aanleg fietspaden, trottoirs en parkeerplaatsen

25

Herinrichting en reconstructie wegen, fietspaden, voetpaden, trottoirs, parkeerplaatsen en waterpartijen

20

Straatmeubilair

15

Parkeerautomaten

10

Verkeersregelinstallaties

15

Openbare verlichting: armaturen

25

Openbare verlichting: masten

30

Betonconstructie van bruggen

30

Houtconstructie van bruggen

20

Viaduct/ Tunnel

40

Riolering

Riolering en putten

60

Conform het geldende GRP

Gemalen, bouwkundig gedeelte

40

Conform het geldende GRP

Gemalen, technisch gedeelte

15

Conform het geldende GRP

Persleidingen

60

Conform het geldende GRP

Randvoorzieningen, bouwkundig gedeelte (financieel)

40

Conform het geldende GRP

Randvoorzieningen, bouwkundig gedeelte (technisch)

60

Conform het geldende GRP

Randvoorzieningen, technisch gedeelte

15

Conform het geldende GRP

Productiemiddelen

Vervoersmiddelen

5-10

Inventaris/ meubilair

5-15

Telecommunicatie-apparatuur

10

Hardware automatisering

4

Software automatisering

4

Stemmachines

10

Red- en hulpverleningsgereedschap BRW

5-10

Vervoersmiddelen BRW

5-15