Regeling vervallen per 14-11-2019

VERORDENING OP DE VERTROUWENSCOMMISSIE VOOR DE VERVULLING VAN DE VACATURE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE BLADEL

Geldend van 10-07-2018 t/m 13-11-2019

Intitulé

VERORDENING OP DE VERTROUWENSCOMMISSIE VOOR DE VERVULLING VAN DE VACATURE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE BLADEL

De raad van de gemeente Bladel;

gelet op de artikelen 61, 82 en 86 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

mede gelet op de circulaire ‘Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 29 september 2017;

besluit:

I. in te stellen een vertrouwenscommissie voor de voorbereiding van de aanbeveling inzake de vervulling van de vacature burgemeester;

II. vast te stellen de navolgende:

VERORDENING OP DE VERTROUWENSCOMMISSIE VOOR DE VERVULLING VAN DE VACATURE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE BLADEL

Hoofdstuk A: Algemene bepalingen

Artikel 1 Samenstelling commissie

1. De commissie bestaat uit zes leden, door de raad uit haar midden benoemd:

- mevrouw J.A.H.C.M. van de Huygevoort-van Hoof (CDA)

- de heer P.J.A. Wouters (Bladel Transparant)

- mevrouw W.J.M. van de Put-Claassen (Vrije Hapertse Partij)

- de heer H.A.L.B. Maas (PRO5)

- mevrouw A.P. Hospel-Koster (VVD)

- de heer D.A. Daris (D66)

2. De waarnemend voorzitter van de gemeenteraad, de heer A.J.A. van Dun, wordt aan de commissie toegevoegd als voorzitter.

3. De commissie kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

4. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

5. Wethouder de heer A.P. d'Haens (CDA) wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd.

Artikel 2 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2.

    De gemeentesecretaris wordt als plaatsvervangend secretaris aan de commissie toegevoegd.

Artikel 3 Vergaderingen

1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste vier leden dit noodzakelijk achten. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

2. De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op :

  • a. de leden van de commissie;

  • b. de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;

  • c. de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft.

3. De in het tweede bedoelde oproeping ten minste 7 dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste 48 uren voorafgaand aan de vergadering.

Artikel 4 Stemming

  • 1.

    De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 5 bedoelde verslag opgenomen.

  • 2.

    De voorzitter, adviseur en ambtelijke ondersteuners hebben geen stemrecht.

Artikel 5 Verslag

1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

2. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

  • a. een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b. een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • c. een conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepalingen van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 7 Archivering van stukken

1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als “geheim”, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

2. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 8 Informatie over en gesprek met sollicitant

De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

Artikel 9 Ontbinding

Lopende een procedure tot benoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 7 juni 2018.

Ondertekening

De raad voornoemd,

de griffier, L.A.J. Dirks

de voorzitter, ing. P.M. Maas