Regeling vervallen per 01-01-2015

MANDAAT- EN MACHTIGINGSBESLUIT MILIEUDIENST IJMOND DRANK- EN HORECAWET (TIJDELIJK)

Geldend van 26-07-2013 t/m 31-12-2014

Intitulé

MANDAAT- EN MACHTIGINGSBESLUIT MILIEUDIENST IJMOND DRANK- EN HORECAWET (TIJDELIJK)

De burgemeester van gemeente Bloemendaal

OVERWEGENDE DAT,

  • 1.

    de gemeente Bloemendaal en Milieudienst IJmond overleg voeren over het afsluiten van een dienstverleningsovereenkomst over de uitvoering door Milieudienst IJmond van enige wettelijke milieutaken, milieubeleidstaken en andere niet-wettelijke milieutaken, in het bijzonder gemeentelijke taken op grond van de Drank- en Horecawet;

  • 2.

    Milieudienst IJmond per 1 januari 2013 een regionale uitvoeringsdienst is;

  • 3.

    Milieudienst IJmond reeds vanuit het perspectief van milieu wet- en regelgeving het toezicht en de handhaving op horeca-inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer uitvoert;

  • 4.

    in het kader van doelmatig toezicht op horecabedrijven er naar gestreefd wordt de toezicht- en handhavingbevoegdheden met betrekking tot het bij of krachtens de Drank- en Horecawet gestelde, in mandaat neer te leggen bij de secretaris/directeur van Milieudienst IJmond;

  • 5.

    vooruitlopend op een te bereiken overeenstemming van beide partijen over het gestelde in de overwegingen 1 en 4, overeengekomen wordt in het kader van een pilotproject alvast mandaat neer te leggen bij de secretaris/directeur van Milieudienst IJmond voor de periode tot 1 oktober 2013;

  • 6.

    dit mandaat niet geldt voor zaken die afwijken van gevoerd en/of vastgesteld beleid. Evenmin geldt dit mandaat – gezien de Algemene wet bestuursrecht - voor beslissingen op tegen deze besluiten gerichte bezwaar- en beroepschriften en beslissingen omtrent nadeelcompensatie en schadevergoedingen tengevolge van rechtmatige respectievelijk onrechtmatige besluitvorming of financiële compensatie anderszins;

  • 7.

    de aard van de bevoegdheden zich niet verzet tegen onderhavig besluit;

  • 8.

    gelet op de bij of krachtens de Drank- en Horecawet en de Algemene wet bestuursrecht gestelde voorschriften;

BESLUIT VAST TE STELLEN

MANDAAT- EN MACHTIGINGSBESLUIT MILIEUDIENST IJMOND DRANK- EN HORECAWET (TIJDELIJK)

MANDAAT- EN MACHTIGINGSBESLUIT MILIEUDIENST IJMOND DRANK- EN HORECAWET (TIJDELIJK)

Hoofdstuk I. BESLUITBEVOEGDHEDEN

Afdeling 1. Besluitbevoegdheden

  • 1.

    Aan de secretaris/directeur van Milieudienst IJmond wordt opgedragen in mijn naam en onder mijn verantwoordelijkheid zorg te dragen voor de bestuursrechtelijke handhaving van de artikelen genoemd in artikel 44a Drank- en Horecawet en bij of krachtens artikel 10 van de Drank- en Horecawet en meer in het algemeen het houden van toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet, waaronder de uitvoering van de besluiten, vermeld in bijlage I die onderdeel uitmaakt van dit besluit.

  • 2.

    a. de secretaris/directeur van Milieudienst IJmond is, overeenkomstig artikel 10:3, 10:2, en 10:11 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht bevoegd de onder 1. aangeduide besluiten te nemen en/of namens mij te ondertekenen;

    • b.

      de secretaris/directeur van Milieudienst IJmond stelt mij voorafgaand aan een te nemen besluit als bedoeld in bijlage I onder 2 sub a tot en met d in kennis.

  • 3.

    Van de machtiging besluiten te nemen als genoemd onder 2. mag geen gebruik worden gemaakt indien het betreft:

    • -

      zaken die afwijken van gevoerd en/of vastgesteld beleid;

    • -

      het aanzeggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 44a eerste lid Drank- en Horecawet juncto artikel 5:40 eerste lid Algemene wet bestuursrecht;

    • -

      beslissingen omtrent nadeelcompensatie en schadevergoedingen tengevolge van rechtmatige respectievelijk onrechtmatige besluitvorming of financiële compensatie;

    • -

      beslissingen op bezwaar- en beroepschriften.

Afdeling 2. Ondermandaat

4.De secretaris/directeur van Milieudienst IJmond kan besluiten dat de onder zijn verantwoordelijkheid werkzame teamleiders en senioren eveneens gerechtigd zijn het onder 1. en 2. genoemde uit te voeren met in achtneming van het onder 3. bepaalde.

Hoofdstuk II. OPENBAARHEID GEGEVENS, ARCHIEF EN VERSLAGLEGGING

  • 1.

    De secretaris/directeur van Milieudienst IJmond draagt in naam van mij en onder mijn verantwoordelijkheid zorg voor het beheer van archiefbescheiden verband houdende met de uitvoering van het in dit mandaat- en machtigingsbesluit gestelde; onder beheer wordt verstaan het in goede, geordende en toegankelijke staat brengen en bewaren van archiefbescheiden overeenkomstig een door de secretaris/directeur, in overleg met onze gemeente, vast te stellen regeling als bedoeld in de Archiefwet 1995.

  • 2.

    De secretaris/directeur van Milieudienst IJmond verantwoordt zich na afloop van de mandaatperiode omtrent het gestelde onder Hoofdstuk I. lid 1. en lid 2. en Hoofdstuk II. lid 1.

Hoofdstuk III. SLOTBEPALINGEN

  • 1.

    Dit besluit geldt vanaf de datum van in werkingtreding tot 1 oktober 2013.

  • 2.

    Indien ten gevolge van een wijziging van bovengenoemde en/of in de bijlage aangeduide wettelijke regelingen de uitvoering van voornoemde taken moet worden veranderd, behoren deze aangepaste werkzaamheden tot de taken van de secretaris/directeur die onder 1. aan hem zijn opgedragen, voor zover hun strekking en omvang door deze wijziging niet wezenlijk veranderen.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de eerstvolgende dag na die van publicatie.

Ondertekening

Ondertekend op 9 juli 2013 door de burgemeester van gemeente Bloemendaal,
T.Kokke, loco burgemeester
Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland Zuid d.d. 25 Juli 2013
In werking: 26 juli 2013

Bijlage 1 behorende bij het ‘Mandaat- en machtigingsbesluit secretaris/directeur Milieudienst IJmond Drank- en Horecawet (tijdelijk) ’ van de burgemeester van gemeente Bloemendaal

Tot de in het mandaat- en machtigingsbesluit bedoelde besluiten (in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht) behoren in ieder geval:

  • 1.

    besluiten die verband houden met het uitvoeren van controle- en handhavingprogramma’s en meer in het algemeen het houden van toezicht op de naleving van hetgeen gesteld is bij of krachtens de Drank- en Horecawet.

  • 2.

    handhavingbesluiten waarmee zorg wordt gedragen voor de bestuursrechtelijke handhaving van de in artikel 44a Drank- en Horecawet bedoelde voorschriften en het bepaalde bij of krachtens artikel 10 Drank- en Horecawet, waaronder begrepen:

    • a.

      het opleggen van een last onder bestuursdwang overeenkomstig de artikelen 125 van de Gemeentewet juncto de bepalingen van afdeling 5.3.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      het opleggen van een last onder dwangsom als bedoeld in artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      het vaststellen van beschikkingen tot invordering van een verbeurde dwangsom overeenkomstig artikel 5:37 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • d.

      het vaststellen van de verplichting tot betaling van een geldsom, in verband met de gemaakte kosten door het daadwerkelijk toepassen van bestuursdwang overeenkomstig artikel 4:86 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • e.

      besluiten op verzoeken tot handhaving;

    • f.

      het invorderen van de onder d. bedoelde geldsommen bij dwangbevel overeenkomstig artikel 5:10 jo de bepalingen van afdeling 4.4.4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • g.

      het invorderen van onder c. genoemde verbeurde dwangsom bij dwangbevel overeenkomstig artikel 5:10 jo de bepalingen van afdeling 4.4.4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • h.

      het verlenen van uitstel van betaling op grond van artikel 4:94 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • i.

      het vaststellen van de verschuldigde wettelijke rente overeenkomstig artikel 4:99 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • j.

      besluiten verband houdende met wijziging, vermindering, intrekking, opheffing, opschorten of uitstel voor een bepaalde termijn e.d. van de onder 1 en 2 bedoelde besluiten, zowel ambtshalve als op aanvraag van derden, zoals bijvoorbeeld ingevolge artikel 5:34 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3.

    besluiten inzake de aanwijzing van toezichthoudende ambtenaren op grond van artikel 41 aanhef en onder b van de Drank- en Horecawet.

  • 4.

    Besluiten die verband houden met de openbaarheid van gegevens ingevolge de desbetreffende bepalingen van de Wet openbaarheid van bestuur en betrekking hebbende op de handhaving van de Drank- en Horecawet;

  • 5.

    Besluiten inzake het aanwijzen van ambtenaren belast met vertegenwoordiging in bezwaar- of beroepsprocedures ten aanzien van besluiten als bedoeld in deze bijlage en het leiden of deelnemen aan zittingen waarin gelegenheid wordt geboden mondelinge zienswijzen in te dienen omtrent vooraankondigingen.