Regeling vervallen per 01-04-2021

Verordening commissie bezwaarschriften Bloemendaal 2017

Geldend van 22-03-2017 t/m 31-03-2021

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften Bloemendaal 2017

Besluit:

De raad van de gemeente Bloemendaal;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 december 2016;

met inachtneming van de amendementen A, B en C;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening commissie bezwaarschriften Bloemendaal 2017

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    verwerend orgaan:

    bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie:

    vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.

Artikel 2. Inleidende bepaling commissie

  • 1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten:

Artikel 3. Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

  • 2. De leden van de commissie worden door de gemeenteraad benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3. De leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan, dan wel lid zijn van een commissie als bedoeld in titel II hoofdstuk V paragraaf 1 van de Gemeentewet.

  • 4. De commissie wijst een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 5. Alle leden kunnen optreden als dagvoorzitter. Zodra een zaak is geagendeerd voor een hoorzitting, neemt de dagvoorzitter van die hoorzitting alle taken van de voorzitter op zich met betrekking tot de geagendeerde zaken.

Artikel 4. Secretaris

  • 1. De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar. Het college kan meer dan één secretaris aanwijzen.

  • 2. Het college wijst, indien er één secretaris is aangewezen, tevens één of meer plaatsvervangende secretarissen aan.

  • 3. De secretaris kan een externe secretaris inschakelen voor de uitvoering van zijn taken.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden. De herbenoeming is eveneens voor een periode van vier jaar, tenzij de raad aanleiding ziet om voor een kortere periode her te benoemen. Voor leden die op of voor 1-1-2016 zijn benoemd, geldt dat zij maximaal twee keer voor een periode van 4 jaar kunnen worden herbenoemd.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.

  • 3. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6. Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt in handen van de commissie gesteld.

Artikel 7. Bemiddeling

  • 1. Voordat de commissie de zaak in behandeling neemt onderzoekt een ambtenaar van de vakafdeling die belast is met de behandeling van het bezwaarschift of er middels premediation tot een oplossing gekomen kan worden.

  • 2. De in het eerste lid genoemde ambtenaar stelt de secretaris van de bezwaarschriftencommissie op de hoogte van de resultaten van de premediation. De secretaris informeert de voorzitter hierover.

Artikel 8. Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid (het vragen om een schriftelijke machtiging): de secretaris of de (dag)voorzitter van de commissie;

  • b.

    artikel 6:6, (wat betreft het de indiener stellen van een termijn voor herstel van een verzuim): de secretaris van de commissie;

  • c.

    artikel 6:17, (voor zover het de verzending van stukken aan een gemachtigde betreft tijdens de behandeling door de commissie): de secretaris van de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid (het ter inzage leggen van de stukken voor belanghebbenden): de secretaris van de commissie;

  • e.

    artikel 7:6 tweede lid (het afzonderlijk horen) en artikel 7:6, vierde lid (het achterwege laten van het op de hoogte stellen van belanghebbenden van het verhandelde tijdens het horen buiten hun aanwezigheid): de commissie.

Artikel 9. Vooronderzoek

  • 1. De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10. Hoorzitting

  • 1. De secretaris van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2. Indien er op grond van artikel 7:3 Awb wordt afgezien van het horen, dan wordt hiervan mededeling gedaan aan de belanghebbende(n) en het verwerend orgaan. De mededeling kan ook worden opgenomen in het uit te brengen advies.

Artikel 11. Uitnodiging zitting

  • 1. De secretaris nodigt namens de voorzitter de belanghebbenden en het verwerend orgaan zo spoedig mogelijk, maar ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2. Binnen drie dagen na de verzenddatum van de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de (dag)voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3. De (dag)voorzitter is terughoudend met het verlenen van uitstel zoals bedoeld in het tweede lid. Dit geldt temeer als de beslistermijn daarmee onder druk komt te staan of als uitstel nadelig is voor andere belanghebbenden of het verwerend bestuursorgaan. Ongemotiveerde verzoeken komen in geen geval voor verlening van uitstel in aanmerking.

  • 4. De beslissing van de (dag)voorzitter op dit verzoek wordt zo spoedig mogelijk door de secretaris van de commissie aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 5. De (dag)voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste en tweede lid.

  • 6. Als het verzoek om uitstel zoals bedoeld in het tweede lid wordt gedaan door bezwaarde, wordt bezwaarde geacht in te stemmen met de opschorting van de beslistermijn zoals bedoeld in artikel 7: 10 lid 4 Awb.

Artikel 12. Quorum

  • 1. De behandeling van een bezwaarschrift geschiedt door de voorzitter en twee leden.

  • 2. Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat tenminste twee leden, onder wie in elk geval de dagvoorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 13. Niet-deelneming aan de behandeling

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 14. Openbaarheid zitting

  • 1. De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.

  • 4. De zitting van de commissie vindt in ieder geval achter gesloten deuren plaats als het een bezwaarschrift betreft tegen een besluit dat betrekking heeft op een sociale zaak waarbij zeer persoonlijke gegevens zoals strafrechtelijke-, financiële- of medische gegevens betrokken zijn.

Artikel 15. Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 16. Nader onderzoek

  • 1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden. De secretaris van de commissie stelt bij toezending aan het verwerend bestuursorgaan en de belanghebbenden een termijn waarbinnen zij hun schriftelijke reactie op de informatie kunnen indienen. Daarbij verwijst de secretaris naar de mogelijkheid van een nieuwe hoorzitting zoals bedoeld in lid 3.

  • 3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17. Raadkamer en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

  • 7. De voorzitter kan in ieder stadium van de behandeling van het bezwaarschrift besluiten om af te zien van het geven van een verslag en/of advies indien aan het bezwaar volledig tegemoet is gekomen en andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen worden geschaad. Indien de voorzitter hiertoe besluit doet hij daarvan mededeling aan het verwerend bestuursorgaan en aan belanghebbenden.

Artikel 18. Uitbrengen advies en verdaging

  • 1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2. Het verslag en het advies worden onverwijld na ontvangst door het bestuursorgaan ter kennisneming doorgestuurd aan bezwaarde.

Artikel 19. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 20. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college. Voor onvoorziene aangelegenheden waarbij, vanwege het moment waarop de aangelegenheid zich voordoet en de dringendheid van de aangelegenheid, de beslissing niet aan het college kan worden overgelaten beslist de voorzitter.

Artikel 21. Intrekking oude regeling

De Verordening Commissie bezwaarschriften 2012 wordt ingetrokken per de datum van de inwerkingtreding van de Verordening commissie bezwaarschriften Bloemendaal 2017.

Artikel 21. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking een week na de officiële bekendmaking.

Artikel 22. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften Bloemendaal 2017.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Bloemendaal, gehouden op

15 februari 2017

voorzitter,
griffier,