Regeling vervallen per 31-12-2021

Reglement voor de vergaderingen en de werkzaamheden van het presidium

Geldend van 01-05-2010 t/m 30-12-2021 met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2010

Intitulé

Reglement voor de vergaderingen en de werkzaamheden van het presidium

Onderwerp:

Vaststelling van het reglement voor de vergaderingen en de werkzaamheden van hetpresidium.Nummer:7b.

De Raad van de gemeente Boxmeer;gelezen het voorstel van het presidium d.d. 22 april 2010;gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;

B E S L U I T :1. in te stellen het presidium van de raad van de gemeente Boxmeer;2. vast te stellen het navolgende:

Reglement voor de vergaderingen en de werkzaamheden van hetpresidium. 

Artikel 1 Taak

De taak van het presidium omvat namens de raad:a. het vaststellen van de concept agenda van de vergaderingen van de raad;b. het voorbereiden en afdoen van:- regels ten behoeve van de organisatie van de griffie;- rechtspositionele zaken ten aanzien van de griffier en eventueel anderegriffieambtenaren, waaronder benoeming, schorsing en ontslag;- raadsvoorstellen over de werkwijze van de raad en/of vanwege de raad ingesteldebestuursorganen;- overige door de raad aan te geven werkzaamheden;c. het toezien op en het aansturen van de uitvoering van de werkzaamheden van degriffier en andere griffieambtenaren.

Artikel 2 Samenstelling.

  • 1 Het presidium bestaat uit de voorzitter van de gemeenteraad, de plaatsvervangendvoorzitter van de gemeenteraad en de voorzitters van de fracties als bedoeld inartikel 7 van het Reglement van orde van de vergaderingen van de gemeenteraad. 

  • 2 De fractievoorzitters kunnen worden vervangen door de plaatsvervangendevoorzitters van de raadsfracties.

Artikel 3 Zittingsduur.

  • 1 De leden van het presidium zijn in functie onmiddellijk nadat de nieuw gekozen raadna de periodieke verkiezing in zijn nieuwe samenstelling is geïnstalleerd. 

  • 2 Alle leden treden af op de dag waarop de raad aftreedt. 

  • 3 Het lidmaatschap van de fractievoorzitters eindigt bij het verlies van de functie vanfractievoorzitter. 

  • 4 De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij dienen dit schriftelijk in bij devoorzitter van het presidium die daarvan terstond kennis geeft aan de gemeenteraad. 

  • 5 In vacatures, anders dan door periodieke aftreding, wordt zo spoedig mogelijkvoorzien.

  • 6 Aftredende of ontslagnemende leden blijven hun functie waarnemen totdat in hunopvolging is voorzien.

     

Artikel 4 Voorzitter

  • 1 De voorzitter van de gemeenteraad is tevens voorzitter van het presidium. 

  • 2 De voorzitter tekent alle stukken die van het presidium uitgaan en draagt zorg vooreen spoedige afdoening van zaken. 

  • 3 Bij verhindering van de voorzitter wordt deze vervangen door de plaatsvervangendvoorzitter van de gemeenteraad.

  • 4 De stukken die van het presidium uitgaan, worden door de griffier medeondertekend.

Artikel 5 Secretariaat en griffier.

  • 1 Het secretariaat van het presidium wordt opgedragen aan de griffier. De griffier staathet presidium in alles wat de aan het presidium opgedragen taken aangaat ter zijdeen is in elke vergadering van het presidium aanwezig. 

  • 2 De griffier kan in voorkomende gevallen een beroep doen op de ambtelijke enmateriële ondersteuning. Hij maakt daartoe afspraken met het college vanburgemeester en wethouders in overleg met de gemeentesecretaris. 

  • 3 Bij verhindering of afwezigheid van de griffier wordt deze vervangen door een door degemeenteraad daartoe aangewezen ambtenaar. 

  • 4 De stukken die van het presidium uitgaan, worden door de griffier medeondertekend.

Artikel 6 Werkwijze en vergaderingen.

  • 1 Het presidium vergadert zo dikwijls de voorzitter dit wenselijk voorkomt of indien tenminste twee leden van het presidium hierom verzoeken. 

  • 2 De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. Hij zorgt ervoor dat elk lid tevoren wordt opgeroepen, zo mogelijk met vermelding van de tebehandelen onderwerpen. 

  • 3 In spoedeisende gevallen kan de voorzitter afwijken van het in het eerste en tweedelid bepaalde. 

  • 4 De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar. 

  • 5 Elke fractievoorzitter heeft één stem in het presidium. Het presidium kan geenbesluiten nemen indien niet meer dan de helft van zijn leden of hun plaatsvervangersaanwezig zijn; bij staken van stemmen beslist de voorzitter of bij diens afwezigheidde plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. 

  • 6 De voorzitter ziet toe op een juiste en tijdige afdoening van zaken.

Artikel 7 Overige bepalingen.

  • 1 In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, wordt beslist door het presidium. 

  • 2 Dit reglement wordt aangehaald als “Reglement presidium”. 

  • 3 Dit reglement treedt in werking op 1 mei 2010.

Ondertekening

Aldus besloten door de Raad van de gemeente Boxmeerin zijn openbare vergadering van 29 april 2010. 
De Raad voornoemd,de Griffier,                               de Voorzitter,A.W.J.M. Cornelissen            K.W.T. van Soest