Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent cliëntenparticipatie Nadere regels Cliëntenparticipatie 2019

Geldend van 22-03-2019 t/m 18-03-2021 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent cliëntenparticipatie Nadere regels Cliëntenparticipatie 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Breda;

gelet op:

  • -

    artikel 47 van de Participatiewet;

  • -

    artikel 2 van de Wet sociale werkvoorziening;

  • -

    artikel 2 van de Verordening Cliënten participatie Breda 2019

besluiten vast te stellen de volgende nadere regels:

Nadere regels Cliëntenparticipatie 2019

Hoofdstuk I Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • - Cliëntenbelang Breda : cliëntenvertegenwoordiging Participatiewet

  • - College : College van burgemeester en wethouders van Breda

  • - Contactpersonen : Aanspreekpunt voor cliënten en andere belanghebbenden

  • - Klankbordgroep SW : Cliëntenvertegenwoordiging Wet sociale werkvoorziening

Hoofdstuk II Cliëntenparticipatie Participatiewet en schuldhulpverlening

Artikel 2 Cliëntenbelang Breda

  • 1. Cliëntenbelang Breda heeft een onafhankelijke positie.

  • 2. Cliëntenbelang Breda is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zo samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen. De contactpersonen vormen altijd een afspiegeling van de hiervoor genoemde personen.

  • 3. Cliëntenbelang Breda bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 personen.

  • 4. Cliëntenbelang Breda geeft de cliëntenparticipatie o.a. vorm door:

    • a.

      contactpersonen te zoeken die als eerste aanspreekpunt voor en namens cliënten uit de doelgroep kunnen fungeren;

    • b.

      adviseurs te benaderen die op afroep beschikbaar zijn om hen advies te geven of van input te voorzien.

  • 5. Cliëntenbelang Breda bepaalt hoeveel contactpersonen en adviseurs er nodig zijn.

Artikel 3 Lidmaatschap Cliëntenbelang Breda

  • 1. Nieuwe leden van Cliëntenbelang Breda worden, op voordracht van Cliëntenbelang Breda, benoemd door het college voor een periode van 2 jaar en kunnen eenmaal voor twee jaar worden herbenoemd. Van de periode van 2 jaar kan worden afgeweken indien zowel college als Cliëntenbelang Breda daarmee instemmen.

  • 2. De leden van Cliëntenbelang Breda hebben een geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3. Het college draagt er zorg voor dat leden en voormalige leden van Cliëntenbelang Breda niet worden benadeeld door hun handelen in Cliëntenbelang Breda. Dit geldt ook voor andere personen die door Cliëntenbelang Breda worden ingeschakeld bij de cliëntenparticipatie.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden Cliëntenbelang Breda

  • 1. Cliëntenbelang Breda brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met:

    • a.

      het door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid;

    • b.

      de uitvoering van het beleid, inclusief de dienstverlening in meer algemene zin;

    • c.

      de positie van uitkeringsgerechtigden, voor zover dit betrekking heeft op de Participatiewet of aanverwante regelgeving.

  • 2. Een of meer leden van Cliëntenbelang Breda nemen, indien daartoe aanleiding is, ook deel aan andere overleggen over cliëntparticipatie, zoals bijvoorbeeld overleggen van het regionaal werkbedrijf.

  • 3. Cliëntenbelang Breda kan een reglement van orde opstellen. Hierin kunnen onder meer worden opgenomen de frequentie van vergaderen en de termijnen die gehanteerd worden om goed te functioneren.

Hoofdstuk III Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening

Artikel 5 Klankbordgroep SW

  • 1. Klankbordgroep SW heeft een onafhankelijke positie.

  • 2. Klankbordgroep SW is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zo samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening betrokken personen.

  • 3. Klankbordgroep SW bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 personen.

  • 4. Klankbordgroep SW geeft de cliëntenparticipatie o.a. vorm door:

    • a.

      contactpersonen te zoeken die als eerste aanspreekpunt voor en namens cliënten uit de doelgroep kunnen fungeren;

    • b.

      adviseurs te benaderen die op afroep beschikbaar zijn om hen advies te geven of van input te voorzien.

  • 5. Klankbordgroep SW bepaalt hoeveel contactpersonen en adviseurs er nodig zijn.

Artikel 6 Lidmaatschap Klankbordgroep SW

  • 1. Nieuwe leden van de Klankbordgroep SW worden, op voordracht van de Klanbordgroep SW, benoemd door het college voor een periode van 2 jaar en kunnen eenmaal voor twee jaar worden herbenoemd. Van de periode van 2 jaar kan worden afgeweken indien zowel college als de Klanbordgroep SW daarmee instemmen.

  • 2. De leden van de Klankbordgroep SW hebben een geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3. Het college draagt er zorg voor dat leden en voormalige leden van de Klanbordgroep SW niet worden benadeeld door hun handelen in de Klankbordgroep SW. Dit geldt ook voor andere personen die door de Klankbordgroep SW worden ingeschakeld bij de cliëntenparticipatie.

Artikel 7 Taken en bevoegdheden Klankbordgroep SW

  • 1. de Klankbordgroep SW brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met:

    • a.

      het door het college of gemeenteraad voorgenomen beleid;

    • b.

      de uitvoering van het beleid, inclusief de dienstverlening in meer algemene zin;

    • c.

      de positie van sw-geïndiceerden, voor zover dit betrekking heeft op de Wet sociale werkvoorziening of aanverwante regelgeving.

  • 2. een of meer leden van de Klankbordgroep SW nemen, indien daartoe aanleiding is, ook deel aan andere overleggen.

  • 3. de Klankbordgroep SW kan een reglement van orde opstellen. Hierin kunnen onder meer worden opgenomen de frequentie van vergaderen en de termijnen die gehanteerd worden om goed te functioneren.

Hoofdstuk IV Slotbepalingen

Artikel 8 Overlegvergadering

  • 1. De betreffende cliëntenvertegenwoordiging overlegt met de verantwoordelijk portefeuillehouder zo vaak als beide partijen dat nodig achten. De vergaderdata worden jaarlijks gezamenlijk vastgesteld. Indien een van beide partijen dat wenst zal een tussentijds overleg worden ingepland.

  • 2. De verantwoordelijk portefeuillehouder fungeert als voorzitter van de overlegvergadering en wordt ondersteund door de contactambtenaar van de gemeente.

  • 3. De agenda voor de overlegvergadering wordt in onderling overleg opgesteld. Het college draagt zorg voor de verslaglegging. De betreffende cliëntenvertegenwoordiging draagt zorg voor de voorbereiding van de agenda en de voortgangsbewaking van de actiepunten .

  • 4. Afhankelijk van de agenda kan de gemeentelijke vertegenwoordiging worden uitgebreid met andere portefeuillehouders of ambtenaren . De betreffende cliëntenvertegenwoordiging kan zich laten bijstaan door externe deskundigen.

Artikel 9 Ondersteuning

Het college zorgt:

  • a.

    voor adequate facilitaire ondersteuning door b.v. het faciliteren van vergaderruimtes en kopieerfaciliteiten;

  • b.

    dat adviesaanvragen en conceptbeleid tijdig aan de betreffende cliëntenvertegenwoordiging worden aangeboden;

  • c.

    dat ambtenaren van de gemeente op verzoek van de betreffende cliëntvertegenwoordiging uitleg en informatie verstrekken;

  • d.

    dat de betreffende cliëntenvertegenwoordiging de nodige informatie krijgt die zij nodig acht om haar taak uit te oefenen;

  • e.

    dat, indien het voorkomt, de betreffende cliëntenvertegenwoordiging wordt geïnformeerd over redenen van afwijking van het door hen gegeven gevraagde of ongevraagde advies;

  • f.

    voor een contactambtenaar.

Artikel 10 Intrekking

De Nadere regels cliëntenparticipatie 2016 worden ingetrokken.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze nadere regels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werken terug tot en met 1 januari 2019.

  • 2. Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels Cliëntenparticipatie 2019.

Ondertekening

Aldus besloten door het College in zijn vergadering van 11 december 2018.

, burgemeester

, secretaris